MB 300 turbo, Citroen SM, 100hk litern sugmotor för småpeng?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Patrik H »

Citroën padda är fina bilar farsan jobbade som Citroën mek på 60-talet ,han hade sammanlagt 8st , han sa att vart man än stannade så kom det fram folk och tittade på bilen han har en del delar från tidiga ds som legat i minst 40år, om Ngn är intresserad , minns när jag var liten hade vi en 72a pallas halvautomat , det var inte många bilar som gjorde 200 blås på den tiden
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Dennis M »

Citroendelarna är det säkert stort intresse för, speciellt om de är från tidiga årsmodeller.
Tyvärr verkar det som det kommer bli färre cittror i sverige i framtiden, priserna stiger fortare i europa och snart finns det färre citroen, alfa och andra lite speciella bilar kvar. Exclusiva bilar som Maserati, ferrari osv. Kommer vi snart inte se mer.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Ersviken »

Farssan har en Citroen Berline´11 Sport, många roliga detaljer och nytänk även på en bil från 1950, ställa tändningen via ett vred på instrumentbrädan bland annat, fjädring och komfort går ju inte att jämföra med liknande bilar från den tiden heller typ pv. :)
Ursäkta offtopic.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Dennis M »

Ingen fara med offtopic, b11 hade ju både självbärande kaross, toppventiler (tror jag) och individuell fjädring runt om redan på 30 talet när de kom.
Jag har sett nån uppgift på att citroen var Sveriges mest sålda bil i början på nittonhundratalet, de har tappat lite sen dess :-)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Dennis M »

Lite uppfräschad styrväxel, har haft stor nytta av att elförzinka alla småsaker.

Före:

Bild


Efter:


Bild
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Dennis M »

Hemskt att man ska behöva trängas med gammalt gjutjärn i garaget med han har ju i alla fall uppdaterat med lite modernare grejjor :thumbright:

Bild

Får se om den hörs i sommar.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe turbo, lite Citroen SM och nu sugtrim!

Inlägg av Dennis M »

Vi har grejjat lite med långloppsbilen på jobbet, den har en 1.9 16v på 148 hk, faktum är att det egentligen är på 160 hk men i länder med hårda avgaskrav så borrade de(bland annat) helt enkelt hålet till kolvbulten högre upp så kompet sjönk från 10.4 till 9.7.

En motorsågstillverkare har tydligen gjort ventilkåpan och kostat på lyxig magnesium :hihi:

Bild

Borret är 83 och slaget 88, kammarna är helvilda duration vid 0.050” 214 grader och 9,2 mm lyft.

Faktum är att den är rätt påkostad, alublock med kolvkylning och sån där vev med åtta vikter ska ju vara bra har jag hört.

Bild

Allt såg fint ut trots att den gått rätt många långlopp.

Bild

Koniska kolvbultar är det med.

Bild

Insugsventilerna är på 34,5mm men det ska tydligen gå i större i orginalsätena, och kanalerna är lite för stora för orginalventilerna.

Bild

Avgas är 29,5mm

Bild

Här ser man att det är rejäla kanaler rakt ner i cylindern utan nån kraftig sväng.

Bild

Även detta grenrör är faktiskt från fabrik.

Bild
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: MB 300 coupe turbo, lite Citroen SM och nu sugtrim!

Inlägg av Johan_P »

Blir riktigt fränt det där. Vad var det för kaross motorn hamnade i ? En kompis till mig höll på mycket med citra och han byggde någon adapter till dom där klockorna så han kunde provtrycka dom och även renovera och fylla dom. Men har man aldrig mecka citra så tycker man vilket jädra virre varr med rör och grejer men det är smart konstruktion..... När det fungerar.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe turbo, lite Citroen SM och nu sugtrim!

Inlägg av Dennis M »

Motorn sitter i orginalkarossen, en 309 gti16.

Innan tilläts bara 2.0 sugmotor och otrimmat, de enda som kunde hänga på hyfsat var de som hade x20xe maskiner, golfar osv. körde vi åttor runt(när de inte stod i depån och kokade).

Nu har de ändrat reglerna till att man måste sälja ifall nån vill köpa typ som i folkrace så nu kan man småfila lite.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: MB 300 coupe turbo, lite Citroen SM och nu sugtrim!

Inlägg av Johan_P »

ahh oki. Tänkte på den andra motorn. Mitt motorn. :)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe turbo, lite Citroen SM och nu sugtrim!

Inlägg av Dennis M »

Ok!

En citroen SM
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: MB 300 coupe turbo, lite Citroen SM och nu sugtrim!

Inlägg av Johan_P »

Ahh ok. ja det kunde man ju räkna ut då det stod i tråden men trodde inte dom hade mitt motor. Är den baserad på paddan eller kanske samma bil. Var lite den formen på den men resten var ju inte så lika iof. :hihi:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe turbo, lite Citroen SM och nu sugtrim!

Inlägg av Dennis M »

Den är mer konventionell än paddan där alla karossdelar går att lyfta av, denna har ett helt egen chassi och kaross fast (som tur är) det är samma hydraulkomponenter även om det är annan dämpning och tryck.
DS har inte den hastighetskännande styrningen Heller.

Lådan är en padda femväxlad med annan slutväxel så paddan har oxå mittmotor :-)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe turbo, lite Citroen SM och nu sugtrim!

Inlägg av Dennis M »

Bild

De lösa foderna fick sig en honing så de gamla rostfläckarna försvann.

Bild

Sumpens skvalpskydd släpper igenom en del i överkant på luckan så det blev lite plåt och svets, sedan limmade det runt kanterna på plåten.

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe turbo, lite Citroen SM och nu sugtrim!

Inlägg av Dennis M »

Efter ett tips från en kille som bodde nära en rullande landsväg och har möjlighet att prova lite olika prylar så skall det tydligen göra hela åtta hästar att sätta dit ett insug från en gti6 maskin, att vi gav 800 för det betyder ju hundra kronor hästkraften vilket får anses överkomligt.

Här är en snodd bild från nätet där man ser insidan.

Bild


Detta insug ihop med de icke kompsänkta kolvarna, lite planing och omslipade kammar gav 175 hk på 1.9 liter, rätt ok på en "nästan standard" motor.
Killen hade även bänkat samma motor med MC spjäll och landat på 195hk vilket är över 100 hk litern!

Jag tror jag har hittat största boven i de 20 hästarna och den är luftmängdsmätaren...

Bild

Vi letar nu en större lmm, det vore ju något att få nästan 100hk per liter för småslantar även om det finns motorer som har det från fabrik...
Skriv svar