Ford Capri cosworth 24v
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Ford Capri cosworth 24v
Sitter här med min Iphone och testar. Jag fanns tidigare på Ford Capri forum men den gjordes om och jag har ej tagit mig an att förnya den tråden där. Har dock läst på detta forum i några år nu och finner detta som den bästa av alla, många här har en normal budjet och skaparglädjen är det Inge fel på.
Min bil är en Ford Capri som jag har ägt alldeles för länge nämligen 16 år och har inte kommit längre pga studier etc.
Konceptet är följande, jag köpte för några år sedan en Ford scorpio cosworth -95 som jag tog alla behövliga delar från. Framvagn och bakvagn är monterade på caprin efter några år av nogrant mätande. Som bäst håller jag att montera motor men den kommer jag vara tvungen att kapa in innanför torpedväggen.
Bilder kommer snart så att jag kan dela med mig av mitt intresse och projekt.
Min bil är en Ford Capri som jag har ägt alldeles för länge nämligen 16 år och har inte kommit längre pga studier etc.
Konceptet är följande, jag köpte för några år sedan en Ford scorpio cosworth -95 som jag tog alla behövliga delar från. Framvagn och bakvagn är monterade på caprin efter några år av nogrant mätande. Som bäst håller jag att montera motor men den kommer jag vara tvungen att kapa in innanför torpedväggen.
Bilder kommer snart så att jag kan dela med mig av mitt intresse och projekt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Ford Capri cosworth 24v
Ska bli roligt att se, Capri är fina bilar
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Ford Capri cosworth 24v
Det låter vansinnigt häftigt! Ser fram emot lite bilder på din skapelse! =)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Ska prova och lägga in lite bilder på vad som har hänt närmast i vinter.
Bilen kommer givetvis laddas men jag börjar ha beslutsångest över en eller två stycken stressfläktar??? Mycket rost är lagad och det roliga har precis börjat, bland annat har jag byggt färdigt fjädertorn både fram och bak med coilovers från Nissan 200. Skärmbreddare typ nissan datsum/dtm kommer det bli eftersom scorpio prylarna är mycket bredare än en capri.
Bilen ska gå igenom en SFRO besiktning så jag var lite orolig gällande torpedvägg eftersom jag kommer vara tvungen att kapa i den. Jag har tidigare varit så fokuserad på få framvagnen från scorpion att lira med geometri samt önskad höjd på bil. Så när jag äntligen hade köpt en motorlyft så inser jag att motor kommer hamna ca 10dm ovan huven. Men allt detta kan avhjälpas med att flytta motor ca 1dm in i cupen, då hamnar styrservo precis mellan oljetråget och hjulet till fläktremmen. Då kan jag få ner motor till en önskad höjd, dessutom blir viktfördelningen bättre. Tydligen enligt SFRO (som jag mailade i panik när detta upptäktes) så finns det inte några formella krav på hur mycket man får ändra i torpedväggen förutom att den inte får bli svagare. Det jag tänkte på då var att scorpion hade ett stag mellan rambalkarna där framvagnen var infäst, borde fungera att göra lika.
Bilen kommer givetvis laddas men jag börjar ha beslutsångest över en eller två stycken stressfläktar??? Mycket rost är lagad och det roliga har precis börjat, bland annat har jag byggt färdigt fjädertorn både fram och bak med coilovers från Nissan 200. Skärmbreddare typ nissan datsum/dtm kommer det bli eftersom scorpio prylarna är mycket bredare än en capri.
Bilen ska gå igenom en SFRO besiktning så jag var lite orolig gällande torpedvägg eftersom jag kommer vara tvungen att kapa i den. Jag har tidigare varit så fokuserad på få framvagnen från scorpion att lira med geometri samt önskad höjd på bil. Så när jag äntligen hade köpt en motorlyft så inser jag att motor kommer hamna ca 10dm ovan huven. Men allt detta kan avhjälpas med att flytta motor ca 1dm in i cupen, då hamnar styrservo precis mellan oljetråget och hjulet till fläktremmen. Då kan jag få ner motor till en önskad höjd, dessutom blir viktfördelningen bättre. Tydligen enligt SFRO (som jag mailade i panik när detta upptäktes) så finns det inte några formella krav på hur mycket man får ändra i torpedväggen förutom att den inte får bli svagare. Det jag tänkte på då var att scorpion hade ett stag mellan rambalkarna där framvagnen var infäst, borde fungera att göra lika.
Re: Ford Capri cosworth 24v
gillas! vad blir det för låda?
Re: Ford Capri cosworth 24v
Jimmyhoffa skrev:Bilen kommer givetvis laddas men jag börjar ha beslutsångest över en eller två stycken stressfläktar???
En stor såklart, två små ser så fånigt ut
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Capri cosworth 24v
Välkommen hit!
Det händer att jag önskar att jag gjort en liknande operation med min framvagn. Men då hade bilen varit ytterligare ett par år bort...
