MB 300 turbo, Citroen SM, 100hk litern sugmotor för småpeng?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
asconawille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis aug 14, 2007 8:55 am
Ort: Jörn

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av asconawille »

hastighetssignals-problemet löses väldigt enkelt att med att att helt enkelt bygla in dig på rpm signalen. ser lite lustigt i t5 suite men vad har ingen större inverkan då själva grejen är att man man inte vill köra med GLT på hela registret :thumbright:
//William Landin
Volvo 245 -88 B204L
Mercedes c250dt -97
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Jag har förstått att den ger grundladd utan hastighetssignal, många bilar dör dessutom vid motorbroms utan signalen eftersom de tror motorn rusar.

Jag har hört att en del har kopplat in varvtalssignalen men att det skulle ge vissa nackdelar, dock vet jag inte vilka.
Spontant kan jag tänka mig att tomgången blir lustig om styrdonet tror att bilen driver framåt?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Jag hittade en omegalåda på vinden som hade vajeruttag så jag ska se om det går att flytta över.

Annars sitter motorn på sina motorfästen för första gången och turbo håller på att måttas in.

Det verkar inte behövas svetsa om intercoolern och dessutom kan jag använda saabs orginalslangar dvs gratis! :hihi: Resten av kvällen gjordes en storstädning. ..
Användarvisningsbild
asconawille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis aug 14, 2007 8:55 am
Ort: Jörn

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av asconawille »

I början var det en del problem med att den hoppade mellan closed loop och ve tabellen. Tomgången låg faktiskt högt på 980rpm och gick inte få ner innan man började sura ner den. hoppandet försvann efter lite mappning men den höga tomgången får kollas över närmre sommaren :) har du något kopplingsschema till elsystemet?
Kan tänka att det blir lite klurigt med original hastighetsmätare, en omega mätare med mercedes tavla kanske vore något? :)
//William Landin
Volvo 245 -88 B204L
Mercedes c250dt -97
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Jag har elschema, ska kolla om det ligger som mail med.

Du kan sätta en givare på tex en abskrans och använda en 12v hallgivare för det är en 12v fyrkantssignal.

På saaben kopplade jag ihop v4 mätare med 900 låda och hastigheten felade inte mycket så förhoppningsvis snurrar de flesta bilar ungefär lika fort i hastighetswiren vid samma hastighet typ bochstandard :)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av David Herbertsson »

Det här blir riktigt bra! En kompis föräldrar hade en 300CE 24v med nått sportline chassie för typ 12 år sedan när vi hade tagit körkort, det var en ganska så trevlig bil faktiskt!
Du verkar bygga fort också!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Djo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön nov 23, 2014 1:04 pm
Ort: Falun

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Djo »

Udda men kan bli fränt faktiskt 8)
Erik Nyström.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Tackar! :)

>David

Den kommer från Halmstad så det kanske är den?
Visserligen tror jag ägaren var rätt gammal för hon var änka och kunde inte köra den längre för hon hade fått rullstol och gått över till chrysler voyager.
Det var en släkting som skötte affären men hon intygade via telefon att den "gick som ett skott!" :D
Han som skötte affären påstod att det var en av fyra i sverige men jag vet inte, kanske om man inkluderar färg osv.
De kostade iallfall en rejäl slant nya för grundpriset för en 300ce 24v var över 600000kr och sen till kommer ju utrustningen på det.

Själv tycker jag inte det går så fort, jag har ju som sagt bara möjlighet att skruva på vardagar när barnen lagt sig så ibland blir man lite frustrerad när det motar.
Jag hade tänkt att den skulle bli körbar denna månaden men då räknade jag inte med att behöva bygga ny sump och grenrör :?
Fast det hör ju till att det jävlas lite. :)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Johan_P »

Känner igen det där fenomenet med att bara skruva vissa tider. Jag har ju min dotter varanan helg och ligger borta på jobb i veckorna så blir inte så mycket som man vill i garaget. Det är ju klart det ska jävlas lite. Det är ju inte riktigt meningen att en saab motor ska sitta i en merca :) i alla fall inte från början :)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av David Herbertsson »

Dennis M skrev:Tackar! :)

>David

Den kommer från Halmstad så det kanske är den?
Visserligen tror jag ägaren var rätt gammal för hon var änka och kunde inte köra den längre för hon hade fått rullstol och gått över till chrysler voyager.
Det var en släkting som skötte affären men hon intygade via telefon att den "gick som ett skott!" :D
Han som skötte affären påstod att det var en av fyra i sverige men jag vet inte, kanske om man inkluderar färg osv.
De kostade iallfall en rejäl slant nya för grundpriset för en 300ce 24v var över 600000kr och sen till kommer ju utrustningen på det.
Jag kommer inte ihåg regnummret på den faktiskt, men färgen är rätt iaf. Borde nog gå att se om det är den bilen då ena fjäderbenstornet inte var så friskt, så ett fjäderben gick upp i huven :lol: Blev lagad efter den fadäsen iaf..
Jag har också ett Bdm interface, men har inte använt det än.. Jag hade även ett bra elschema över hur motorn skulle kopplas i en annan bil, men det var på förra datorn som har kraschat, har du något?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

>Johan P

Är du från Anneberg utanför Eksjö?


>David

Denna är underredsbehandlad vid importen så den är 100% kärnfrisk under så det är nog inte samma :) , dessutom fick jag en bra titt på fjäderskålarna när jag kapade fjädrarna :hihi:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Grenröret skulle blivit klart förra veckan men lite annat kom emellan, bla. fyllde en kompis trettio så vi skrämde igång en gammal Rekord coupe´ som han fick i present!


