MB 300 turbo, Citroen SM, 100hk litern sugmotor för småpeng?
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Japp det stämmer bra det. Kul att nån vet vart det ligger
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Kvist från Anneberg var ju säljare på jobbet innan han gick i pension,trevlig gubbe det
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Det blev lite turbomek häromdagen, började lite med oljereturen och sen wastegaten. På turbon satt en fyrkantig bit gjuten med beteckningen på och den hamnade väldigt lägligt att fästa klockan i så jag borrade och gängade i fyra m4 skruvar.
Eftersom det är rätt låg förspänning på en styrdonsstyrd wastegate så lär det hålla gott och väl.
En halv downpipe blev det med av en ände på en saabdownpipe(samt dess lambdamuttrar) och en tretumsböj.
Eftersom det är rätt låg förspänning på en styrdonsstyrd wastegate så lär det hålla gott och väl.
En halv downpipe blev det med av en ände på en saabdownpipe(samt dess lambdamuttrar) och en tretumsböj.
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Känner knappt inte en enda här i Anneberg. Vet ju inte ens vad grannarna heter Det går framåt för dig iaf, det gör det inte för min del.
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Var köper man ett vettigt billigt luftfilter?
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Jaha då är helgerna och alla förpliktelser äntligen över så man kan göra nytta igen!
Tryckrör har tillverkats, ett i alu 2" efter intercoolern som jag svetsade ihop av två orginalrör vilket var perfekt för då kunde jag använda orginal slangar.
Det från turbon blev ett 2,5" som krymptes lite i ändarna så jag kunde ha orginalslangar och sen en 25mm uttag för den otroligt feta orginaldumpen.(japp är från småland)
En oljeretur blev det med, för säkerhets skull så gjorde jag med en slang på mitten som orginal så att inte röret kan trycka oringen i sidled vid värmeutvidgning.
Här är rören på plats och även servobehållaren.
Kompisen lödde ihop nipplar och pressade en ny servoslang som passade både i saab och mersen, det är lite bökigt med slangar i bil för hydraulfirmorna har inte såna "lågtrycksgrejjor".
Jag fick även låna en rörbock så jag kunde göra en servoretur, den ska ju gå i nederkant under kylaren så den kyls av fartvinden.
Den såg rätt proffsig ut när man använde rediga verktyg.
Tryckrör har tillverkats, ett i alu 2" efter intercoolern som jag svetsade ihop av två orginalrör vilket var perfekt för då kunde jag använda orginal slangar.
Det från turbon blev ett 2,5" som krymptes lite i ändarna så jag kunde ha orginalslangar och sen en 25mm uttag för den otroligt feta orginaldumpen.(japp är från småland)
En oljeretur blev det med, för säkerhets skull så gjorde jag med en slang på mitten som orginal så att inte röret kan trycka oringen i sidled vid värmeutvidgning.
Här är rören på plats och även servobehållaren.
Kompisen lödde ihop nipplar och pressade en ny servoslang som passade både i saab och mersen, det är lite bökigt med slangar i bil för hydraulfirmorna har inte såna "lågtrycksgrejjor".
Jag fick även låna en rörbock så jag kunde göra en servoretur, den ska ju gå i nederkant under kylaren så den kyls av fartvinden.
Den såg rätt proffsig ut när man använde rediga verktyg.
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Downpipen är numera helt klar med växellådsfäste och allt!
Ett färdigt besiktningsvänligt avgassystem med en saabkatt och efter det MB orginal.
Efter besiktningen blir det 3" från skarven och två ljuddämpare.
Röret är lite tillplattat vid växellådsbalken, förrsetn bjöd jag lådan på ny olja.
Servorören och slangarna är klara, jag håller på att luska lite i hur jag ska göra med kylslangarna osv.
Ikväll flyttade jag ett bromsrör som gick nära avgasröret och eftersom bensinrören ska flyttas till andra sidan så började jag med att lossa dem så jag skulle kunna använda deras gamla fästen till bromsröret.
Så fort jag rörde dem så började det rinna bensin utav bara fan och innan jag tyglat det så var det massa bensin på golvet!
Efter sanering så kunde jag flytta röret och sen ta en treo till kvällsmaten.
Ett färdigt besiktningsvänligt avgassystem med en saabkatt och efter det MB orginal.
Efter besiktningen blir det 3" från skarven och två ljuddämpare.
Röret är lite tillplattat vid växellådsbalken, förrsetn bjöd jag lådan på ny olja.
Servorören och slangarna är klara, jag håller på att luska lite i hur jag ska göra med kylslangarna osv.
Ikväll flyttade jag ett bromsrör som gick nära avgasröret och eftersom bensinrören ska flyttas till andra sidan så började jag med att lossa dem så jag skulle kunna använda deras gamla fästen till bromsröret.
Så fort jag rörde dem så började det rinna bensin utav bara fan och innan jag tyglat det så var det massa bensin på golvet!
Efter sanering så kunde jag flytta röret och sen ta en treo till kvällsmaten.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Kul att det går framåt! Det ser ju väldigt bra ut med. Har du tänkt att registrera den direkt när du är färdig?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Nja det är ju besiktning till sommaren så då har jag inget val
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Det har varit lite dåligt med uppdateringar, man är ju lite trött när man kommer in från garaget. Men det betyder inte att inget hänt!
Här där oljekylet satt hamnade luftfiltret, kall och fin luft och det sitter en innerskärm där och skyddar från smuts.
Något av det bästa med den placeringen var att jag kunde använda saabs orginalslang mellan filter och turbo.
Här ser man även den gigantiska bypassventilen som säkerligen tjänstgjort troget i tiotusentals mil så den behåller jag. Man kan även skymta oljereturen på sin plats.
