Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Detta är ett projekt som jag och Mikael_s startade tillsammans för ca 1,5 år sedan. Vi körde på i riktigt bra tempo i början för att sedan mattas av med viss osämja och lite för olika värderingar. Det hela slutade med att jag tog över hela projektet i april och Mikael startade ett nytt. Vi delar fortfarande garage så finns ingen som helst osämja mellan oss numera. Jag startar iaf en ny tråd så jag kan ändra när det blir updaterat osv.
I korta drag är det i alla fall en 75:ans Ford Escort MK2 som det en gång i tiden suttit en Opel 16v maskin i, köpte den av en kompis som heter claes (Prozac) han hade byggt ihop den för att ha den som gatbil men det blev en isbil.
Många tycker säkert att det är trist som väljer att fortsätta i BMW träsket men gillar det konceptet och har fått det att funka bra med gamla bilar så fortsätter på samma bana. Skillnaden denna gång är att det blir helsmidd maskin och mycket högre effektmål.
Motorn kommer bli ungefär enligt följande (jag fyller i när vi vet mer exakt märken och sådant)
M50B25 att utgå ifrån
M54B30 Vevaxel (3liter)
ARP Topplock
ARP svänghjul
Racekedjor
CP-Kolvar
PPF Vevstakar
Race Ventilfjäderkit
Cooperring topplockspackning
Nya packningar
Nya lager
65graders termostat
Stödgördel med 12.9
Booghteck fixad topp
Dubbla insugskammar
Ventilfjäderkit med retainers
GZ-2570 turbo 76mm
60mm Wastegate
Egentillverkat grenrör
Egentillverkade Tryckrör
dO88 Siliconslang
Avlastningsventil
Intercooler
4.5" Luftfilter
3" Vattenkylare
4" Avgas
Megasquirt ms3x
2000cc Spridare
3x 044 Bosch bränslepumpar
1/2" bränsleslangar
Turbosmart BTR
Egentillverkad elhärva
Innovate MTX-L bredbandslambda
Bilen kommer se ut något så här
Chrysler 8 3/4" bakaxel
35splines Strange axlar.
4.88 utväxling med spole (ska byta utväxlingen)
Prozac 4-link plattor.
totalbredd 1080mm, 560mm cc fyrlänk.
4-link stag med m20 uniballs samt diagonallänk.
Ford scorpio bromsok
2skivig koppling(sponsrat av http://www.bakaxel.se)
Skelettsvänghjul(sponsrat av http://www.bakaxel.se)
6vxl ZF 530 diesellåda (sponsrat av http://www.bakaxel.se)
Bur taggat 8,50
Bromsskärm
Simpson Fönsternät
Sportstolar
5punkt bälten
Några Schysta fälgar till gatan
Däck 28x10.5x15 bak på strippen
Lite bilder och börjar med bilen
150hästarn som ska ryckas ur
Riktigt läskig inredning
Skuffen
Tomt var det här, nu är det bara börja kapa
3liters veven
Så här ser buren ut från finess.
Tyvärr lite dåliga bilder idag, var nog lite smuts på linsen så blev dålig fokus men motorrummet är helt rensat nu och står färdig för att kapas ur för att få plats med nya motor
En riktigt trädgårdstomte som river ner innertaket
Rensat
För skoj skull prova vi lite däck för att se ungefär vars vi hamnar med 26" höga
Blev lätt ifram, simulerar ett hjullyft
Blev mycket pengar spenderat hos PPF men jäkligt billigt endå då Bäckis ordnade fina priser
CP-Kolvar
PPF Stakar
Nya lager
Stödgördel
Racekamkedjor
ARP till toppen
ARP till svänghjulet
Nya packningar
Cooperring topplockspackning
Ventilfjäderkit
BB Lambda
Kolvarna! 8,5:1 i komp med heavy duty kolvbultar
Ventilfjädrarna med retainers så man kan varva en del
gjorde klart tråget och har konstaterat att svetsa aluminium är då inte min grej men det är ihop och syns i alla fall inte när motorn sitter så
Kapade ur ännu mer, känns som vi har en bra plan hur det ska plåtas igen nu
Sen tog vi tag i motorfästena så nu sitter motorn som den ska i framkant, känns jäkligt bra!
Provade om det var rymligt och inga problem att stå och skruva i motorrummet
KL Racing gick in och sponsrade med delar så som intercooler, flänsar, Vattenkylare, elfläkt och wastegate. Stort tack för det!
http://shop.klracing.se/
Nya stolarna som provkörs av två G-kraftstörstiga rackare, ser ut att gå 8.96s just den repan (inte nöjda med dom så blir nog att byta ut
Sen åkte crilles livsfarliga rondell fram för att justera ner en stor plåt till en liten
Nått sånt
Ser bra ut?`
Fortsatt kapa för att göra plats för intercooler och vattenkylare, just på längden är lite bökigt med plats men tror det blir bra
nya pedalstället vi ska åka med från badassparts, blir ett stående med bromsvåg och allt klar med gas och koppling så rätt smidigt
Vi har fortsatt med att kapa ur, nu är det bara sista kvar av innerskärmarna som ska bort i bak, fick dit bakre röret och svetsat ihop det med bakändan så börjar bli stabilt igen
Någon cm lägre än så här blir den om vi får bestämma
Sen spåra det ut lite
Slipa rent vid balkarna (var ett helsike) sen svetsa vi fast rören i balkarna så bilen blir nog riktigt vridstyv när alla rören är på plats känns det som.
