MB 300 turbo, Citroen SM, 100hk litern sugmotor för småpeng?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

MB 300 turbo, Citroen SM, 100hk litern sugmotor för småpeng?

Inlägg av Dennis M »

Hej!

Jag är ny här även om jag tittat in en gång ibland tidigare men inte skrivit något.
Nu tyckte jag att det var dags för ikväll drog jag igång med projektet som legat och väntat ett bra tag på rätt tillfälle, eller projekt är det egentligen inte för jag har redan två hobbybilar, en Citroen SM gammelbil och en Alfa GT banbil.

Av den anledningen kallar jag inte detta ett projekt för jag har varken tid eller pengar till ett till så detta är underhåll av bruksbilen. :hihi:
Egentligen hade jag från början tänkt utgå från en Omega 3000 då den passar in i mallen hyffsat säker bil med diffbroms som är äldre än -93 fast inte så gammal att det inte går att köpa delar över disk vilket är klart bra på en bruksbil.
Nu är det ju så att de ytterst få som är i bra skick och inte rostat bort kostar en del pengar och jag fick helt enkelt vidga vyerna lite, egentligen fanns det ju bara BMW eller MB kvar att välja på eftersom jag vill ha en bil som går att regga ärligt som ett rent motorbyte ej SFRO och jag orkar inte med att byta motor till besiktningen osv.

E30 gick bort då den inte riktigt räcker som bruks och inte är så säker(har småbarn) E34 har ingen diff, motorn passar inte så bra i och den är tung, E36 vore kanske något men det finns väldigt få 92or 325 och frächa såna låg oxå utanför budget.

Helt oväntat blev det MB, helst hade jag haft en 190 för de är lätta och det mesta från 124 passar men en 124 coupe med sexa väger samma som en m3 E36 så det är rätt ok. Jag har faktiskt alltid trott att MB var tunga men man lär sig något varje dag.

För en mindre summa inhandlades detta skepp:

Bild

Bild

Fyrkolvsok, Diffbroms och sportchassie(sportline) ingick i köpet, den ligger faktiskt rätt fint i kurvorna så det är inte konstigt att BMW använde samma bakvagn när E36 kom. Motorn och det faktum att det är automat är väl en källa till mindre glädje.

Däremot var den importerad så den har sluppit en hel del salt, dessutom är hela bilen rostskyddsbehandlad och tokfräch i karossen.

Bild
Senast redigerad av Dennis M den lör apr 09, 2016 9:26 pm, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av Dennis M »

Vad är det för spis som ska i då?

Jo den enligt mig absolut billigaste motorn att köpa och trimma(beror ju lite på hur många kusar man ska ha) överbevisa mig gärna men säg inte Volvo för de är inte speciellt billiga att trimma.
Motorn tycker jag går hyffsat billigt, betydligt billigare än den jag tar ur!

Den har ett sekventiellt sprut med kabelhärva redan på och det går att mappa med ett program som man kan ladda ner gratis på nätet och dessutom går startspärren programmera bort.

En b234 kortmotor från en 9000 8)




...och för de 10% som fortfarande läser efter att jag skrivit motorvalet, antagligen i hopp om att kunna rädda mercen kan jag berätta att det blir en omegalåda, jag vet att en del har åsikter om hållbarheten(fast få provat?) men den var gratis, passar på motorn och jag tror den pallar de cirka 350hk detta lågbudgetbygge antagligen hamnar på.

Jag hade en saab V4 med en 16v turbo i en gång i tiden när jag var ung så det är väl det som sitter i. :wink:

Bild

Jag har gjort en del förberedelser, bla svetsat om insuget så spjället blir framåt och anpassat slangar och kablage. Insuget i sig har bra form med lika långa rör samt fin radie i plenumet så det duger.
Distans till slavcylindern har svarvats och ett pedalställ har monterats ikväll.

Bild

Bild

Får se om det blir till att lyfta ur spisen i morgon!
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av W108 »

Udda motorval, detta kommer följas med intresse :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av Jens Gustavsson »

speciell motor helt klat men den kommer nog gå rätt billigt men ändå bra :)

annars är ju orginal motorn bra och billig att trimma har jag sett https://www.youtube.com/watch?v=E9EMIOE ... xqOP6njzbX
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av Dennis M »

Skönt man inte blir hängd för motorvalet, fast jag lade upp den på sävar mycket för att folk här verkar öppna för det mesta :)

Jo det påstås att det bromsats 1000hk ur en standard 24v men min har ju K-jetronic som är världens sämsta sprut så den skulle behöva sprut inklusive allt och ombyggnad av insug till spridare osv. Och sen är det ju det med lådan, visserligen har jag förstått att automatarna ska hålla bra men jag vill ha en manuell vilket är svårt och dyrt att få tag på(dogleg).

Bara ett sprut kostar ju som motor låda inklusive trim och programvara kostar med saabmotor. Det hade väl gått an om det inte vore för att de "riktiga" projekten vill ha sin del av kakan, jag tänkte spara ihop till en lack av cittran nästa vinter och plocka ihop en trimmad motor till Alfan :?

Ska man hålla sig till moderata effekter(upp till 500hk?) så har jag fått för mig att saabspisen är prisvärd, det var ju rätt många som nosade uppemot 600hk med standardprylar ett tag fast då gick det ju sönder ibland oxå.

Ska man ha mycket mos så är ju en sexa klart överlägsen eller varför inte en åtta? :hey:

Tanken är att till bra budget bygga något som överträffar E34 M5 och W124 500E vilket inte borde bli svårt med tanke på vad de väger.