/Gustaf
Det händer att jag önskar att jag gjort en liknande operation med min framvagn. Men då hade bilen varit ytterligare ett par år bort...
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Skaffade en bw t5 från staterna som har suttit i en mustang. Svänghjul och en tvåskivig ap racing koppling finns. Men sprängkåpan jag fick tag på som skulle passa en sådan låda passar ej på min motor, den har fel håldelning.
Har börjat fundera på storlek på aggregat??? Det ska gå motivera en besiktning men även vrida upp till önskade 500hk hade jag tänkt mig.
Har börjat fundera på storlek på aggregat??? Det ska gå motivera en besiktning men även vrida upp till önskade 500hk hade jag tänkt mig.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Lite uppdateringar, motorn hamnar ganska långt bak för att hamna i lagom höjd under huven. Jag har även påbörjat en mod av torped vägg samt kardantunnel. Se bilder de förklarar lite bättre.
Jag har börjat fundera om jag inte gjorde fel val av växellåda (usa spec Borg warner T5), allt blev fel tror jag. Sprängkåpan stämmer ej mot motor enbart låda, eftersom lådan är från mustang så är ingående axel för kort. Dessutom har jag köpt fel svänghjul, den ahr 6 hål men det är fel diameter mellan dessa =(. Börjar nästa fundera om det inte är samma jobb och svetsa om en bmwlåda när jag ändå håller på, dessa borde vara lättare att få tag i framtiden när man skjuter den!!!???.
PS: En fördel är viktfördelningen på bilen, men det blir lite trångt vid fötterna både för avgasrör samt gasreglage.
Jag har börjat fundera om jag inte gjorde fel val av växellåda (usa spec Borg warner T5), allt blev fel tror jag. Sprängkåpan stämmer ej mot motor enbart låda, eftersom lådan är från mustang så är ingående axel för kort. Dessutom har jag köpt fel svänghjul, den ahr 6 hål men det är fel diameter mellan dessa =(. Börjar nästa fundera om det inte är samma jobb och svetsa om en bmwlåda när jag ändå håller på, dessa borde vara lättare att få tag i framtiden när man skjuter den!!!???.
PS: En fördel är viktfördelningen på bilen, men det blir lite trångt vid fötterna både för avgasrör samt gasreglage.
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Ford Capri cosworth 24v
Tror du gör rätt i att byta låda, Dom är ju inte överdrivet hållbara trots allt om man ser till dom som sitter i rwd cosworth, Kommer inte ihåg hur det var på rak arm men enligt TG som säljer cosworth prylar var det dålig tillgång på prylar ifall man skall repa dom också och som det ser ut nu så läre du väll iaf göra nån adapter alternativt skarva ihop 2 sprängkåpor iaf så då kan det ju vara bättre på att göra det med en låda med bättre tillgång på här.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Stämmer bra det att ingående axel har fel utstick dvs. för kort.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm
Re: Ford Capri cosworth 24v
Hej!
Länge sedan jag uppdaterade men här kommer lite av det som jag gjorde under semstern tills nu.
Jag hat byggt om torpedväggen ganska ordentligt och pedalstället samt bromsservo är modifierat och flyttat i sidled 5cm för att gör rum för motorn. Har även fått hem hydralisk handbroms som jag inte vet var jag skall placera ännu pga. att jag skall ha kvar orginal också. En bromsvåg som jag tänkte montera på bromsservot, måste be någon göra en adapter med packbox så den blir tät, men detta går vänta med än så länge.
Vad som är högst upp på listan är att få tag på en sprängkåpa billigt som passar på min motor så att jag kan få en bmw låda svetsad, skall dessutom sälja bort min borg warner låda samt den felaktiga sprängkåpan.
Nu lite bilder på arbetet.
Här kan man även se hur jag har placerat nedre infästning för dämparen genom bakre bärarmen.
Länge sedan jag uppdaterade men här kommer lite av det som jag gjorde under semstern tills nu.
Jag hat byggt om torpedväggen ganska ordentligt och pedalstället samt bromsservo är modifierat och flyttat i sidled 5cm för att gör rum för motorn. Har även fått hem hydralisk handbroms som jag inte vet var jag skall placera ännu pga. att jag skall ha kvar orginal också. En bromsvåg som jag tänkte montera på bromsservot, måste be någon göra en adapter med packbox så den blir tät, men detta går vänta med än så länge.
Vad som är högst upp på listan är att få tag på en sprängkåpa billigt som passar på min motor så att jag kan få en bmw låda svetsad, skall dessutom sälja bort min borg warner låda samt den felaktiga sprängkåpan.
Nu lite bilder på arbetet.
Här kan man även se hur jag har placerat nedre infästning för dämparen genom bakre bärarmen.
Re: Ford Capri cosworth 24v
Fränt, massor med mer bilder tack!
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)