Volvo Pv 16V turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
low
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör aug 08, 2009 12:53 am
Ort: Nyköping / Eskilstuna

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av low »

Om det är hydraultryckare som är tomma så tar det tid att fylla upp.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
PV 62a
240 glt med b204ft
740 glt16v
960 92a b234ft
960 96a 3.0 24v
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av pv seldahl »

Hej ja det stämmer att det är hydrauliska tryckare
och dessutom är ju tändningen inte justerad så med lite tur kanske det inte är ett problem.
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av pv seldahl »

Tänkte kolla med de lite mer skolade i styrsystem ang min tändningsmapp
Bor den inte ligga med lite mera förtänning på säg 1500rpm än 13 grader?
Lägger in en bild

Bild

Tips mottages om nån känner sig manad
T
Med vänlig hälsning, Daniel
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av pv seldahl »

Försökte nolla tändningen idag

Bild[/URL

[URL=http://forumbilder.se/I44UN/cb6af665-c486-424f-bc29-f02cb902bf00]Bild


För er som kan vems
under tools ingnitionlock ändrar man ju så det blir rätt men när jag ändrar värdet så ändrar sprutet tillbaka till 5gr själv hela tiden varför?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Vet inte om jag förstår dig rätt, men såhär.

Du ska ändra "TDC after the trigger" om du vill flytta trigger "vrida" inställningen.

Bild

Ignition lock är användbart om man vill låsa tändningen på 0° och strobba på TDC märket när motorn går på typ 3000 Rpm.

Men det kanske är så du gjort ?



Svårt att säga om 13° är lagom eller inte, kanske lite lågt, men motorn är lättare att mappa runt tomgång då.

Vid 20° går motorn "hårt" och får ruppigare instabilare gång.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av pv seldahl »

Tack Daniel jag trodde det var under innitionlock man justerade men nu när du skriver det så är det ju iofs ganska så självklart tack så mycket.
Med vänlig hälsning, Daniel
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av David Herbertsson »

Kul att du har kommit så långt med den :thumbright: Blir cool.
Håller tummarna att det bara är lyftarna som bråkar med dig, det kan ju skramla rätt rejält.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av pv seldahl »

Tack David
Det verkade vara som low skrev att lyftarna inte va fyllda för nu knackar den inte.
Va även in och kollade lite på ditt bygge och det såg bra ut rostlagning är ju inte speciellt kul i längden och tid tar det men det blir roligare sen när det är klart.
Med vänlig hälsning, Daniel
low
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör aug 08, 2009 12:53 am
Ort: Nyköping / Eskilstuna

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av low »

Kul man kan hjälpa sin granne
/Carl

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
PV 62a
240 glt med b204ft
740 glt16v
960 92a b234ft
960 96a 3.0 24v
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av pv seldahl »

De tackar jag för :thumbright:
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av pv seldahl »

Va ner och monterade behållaren och slangen till kopplingen idag

Bild

Men sen tyckte jag att det gick åt väldigt mycke olja och kollar under och där Rinner det för fullt mellan motor och sprängkåpa :angryfire:

Bild

Vet inte om jag lyckades få staven bredvid kopplingsarmen när jag monterade?
Men nu får man väl riva ur motor och låda och sanera koppling mm
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av pv seldahl »

Tog ur motor och låda idag för sanering

Bild

Bild

Bild

Men det va ingen olja på den men jag tvättade av lamell svänghjul och tryckplatta ändå när jag gjort mig besväret att plocka isär allt
Så nåsta gång åker motorn tillbaks igen men skall testa kopplingen innan så jag inte behöver göra om proceduren igen
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av pv seldahl »

Då satt han där igen

Bild

Kopplingen funkade så nu är det bara att montera tillbaka allt igen.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av blackadder »

Starkt jobbat!

/Peter
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Volvo Pv 16V turbo

Inlägg av pv seldahl »

köpte lite avgasbandage på swapmeet som va i katrineholm förra helgen
så jag har varit och mysmeckat på den på grengöret

Bild

Bild

Bild

har även beställt en dumpventil som borde ramla ner nån dag och koppling och bromsar är klart så det börjar närma sig provkörning snart.
Skriv svar