-55 Chevy Turbo Truck

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Fluff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: ons aug 24, 2011 3:46 pm

-55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av Fluff »

Dags att ha en projekttråd tänkte jag.

Köpte en okörbar cheva -55 pickup för 5 år sen och satte ihop den med en 350 och 700 låda, la nytt flakgolv, körde en sommar med traktorliknande körupplevelse sen valde fläkten att penetrera kylare så var de roliga slut.

Rev sedan ner hela spektaklet på en lördag och blästrade och grundade ramen, köpte en Heidst mustang II framvagn, punktade dit den och satte dit några bälgar.

Svetsade bort hela torpedväggen och halva golvet samt flakgolvet.

Ramlade över en gammal 9" banjo och den fick ta plats längst bak i en hemmabyggd fyrlänk med wattlänk. Körde till lokala speedshopen Dahlblom bros och beställde Shockwaves till upphängningen, även strangeklump, Grizzlydiff, 35 splines Moser-axlar och 2.90 utväxling till banjon.

Hittade en 6.2 Diesel någonstans i sverige som fraktades hem och skulle användas med Hummer H1 toppar, marinpump och t70 snurra. Byggde insug och grenrör till Dieseln.

Fick hem en 6 växlad ZF utan sprängkåpa från en corvette c4 från uvesa, gjorde en egen sprängkåpa.

Ett slag därefter tröttnade jag på hela skiten och bara ställde den i ett hörn.

Sålde i våras Dieseln med grenrör och hela skiten och hittade en krockad Chevy Trailblazer på blocket. Köpte motorn från denna, en Atlas 4,2 liters helaluminium 24 ventilare.

Och där står det idag, ett mål jag har är att det ska gå att köra hjälpligt till nästa sommar.

Så har därför beställt och köpt lite mer saker för att detta ska gå.

Shockwaves fram (de vanliga bälgarna orkade inte lyfta skrotet), En th400 (för dåligt med tid för att få ihop det med ZF:en), Manuellt ventilhus till denna th400:an, Ett MaxxECU Sprut, en HX55:a, en 66mm Precision WG.

Blev även över lite saker från min E34 M50 Turbo som går att använda. 1700cc Spridare, dubbla wallbro 400 in tank pumpar, nån fuldump, å lite annat lullull.

Så om jag inte glömmer det så blir det kanske några uppdateringar här.


Bild
precis tagit ur 350:in ur orginalchassiet

Bild
tagit bort hytt å flak

Bild
Ligger fint!

Bild
Pungat dit framvagnen

Bild
Pungat dit bakvagnen(Troligtvis ändras den igen)

Bild
Dieseln och corvette-lådan

Bild
Sprängkåpa

Bild
Dieselgrenrören

Bild
Så den står nu.
Daniel Ingemarsson

Eslöv/Åhus

0703288947

E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av Steve »

Nu blev jag avis! :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av Jens Gustavsson »

fränt bygge! berätta mer om motorn! snyggt insug :thumbright:

mvh jens
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av Johan_P »

Dom pickuperna är så fräna. :thumbright: Har länge velat ha en. Men med min ekonomi så får jag vänta lääänge innan jag kan köpa en. kommer bli hur fränt som hälst. Och diesel desutom. Smutt.
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av Lidenfors »

riktigt coolt ....;)
Fluff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: ons aug 24, 2011 3:46 pm

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av Fluff »

Har dock inte kvar dieseln längre då jag tyckte det blev för mycket pengar å jobb för en motor som går i väggen vid 350hk.

Motorn är en raksexa som satt i trailblazers och saab 9-7X. Heter lite olika på olika ställen, Vortec 4200, GM LL8 och ATLAS I6 bland annat. 93mm borr och 104mm slag. Runt 300hk orginal och några i usa har kört dom på 5-600hk utan att öppna sen spricker det saker men tydligen så blir det bättre om man byter foder. Den är stor som ett hus, ca 800mm lång, 800mm hög och 600 bred med allting på. Finns även i 4 och 5 cylindriga versioner.

Sumpen har ju baljan framtill med framdiffen rakt igenom, så baljan får sågas av och vändas för att passa i 55:an

Bild

Bild
Daniel Ingemarsson

Eslöv/Åhus

0703288947

E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
mickeidiket
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Ort: Finspång

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av mickeidiket »

Frän! :)
Fluff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: ons aug 24, 2011 3:46 pm

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av Fluff »

Ritade upp en adapter mellan th400:an och motorn, då de gamla amerikanerna helt plötsligt fick för sig att byta bultdelning på sprängkåpan efter typ 50 år. Som tur var är styrstiften och vevaxel samma delning så lite tur hade man. CNC gubben på jobbet hjälpte mig att skava fram den ur 12mm 7075 alu.

Bild
Daniel Ingemarsson

Eslöv/Åhus

0703288947

E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
teflonhjarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 18, 2010 3:46 pm
Ort: Ersnäs, Luleå

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av teflonhjarna »

Med sprängkåpan från 2,2 fyran (s10?) så ska bland annat supra r154 (aisin) växellådan passa.
Andreas Marklund
ESP

0730319399
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av W108 »

Det här är en av få bilar som är precis lika snygg oavsett om det är nykromat och showlack eller solblekt och slitet. Jag vill också ha en... :thumbright:
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av Modlendingen »

Heftig bygg, likte dieselcheva'n ;) Men den raksexan virker oppegående den også :)
mans-h
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 06, 2011 9:15 am

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av mans-h »

ojojoj, vilken bil!!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av blackadder »

mans-h skrev:ojojoj, vilken bil!!
+1
Fluff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: ons aug 24, 2011 3:46 pm

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av Fluff »

Tackar tackar jaaa! Trefligt att den gillas.

Har hållt på med en tank under nån vecka, har dock lite dåligt med bilder under byggets gång men har en när den är färdig.

Inne i har den runda skott med urtag i botten mitt emot varandra å den iden har jag faktisk snott från Promille å hans turbo bel air här på forumet, hoppas det går bra. wallbro 400-pumparna sitter i mitten av dessa skotten och ska nog klara av att mata till det jag har tänkt mig.

Bild

Ska sitta mellan rambenen längst bak då jag troligtvis inte kommer ha något flakgolv efter fyrlänken så kommer den att synas där. Ska larkeras svart sen när jag e färdig med uppfästning och den inte läcker längre :hihi:
Daniel Ingemarsson

Eslöv/Åhus

0703288947

E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: -55 Chevy Turbo Truck

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Nä nu blev jag besviken, diesel e ballt!!! kunde stoppat i en Cummins istället!!
Bild
Skriv svar