Volvo 142 8v turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av 740Bodo »

Det tar sig :P fortsätt så :D
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Hej alla mina läsare! (3-4 stycken)

Nu är tisdagen kommen och skolan börjar igen.....suck. Men får väl glädjas åt att det är sista året nu Bild

Igår så hann jag iaf grunda halva bilen. Sket i motorrummet och trösklar och torpedplåten då det är rostigt och inte helt klart än. Men iaf nu är taket, skuffen, baklämmen, bakskärmarna grundade.

Har även blivit rätt less på bilen då jag ska byta vänster tröskel.....
Om inte bilen hade varit besiktad i 2år hade jag inte fotsatt utan haft den som reservdelsbil. Men men nu finns ingen återvändo Bild

Nästa steg med bilen blir att byta tröskel såklart och göra klart pedalstället för hydraliskkoppling, spackla och måste bygga insug, grenrör mm. Så att motorrummet blir klart nån gång.

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh
Användarvisningsbild
jonas16vt
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: ons okt 27, 2010 8:15 pm
Ort: Taberg

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av jonas16vt »

Bara jobba på !! Snart är det bara de roliga kvar !!!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Jadå bara jag får på färg på bilen så är det värsta över ;)



Tjenare!!!

Nu har det verkligen gått segt med bilen... I började som sagt skolan och inte haft lust att gå ut i garaget då man kommer hem vid 5. I onsdags var den första dagen på typ 6 veckor jag inte ens satte min fot i garaget.

Det kändes för jävligt så på torsdan gick jag ut och plocka ner pedalstället för ombyggnation till hydraliskkoppling. Jag fick inte bort det helt för fattade inte hur det satt fast så jag kapade det i 2 delar. Så halva är ur och resten sitter kvar och jag får ändå inte bort det..... Men iallafall så blev det en kopplingscylinder från en s40 på en bromspedal från en 740i. Fick vinkla om pedalen få den inte ska vara så nära bromsen. Men det är inte 100% klart. Ska slipas och målas och så ska jag se om jag får dit en gaspedal med innan det åker tillbaka in i bilen.

Så att lite har ju hänt. Väldigt lite. Den mesta tiden har gått åt till a-traktorn då jag ska sälja den snart. Slipat ner träflaket och oljat in det, rivit ner lådan då utgående axel glappar nåt fruktansvärt och läcker olja med. Så ska dit med lådan från 140in och måla underredet och polera den med. Fyller år i december så det blir dax att sälja nu. För blir rätt surt om jag blir stannad nu och körkortet ryker.

Men ska få lite mer gjort med bilen i veckan det lovar jag! Och så ska jag beställa lite delar med. Det är alltid kul Bild

Lite bilder med till folket!!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Hej!!
Nu var det ett tag sedan man uppdaterade här och kan säga att det har hänt en del. Började med att jag lagade den sista rosten på torpeden så att jag kunde sätta två rör från torpeden till rörramen för att förstärka upp allt. Blev helt okej i mina ögon men tröttnade som flera gånger innan på rosten och perfekt till den 25e så beställdes delar till bilen. Det blev en turbo t70 ( vet att den är hatad men vill skapa min egna uppfattning) trattar, fläns, spridarhylsor till insuget. Allt i svartstål. Sedan en wastegate , 3tum spjällhus och grenrörs delar. Dagarna jag väntade på mina beställningar så stor städade jag garaget och kan säga att det behövdes!

Men sedan kom den efterlängtade beställningen och insuget börjar att ta form! Ska svetsa fast ett rör ut till spjällhuset och svetsa dit spridarhylsorna. Men vet inte hur det ska vinklas? Nån som vet?
Grenrörs delarna kommer nästa vecka och då blir det full fart med grenrörsbygge!

