Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 18, 2017 5:43 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor aug 06, 2015 8:54 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm
Inlägg: 81
Dax för skriftlig uppdatering, bilder kommer i helgen!

Vi backar lite i historian till att börja med. I våras tog jag drifting licens, om man skulle får för sig att köra lite på någon bana och det har ju blivit lite körning :lol: . Testade att köra uppe i Hultsfred för första gången, fick lite kläm på det efter några varv, sen blev det en körning till i Hultsfred (26/7) tror jag det var. Fick låna min kusins bil båda gångerna som är en 940 med ca 300hk (stort tack!) blev tyvärr mest körning på 2an då vi rasade 3an båda gångerna (m90) :doh: Detta tyckte jag förstås var skit kul, trots att man är lite kärring på gasen.. :thumbdown: Men tack vare det så står jag nu här med en 945a som förhoppningsvis ska rulla några varv den 29/8 i Hultsfred :thumbright: Även min kusin ska köra för fösta gången då (15år och precis tagit licens)!

Med amazonen har det inte hänt så mycket med sen sist då jobb och fix på 945an har fått gå före men motorn är på plats, fixat lite med kardanen som ska färdas nästa vecka och sen ska karossen byggas färdigt, då man är ledig nu så hoppas jag på att kunna bo i garaget!
Allt för tillfället, återkommer inom snarast ! :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 02, 2015 8:23 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm
Inlägg: 81
Måste skärpa mig med bilder, riktigt illa det här!!

Jag och min kusin var uppe och körde på hultsfred i helgen. Min kusin då på 15år, hinner köra 3-4varv innan han knäcker bakvagnen så han fick tyvärr inte köra så mycket men han fick iaf testa köra för första gången (och det gick snabbt)! :thumbright:
Jag hann köra lite mer iaf, med lite små läckage och en rykande turbo under dagen men jag avslutar med ett växellåds ras på 1-2an.. :thumbdown: Så jag håller för tillfället på att riva ner m90 lådan och turbon är ner plockad. En bättre original turbo ska ta plats och eventuellt en getrag låda. :thumbright:

På 945an har jag byggt en "riktig" krängningshämmare och sänkt den så det gick rätt bra att köra med, riktigt hal och goa returer, laddar 0.6bar för tillfället så lite trött är han men det går att åka på 3an så jag är ändå nöjd!! Lite bilder har jag iaf att bjuda på!
bild på krängarn.
Bild

från körningen. ja jag är medveten om varifrån röken kommer (sprutade olja från vevhusvent där) :whistle:
Bild

kusinen som kör här. (den ska få sig en uppgradering i fjädringsväg innan den välter :hihi: )
Bild

Och en bild på fälgarna amazonen ska få. 7tum breda, blästrade och lackade
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 17, 2015 9:00 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm
Inlägg: 81
Jappjapp, lite händer hela tiden iaf! 945an ska få sig en getrag 262 och står så jag står och väntar på lite delar, adapter platta emellan sprängkåpa och låda och en lamell annars har det bara varit lite allmänt fix på den och kusinens bil. Amazonen står ute och fryser men motivationen är på topp nu. Är riktigt sugen på att få den i garaget och ge allt! Men det får dröja lite till då vi för tillfället fokuserar på mantorp om 2v. Då man har världens generösaste morbror så blir det möjligt! Så nya framvagn på Felix (kusinens) 940 ska vi fixa tills dess så mina bilar får fortsätta stå där dom gör ett tag till...
Liter bilder på vad service är för mig... :hihi:

