Bystedts Nissan 440sx Bromsad 611hk/900nm
Bystedts Nissan 440sx Bromsad 611hk/900nm
Hej, tänkte lägga ut en tråd om mitt projekt.
Köpte bilen i början av sommaren med en 400hk SR20. http://www.youtube.com/watch?v=lysYb-8n1kI
Lessnade snabbt på motorn och Började bygga om...
Motor: M62B44 med egenbyggd grenrör och HX50 turbo
Koppling:Billetfräst svänghjul med sachs 765 och 6puckad sinter
Växelåda: e39 M5 6v getrag
Bilen var färdigt utraustad med Sparco sprint stolar, Pesur motorsport 6p. bur, sparco mocka ratt, hydraulisk handbroms, HSD coilovers, Kaaz diff, driftworks underede, m.m...
och här kommer lite bilder
Endel bilder på en och samma gång, men hoppas nån finner det intressant
Köpte bilen i början av sommaren med en 400hk SR20. http://www.youtube.com/watch?v=lysYb-8n1kI
Lessnade snabbt på motorn och Började bygga om...
Motor: M62B44 med egenbyggd grenrör och HX50 turbo
Koppling:Billetfräst svänghjul med sachs 765 och 6puckad sinter
Växelåda: e39 M5 6v getrag
Bilen var färdigt utraustad med Sparco sprint stolar, Pesur motorsport 6p. bur, sparco mocka ratt, hydraulisk handbroms, HSD coilovers, Kaaz diff, driftworks underede, m.m...
och här kommer lite bilder
Endel bilder på en och samma gång, men hoppas nån finner det intressant
Senast redigerad av Bystedt den fre dec 28, 2012 9:30 am, redigerad totalt 4 gång.
Re: Bystedts Nissan 440sx
Verkar vara en kul bil, och roligare blir det med nya motorn.
Var hade du tänkt placera turbon och vad kör du med för sprut?
Hur har säsongen gott hittils med driftandet? Fått grepp om bilen osv...?
Var hade du tänkt placera turbon och vad kör du med för sprut?
Hur har säsongen gott hittils med driftandet? Fått grepp om bilen osv...?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Bystedts Nissan 440sx
Har endast tränat i sommar, så nästa år kmr väll den att synnas i både Finland och Sverige..DiMiaN skrev:Verkar vara en kul bil, och roligare blir det med nya motorn.
Var hade du tänkt placera turbon och vad kör du med för sprut?
Hur har säsongen gott hittils med driftandet? Fått grepp om bilen osv...?
bilen va relativt lättkörd, men endel motorkrångel ha varit me SR20.. Misständningar, blåst toppackning, etc..
Sprut e lite öppet ännu.. klarnar väll med tiden..
passar perfekt med bromservot, lite trångt med grenrör men lär väll ordna sig..dundersmurfen skrev:Visst är det intressant!
Ser ju ut att passa läskigt bra, hur går det med bromsservot?
Blir det inte lite väl litet med en hx50??
Har både en HX50 #25 avgashus och en HX52 19# avgashus, vilken skulle ni ha körd?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Bystedts Nissan 440sx
En större... Det funkar säkert med vilken som, men dom känns lite i minsta laget
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bystedts Nissan 440sx
större än HX50?
Är väl en driftingbil och inte en dragracingbil?
Jag skulle prioritera brett register, vilket även trådskapare gör då han tröttnat på 2 liter och stoppar i lite större maskin
Skulle väl räcka med en HX40 med största avgashuset och hålla sig under ~6500rpm.
Kommer orka dra loss hjulen hårt ändå på alla växlar.
Är väl en driftingbil och inte en dragracingbil?
Jag skulle prioritera brett register, vilket även trådskapare gör då han tröttnat på 2 liter och stoppar i lite större maskin
Skulle väl räcka med en HX40 med största avgashuset och hålla sig under ~6500rpm.
Kommer orka dra loss hjulen hårt ändå på alla växlar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Bystedts Nissan 440sx
Joo.. har du igång bänken vintertid?norrback skrev:Välkomna på mappning sen...
/Andre'
Brettregister e va jag strävar efter..Kadett4wd skrev:större än HX50?
