Volvo 142 8v turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Volvo 142 8v turbo projekt

Nu har jag börjat med projektet så då är de dax för en tråd tycker jag.

Köpte bilen i feb och har blivit rostlagad för en tid sedan. Fin för övrigt dock rolad i orginal färgen... Bilen var besiktad till feb 2015 men har nu besiktat den igen så att den går till hösten 2016 ist så man slipper det på ett tag iaf.

Hade då tänkt att sätta i en b230fk i bilen med lite annat till. Tanken är att bilen ska se relativt standard ut men under huven ska hemligheterna gömmas ;) detta blir min 18 års bil (fyller år i dec) men den ska ej brukas på vinter så till våren ska den stå färdig är tanken.

Som sagt har jag hunnit starta lite och det som är gjort är:
240 ventilerade bromsar fram
740ok bak
Byggt motorfästen
Rostlagat innerskärmarna
Bild bilen precis hem kommen i feb
Bild fälgar är väl nästan ett måste?
Bild dagen jag besiktade åkte motor ur direkt när man kom hemBild motor som sitter i nu är en b230f som får agera mall motor tills vidareBild rostlagning Bild så här står han just nu. Nästa steg är att svetsa ett litet rosthål i golvet och svets igen alla hål i torpedväggen
// bernhardsson132


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
jonas16vt
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: ons okt 27, 2010 8:15 pm
Ort: Taberg

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av jonas16vt »

Sätta i turbo me ?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av swerobin91 »

Ska du ha motorn rak ställd?.
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Lugna dig lite Jonas ;)

Japp motorn blir rakställd


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
jonas16vt
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: ons okt 27, 2010 8:15 pm
Ort: Taberg

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av jonas16vt »

Hade ju vart rätt coolt me 16v så oljelocket blir rakställt me !


Skickas från min iPhone via Tapatalk
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Inte hänt så mycket med bilen på sistone.men blev ledig nu i en månad så tanken är väl att köra på som fan nu när man har tid så att man kommer någon vart.

Har funderar på att skippa innerskärmarna fram och bygga rörramsfront istället. Vinner mycket plats om man gör så. Dock så kommer det bli världens blästring under huven när man är ute och kör. Nån sån har egen erfarenhet av rörramsfront?

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blommen
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: fre maj 27, 2011 2:09 pm
Ort: Fagersta

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av Blommen »

Om jag minns rätt så har B21 rakt oljelock.
Passar bra när man rakställer och dessutom är den kåpan helpolerad så de matchar grillen din bra!
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Tja!
Hänt lite idag iaf! Rivit ner dörrarna och börjat göra dom redo för grund. Började med att slipa ner de små ytrost som fanns och upptäckte då att förardörren har vait om lackad 3ggr plus att nån kört emot så att det låg 2cm spackel. För att slippa framtida problem så slipade jag dörrarna plåtrena. Riktade sedan upp dörren och började spackla lite.Resten utav bilen ska också slipas ner till plåten. Gör om gör rätt.
Bild
Bild
BildBild
Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Hallå hallå!
Har gjort lite på bilen iaf. Trots +30 ute och säkert +45 i garaget ;)

Bild
Gjorde mig ett par motorbussningar av hockeypuckar

Bild

Bild

Bild

Fortsättning följer ;)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Hej! Hej!

Har gjort lite i garaget de senaste dagarna men inte lika mycket som jag velat då annat kommer i vägen.... Men men har just nu gjort klart motorrummet så att jag kan börja spackla. Vart jävligt less på mina innerskärmar för ju mer man lagade desto mer rost kom fram kände det som. Så de är kapades snabbt bort och ersattes med en rörramsfront. Vilket jag är riktigt nöjd över!

Rostlagat torpeden på sina ställen och förstärkte upp den med 4mm plåt där rören är svetsade. Samma sak på rambenen. Svetsat igen massa hål på torpeden för att få det cleant!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så ligger läget till just nu!

