Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Crille_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tor jul 29, 2010 6:32 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av Crille_ »

Detta är ett projekt som jag och Mikael_s startade tillsammans för ca 1,5 år sedan. Vi körde på i riktigt bra tempo i början för att sedan mattas av med viss osämja och lite för olika värderingar. Det hela slutade med att jag tog över hela projektet i april och Mikael startade ett nytt. Vi delar fortfarande garage så finns ingen som helst osämja mellan oss numera. Jag startar iaf en ny tråd så jag kan ändra när det blir updaterat osv.

I korta drag är det i alla fall en 75:ans Ford Escort MK2 som det en gång i tiden suttit en Opel 16v maskin i, köpte den av en kompis som heter claes (Prozac) han hade byggt ihop den för att ha den som gatbil men det blev en isbil.

Många tycker säkert att det är trist som väljer att fortsätta i BMW träsket men gillar det konceptet och har fått det att funka bra med gamla bilar så fortsätter på samma bana. Skillnaden denna gång är att det blir helsmidd maskin och mycket högre effektmål.

Motorn kommer bli ungefär enligt följande (jag fyller i när vi vet mer exakt märken och sådant)

M50B25 att utgå ifrån
M54B30 Vevaxel (3liter)
ARP Topplock
ARP svänghjul
Racekedjor
CP-Kolvar
PPF Vevstakar
Race Ventilfjäderkit
Cooperring topplockspackning
Nya packningar
Nya lager
65graders termostat
Stödgördel med 12.9
Booghteck fixad topp
Dubbla insugskammar
Ventilfjäderkit med retainers
GZ-2570 turbo 76mm
60mm Wastegate
Egentillverkat grenrör
Egentillverkade Tryckrör
dO88 Siliconslang
Avlastningsventil
Intercooler
4.5" Luftfilter
3" Vattenkylare
4" Avgas
Megasquirt ms3x
2000cc Spridare
3x 044 Bosch bränslepumpar
1/2" bränsleslangar
Turbosmart BTR
Egentillverkad elhärva
Innovate MTX-L bredbandslambda


Bilen kommer se ut något så här

Chrysler 8 3/4" bakaxel
35splines Strange axlar.
4.88 utväxling med spole (ska byta utväxlingen)
Prozac 4-link plattor.
totalbredd 1080mm, 560mm cc fyrlänk.
4-link stag med m20 uniballs samt diagonallänk.
Ford scorpio bromsok
2skivig koppling(sponsrat av http://www.bakaxel.se)
Skelettsvänghjul(sponsrat av http://www.bakaxel.se)
6vxl ZF 530 diesellåda (sponsrat av http://www.bakaxel.se)
Bur taggat 8,50
Bromsskärm
Simpson Fönsternät
Sportstolar
5punkt bälten
Några Schysta fälgar till gatan
Däck 28x10.5x15 bak på strippen

Lite bilder och börjar med bilen

Bild

Bild

150hästarn som ska ryckas ur

Bild

Riktigt läskig inredning

Bild

Bild

Skuffen

Bild

Bild

Tomt var det här, nu är det bara börja kapa

Bild

3liters veven

Bild

Så här ser buren ut från finess.

Bild

Tyvärr lite dåliga bilder idag, var nog lite smuts på linsen så blev dålig fokus men motorrummet är helt rensat nu och står färdig för att kapas ur för att få plats med nya motor

Bild

En riktigt trädgårdstomte som river ner innertaket :)

Bild

Rensat

Bild

Bild

För skoj skull prova vi lite däck för att se ungefär vars vi hamnar med 26" höga

Bild

Blev lätt ifram, simulerar ett hjullyft ;)

Bild

Blev mycket pengar spenderat hos PPF men jäkligt billigt endå då Bäckis ordnade fina priser :)

CP-Kolvar
PPF Stakar
Nya lager
Stödgördel
Racekamkedjor
ARP till toppen
ARP till svänghjulet
Nya packningar
Cooperring topplockspackning
Ventilfjäderkit
BB Lambda

Bild

Kolvarna! 8,5:1 i komp med heavy duty kolvbultar

Bild

Ventilfjädrarna med retainers så man kan varva en del

Bild

Bild

gjorde klart tråget och har konstaterat att svetsa aluminium är då inte min grej men det är ihop och syns i alla fall inte när motorn sitter så :)

Bild

Bild

Kapade ur ännu mer, känns som vi har en bra plan hur det ska plåtas igen nu

Bild

Sen tog vi tag i motorfästena så nu sitter motorn som den ska i framkant, känns jäkligt bra!

