Volvo 242 B230 Sugtrim
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Volvo 242 B230 Sugtrim
Projektet är en Volvo 740 som det sitter en 16v turbo i. Motorn är så gott som klar.
Jag är en kille på 18år som studerar, så ekonomin kanske inte är den bästa men jag gör så gott jag kan med det jag har.
Målet med bilen är att göra den säker och schyst, efter det ska jag testa o köra lite drifting, framförallt lära mig ligga på tvären! Tankarna har också snurrat runt på om man ska regga den och sfro besikta den. Men det tänkte jag ta o fundera på när den börjar bli färdig.
Chassit i dagsläget:
* Grövre krängningshämmare fram och bak
* 1031 bakaxel från bakaxeldelar + aussie locker och annan utväxling
* Justerbart panhardstag med plastbussningar
* Underredsbehandlad
* Grövre soppaledningar
* Bromsok från 940 fram och bak
* Slitsade Brembo skivor från GE Motorsport
* Ferodo belägg från GE Motorsport
* Sänkningsats och stötdämparsats från GE
* Nya bromsrör och bromssköldar
Jag köpte bilen den 30:e Augusti och nu har jag börjat med det som jag ska göra:
Hämtning av bilen:
Det första jag började med var att tvätta bilden och börja göra den schyst och så utvändigt.
Här är mitt garage, inte det största precis men duger riktigt bra!
Började med att fixa addon kittet då det var lite sprucket fram
Blev någon nivåskilland men är nöjd
Blev riktigt less när jag såg dehär, därför att det är inte det enklaste stället att svetsa på...
Tog bort regbelysningen och slipade bort de mesta
Mätte upp och klippte två plåtar, ca 20mm utstick från hålet på kortsidorna
Rotade fram Dremeln och kapade hål så att regbelysningen fick plats
Målade lite hammarlack runt rosten så inte fukten äter upp bilen ännu mer, målade även plåtarna i 601 röd som bilens färg. Sen beslöt jag mig för att använda popnit när jag satte fast plåtarna, hade blivit jobbigt att svetsa där + att det ska inte bli någon direkt utställningsbild just nu så det fick bli som det blev, syns ändå inte om man inte går ner på knä så jag blev rätt nöjd!
Målade även kanten där listen ska sitta tre lager hammarlack svart då det var lite ytrost där också
Takvingen ska bort och det ska göras snyggt där den suttit och den ska ersättas med antingen Ankstjärt, R-vinge eller Grupp A, har inte bestämt mig ännu (till salu, pm vid intresse)
Japsen ska bort. Hade tänkt mig Dieselböj istället (till salu om någon vill köpa, pm om det finns intresse)
Härnäst så ska all inredning ut och sedan börjar bygget utav buren.
Bytte ut den gamla biltema oljetempen mot en snyggare och ändrade plats på den
Damakser och en riktigt ful växelknopp
Realcar mätare, Turbo, vattentemp och oljetryck, dom ska flyttas lite senare
Växelföraren ska även byggas egen, mer info om det kommer senare
Har börjat lite smått inne i bilen och tagit bort stolar och lite inredning för att börja förbereda inför burbygget. När det är klart så ska jag byta lite plats på mätare och bygga egen knapp-panel och lite smått och gott
Ska även bygga egna dörrsidor bak, har inte bestämt något än men det kommer senare
Gamla pedalerna ska bytas ut mot antingen egentillverkade eller så köper jag ett par Sparco, inget bestämt där heller
Jag är en kille på 18år som studerar, så ekonomin kanske inte är den bästa men jag gör så gott jag kan med det jag har.
Målet med bilen är att göra den säker och schyst, efter det ska jag testa o köra lite drifting, framförallt lära mig ligga på tvären! Tankarna har också snurrat runt på om man ska regga den och sfro besikta den. Men det tänkte jag ta o fundera på när den börjar bli färdig.
Chassit i dagsläget:
* Grövre krängningshämmare fram och bak
* 1031 bakaxel från bakaxeldelar + aussie locker och annan utväxling
* Justerbart panhardstag med plastbussningar
* Underredsbehandlad
* Grövre soppaledningar
* Bromsok från 940 fram och bak
* Slitsade Brembo skivor från GE Motorsport
* Ferodo belägg från GE Motorsport
* Sänkningsats och stötdämparsats från GE
* Nya bromsrör och bromssköldar
Jag köpte bilen den 30:e Augusti och nu har jag börjat med det som jag ska göra:
Hämtning av bilen:
Det första jag började med var att tvätta bilden och börja göra den schyst och så utvändigt.
Här är mitt garage, inte det största precis men duger riktigt bra!
Började med att fixa addon kittet då det var lite sprucket fram
Blev någon nivåskilland men är nöjd
Blev riktigt less när jag såg dehär, därför att det är inte det enklaste stället att svetsa på...
