börn amazon och 940 drift

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
miklus6
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis feb 08, 2011 9:13 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av miklus6 »

Är väldigtx avundsjuk på din bakaxelupphängning! Har du gjort de själv?
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

miklus6 skrev:Är väldigtx avundsjuk på din bakaxelupphängning! Har du gjort de själv?

jag tog allt är från en amazon -67 som skulle skrotas. Samma mått och sånt på allt så detta är en simpel operation
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Jag tycker att amazoner passar bra i svart huv, så det blev lite extra jobb när jag ändå var igång.

Bild

jag blev faktiskt nöjd med det också.

Bild
Bild

Bild

Det är ju lite av vad som har hänt på bilen iaf, hoppas det roar någon !
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

kan ju säga att amazonen är provbörnad och det gick fin fint! :hihi: Vågar faktiskt påstå att den går rätt bra för att vara en gammal b20. Filmbevis kommer :wink:
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

iccu skrev:
miklus6 skrev:Är väldigtx avundsjuk på din bakaxelupphängning! Har du gjort de själv?

jag tog allt är från en amazon -67 som skulle skrotas. Samma mått och sånt på allt så detta är en simpel operation
Tog lite bilder nu när jag hade den på lyften om du är intresserad. Bilen känns väldigt stabil får jag lova att säga och alla delar är amazon orginal delar med hårdare fjädrar och bussningar. :thumbright:

Det är bara balkarna i karossen som jag har byggt själv, själva fästet är org från -67an.
Bild

så ser fästet ut i bakaxlen.
Bild

Bild

Hoppas det hjälper dig om du funderar på att byta ! :thumbright:
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Fixar med elsystemet, lampor m.m (tråkigt skit) så inget speciellt kul men fick ett litet ryck och började på lite roligare jobb.
Hoppas på att ha den besiktningsklar om 1-2v så man kan ut och göra svarta sträck ! :lakrits: :hihi:

Tror det kan se rätt bra ut när det blir färdigt !
Bild
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Hallå! Det går framåt i garaget med!
Efter att ha plockat ner den tråkiga SU gasaren 126 gånger så tröttnade jag och slängde av toppen så jag kan bygga spridar hål i toppen. Det är en E-topp jag har så har tänkt att utgå från dom gamla spridarhålen. Ska bygga insug och koppla insprut nu över påsk. Hoppas på uppstart väldigt snart igen :lol: Liter bilder på hur läget ser ut för tillfället!

Bild

Bild

Någon har nog sprungit en vända med filen här ser det ut som!
Bild

Detta är 3ans kolv som har lite jack i sig, ser ut som det har varit ett litet fiske sänke där i... :shock:
Bild

Bild
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

ska fixa spridar hål i toppen nästa vecka och koppla ihop insprutet i helgen så man kan börja skruva ihop den igen. Men så länge köpte jag en ny leksak! :hihi: Har länge velat ha en flakmoppe och så när jag fick höra rykten om denna så det var bara till att köpa. Ska fixa lite glapp i styrleder, smörja upp bromsarna och montera en ny tändspole så ska den vara som "ny" igen! :hey:
Bild
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport blir turbo bygge

Inlägg av iccu »

Hej igen. Var och hämtade en b230fk med m90 låda igår som ska få byta plats med b20in :whistle: Varför detta kan man undra ? Anledning: Tyckte det blev tråkigt när spridarhylsorna lossnade i svetsfogen (godset i toppen släppte) efter att ha monterat topp och har enbart ha fuelrailen kvar att bygga :evil: . Med andra ord gav jag upp hoppet om den gamle b20in. Så är någon intresserad av en styck b20 (8-bult) med E-topp, något argare kam i, 2st m40 lådor, 2st su förgasare med insug och någon tuffare fördelare på som inte har vakuumklocka så vet ni att jag vill sälja detta och det är bara att skicka ett PM i så fall.
Lite roliga bygg bilder kommer upp inom kort :lol:
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re Litet turbo bygge på amazon sport

Inlägg av iccu »

Måtta in motorn, införskaffa material till motorfästen och v-lådsfästen står högst på listan men några bilder så länge

Med 940 grenrör passar inte turbo bra alls då motorn ska luta mer än vad den gör på bilden... jag använder b20 tråg och kortad oljepump.
Bild
Kapat upp ca 4cm på varje sida och ca 2-3cm på höjden i torpedväggen, pedalerna kommer jag få flytta...
Bild
Jamie_N
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: lör mar 21, 2015 2:01 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av Jamie_N »

Trevligt bygge!
Eventuellt kan jag veta en som kan vara intresserad av motorn, vart finns den någonstans?
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av Thed_J »

Blir kul att följa motorbytet. Jag gör samma i min. Jag är inne på version 2.0 nu och har motorfästen och vxllådsbalk som passar bolt on. Rakställt och getrag 260. Säg till om det kan va intressant.
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Jamie_N skrev:Trevligt bygge!
Eventuellt kan jag veta en som kan vara intresserad av motorn, vart finns den någonstans?
Motorn finns i norra Skåne/Killeberg. Om det är intressant kan han skicka ett sms eller ringa till 0702746443
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Thed_J skrev:Blir kul att följa motorbytet. Jag gör samma i min. Jag är inne på version 2.0 nu och har motorfästen och vxllådsbalk som passar bolt on. Rakställt och getrag 260. Säg till om det kan va intressant.
Jag har själv hämtat inspiration från ditt bygge, alltid bra och jämföra och se hur andra har löst problem! helt klart ett intressant bygge, har själv funderat på en liknande operation på framvagnen som på din men det får vänta ett litet tag

jag bygger nog ihop det själv då getrag och m90 inte har samma fästen och bilen ska ändå vara tyst att köra så kommer utgå från orginal motorkuddar så länge så man inte får så mycket vibrationer in i bilen och bygga fästen från det.
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Lite nytta har man ju gjort i helgen! Ett motorfäste och en v-låds tunnel har kommit till världen, motorfäste nr2 blir nog färdigt i mon om motorkuddarna anländer. Är dålig på det här med bilder :doh: men några blev det iaf :thumbright:

Bild


Bild

Bild
Skriv svar