Bild

Bild

Bild

Provade om det var rymligt och inga problem att stå och skruva i motorrummet ;)

Bild

KL Racing gick in och sponsrade med delar så som intercooler, flänsar, Vattenkylare, elfläkt och wastegate. Stort tack för det!

http://shop.klracing.se/

Bild

Bild

Bild

Nya stolarna som provkörs av två G-kraftstörstiga rackare, ser ut att gå 8.96s just den repan ;) (inte nöjda med dom så blir nog att byta ut

Bild

Sen åkte crilles livsfarliga rondell fram för att justera ner en stor plåt till en liten

Bild

Nått sånt

Bild

Ser bra ut?`

Bild

Fortsatt kapa för att göra plats för intercooler och vattenkylare, just på längden är lite bökigt med plats men tror det blir bra

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

nya pedalstället vi ska åka med från badassparts, blir ett stående med bromsvåg och allt klar med gas och koppling så rätt smidigt


Bild

Vi har fortsatt med att kapa ur, nu är det bara sista kvar av innerskärmarna som ska bort i bak, fick dit bakre röret och svetsat ihop det med bakändan så börjar bli stabilt igen :)

Bild

Bild

Någon cm lägre än så här blir den om vi får bestämma :)

Bild

Sen spåra det ut lite

Bild

Slipa rent vid balkarna (var ett helsike) sen svetsa vi fast rören i balkarna så bilen blir nog riktigt vridstyv när alla rören är på plats känns det som.

Bild

Bild


Grenröret, gjort om det 6-7 gånger tills vi blev nöjd

Bild

Testar med en liten pluttturbo (Holset HX40) och är ganska mycket frigång men grenröret får vara punktat tills vi kan testa med riktiga

Bild

Jag slängde dit intercoolern med lite fästen så nu sitter den där den ska.

Bild

Mikael har börjat med insuget

Bild

Bild

Provat lite hur hög den ska vara :)

Bild

Bild

blev lite hög så tog ner den mer idag.

Bild

Bild

Bild

Bild

Så blev det, kom på att det inte fanns plats nedåt alls pga av oljefilterhuset. Så blev bockad plåt, enkelt, smidigt, bra volym och ser bra ut

Bild


Då var turbo levererad av gzracing. Rejäl sak, ska bli mycket intressant och se vad den levererar!

Kompressorn

A/R 0,60
Inducer 76,6mm
Exducer 103,6mm

Turbin
A/R 1,01
Inducer 77,4mm
Exducer 88,9mm

Finns en med 80mm in om det skulle krisa :)

Bild

Bild

4tum rör ser lite litet ut?

Bild


Har svetsat ihop grenröret, bara wastegate biten kvar

Bild

Bild

Och för att illustrera får vapendragaren hålla upp hela paketet :)

Bild

Pysslat vidare med tryckrören

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Lite downpipe och wg rör fixat

Bild

Fått hem skarp böj för tryckröret på kalla sidan så nu blev det enhetligt

Bild

Bild

Sen fortsatt med nedre vattenröret

Bild

Samt svetsat dp, inte alls kompisen med svetsen men är inte så enkelt när det är så tunt gods med lite spalt

Bild

Fick hem en rolig grej :)

Bild

:thumbright:

Bild



Chrysler 8 3/4"
35splines Strange axlar.
4.88 utväxling med spole (ska byta utväxlingen)
Prozac 4-link plattor.
totalbred 1080mm, 560mm cc fyrlänk.
4-link stag med m20 uniballs samt diagonallänk.
Ford scorpio bromsok

Lånat ett par däck och fälgar av Mattz för att kunna mäta in allt

Bild

Bild

Lagom höjd?

Bild

Plattorna

Bild

Ditsvetsade

Bild

Fyrlinkpinnarna kortade och provmonterade

Bild

Bild

Nya lådan från http://www.bakaxel.se (vänster), omsvetsad för volvosvep just nu men vi ska göra om det.

