Mickes 940 8v Turbo. Äntligen tillbaka. 577hk 708nm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
- Ort: Billeberga
- Kontakt:
Mickes 940 8v Turbo. Äntligen tillbaka. 577hk 708nm
Hejsan
Har smygt runder på forumet ett par år och tycker de är dags att visa min hirk inpulsköp för att kunna leka av sig som man la ner för mycket tid och pengar på... får väl skylla på mannen som bor 1xxmil bort, Jens G och många andra på forumet som man fått ideer ifrån
Grunden är en Volvo 940 Ltt från 1996.
Nog pratat, info om bilen:
*Block/botten:
-B230FK med Oljesprutt under kolvar.
-H-profil stakar.
-Smidda kolvar. Första ÖD
-Balanserad och lättad/polerad vev.
*Topp/övandel:
-531 topp som fått massage av Bengans Racing.
44/38ventiler, Portad in/ut, mira fräst,
Hårdare ventilfjädrar 108kg inpressning.
-Svanhalsinsuget med omsvetsat svep
-Ställbart kamdrev
-STS 247 kam från Jens Gustavsson Sävar turbo
*Bränsle/tändning:
-Nuke fuelrail med klocka
-1700CC spridare högohmiga (Bosch)
-Linjär 1:1 Malpassi bränsletrycksregulator
-deutchwerk(stavning) i original armaturen som pumpar till catch.
-Extern 2st "044" som pumpar från catch
-Megasquirt 1 v3 med EDIS 4 tändsystem
-Innovate bredbandslambda (MTX-L)
*Turbo system/avgas:
-extractor grenrör ala Jens G/kl extreme.
-Holset HX40 Super
- 3,5" rostfri DP
-Hemmabyggt rostfritt 3” avgassystem med en Jap-crap...
- 50mm WG HKS
-Hemmabyggda tryckrör till och från IC
-IVECO IC med hemmabyggda gavlar
Bränsle: E85
*Drivlina:
-Lättat samt stiftat enkelmasse svänghjul
-765 tryckplatta och 6puckad lamell
-M90 låda
-Aussi locker diff. (3,73 utväxling)
*Chassi:
Jemex 40/40sänkning
Bilstein Dämpare (för hårda bak)
Polybussningar i bakvagn dock original stora hundbenen pga krossa polybussning...
Låter bilderna tala för sig själv då de sägs att bilder säger mer än 1000ord, blir de ju en jäkla massa läsande om jag ska berätta allt om bilen
Mvh Micke
Har smygt runder på forumet ett par år och tycker de är dags att visa min hirk inpulsköp för att kunna leka av sig som man la ner för mycket tid och pengar på... får väl skylla på mannen som bor 1xxmil bort, Jens G och många andra på forumet som man fått ideer ifrån
Grunden är en Volvo 940 Ltt från 1996.
Nog pratat, info om bilen:
*Block/botten:
-B230FK med Oljesprutt under kolvar.
-H-profil stakar.
-Smidda kolvar. Första ÖD
-Balanserad och lättad/polerad vev.
*Topp/övandel:
-531 topp som fått massage av Bengans Racing.
44/38ventiler, Portad in/ut, mira fräst,
Hårdare ventilfjädrar 108kg inpressning.
-Svanhalsinsuget med omsvetsat svep
-Ställbart kamdrev
-STS 247 kam från Jens Gustavsson Sävar turbo
*Bränsle/tändning:
-Nuke fuelrail med klocka
-1700CC spridare högohmiga (Bosch)
-Linjär 1:1 Malpassi bränsletrycksregulator
-deutchwerk(stavning) i original armaturen som pumpar till catch.
-Extern 2st "044" som pumpar från catch
-Megasquirt 1 v3 med EDIS 4 tändsystem
-Innovate bredbandslambda (MTX-L)
*Turbo system/avgas:
-extractor grenrör ala Jens G/kl extreme.
-Holset HX40 Super
- 3,5" rostfri DP
-Hemmabyggt rostfritt 3” avgassystem med en Jap-crap...