Igår så gjorde jag ett ryck och skruvade bort framvagnen och spacklade torpeden. På höger ramben där framvagnen ligger emot vart det hål och då åkte kapen och svetsen fram fort och det byttes ut. Grundade även "motorrummet"

Ikväll hade jag inte tänkt att göra nåt med en polare kom förbi och hetsade till att laga hålet på tröskeln och så fick det bli! Inte helt klart men på god väg ;)

Så att nästa helg ska jag få klart tröskeln och och grenröret hoppas jag! Ska även köpa blästersand och punktblästra plåten vid torkarna! Så mer bilder kommer då ;)

Och som vanligt lite bilder åt folket! ;)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av swerobin91 »

Ser bra ut!
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av Lillen »

Smygläser.....
VW & Volvo.
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Tja!

Slänger väl in en update så att ni inte tror det står helt stilla i garaget.

Fick tillslut mitt grenrör. 3veckor tog det........ Men passade in turbon där jag ville ha den och så punktade dit det. Det blev för tight mot framvagnen och huven. Så att jag kapade rören på kollektion så att turbon kom ner ca 4cm och kom upp en bit från framvagnen. Vinklade kompressorhuset och har ca 5cm från huven. Helt okej. Blir givetvis värmeisolera huven.... Fick även dit wastegaten innan jag gick lös på fronten och framskärmarna och lagade rost. Fronten är plåtren och färdig för grundning. På vänsterskärmen la jag igen blinkersen och behövs spacklas innan grund. Högerskärmen som jag hade var en "låg framskärm" men jätte rostig på överdelen. Fick då som tur var en framskärm av en polare. Dock till en 73a men det går att ändra på ;) så skarvade ihop 2 skärmar till en. Lite budget men nångång inom snar framtid blir det glasfiberskärmar. Bara en känsla jag får.

Ne men börjar få ihop fronten och lite grejer till motorn. Så att ska kolla om jag har nån lite generator och försöka göra ett fäste där servopumpen sitter i vanliga fall. Börjar kolla lite på kylare och intercooler. Blir nog en intercooler från KL och en kylare från en c30. Kylaren är rätt så avlång vilket är ett stort plus i mitt fall.

Dagarna framåt nu blir att slipa och spackla så att hela bilen blir grundad. Sedan göra de små ställen som jag missat och lägga på slipgrund så att nästa månad kanske det blir lack i motorrum och skuffen kanske hela bilen. Men bara kanske ;)

Lite bilder med åt folket!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av T Landholm »

Ser skitbra ut, kommer bli en frän bil :thumbright:
Tommy Landholm
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av T Landholm »

Ser skitbra ut, kommer bli en frän bil :thumbright:
Tommy Landholm
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Tack! Kul att höra!
Användarvisningsbild
jonas16vt
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: ons okt 27, 2010 8:15 pm
Ort: Taberg

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av jonas16vt »

E du bara ute o åker EPA eller ?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

jonas16vt skrev:E du bara ute o åker EPA eller ?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Ja är man glidare så är man Bild
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Efter som Jonas16vt tjatar så får ni två bilder var som har hänt

Huvgångjärn

Bild

Grejat lite insug

Bild

Håller på i full fart med spackla och slipa så att man kan grunda det sista. Bilder på det kommer snart

Mvh
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Lägesrapport!!

Jävligt nöjd. Nu får man en bättre helhets bild. Ser inte mycket ut men har varit ett jävla mek att få den i detta utförande.

Läste igenom tråden en snabbis och såg att jag inte nämnt så mycket framtids planer. Bilen blir blå. Finns en orginal färg till 140 som jag ska ha. Färgkod 99 tror jag. Vill ha den färgen då bilen ska se orginal ut på utsidan med lister och allt. Dock lite sänkt och inga blinkers fram och baljor borta. Men ändå så att jag kan slänga på vanliga plåtfälgar (sleeper) och sen 17"/18"

Så är planerna iaf. Motor planera får jag ta nån annan gång ;) Nu till lite bilder BildBild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh
Skriv svar