[img]]http://i909.photobucket.com/albums/ac295/amazonturbo/12029084_997795356940128_1825465432_n_zpszyt8rcwg.jpg[/img]
Lite hjälp medel är aldrig fel!
Bild
Och R kopplingen
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 21, 2015 10:54 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm
Inlägg: 81
Nu är amazonen påbörjad igen! Så har någon ett bra tips på vart ifrån man kan köpa flänsar och rör till grenrörsbygge till bra priser? Det blir riktigt tajt överallt så smidigast blir att bygga ett eget. För övrigt så kom generator och besiktnings gren/avgasrör på plats ikväll men svetsgasen tog slut så får bli helsvetsning i mon. Bilder kommer upp när jag har fler saker att visa :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 29, 2015 6:09 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis sep 08, 2015 6:47 pm
Inlägg: 4
Ort: Kungälv (västra götaland)
Tjenare! skön amaragg och kul tråd :thumbright:

Skaru bygga eget grenrör för turbo så kolla hos "KLracing". har för mig dom har rätt bra priser..
Kvalle på materialet kan ja dock inte svara på.

_________________
Mvh Richard Wallentin


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 29, 2015 6:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Kan rippsa om Rinkeby rör för köp av rör dela mke billigare än kl sen flänsarna kostar ju endel vart man än köper ja skar ut mina med gasen och sen snyggade till med fräs och lämpligt frässtift var väll runt 3 tummars jobb och då är flänsarna matchade med både topp o turbo:)


Mvh Max


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 29, 2015 6:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4530
Ort: Boden
RinkAby rör :-)
Autocorrect är inte så bra alltid.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 29, 2015 7:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Haha tack the skulle självklart stå rinkaby men de tyckte inte telefonen;)


Mvh Max


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 01, 2015 8:32 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm
Inlägg: 81
Tack för svaren, kul att se att några fördriver tiden här :wink: !! Men jag såg att KLracing sålde liknande grenrör till 240 som jag tänkte att bygga och tänkte att i första hand se om man kan komma undan med ett sånt, blir förhoppningsvis billigare och + att slippa extra jobbet! :thumbright:
Om någon har ett liknande sånt här grenrör till 8v som dom vill bli av med så finns det en här som vill ha ett!

Bild

I helgen blir det garage och målet är att få plåt jobbet på karossen färdig, bilder kommer då!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 02, 2015 3:34 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Har hört att det är sämre kvalitet på dessa rör:/ sen ser det ut att va väldigt snäva böjar in i kollektorn som ser lite kort ut?;/


Mvh Max


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 05, 2015 10:58 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm
Inlägg: 81
Jo det har jag med hört men har en kompis som har kört mycket på KL "extreme" grenrören, som är extremt opraktiskt när man ska skruva men det har aldrig varit några problem med själva grenröret annars och det har fått känna på värme.. :thumbright: Så på den sidan är jag inte så orolig men utformningen på grenröret blir nog tyvärr nödvändigt för att det ska passa. Ska knäppa några bilder idag så så blir det lättare förstå! :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 05, 2015 11:26 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
De går inte att få rören in i kollektorn lite längre innan böjarna? Framförallt 4cyl;)
Har själv ingen erfarenhet av röret så ta de ja säger om kl's rör med en nypa salt;)


Mvh Max


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 05, 2015 7:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 285
Ort: Ulricehamn
åkt med exakt samma rör fats från xs-power och det vill gärna spricka i kollektorn! annars tycker jag nog de funkar okej för lite billigare koncept


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 05, 2015 8:58 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm
Inlägg: 81
maxn51 skrev:
De går inte att få rören in i kollektorn lite längre innan böjarna? Framförallt 4cyl;)
Har själv ingen erfarenhet av röret så ta de ja säger om kl's rör med en nypa salt;)


Mvh Max


Jo dessa rören är väl inget att hurra över men till denna bilen skulle det nog inte vara några problem (tror jag)
Ska man ha det till en värre bil så ska man nog tänka om en gång till! Jag ryker på att bygga ett nytt iaf så... :thumbdown:

Mvh Victor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 05, 2015 9:00 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm
Inlägg: 81
MVA-Productions skrev:
åkt med exakt samma rör fats från xs-power och det vill gärna spricka i kollektorn! annars tycker jag nog de funkar okej för lite billigare koncept


ja rören är väl inte dåliga i sig men det är väl mest för det i själva materialet som sviker.. :doh:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010