- 50mm WG HKS
-Hemmabyggda tryckrör till och från IC
-IVECO IC med hemmabyggda gavlar
Bränsle: E85
*Drivlina:
-Lättat samt stiftat enkelmasse svänghjul
-765 tryckplatta och 6puckad lamell
-M90 låda
-Aussi locker diff. (3,73 utväxling)
*Chassi:
Jemex 40/40sänkning
Bilstein Dämpare (för hårda bak)
Polybussningar i bakvagn dock original stora hundbenen pga krossa polybussning...
Låter bilderna tala för sig själv då de sägs att bilder säger mer än 1000ord, blir de ju en jäkla massa läsande om jag ska berätta allt om bilen
Mvh Micke
Senast redigerad av mickehr den tor maj 11, 2017 9:02 pm, redigerad totalt 7 gång.
En motor utan Turbo den Suger
Mikael Holmkvist Reschke
Mikael Holmkvist Reschke
Re: Sv: Mickes 940 8v Turbo
Ser fint ut har du bromsat den? Setupen liknar min lite nyfiken på kurvan och effekt
Skickat från min D6503 via Tapatalk 2
Skickat från min D6503 via Tapatalk 2
Vet ni varför gud kom på underlivssvamp på kvinnor?
Bara för kvinnor ska veta hur det är att leva men en irriterande f**ta!
Bara för kvinnor ska veta hur det är att leva men en irriterande f**ta!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
- Ort: Billeberga
- Kontakt:
Re: Mickes 940 8v Turbo
Tack, nej inte bromsad med denna setup tyvärr då jag nyligen fått ihop den. Bromsning kommer såfort jag fixat lite smågrejor som jäklas
En motor utan Turbo den Suger
Mikael Holmkvist Reschke
Mikael Holmkvist Reschke
Re: Mickes 940 8v Turbo
10 räkmackor för den stilrena stylingen, snyggt!
Ska bli kul att se vad den lämnar på rullarna!
Ska bli kul att se vad den lämnar på rullarna!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
- Ort: Billeberga
- Kontakt:
Re: Mickes 940 8v Turbo
Hehe tack philleee
Om jag inte är ute och cyklar så köpte jag grenrör o wg av dig förra året
Om jag inte är ute och cyklar så köpte jag grenrör o wg av dig förra året
En motor utan Turbo den Suger
Mikael Holmkvist Reschke
Mikael Holmkvist Reschke
Re: Mickes 940 8v Turbo
Stämmer bra det
Re: Mickes 940 8v Turbo
Kul med fler 8v!
Väldigt sugen på att härma dig lite med bränslesystemet.
Satt och räknade lite slangar bara, du kör från originaltanken upp till catchen, sen 044:orna fram till railen?
Kör du med en returslang så får jag det till en slang för mkt? Jag tänker säkert helt konstigt, men du får gärna förklara lite om du vill
Väldigt sugen på att härma dig lite med bränslesystemet.
Satt och räknade lite slangar bara, du kör från originaltanken upp till catchen, sen 044:orna fram till railen?
Kör du med en returslang så får jag det till en slang för mkt? Jag tänker säkert helt konstigt, men du får gärna förklara lite om du vill
garaget.org/NTCRS
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
- Ort: Billeberga
- Kontakt:
Re: Mickes 940 8v Turbo
NTCRS1:
Absolut de är roligt med 8v
Jag har totalt 6st slangar ut från catchen.
1st går från org tank till catch
1st från catch till org tank (retur vid full catch)
2st går till mina 044 pumpar
1st från rail (returen) till catch,
Sedan har jag 1st som jag använder som avluftning, man behöver inte den om man använder en grövre retur till org tank
Hoppas du förstår min beskrivning
Absolut de är roligt med 8v
Jag har totalt 6st slangar ut från catchen.