Tog bort regbelysningen och slipade bort de mesta
Mätte upp och klippte två plåtar, ca 20mm utstick från hålet på kortsidorna
Rotade fram Dremeln och kapade hål så att regbelysningen fick plats
Målade lite hammarlack runt rosten så inte fukten äter upp bilen ännu mer, målade även plåtarna i 601 röd som bilens färg. Sen beslöt jag mig för att använda popnit när jag satte fast plåtarna, hade blivit jobbigt att svetsa där + att det ska inte bli någon direkt utställningsbild just nu så det fick bli som det blev, syns ändå inte om man inte går ner på knä så jag blev rätt nöjd!
Målade även kanten där listen ska sitta tre lager hammarlack svart då det var lite ytrost där också
Takvingen ska bort och det ska göras snyggt där den suttit och den ska ersättas med antingen Ankstjärt, R-vinge eller Grupp A, har inte bestämt mig ännu (till salu, pm vid intresse)
Japsen ska bort. Hade tänkt mig Dieselböj istället (till salu om någon vill köpa, pm om det finns intresse)
Härnäst så ska all inredning ut och sedan börjar bygget utav buren.
Bytte ut den gamla biltema oljetempen mot en snyggare och ändrade plats på den
Damakser och en riktigt ful växelknopp
Realcar mätare, Turbo, vattentemp och oljetryck, dom ska flyttas lite senare
Växelföraren ska även byggas egen, mer info om det kommer senare
Har börjat lite smått inne i bilen och tagit bort stolar och lite inredning för att börja förbereda inför burbygget. När det är klart så ska jag byta lite plats på mätare och bygga egen knapp-panel och lite smått och gott
Ska även bygga egna dörrsidor bak, har inte bestämt något än men det kommer senare
Gamla pedalerna ska bytas ut mot antingen egentillverkade eller så köper jag ett par Sparco, inget bestämt där heller
Senast redigerad av Niclasarskog den tis dec 20, 2016 8:33 pm, redigerad totalt 11 gång.
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
Re: Volvo 740 16v Turbo
Detta kommer man följa
Mvh/Lindggren
Mvh/Lindggren
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Volvo 740 16v Turbo
Gamla stolarna, lite svårt att förvara sakerna när det inte finns så mycket plats
Köpte på mig en kompressor från Jula, grymt pris!
Här ska fixas om lite, köpa ny hylla och få lite ordning så det ser lite schyst ut
Drog till Ö&B o köpte en hylla
Köpte på mig en kompressor från Jula, grymt pris!
Här ska fixas om lite, köpa ny hylla och få lite ordning så det ser lite schyst ut
Drog till Ö&B o köpte en hylla
Senast redigerad av Niclasarskog den tor sep 11, 2014 8:51 pm, redigerad totalt 5 gång.
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Volvo 740 16v Turbo
Härligt fan!lindggren skrev:Detta kommer man följa
Mvh/Lindggren
/Niclas
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Volvo 740 16v Turbo
Kommer vara lite lugnt här nu då jag sticker utomlands en vecka, mer uppdateringar kommer då!
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Volvo 740 16v Turbo
Söker fälgar: 100+ Qualifier, 0735722196 är mitt nummer. Hör av er om ni hör/ser något!
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Volvo 740 16v Turbo
Har fått lite tips på hur jag ska bygga expansionkärlet, kommer nog bli rätt schyst
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Volvo 740 16v Turbo
Lager inhandlat till växelspaken
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Volvo 740 16v Turbo
Har varit lugnt här några dagar då det inte funnits tid. Men i veckan kommer mer uppdateringar, då ska det rivas mer inne i bilen. Bilder kommer
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Volvo 740 16v Turbo
Idag har jag mätt upp och fixat en plåt till lagret, tack som satan för tipsen du vet vem du är
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Volvo 740 16v Turbo
Tagit bort bälten och massa skit där bak, nästan helt tomt nu!
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Volvo 740 16v Turbo
Började felsöka varför mätarna inte får ström idag och troligtvis dålig jord, ska kolla vidare på det senare...
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Volvo 740 16v Turbo
Just nu är det inte så mycket kvar att göra innan buren ska i, jag har småpillat lite med knappar och lite annat smått, jag passar på att fixa mätarna och allt vid instrumenten nu när det finns dötid då buren ska svetsas i november.
Tog plexiglas och folierade, blev nöjd
Tog plexiglas och folierade, blev nöjd
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
- Niclasarskog
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Volvo 740 16v Turbo
Kommer modda om lite av det jag gjorde igår, panelen med knapparna ska göras om, gillar inte kill switch alls, vi får se hur det blir
Tillverkade mig en spak i skolan, inte 100% klar då jag ska borra och greja så att växelföraren passar.
Tillverkade mig en spak i skolan, inte 100% klar då jag ska borra och greja så att växelföraren passar.
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 228
- Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: Volvo 740 16v Turbo
snygg spak