Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör dec 14, 2019 3:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 198 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons okt 29, 2014 11:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Ja lite lätt överdrivet skulle man kunna säga att motorn är i!

Grannen kom upp, en öl dracks(det är ju lillelördag), växellådan togs ner och sen gick det smidigt att lyfta ur motorn.

Gott om plats blev det men de finns ju med V8...

Bild

Det nya klart mindre och lättare paketet gick bra att stoppa i ihopskruvat, här står det lite snett och vint på framvagnsbalken. Den ska ju stå lite rakare sen så turbon får plats. :)

Bild


Här ser man att lådan måste bak lite för styrningens skull, grannen tipsade om att en 9-5 sump är mer platt och lämplig, dessutom hade han en liggande som det blir till att hämta i morgon! :)

Bild


Kollar man mellan motor och torped så kommen en böj till det bakåtriktade vattenutloppet till värmepaketet lagom få plats med en 90 graders böj när motorn flyttas bak.

Bild


Kollar man på kardansidan så tror jag att omega kardanen precis kommer passa i den biffiga mb kardanen när man skarvar.


Bild

Denna framgång firades ju såklart med en öl till som avrundning på kvällen. :beerchug:

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 03, 2014 12:10 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Det har mekats lite i helgen, jag har ju småbarn och hus osv. så oftast mekar jag när barnen lagt sig.

Det var en balk ivägen för lådan så jag borrade ur punkterna och kapade bort den och sen punktade jag ihop hålen som blev och slutligen masserades sidobalkarna lite.

Bild


Sen plockades sumpen bort och motorn kunde placeras där den skulle vara så jag kunde måtta hur sumpen skall kapas.

Bild

Jag har varit bekymrad över ASD diffen, Jag trodde den var kopplad på servopumpen men det är en dubbelpump med dubbla in och utlopp med två olika oljor och tryck. Jag skulle kunna sätta mb pumpen där AC:n sitter men då får jag ju svettas i sommar. :wink:
Efter lite forskning så visade det sig vara tämligen enkelt att bygga om den till manuellt ställbar och då sparar jag ju ett gäng kilo dessutom!

Det är lite osäkert om jag kan använda ett orginalgrenrör vilket vi verkligen får hoppas, jag hämtade ner min väldigt oexotiska turbosamling som jag gömde på vinden när TV var här och spelade in ett avsnitt av "hoarders". :hihi:

Även luftfilterburk, katalysator och diverse slang hittades...
Bild

Jag ska besikta med orginalturbon och sen tänkte jag ha en 15t med sexans avgashus från en 9000 aero, dock är jag sugen på att köpa en 19t impeller och kompressorhus till den, har någon erfarenhet av att byta utan att balansera? tanken är att ha riktig mitsulagring och sen kina kompressordel.
Att jag satsar på en sån liten snurra är dels för att jag redan har en och dels för den grymma responsen, man får V8 bottendrag!
En sån ger fullt vrid från 1800 varv och jag vill kunna köra om utan att växla ner.

Mallar till motorfästen gjordes genom att kalkera med smutsiga fingrar...

Bild

I morgon blir det att köpa massa rör och grejjor så man kan börja bygga lite.

Är det nån som vet om ett kortare oljefilter som passar eller något ställe som listar mått och gängor?

Förutom mitt budgetsmide så händer det faktiskt en del seriösa saker i garaget, min granne bygger ihop en 505 cheva bigblock med portade alutoppar, åtta separata spjäll som han konstruerat själv och troligen blir det ett VEMS som kronan på verket.
Kanske kan övertala honom att lägga upp projektet här.

Bild

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 03, 2014 5:33 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm
Inlägg: 474
Jag vet inte, men jag skulle vid ett tillfälle köpa oljefilter till min traktor på Swedol, då sade killen att just det jag ville ha inte fanns på hyllan, däremot så hade de hemma till någon Volvo. Det ser lika dant ut sade han, samma gänga och allt.

Så nog verkar de kunna slå även på det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 03, 2014 8:52 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 867
Ort: Nordmaling
Dennis M skrev:
...
Förutom mitt budgetsmide så händer det faktiskt en del seriösa saker i garaget, min granne bygger ihop en 505 cheva bigblock med portade alutoppar, åtta separata spjäll som han konstruerat själv och troligen blir det ett VEMS som kronan på verket.
Kanske kan övertala honom att lägga upp projektet här.

Ja, övertala honom, 8 separata spjäll är mycket intressant, speciellt om han byggt det själv, och något som jag själv funderat på.

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 03, 2014 11:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Ska kolla swedol. :)



Han ska skicka motorn till bearbetning och balansering så det kommer nog inte hända något på en månad men efter det kanske. :)

Ikväll har jag kapat å slipat mängder, mest tråg men även lite till motorfästen.

Sen håller jag på och plockar ihop en turbo av tre...