1st går från org tank till catch
1st från catch till org tank (retur vid full catch)
2st går till mina 044 pumpar
1st från rail (returen) till catch,
Sedan har jag 1st som jag använder som avluftning, man behöver inte den om man använder en grövre retur till org tank
Hoppas du förstår min beskrivning
En motor utan Turbo den Suger
Mikael Holmkvist Reschke
Mikael Holmkvist Reschke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
- Ort: Billeberga
- Kontakt:
Re: Mickes 940 8v Turbo
Jahapp uppstart gick bra efter mycket om och men... diverse relä och säkrings problem men men nu går den att starta woho haha
Dock är de nog lite tufft för mitt ms1 v3 att driva mina 1700cc spridare vid tomgång och låglast, men de förväntade jag mig nästan
Dock läcker mina fina alu catchtank i en av svetsarna har mailat företaget som sålde den och väntar svar
Dock har jag en fundering, min oljetrycks mätare visar att jag har 0,3-0,8bars oljetryck kall tomgång, tycker de känns väldigt lite, men när jag öppnar oljelocket så ser man att de stänker olja :S
Kör med en volvo org oljepump med "144" slutnummer.
Dock är de nog lite tufft för mitt ms1 v3 att driva mina 1700cc spridare vid tomgång och låglast, men de förväntade jag mig nästan
Dock läcker mina fina alu catchtank i en av svetsarna har mailat företaget som sålde den och väntar svar
Dock har jag en fundering, min oljetrycks mätare visar att jag har 0,3-0,8bars oljetryck kall tomgång, tycker de känns väldigt lite, men när jag öppnar oljelocket så ser man att de stänker olja :S
Kör med en volvo org oljepump med "144" slutnummer.
En motor utan Turbo den Suger
Mikael Holmkvist Reschke
Mikael Holmkvist Reschke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
- Ort: Billeberga
- Kontakt:
Re: Mickes 940 8v Turbo
Hej igen, lite meningslösa uppdateringar men...
Jag provade en annan oljetrycksmätare (mekanisk) och då hade jag nästan 4kilo på kall motor tomgång och 3.4kilo på varm, de är ju betydligt bättre
Nu har jag en fråga, ska man ha elektronisk eller mekanisk oljetrycksmätare? Samt undrar jag om man ska satsa på STACK eller Autometer?
Jag provade en annan oljetrycksmätare (mekanisk) och då hade jag nästan 4kilo på kall motor tomgång och 3.4kilo på varm, de är ju betydligt bättre
Nu har jag en fråga, ska man ha elektronisk eller mekanisk oljetrycksmätare? Samt undrar jag om man ska satsa på STACK eller Autometer?
En motor utan Turbo den Suger
Mikael Holmkvist Reschke
Mikael Holmkvist Reschke
Re: Mickes 940 8v Turbo, oljetrycks frågor och mätar råd
har man ordentligt pressade slangar kan man ha en mätare inne i bilen.
jag har en billigt elektrisk ifrån klracing o den gör sitt jobb
jag har en billigt elektrisk ifrån klracing o den gör sitt jobb
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mickes 940 8v Turbo, oljetrycks frågor och mätar råd
en mekanisk som är gjord för oljetrycks mätning (kan fladra rätt mycket) är alltid mer att lita på men ha den helst inte inne i bilen om den skulle gå sönder och börja läcka.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
- Ort: Billeberga
- Kontakt:
Re: Mickes 940 8v Turbo, oljetrycks frågor och mätar råd
Ahberg: afan jo vissa av hans mätare verkar funka men de har en tendens att vara litet lotterispel med de tyvärr, men o andra sidan är de ju en pisse summa man betalar för hans mätare. Man får vad man betalar för helt enkelt
Jens: Jo de lutar starkt åt en mekanisk, har tänkt på de där med att ha 3bar+ med olja på 60-80* inne i bilen känns ju lite si sådär men sen o andra sidan så köper man en kvalitets mätare så ska den ju klara de då den är byggd för de liksom. Kör man med pressad slang eller kopparör så ska de ju klara trycket och man är noga med att kolla så de inte skaver mot kaross o dyligt.