Jag hade en pryo på jobbet att ta ur balansaxelkedjan(tar lite effekt och så slipper jag köpa ny) och göra om kammarna till justerbara, jag brukar bara ta upp spåret i kammen med en vinkelslip så man kan justera en halv kugg för då har man lite säkerhet om det skulle röra sig jämfört med att ta bort klacken.
Bild

Jag fick även tag på en uppsätting billiga AMG fälgar med klarlacksläpp som svarvades och polerades på plats via drivhjulen:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av Dennis M »

Jag köpte en BDM att programmera om styrdonet med för ett par år sedan när donatorbilen(9000) inhandlades, på bilden syns BDM programeraren, styrdonet(man får löda dit en kontakt) och en universal transformator med ställbar spänning(16 volt krävs)

Bild

Man kan bygga om laddtrycksstyrningen så man slipper den dyra magnetventilen från 9000 som krånglar till den billiga från 9-5 som är superbra, allt detta genom att pilla bort ett processorben och montera en bygel men det är minst sagt pilligt!

Bild




En mycket begränsad provkörning gjordes för att se så att chippningen funkade, inget imponerande kanske men det är en totalt standard 9000 lättryckare med katt och allt bara chippad.

https://www.youtube.com/watch?v=YS1QzgwsEhU


mvh
Användarvisningsbild
asconawille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis aug 14, 2007 8:55 am
Ort: Jörn

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av asconawille »

Kul att se lite udda motorer i en Mercedes också, har själv en Volvo 245 med B204L :thumbright:
Jag monterade den i en compakt men det stannade av och efter ett par år hamnade den i en volvo istället.

Hur verkar den passa mot framvagnsbalken, jag fick då modifiera hela tråget och flytta sumpen längst bak.
kör r25 med vajer och den har inte klagat i sommar dock just 250~hk
Lycka till med bygget! :D
//William Landin
Volvo 245 -88 B204L
Mercedes c250dt -97
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av Dennis M »

Den är ju "framsumpad" vilket passar bra men jag kommer nog inte kunna ha cylinder fyra där cylinder sex är nu utan det blir nog lite längre fram. Kommer bild på det när jag får ur spisen.

Skönt att det verkar hålla hyffsat med lådan :-)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av The »

Skulle nog vända på det hela och säga att på grund av att motorvalet INTE är Volvo gör det hela mer intressant.
Det är ju så extremt trist när det sitter samma motor oavsett kaross, och såvida man nu inte gör lågbudget "skrotbygge" så är ju inte Volvo nå billigare än andra Fabrikat.
Det enda som är lite fel är ju att gå från 6 till 4!! ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av The »

Btw har den där v4an varit med i bilsport för ett gäng år sedan?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av Dennis M »

Nej den var med i bilsport retro som senare lades ner, den var även med i ppc magazine som är en helt suverän tidning som ligger mer på hemmamekarnivå och har fokus på sånt som man tex. Ser här på forat. Mer bygga själv än att titta på showbyggen som det är i många andra tidningar :-)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av Dennis M »

The skrev:Skulle nog vända på det hela och säga att på grund av att motorvalet INTE är Volvo gör det hela mer intressant.
Det är ju så extremt trist när det sitter samma motor oavsett kaross, och såvida man nu inte gör lågbudget "skrotbygge" så är ju inte Volvo nå billigare än andra Fabrikat.
Det enda som är lite fel är ju att gå från 6 till 4!! ;-)
Man kan ju säga att det är downsizing som ju är poppis i bilvärlden idag, mindre motorer med mer effekt.
Jag körde peugeots trecylindriga 1.2 litersturbo igår och de där små motorerna går sanslöst bra! 130hk och 260nm.
Dessutom kan man bära runt motorn själv ungefär som en mc motor. :-)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av The »

Dennis M skrev:Nej den var med i bilsport retro som senare lades ner, den var även med i ppc magazine som är en helt suverän tidning som ligger mer på hemmamekarnivå och har fokus på sånt som man tex. Ser här på forat. Mer bygga själv än att titta på showbyggen som det är i många andra tidningar :-)
Jo men retro hette ju också bilsport ;-)

Då var det därifrån jag kände igen den :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av W108 »

Jag också, tyckte den var klart häftig. Därför skall det bli spännande att se vad du gör med Mercan nu :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor!

Inlägg av Dennis M »

Saaben har bytt ägare några gånger på senare tid, jag har jag sett och var nyligen till salu, vet inte om den blev såld.

Kul att det finns intresse för bygget!

Ikväll rev jag loss allt så paketet hänger bara i motorfästena, jag glömde låna hem en växellådslyft och lådan ser tung ut så jag vågade inte lyfta ner den.

Bild

Jäklar vad skitig man blir av att skruva gamla bilar!
Skönt var det däremot att ingenting är fastrostat men det tar ju lite tid när man skruvar merca för första gången och jag vill ha allt helt så jag kan inte bruka våld. Tanken är att få tillbaka några kronor på motor och låda då de är välservade och har "bara" gått 22000 mil.

Från början hade jag tänkt förbereda så mycket det bara gick runt om och bygga IC osv. för att sedan tokskruva dit motor och låda på en helg och kunna ha bilen lite halvfärdig till jobbet på måndagen. Nu blev det inte så eftersom sambon besiktade sin 99 -75 så jag flyttade bara över barnstolen i den. :)
Rätt skönt att kunna ta det lite lugnare, dessutom går 99an kalasfint, helt original utom chassiet som är från en 900 turbo 16v jag hade för snart femton år sen.

Bild

Här ser man sumpen på motorn, jag kan nog inte ha motorn längst bak men det gör inget för den lär bli bra mycket bättre viktfördelning ändå och den är redan nu fint balanserad.

Bild
Skriv svar