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 05, 2014 1:02 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Är det klracing som gäller om man ska bygga grenrör?

Jag tror det börjar spåra ur...

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 10, 2014 1:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 264
Ort: Stigtomta
Spåra ur, härligt! :hihi:

Ska bli kul att se vad det blir av detta.

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 10, 2014 11:54 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Nja än kan jag kontrollera mig! :hihi:

Den ska ju reggas med motorn som då måste vara standard men det kändes ju lite som att det började spåra ur när jag blev tvungen att bygga grenrör.

Det öppnar ju upp möjligheter som att få bättre in och utlopp, sen får ju en stor snurra plats i framtiden osv.

Jag dessutom lämpliga kammar att slipa om liggandes så det vore ju inte jättedyrt att bygga ihop något med bra drag framöver. :D

Ikväll har jag trilskats med sumpen, tar en jävla tid utan bra verktyg .

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 12, 2014 11:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Nu fick jag en stund över vid datorn!

Mest för att gasen tog slut så jag inte kunde svetsa färdigt sumpen...

Vad har hänt på senare tid då?

Ja tid har jag rätt dåligt med eftersom den lilla tid jag träffar ungarna efter jobbet innan de ska sova så mekar jag inte och på helgerna brukar ju familjen umgås så mest görs sena vardagskvällar. :)

En turbo har plockats ihop och wastegaten har portats för att undvika rusande ladd.

Bild

Den har fått lite finare radie in med även om det syns dåligt.

Bild

Avgashuset har varit med om ett ras så jag honade lätt för att se så inga grader eller liknande var kvar.

Bild

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 13, 2014 12:07 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Frigång för sumpen, jag vill ha motorn så lågt som möjligt så det innebar att kapa hela sumpen och massa extrajobb..


Bild


När jag rev bort ASD enheten så hittade jag dubbla bränslepumpar och ett rejält filter bakom en kåpa, tysk ordnung!
Är det högt tryck i K- jet?


Bild


Så har kunde det blivit om inte det vore för att turbon skulle stått på motorfästet så något var tvunget att flyttas, eftersom jag kunde få bättre in och utlopp till turbon så flyttas den. Grenrörsdelar och IC beställdes från KL racing.


Bild


Här syns frigången under, här går det lagom att byta det korta Pentafiltret och plåtkanten på balken är masserad nedåt.
Oljestickan når precis ner i sumpen framför framvagnen.

Bild


Motorfästena trodde jag skulle bli smidiga, stort motorrum och gott om skruvhål på motorn men där hade jag fel!
På förarsidan hamnade inte fästet mellan skruvarna utan utanför ovanför vänstra skruven, det är därför jag gjort förstärkningskanter på baksidan.


Bild


Här är alla tre fästena lackade och klara, den i mitten har en urgröpning för startmotorn på andra sidan och växellådsbalken har profilen upp i tunneln för att ge maximalt med plats för avgassystemet.
Fästen i golvet gjordes med.


Bild

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 13, 2014 12:23 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Visst får det plats en rejäl surra här i framtiden, avgaset går över/bredvid lådan ner.


Bild


Djäflar vad jag fick slipa och kapa på plåten som ligger på sumpen, hade inte optimala verktyg direkt.
Hålet i mitten är för pickupen och sen ska det dit en större låda så att den första plåten även blir skvalpskydd.


Bild


Pickupen kapad och fästen under svetsning...


Bild


Det är inte ett dugg kul att svetsa alu och nån svetsare lär jag aldrig bli för jag är darrhänt med men det blir nog tätt.


Bild


För att det inte ska slå sig så vände jag uppåner på allt och bultade dit sumpen, hade inte gasen tagit slut så hade sumpen varit klar nu!
Olja från både låda och AC kompressor rann åt alla håll.

Bild


Kondensor och fläktar, inget direkt bra flås igenom.
Jag tog bort fläktarna och sen blir den delvis bakom intercoolern, saabkylaren har en sugande fläkt så den passar bra ihop med allt.


Bild


Jag kollade på KL men inga universal IC passade, dock hade de rea på 9000 IC som dessutom passade som handsken!
Visst jag måste svetsa om anslutningarna men den passade klar bäst ändå och dessutom passar saabs tryckslangar så jag sparar några kronor där med.(OBS! bor i Småland :hihi: )


Bild

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 13, 2014 1:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4845
Ort: Boden
Jepp, högt tryck i k-jetronic

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 13, 2014 5:54 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Då kanske man klarar sig med orginalpumparna om de funkar båda två.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 13, 2014 7:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4845
Ort: Boden
Det gör du nog, dock så tycker jag att bränslepump är fel ställe att spara in på om man ska börja krana på lite ladd.. Kan bli rätt dyrt att köra med en gammal sliten pump

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 13, 2014 9:30 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Jag håller utkik efter en 044 pump men de som sitter borde palla lika långt som orginalspridarna.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 198 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010