Har kollat på dessa två:
http://www.dalhems.se/p/179847f0cac045e ... p-mekanisk
http://www.trendab.se/mekanisk-oljetryc ... c-188.aspx
autometer körs ju mycket i dragrace medan Stack används i rally och racing, båda ska ju hålla hög kvalite.
Jens: Jo de lutar starkt åt en mekanisk, har tänkt på de där med att ha 3bar+ med olja på 60-80* inne i bilen känns ju lite si sådär men sen o andra sidan så köper man en kvalitets mätare så ska den ju klara de då den är byggd för de liksom. Kör man med pressad slang eller kopparör så ska de ju klara trycket och man är noga med att kolla så de inte skaver mot kaross o dyligt.
Har kollat på dessa två:
http://www.dalhems.se/p/179847f0cac045e ... p-mekanisk
http://www.trendab.se/mekanisk-oljetryc ... c-188.aspx
autometer körs ju mycket i dragrace medan Stack används i rally och racing, båda ska ju hålla hög kvalite.
En motor utan Turbo den Suger
Mikael Holmkvist Reschke
Mikael Holmkvist Reschke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
- Ort: Billeberga
- Kontakt:
Re: Mickes 940 8v Turbo "Kurmit"
Lite onödig update kanske men bara för att visa att de inte står still.
Köpte mätare hos trendab då jag fick bäst svar utav dom när man fråga en massa.
Har dock sjuhelsikes vibrationer i bilen, börjar smått i 55, 70km/h så skakar allt och i 100km/h är de okontrollerbart. Kvittar om jag har gasen i botten eller jag motorbromsar eller har den i friläge.
I vintras stumma jag stödlagret på kardanen med Sika flex efter att fått de tipset från forumet men är rädd att de blivit något knas där. Blir att prova byta kardan i helgen.
Vill ut o
Köpte mätare hos trendab då jag fick bäst svar utav dom när man fråga en massa.
Har dock sjuhelsikes vibrationer i bilen, börjar smått i 55, 70km/h så skakar allt och i 100km/h är de okontrollerbart. Kvittar om jag har gasen i botten eller jag motorbromsar eller har den i friläge.
I vintras stumma jag stödlagret på kardanen med Sika flex efter att fått de tipset från forumet men är rädd att de blivit något knas där. Blir att prova byta kardan i helgen.
Vill ut o
En motor utan Turbo den Suger
Mikael Holmkvist Reschke
Mikael Holmkvist Reschke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
- Ort: Billeberga
- Kontakt:
Re: Mickes 940 8v Turbo "Kurmit"
Hittade felet på vibrationer. Var kardanen.. efter jag moddat stödlagert.
Var ute o mappade idag, slutade med 2.25bar och släpp på 3an utan problem varvar 7500rpm. Går faktiskt riktigt fint.
Spridarna (1700cc) ligger på 88-90 dutcy @ 2.25bar o 6000-7500rpm.
Tändningen där uppe står på 16-17 grader om jag minns rätt :$
Vågar man gå högre eller man ska vänta tills den står i rullarna och dom kan lyssna efter spikning?
Vad kan man gissa på för effekt?
På tors blir de prova slick, o lördag blir de night race på Malmö raceway om den håller dvsa :p
Var ute o mappade idag, slutade med 2.25bar och släpp på 3an utan problem varvar 7500rpm. Går faktiskt riktigt fint.
Spridarna (1700cc) ligger på 88-90 dutcy @ 2.25bar o 6000-7500rpm.
Tändningen där uppe står på 16-17 grader om jag minns rätt :$
Vågar man gå högre eller man ska vänta tills den står i rullarna och dom kan lyssna efter spikning?
Vad kan man gissa på för effekt?
På tors blir de prova slick, o lördag blir de night race på Malmö raceway om den håller dvsa :p
En motor utan Turbo den Suger
Mikael Holmkvist Reschke
Mikael Holmkvist Reschke