Bränsleslangarna är färdiga, givetvis blev jag tvungen att tömma hela tanken för att kunna montera returen...
Under bilen har jag plastslang, den tål mycket mer stryk än stål, de tål även om man råkar vika dem.
Mycket småpyssel är det ju alltid som tar tid, svarva övergångar mellan slangar eller som i detta fallet bara en plugg.
Jag har fått hyffsad ordning på kylslangarna nu.
Jag smidde till värmesköldar med, jag är inte så glad i bandage som drar åt sig fukt så det rostar(det är inte gratis heller).
Skölden på torpeden och runt downpipen är tillverkade av värmeplåtar från mercan medans den över grenrör och turbo har ramlat av en postbil, det är därför det är ett FD skruvhål mitt i.
Tack vare att jag har södra sveriges överlägset största samling av begagnade turborör så kunde jag bocka ihop tre rör(två vatten en olja av sex rör så imorgon ska jag köpa rörskarvar och koppla ihop dem med.
Förhoppningsvis hinner jag köpa delar till gasvajern med.
Här där oljekylet satt hamnade luftfiltret, kall och fin luft och det sitter en innerskärm där och skyddar från smuts.
Något av det bästa med den placeringen var att jag kunde använda saabs orginalslang mellan filter och turbo.
Här ser man även den gigantiska bypassventilen som säkerligen tjänstgjort troget i tiotusentals mil så den behåller jag. Man kan även skymta oljereturen på sin plats.
Bränsleslangarna är färdiga, givetvis blev jag tvungen att tömma hela tanken för att kunna montera returen...
Under bilen har jag plastslang, den tål mycket mer stryk än stål, de tål även om man råkar vika dem.
Mycket småpyssel är det ju alltid som tar tid, svarva övergångar mellan slangar eller som i detta fallet bara en plugg.
Jag har fått hyffsad ordning på kylslangarna nu.
Jag smidde till värmesköldar med, jag är inte så glad i bandage som drar åt sig fukt så det rostar(det är inte gratis heller).
Skölden på torpeden och runt downpipen är tillverkade av värmeplåtar från mercan medans den över grenrör och turbo har ramlat av en postbil, det är därför det är ett FD skruvhål mitt i.
Tack vare att jag har södra sveriges överlägset största samling av begagnade turborör så kunde jag bocka ihop tre rör(två vatten en olja av sex rör så imorgon ska jag köpa rörskarvar och koppla ihop dem med.
Förhoppningsvis hinner jag köpa delar till gasvajern med.
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Blir ju riktigt stiligt. Snart dax för en start då?
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
skitballt, både koncept, genomförande och dokumentation. Sådana här oheliga alianser gillas start !!!!!!
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Nja det är en till två veckor innan start men då är ju å andra sidan bilen i stort sett klar.
Jag skarvade ihop rören och fixade lite kylarslangar igår samt drog dit massa löst monterade saker ordentligt.
Använder någon avgaspasta? Skit i det för den är ju ändå helt kass, jag kör med vanligt packningssilikon och det är mycket bättre!
Angående oheliga allianser så beror det ju lite på, de flesta bilar även äldre finns det ju rätt gott om så att stoppa en saabmotor i en Amazon som en kompis gjorde tycker jag inte gör något, dessutom retar det ju alltid någon
Sen finns det ju märken som inte har någon motor som är lämplig att trimma eller regga eller passar.
MEN! Jag såg en alfa bertone med en volvomotor på blocket en gång å det är till att förstöra bil för de har ju fina motorer själva som passar i som dessutom är snygga!
Jag skarvade ihop rören och fixade lite kylarslangar igår samt drog dit massa löst monterade saker ordentligt.
Använder någon avgaspasta? Skit i det för den är ju ändå helt kass, jag kör med vanligt packningssilikon och det är mycket bättre!
Angående oheliga allianser så beror det ju lite på, de flesta bilar även äldre finns det ju rätt gott om så att stoppa en saabmotor i en Amazon som en kompis gjorde tycker jag inte gör något, dessutom retar det ju alltid någon
Sen finns det ju märken som inte har någon motor som är lämplig att trimma eller regga eller passar.
MEN! Jag såg en alfa bertone med en volvomotor på blocket en gång å det är till att förstöra bil för de har ju fina motorer själva som passar i som dessutom är snygga!
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Jag backar upp mitt påstående med en bild, ingen har väl hjärta att byta ut en sån här motor?
http://www.okp.de/t3/uploads/pics/OKPIM ... _189PS.jpg
http://www.okp.de/t3/uploads/pics/OKPIM ... _189PS.jpg
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!
Lite pysslat idag med, jag tänkte flytta över tempgivaren till instrumentet från mb motorn men den passade inte. Jag mätte då upp dem och de hade samma ohmtal så det är nog samma givare invändigt så det löste sig ändå.
Jag skarvade ihop en av slangarna till värmepaketet, klämde med två hylsor i ändarna på ett rör och vips! så hade det konor i ändarna.
Jag fick löda ihop ett kopparrör som går mellan kylare, runt motorn och till termostathuset. Synes här diskret svartlackat.
I övrigt har jag börjat riva i elsystemet och sorterat lite och kortat startmotorkabeln.
Jag skarvade ihop en av slangarna till värmepaketet, klämde med två hylsor i ändarna på ett rör och vips! så hade det konor i ändarna.
Jag fick löda ihop ett kopparrör som går mellan kylare, runt motorn och till termostathuset. Synes här diskret svartlackat.
I övrigt har jag börjat riva i elsystemet och sorterat lite och kortat startmotorkabeln.