Bild


Fixat stötdämpar attrapper och ställt ner den på några lånade hjul och rullat ut den ur garaget, känns lite gött faktiskt :)

Bild

Bild

En kompis torrkör lite :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

karossen har fått en rejäl omgång med rostlagning på klassiska ställen där jag viste att det var rost under den fina ytan, slipat av ytan, spacklat upp allt som var dåligt, som repor mindre bulor samt där svetsen har vart i farten, vart en hel del mer timmar än jag räknat med, men nu är karossen och lacken som ett pistolskott enligt mig :).
Målade buren mattsvar (sidenmatt) samt maskerat den. Sedan lag jag på slipgrund 3 lager, slipade ner det. Stoffe hjälpte mig lacka bilen i Mattbrun, kanske sticker lite i vissas ögon men det är bara skoj. Övrigt som har hänt, framvagnen har gjorts iordning, fästen för fönsternät, nya framlyktor från golf har modifierats dit, svetsat färdigt en del fästen, kofongarna har slipats ner och fått lite CA primer på sig.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fäste för bromsskärm som är avtagbart för att behålla gatlooken, krängare. fyll gärna i om ni har synpunkter på konstruktionerna. Har fått alla prylar till motorn nu, utom en insugskam som jag saknar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Motorbygget är i full gång. Blocket har borrats och riktplanats samt fått en mattsvart färg (ser blank ut då den var nylackad)
Stördgördeln är på plats och 3L veven.
Gårdagen vart inslipning av ringar samt ihopmontering av H-profil stakar, CP kolvar och HD-kolvbult, om jag får tid över imorgon så ska bottendelen vara helt klar och förhoppningsvis klara av gött med mos :)


SÖKER EN INSUGSKAM FRÅN M50B25 ICKE VANOS MED TILLHÖRANDE DREV BRÅTTOM BRÅTTOM


Bild

Bild

Bild

Jorå kedjan är på plats också :) jag han inte mer än att lägga dit gördeln och skruva ner skruvarna innan jag så det, tog dock bilden innan.

Idag smackade jag ihop bottendelen helt sånär som på tråget.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av mrabarth »

:thumbright: Intressant bygge och klart rätt val av bil!! Kommer att följas!!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Riff
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: sön aug 28, 2005 9:05 pm

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av Riff »

Følger :)
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av Nova Jörgen »

Kämpa på det ser bra ut,
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av TurboTeamSyd »

Perfekt sleeper färg :thumbright:
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
Crille_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tor jul 29, 2010 6:32 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av Crille_ »

Tack så mkt :)

Hände lite. toppen, oljehuset, vattenpump, termostat osv på plats, portat grenröret, målat ventkåpan, grenröret, tråget. tillverkat ny urtappningsplugg till tråget (tack scherpen för det)

Saknar fortfarande en Insugskam från M50B25 IV med tillhörande drev, hojta till om du har ett :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av Anden »

Så himla nice bygge!
Ska bli grymt att få se denna på rakan.

Får mitt bygge att se riktigt amatörmässigt ut =)
Mk2 med överladdad 16v
Användarvisningsbild
Sundstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: lör aug 04, 2012 4:47 pm
Ort: Lidhult/halmstad

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av Sundstrom »

Mycket imponerande! Vilket bygge :thumbright:
Volvo Amazon -69 B230 HX40 Vems och massa annat gott
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av TurboTeamSyd »

Vart är runnerserna köpta? KL? ;)
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av erikjakan »

Gillar detta bygge som fan!

Snyggt och enkelt =)!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av Jens Gustavsson »

grymt bygge!
Användarvisningsbild
Crille_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tor jul 29, 2010 6:32 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av Crille_ »

Tack så mkt för kommentarerna, det peppar.
Runners är köpt på PPF.

Kommer en uppdatering snart, har vart lite segt ett tag nu pga motivationsfall delux men kan bli så ibland. back on track snart.
Vart lite knåp med motorn idag, så som ombyggnation av oljesticka, oljeretur, vacumstation.
projekttrads_njutare
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis aug 14, 2012 5:17 pm

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av projekttrads_njutare »

Kommer fortsättning hoppas jag ..
Användarvisningsbild
Crille_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tor jul 29, 2010 6:32 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av Crille_ »

Motorn har kommit på rätt plats, lådan åkte i idag för att bygga spakställ.

Bild

Bild

Bild
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII

Inlägg av Kim Norgren »

Riktigt coolt bygge, blir kul att se när det är färdigt!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar