Peter Högdahls 2002turbo (Nya bilder)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

intressant att se vad ni kommer fram till...

Min vilda gissning är att rest kanal inte lönar sig, jag testade en massa olika design med spackel och modellera, gav dock inte så mkt som man hoppats på... men era resultat kan ju bli andra!

vad flödade mytomantoppen då??
(min flödar strax över 170 ut med "hemirum")

om jag byggde en ny topp skulle den innehålla en kam med mindre duration och överlapp, typ som 304 skräck men med mer lyft, fördelarna med mindre överlapp är många, framförallt att man kan gå upp till 50/40 ventiler, vilket skulle vara kanon för flödet ur dessa stora kanaler....

om bilen blir kvar efter sommaren kanske man måste bygga en ny rökartopp.....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har inte papperna här men det var närmare 200cfm med 38 ventil mins inte vid vilket lyft? kan ha varit 14mm som är omöjligt på dessa motorer, men det var grymt bra vid 8-10-12mm också.

har du flödes papperna på din topp nån stans i närheten och lite, bilder info om den?

vad hadde du för kam?
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

hur funkar en std. topp vad är som steg 1. Har du flödat en helt std m10topp???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Gunnar skrev:hur funkar en std. topp vad är som steg 1. Har du flödat en helt std m10topp???
en std topp flödar mycket bra, det fins papper på det tror jag.
man får slipa en del i en volvo topp för att komma dit.

jag ska försöka få fram lite siffror senare av peter.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

Pappren ligger nog i pärmen på mcxpress, men sista portningen är aldrig flödad, tror att den ligger runt 220in vid 12mm och runt 175 ut om jag inte minns fel.....

finns några bilder nånstans, ska kolla...

Jag vet att det skrivits förut att en standard, lätt portad topp flödar typ 204vid 12mm, jag synar dock dessa uppgifter starkt då jag mätt upp runt 180 standard i superflowbänk....hittade även flödesdata på mcxpress på en av bosses gamla M10toppar, flödade typ 19Xin och 160-170 ut om jag inte minns fel.....?

Jens, är din bänk kalibrerad mot en superflow eller liknande? annars skulle det vara intressant att jämföra en kanal vid samma lyft för att se skillnad, det bjuder säkert erik på!!??han brukar ju inte vara omöjlig....

jag kör 316grader skräck....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bänken är kalibrerad med en superflow platta, topparna som jag mätt på mc express visar innom 1-2 cfm mot min bänk.

det stämmer att lätt portade toppar flödar 200+cfm vid 12mm ialla fall, peter får som uppgift sen att lägga in lite tester.


det som kan göra att det blir dåliga flöden ibland är att det har använts dåliga ventiler (dyra dock :thumbdown: ), har sett toppar som tappar 12-20cfm.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör sep 15, 2007 9:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

här kommer en lätt portad insugare med standard säte.

1.8i står det på den.

46x38 ventiler som är helt standard.

tratt med lite modelera på insug och ett flödes rör på avgas som är 42mm invändigt och 15cm långt ungefär.


lyft flöde in flöde ut

2 52 34.5

4 103 72

6 148 108.5

8 181 135

10 209 150

12 206 160

14 209 163
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

ja, men är det den ni flödade på mcxpress för länge sen? har ju flödat en del M10, och tycker det låter väldigt mkt.....
Peter Högdahl
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 26
Blev medlem: lör mar 25, 2006 8:18 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Peter Högdahl »

nej det var det inte men den hade liknande portning.

den testades inte på alla lyft

2 51 33.9

6 136.5 106

10 187.5 145

12 204 162




här är en ofärdig insugningscanal med en orörd std ventil med lite plast i golvet och den så kallade mytoman canalen på avgas.


2 52 37

4 101 77

6 147 114

8 177 140

10 202 177

12 220 187

14 218 193

15 xxx 198
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

:shock: good on you! flödar ju riktigt bra den där! stämmer nog med avgasflödet att det är förbränningsrummet som gör det sista på flödet!

Hur mkt har ni tagit i grytan runt styrningen, min är rätt orörd där, men jag anar att det skulle hjälpa att gröpa ut grytan en aning..
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Pitebo skrev:intressant att se vad ni kommer fram till...

Min vilda gissning är att rest kanal inte lönar sig, jag testade en massa olika design med spackel och modellera, gav dock inte så mkt som man hoppats på... men era resultat kan ju bli andra!

vad flödade mytomantoppen då??
(min flödar strax över 170 ut med "hemirum")

om jag byggde en ny topp skulle den innehålla en kam med mindre duration och överlapp, typ som 304 skräck men med mer lyft, fördelarna med mindre överlapp är många, framförallt att man kan gå upp till 50/40 ventiler, vilket skulle vara kanon för flödet ur dessa stora kanaler....

om bilen blir kvar efter sommaren kanske man måste bygga en ny rökartopp.....

Hur ska du få plats med 50mm insug med 90.5 i borr ställer jag mig frågan, är väl runt 48.4 som gränsen blir med den borren, blir att försänka in säterna en hel del antar jag?
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

Det är nog inga som helst problem, är ju gott om plats till cylinderväggen, sen kan man slipa ur ner till kolvringen oxå, inget konstigt med det...

Problemet är överlappet med tex 316graders kam, ventilerna passerar varandra snuskigt nära......

enda problemet är ju att alla säten måste bytas, vilket kostar pengar, samt att hitta en kamaxel med lite lyft, men det löser sig ju om man slipar en egen knölpåk ju..
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

får på känn att med så stora ventiler så måste man varva mycket 8500+ och 304:an drar juh inte så pass långt max 7500-7700 ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

käns lite bakvänt?

det är ju rätt stora ventiler och canaler på dessa motorer, det är nog en kam med rätt värden som sätter snurr på M10 motorn.

men det är klart större ventiler är offta bra men jag skulle inte sätta dit en snällare kam bara för att få dit ett par mm större ventil, kammen är viktigare på den här motorn!

om du sätter dit en kam med mindre överlapp så kan du ju både ha mycket dur och lyft :wink:
Peter Högdahl
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 26
Blev medlem: lör mar 25, 2006 8:18 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Peter Högdahl »

Pitebo skrev::shock: good on you! flödar ju riktigt bra den där! stämmer nog med avgasflödet att det är förbränningsrummet som gör det sista på flödet!

Hur mkt har ni tagit i grytan runt styrningen, min är rätt orörd där, men jag anar att det skulle hjälpa att gröpa ut grytan en aning..
taket runt styrningen är höjt ca 3 mm
Skriv svar