Ersvikens grå 242a
Ersvikens grå 242a
Ännu en tråd om en gammal 242a...
Fick förra sommaren överta en 242 om tidigare ägare fick behålla motor och låda. Karossen var väl under all kritik, rostig, bönglig, sönderpartjad inredning och tveksamt elesystem Men avgaskraven var dock i min smak!
Stod i valet och kvalet om det skulle bli skrot eller om man skulle renovera kärran, tyvärr hade man ju inte mage att skrota så här kommer en tråd om projektet, är inte så hemma på datorer så uppdateringar å bilder kommer väl lite sporadiskt.
Korta drag om planerna för bilen
Motor: 234F med diverse godis, Vems motorstyrning
Kaross: så orginal som möjligt.
Drivlina: m45 (till att börja med) samt 1031 med lamelldiff.
Mål: kosta så lite som möjligt, kunna göra allt själv, billig å äga. (dra lite soppa)
Ja kan väl lägga in lite bilder på liket också...
Fick förra sommaren överta en 242 om tidigare ägare fick behålla motor och låda. Karossen var väl under all kritik, rostig, bönglig, sönderpartjad inredning och tveksamt elesystem Men avgaskraven var dock i min smak!
Stod i valet och kvalet om det skulle bli skrot eller om man skulle renovera kärran, tyvärr hade man ju inte mage att skrota så här kommer en tråd om projektet, är inte så hemma på datorer så uppdateringar å bilder kommer väl lite sporadiskt.
Korta drag om planerna för bilen
Motor: 234F med diverse godis, Vems motorstyrning
Kaross: så orginal som möjligt.
Drivlina: m45 (till att börja med) samt 1031 med lamelldiff.
Mål: kosta så lite som möjligt, kunna göra allt själv, billig å äga. (dra lite soppa)
Ja kan väl lägga in lite bilder på liket också...
Senast redigerad av Ersviken den sön mar 25, 2007 9:36 pm, redigerad totalt 4 gång.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Karossen blästrad, en balja uppsvetsad och den andra bortkapad (blir att montera batteriet där den satt är det tänkt. Köpte en GLT -86a som fick bidra med bärarmar fram och bak, samt ventilerade bromsar och krängningshämmare, detta blästrades och lackades. Även börjat plocka isär motorn som ska användas, har varit med om kamremshaveri så först blir det en undersökning på vad som ska bytas.
Karossen får vila ett tag efter grundmålning för att se om det finns någon mystisk rost jag glömt innan arbetet fortsätter.
Under tiden börjar lite arbete kring motor. Börjar med att bygga ihop en elhärva till Vemset. Sen kändes det lite synd att använda det väl fungerade orginalinsuget så istället påbörjas bygge av nytt insug med bättre koning mot toppen, längre runners och större "luftbox".
För att se hur mkt plats det blir för trattarna så börjas det hela med en helsnygg mall i kartong å papper
Under tiden börjar lite arbete kring motor. Börjar med att bygga ihop en elhärva till Vemset. Sen kändes det lite synd att använda det väl fungerade orginalinsuget så istället påbörjas bygge av nytt insug med bättre koning mot toppen, längre runners och större "luftbox".
För att se hur mkt plats det blir för trattarna så börjas det hela med en helsnygg mall i kartong å papper