Är väl en driftingbil och inte en dragracingbil?
Jag skulle prioritera brett register, vilket även trådskapare gör då han tröttnat på 2 liter och stoppar i lite större maskin
Skulle väl räcka med en HX40 med största avgashuset och hålla sig under ~6500rpm.
Kommer orka dra loss hjulen hårt ändå på alla växlar.
SR20 va inte min typ av motor så därför blev motorbytet aktuellt rätt snabbt
HX52 har ju 68in och 71 ut om jag inte minns helt fel, å de tycker jag sku kunna vara en rätt fin turbo till mitt endamål..
Får ju inte glömma att M62 e ju en ganska stark motor som sug med...
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Bystedts Nissan 440sx
Men 68mm är ju rätt lagom faktiskt, trodde den skulle vara ~62mm.
snokade upp att den ger 282hp som sugmotor, trodde det vad över 400
Då sitter den hx52an fint
snokade upp att den ger 282hp som sugmotor, trodde det vad över 400
Då sitter den hx52an fint
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Bystedts Nissan 440sx
I väntan på grenrörsdelarna så började jag fixa till instrumentbrädan, placera brytare och mätare..
Och en bild från var bilen byggs.
Och en bild från var bilen byggs.
Re: Bystedts Nissan 440sx
asball, jag skulle tro både hx50in och hx52an kommer bete sej likadan (nästan motsvarande agg)
en hx40 hade oxå räckt till, eller ännu hellre en rejsturbo ,
personligen hade jag börjat med 52an iom den har avgashus 19=smidigare med plats gissar jag å desstuom relativt bra flöde i det huset vad jag förstått
en hx40 hade oxå räckt till, eller ännu hellre en rejsturbo ,
personligen hade jag börjat med 52an iom den har avgashus 19=smidigare med plats gissar jag å desstuom relativt bra flöde i det huset vad jag förstått
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: Bystedts Nissan 440sx
Joo, en rejsturbo skulle inte ha suttit fel..knotan skrev:asball, jag skulle tro både hx50in och hx52an kommer bete sej likadan (nästan motsvarande agg)
en hx40 hade oxå räckt till, eller ännu hellre en rejsturbo ,
personligen hade jag börjat med 52an iom den har avgashus 19=smidigare med plats gissar jag å desstuom relativt bra flöde i det huset vad jag förstått
Men som de ser ut just nu så räcker inte budgeten till en sånn.. men går alltid att uppdatera senn..
Re: Bystedts Nissan 440sx
Har inte hänt så mycket i garaget senste dagarna.. alla klistermärken är bortplockade och elen e påbörjad..
Hitta en till film från i sommras.
http://www.youtube.com/watch?v=mWd101s9_jk&feature=plcp
Hitta en till film från i sommras.
http://www.youtube.com/watch?v=mWd101s9_jk&feature=plcp
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Bystedts Nissan 440sx
Kul att du bygger på M62B44, blir intressant att se hur den beter sig.
Kan flika in lite info från min bil ang. turboval, M60B40 Med Turbobanditens GT45.
738hk/930Nm@1,1bar. 0,5bar i grundtryck resten regleras via sprutet för att få en vettig
och körbar effektkurva.
Finns lite info http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=64855
Klipper in ett par brompapper. Lite otydliga kanske med data1 i tabellen är laddtryck.
Effektangivelserna är på hjulen i kw.
Effektangivelsen är hjul kW. 404wkw@0,8bar.
Kan flika in lite info från min bil ang. turboval, M60B40 Med Turbobanditens GT45.
738hk/930Nm@1,1bar. 0,5bar i grundtryck resten regleras via sprutet för att få en vettig
och körbar effektkurva.
Finns lite info http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=64855
Klipper in ett par brompapper. Lite otydliga kanske med data1 i tabellen är laddtryck.
Effektangivelserna är på hjulen i kw.
Effektangivelsen är hjul kW. 404wkw@0,8bar.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Bystedts Nissan 440sx
Har varit tyst ett tag här men har hänt lite grejjer..
Turbon blev en sprillans ny HX50 med 22 avgashus och grenröret har tagit form..
Turbon blev en sprillans ny HX50 med 22 avgashus och grenröret har tagit form..