Först skruvades flänsen på motorn och den andra på turbon, sen höll jag turbon där jag ville ha den och grannen punktade ett par stag.
Jag satte den så det skulle bli enkelt och kompakt att bygga grenröret.

Bild


Snål som en är så köpte jag varken kollektor eller konor mot toppen utan det blev lite extra smide i bägge ändar.
Jag ville som sagt ha ett besiktningsvänligt grenör och inget extraktor.
En annan fördel blev att jag kunde slipa nästan alla rörskarvar jämna och fina invändigt.


Bild


900, 9000 och hemmaknåpat!

900 grenröret går snabbt nedåt i de yttre så avgaserna går in i en "vägg", dessutom har den ju den mysko skarven på de två mittre.
9000 däremot har fina radier invändigt fast extremt korta primärer.

Bild


Min dumpning av AC och bygge av grenrör innebär att det skulle kunna få plats en riktig bamse till turbo i framtiden. 8)
Det kanske inte ser så ut på bilderna men avgaserna styrs in rätt rakt mot avgashuset som dessutom portats till lite för att matcha mot grenröret.
Tyvärr hade jag köpt fel nippel till avgastempen så en sista svetsning kvarstår.

Bild'


Jag är förvånad över att det inte slog sig, jag hade avgashuset påskruvat samt grenröret på en topp när jag svetsade.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Julen med allt vad det innebär tränger sig på fast lite har det blivit gjort ändå.

Jag tänkte flytta över ett hastighetsmätardrev från en låda jag hade liggande men det var lättare sagt än gjort.
Eftersom det satt längst bak så tänkte jag bara ta loss bakre kåpan fast det gick inte. Istället måste man riva hela jävla lådan och drevet sitter sist när man tagit ur precis allt! :evil:

Nu har jag drevet så få vi se om jag flyttar över det för då måste jag bla. bygga en specialtång.
Positivt var att lådan ser stadigare byggd ut än väntat invändigt.

Bild


Spakstället har jag donat med, jag har sparat allt från omegan så jag ska få det tätt med damasker, gummin osv. men det är alldeles för kort så jag får bygga en ny "ställning".
Orginalet har en gummibussning som håller bakänden på ställningen i karossen men då blir det lite tight mot kardanen så den nya ställningen blir stum i lådan även om det innebär att spaken kommer fara runt tillsammans med motorpaketet som i en gammel 740. Man kan inte tro det men vajer brukar vara det som känns bäst till ett länkage för då kan man bulta spaken stumt i karossen.
När kardanen är dit så kan jag göra en extra triangulering till spaken.
Rören är hydraulrör vilka har väldigt bra kvalite, hårda och sega. Tyvärr får man slipa bort ytbehandlingen när man svetsar men de finns att få tag på hos maskinreparatörer i massa dimensioner vilket är bra när det inte finns någon lokal järnhandel.

Bild


Lite kardankapning med papperstricket så det blir rakt, otroligt nog var det samma splines i mittenleden på både MB och Opelkardanen. Visserligen tar väl de flesta tyska märken från typ ZF, synd bara att omegakradanen var för kort.

Bild


MB kardanen passade i Omegakardanen, dock med litet glapp.
Jag hade funderingar på att krympa den lite själv(går utan att buckla om man knackar många gånger lagom) bara för att kunna svetsa ihop den men det är bättre att vänta tills grannen kommer hem från Finland, på hans jobb har de en sån maskin som kan krympa rör så då kan man få presspassning på en lite längre sträcka på tex. 50mm
Jag byggde ihop en jigg till att rikta kardanen i med, några tips på hur jag balanserar själv?


Bild
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av Dennis M »

Julen fortsätter att ta tid men lite har hänt, först krymte vi kardanen nån millimeter så att den blev ytterst för liten och sen honade vi invändigt så det blev perfekt passning så man kunde knacka in den andra kardanen.
Krympa alla möjliga rör om man behöver göra adaptar osv. kan göras på en snäll hydraulfirma(eller på grannens jobb 8) )


Bild

Sedan lade jag kardanen i min jigg bestående av två stumpar från en L-balk svetsade på ett par rör, efter det så grovjusterades den ner till 0.2mm slag innan den punktades.
Det är grymt vad det rör sig med värme, indikatorklockan flyttar sig snabbt när man kyler svetspunkten med blåsmunstycket!
Efter helsvetsning så värmeriktades kardanen ner till 0,1mm slag mitt på, mer än så känns inte lönt för det är nog för dålig presision i resten av kardanen. Dels är det ju ett sömmat rör och sen så kan ju röret slå lite på yokarna som det är svetsat i så ska det bli bättre så får man svarva lagrade jiggar och stoppa i bägge ändarna.
Jobbet firades såklart med en whisky fast i brist på glas blev det ett par sprayburkslock :hihi:


Bild


Med kardan osv. färdigt så kunde jag finjustera växellänkaget och triangulera det med ett nedåtgående stag.
Jag bytte justerklämman till en slangklämma för att spara plats och det hade funkat kalas om inte den enda klämman som passade hade varit av så usel kvalite att jag knappt kunde dra åt den. Som tur var visade det sig att det gick att få plats med orginalklämman.
Här är allt rostskyddat och fint!


Bild


Jag tog med mig allt från omegan så det skulle bli tätt, tyst och fint. Nederst syns en ram och en nedre gummidamask, sedan trär man över den övre på ramen och sedan när nittkonsolen är tillbaka så ska det dit en läderdamask oxå.


Bild


I övrigt har jag börjat lite med turbosystemet dvs. olja och vatten.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor, nu är motorn i!

Inlägg av David Herbertsson »

Snyggt jobb med kardanen, och resten med för den delen!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Skriv svar