Det som står näst på schemat är skuffen. Började knacka där lite i dag och kan säga det att bilen var inte så fin som förra ägarn sa att den va. Men jaja det är inte hela världen ;)

Mvh

P.S dåligt med kommentarer i tråden :(
Henkken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av Henkken »

ser bra ut! vad har du för effekt mål? ska du bara köra på gata eller tänker du bygga så att den håller för strippen också?
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Tack!!
Siktar väl på 450hp i motorn iaf. Har aldrig byggt nån motor innan och har inte skruvat allt för mycket med turbo maskiner heller. Så vi får se var detta slutar. Bilen byggs väl mest för gata och då att den ska gå igenom besiktning vartannat år. Men stripp och bankörning ska han få testa på ;)
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Mini update!

Efter påbörjad slipning i skuffen har jag nu kommit fram till:
Inga reservhjulsbaljor
Rostlaga baklämmen
Rostlaga båda hjulhusen
Byta golv vid förarsidan både fram och bak
Och rostlaga vänster "ramben" bak

Så återkommer med bilder när allt är åtgärdat

Mvh
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 142 8v turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Hej igen!!!

Nästan 2 veckor sedan jag la upp nåt om bilen! Och jag kan säga det att det är varit full fart i garaget! Jag började med att jag kände mig "klar" med motorrummet för tillfället och ville gå vidare och tänkte att jag tar skuffen då jag ska lacka motorrummet och skuffen själv innan resten av bilen körs i väg på lack. Jag visste att det hade lagat i hjulhusen och baljor då förra ägaren sa det och det syntes från 1mils avstånd. Men jag vill ha det redigt från början så tog hammaren och knackade på de ställen som såg misstänkta ut. Och ja det var rostig. Så att började kapa ur högra reservhjulsbaljan och lite upp på bakskärmen och fortsatte på hjulhuset både i skuffen och vid skärmkanten......... Och inne i kupén.........på båda sidorna. Sedan vänster reservhjulsbalja och samma där lite upp på bakskärmen. På vänster sidan kapade jag undersidan och vänstersidan på "rambalken" från slutet till ovanför bakaxeln. Detta slutar ju inte här. Nej nej jag skulle ju vara på och hammra på baklämmen, den lilla plåtkanten som två plåtar möts kapades snabbt bort och ersattes. Medans jag väntade på att kompressorn skulle få upp lite tryck så gick jag vidare med hammaren i min hand på golvet bak...... Vänster bakgolv ska bytas och höger får jag byta mitten och ut mot tröskeln. Aja nog med rost trodde jag. Men icke!! Ytterkant av torpeden där stänk från hjulen kommer hade jag missat med..... Och jag som köpte bilen för den var rostfri!! Snacka om att rost fort det halv året jag har haft den ;) men men nu är bak delen, skuffen, hjulhus färdigt och jag har hunnit med att slipa allt och sprutkittat även spacklat baklämmen. Så det är redo för grundfärg nu.

Har ju även hunnit fixa andras bilar och skrotat ner en s40. Och rensat och städat i garaget....2gånger. ser dock inte ut så nu då det fylls rätt snabbt igen ;)
En polare köpte en 944 8v turbo så vi var ute och åkte lite och satan vad den gick!!!! Fick sån jävla inspiration! Måste dock bygga värre än han ;)

Jag har inte bara varit i garaget!! Fick ju tag på en zf låda och jag var ju bara tvungen att slå till!! Så får se om jag skickar iväg den för omsvetsning eller gör det själv.

Sen så börjar jag skolan igen på tisdag och jag har väl som målsättning att bilen ska grundas nån gång innan jag börjar. Måndag kanske. Får se om jag lyckas.

Lite bilder får ni med ;). ( måste erkänna att jag är totalt värdelös på att ta före bilder och bra bilder i övrigt)

Bild

Bild

Bild

Bild



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Bild

Bild

Bild

Bild

Nästa gång får ni se den grundad!

Mvh
Skriv svar