börn amazon och 940 drift

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

I mon åker amazonen av vaggan, sen ska bak/framvagn av å blästras, bakre hjulhusen ska lagas och bakre delen av tröskellådorna, sen så ska allt vara lagat. :thumbright:

Ska inte race bilar ha reservhjuls balja så ska inte jag!! 8)
Bild
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Det har hänt lite mer i garaget nu, drog ner bilen till min morbrors garaget för 2 veckor sedanoch
började med att riva ner framvagn, motor, bakaxel sen dök det upp en v70 med dålig toppackning som jag bytte åt min morbror så jag har haft fullt upp. Men ändå hunnit med en del.

Det är iaf rätt rensat i pannrummet för tillfället
Bild

Var och hämtade en axel i fredags från en amazon -67a Och i lördags blev det att testa blästra lite så blåste av framvagnen och axeln, blev faktiskt riktigt nöjd med detta.
Bild
Bild

För skoj skull och att får testa kladda lite med ett insprut blir det att koppla på ett prospark på harven nedanför och bygga turbo motor vid sidan så länge, blir ju x antal tusenlappar innan man har alla grejor trots att det grövsta redan är kirrat.
Bild
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av ingesjo »

Tror du ska glömma OD lådan om du siktar på högt vrid.
Den har en tendens att föröka sig, i alla fall på mina bilar :-)
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Jasså!? nä det är väl rätt lungt, jag ska inte åka överladdat med den och sen är kamen högvarvig så det ska rulla fint! (tror jag) :hihi:
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av Jokern / Woodridge »

[quote="blackadder"]Jo, men den sättningen ska ju bli av att bilen accelererar och därmed trycker ihop fjädringen, inte av att bakaxeln vill dra sig uppåt.

TROR jag, ska väl tilläggas.[/q

Du är helt rätt ute i dina tankar.
Ett "fyrlink" för dragracing, justerar man så att det trycker ner bakaxeln mot backen när man accelererar, och då vill den naturligtvis höja karossen lite. Sedan måste det justeras rätt, så det inte blir för mycket, eller för lite, och det kan vara en svår avvägning.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Som du säger har jag också fattat det med sättningen i bakvagnen.
Ett fyrlink kan vara/är väldigt användbart, om man jagar tider och har 100 koll på vad man gör annars är det ingen större mening med det. Enligt mig är det bättre att lägga mer tid på framvagnen om man vill ha en rolig "lekbil" som jag vill ha :thumbright: (men en välfungerande bakvagn är ju med att föredra)
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Framvagnen är på plats nu och bakaxeln har fått svetsad diff och väntar på att få fästena fastsvetsade.
När man ändå höll på å svetsa så fick jag ju laga upp bakre delen av trösklarna också. Jag passade även på att byta min od låda mot en vanlig m40 så ska det ju iaf hålla så länge man får i växlarna redigt. Jag misstänker att det är stöddigare kopplig på b20 så det är ju lika bra att slänga på en turbo på den med och kolla vad sakerna pallar :lol:
Jag slänger upp lite bilder senare.
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Lite bilder som kanske roar någon en mörk söndags kväll.


67ans axel som är förbered med svets diff för framtida behov.
Bild

Infästningen.
Bild

Morgondagens uppdrag är att lite ny färg ska hamna på plats här. Sen ska jag hämta lite gas å tråd så jag kan få ihop innerskärmarna också.
Bild
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Började med att Kapa ut två plåtbitar på 5x5cm och slutade med detta.... en gammal "fusk" lagning blev till mycket jobb för mig..... ROLIGT.
Bild

Lite nytt här med. Väntar på lite spackel som har dröjt en vecka nu... Men lite grundfärg kommer iaf på plats idag.
Bild
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Motorn har blivit lite ompysslad och i mon ger jag på mig den sista rosten i karossen. Jag lyckades även hitta rost i dom "rostfria" framskärmarna också så det ska med lagas och sen ska allt börja monteras igen som inredning, motor osv. Tur man har jullov så man hinner med mycket..... :thumbright:
Bild
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Hallå! Amazonen håller på att monteras igen! Motorn har åkt ner, elsystemet är snart i kopplat och inredningen ska jag ta tag i nu snarast. För tillfället håller jag på med dörrarna som det slipas lite på, inget som är speciellt roligt så lägger bara upp en bild på det roligare. Ska börja skramla på mig lite turbo saker nu så man förhoppningsvis kan köra lite b20 turbo till sommaren ! :thumbright:
Bild
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av Manfred »

Ser bra ut!


MVH
miklus6
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis feb 08, 2011 9:13 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av miklus6 »

Ser faktiskt rätt bra ut under!
Kämpa på
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av iccu »

Tackar tackar, ja det blir faktiskt väldigt bra under. Blir kanske lite dumt när den ser bättre ut under än på utsidan....
miklus6
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis feb 08, 2011 9:13 pm

Re: Renovering av amazon 122 sport

Inlägg av miklus6 »

Skulle va kul med bilder så man ser hur du grejat! Jag är i ungefär samma läge som dig och de är ju kul o se dina lösningar o jämföra.
Skriv svar