Grenröret, gjort om det 6-7 gånger tills vi blev nöjd
Testar med en liten pluttturbo (Holset HX40) och är ganska mycket frigång men grenröret får vara punktat tills vi kan testa med riktiga
Jag slängde dit intercoolern med lite fästen så nu sitter den där den ska.
Mikael har börjat med insuget
Provat lite hur hög den ska vara
blev lite hög så tog ner den mer idag.
Så blev det, kom på att det inte fanns plats nedåt alls pga av oljefilterhuset. Så blev bockad plåt, enkelt, smidigt, bra volym och ser bra ut
Då var turbo levererad av gzracing. Rejäl sak, ska bli mycket intressant och se vad den levererar!
Kompressorn
A/R 0,60
Inducer 76,6mm
Exducer 103,6mm
Turbin
A/R 1,01
Inducer 77,4mm
Exducer 88,9mm
Finns en med 80mm in om det skulle krisa
4tum rör ser lite litet ut?
Har svetsat ihop grenröret, bara wastegate biten kvar
Och för att illustrera får vapendragaren hålla upp hela paketet
Pysslat vidare med tryckrören
Lite downpipe och wg rör fixat
Fått hem skarp böj för tryckröret på kalla sidan så nu blev det enhetligt
Sen fortsatt med nedre vattenröret
Samt svetsat dp, inte alls kompisen med svetsen men är inte så enkelt när det är så tunt gods med lite spalt
Fick hem en rolig grej
Chrysler 8 3/4"
35splines Strange axlar.
4.88 utväxling med spole (ska byta utväxlingen)
Prozac 4-link plattor.
totalbred 1080mm, 560mm cc fyrlänk.
4-link stag med m20 uniballs samt diagonallänk.
Ford scorpio bromsok
Lånat ett par däck och fälgar av Mattz för att kunna mäta in allt
Lagom höjd?
Plattorna
Ditsvetsade
Fyrlinkpinnarna kortade och provmonterade
Nya lådan från http://www.bakaxel.se (vänster), omsvetsad för volvosvep just nu men vi ska göra om det.
Fixat stötdämpar attrapper och ställt ner den på några lånade hjul och rullat ut den ur garaget, känns lite gött faktiskt
En kompis torrkör lite
karossen har fått en rejäl omgång med rostlagning på klassiska ställen där jag viste att det var rost under den fina ytan, slipat av ytan, spacklat upp allt som var dåligt, som repor mindre bulor samt där svetsen har vart i farten, vart en hel del mer timmar än jag räknat med, men nu är karossen och lacken som ett pistolskott enligt mig .
Målade buren mattsvar (sidenmatt) samt maskerat den. Sedan lag jag på slipgrund 3 lager, slipade ner det. Stoffe hjälpte mig lacka bilen i Mattbrun, kanske sticker lite i vissas ögon men det är bara skoj. Övrigt som har hänt, framvagnen har gjorts iordning, fästen för fönsternät, nya framlyktor från golf har modifierats dit, svetsat färdigt en del fästen, kofongarna har slipats ner och fått lite CA primer på sig.
Fäste för bromsskärm som är avtagbart för att behålla gatlooken, krängare. fyll gärna i om ni har synpunkter på konstruktionerna. Har fått alla prylar till motorn nu, utom en insugskam som jag saknar.
Motorbygget är i full gång. Blocket har borrats och riktplanats samt fått en mattsvart färg (ser blank ut då den var nylackad)
Stördgördeln är på plats och 3L veven.
Gårdagen vart inslipning av ringar samt ihopmontering av H-profil stakar, CP kolvar och HD-kolvbult, om jag får tid över imorgon så ska bottendelen vara helt klar och förhoppningsvis klara av gött med mos
SÖKER EN INSUGSKAM FRÅN M50B25 ICKE VANOS MED TILLHÖRANDE DREV BRÅTTOM BRÅTTOM
Jorå kedjan är på plats också jag han inte mer än att lägga dit gördeln och skruva ner skruvarna innan jag så det, tog dock bilden innan.
Idag smackade jag ihop bottendelen helt sånär som på tråget.
I korta drag är det i alla fall en 75:ans Ford Escort MK2 som det en gång i tiden suttit en Opel 16v maskin i, köpte den av en kompis som heter claes (Prozac) han hade byggt ihop den för att ha den som gatbil men det blev en isbil.
Många tycker säkert att det är trist som väljer att fortsätta i BMW träsket men gillar det konceptet och har fått det att funka bra med gamla bilar så fortsätter på samma bana. Skillnaden denna gång är att det blir helsmidd maskin och mycket högre effektmål.
Motorn kommer bli ungefär enligt följande (jag fyller i när vi vet mer exakt märken och sådant)
M50B25 att utgå ifrån
M54B30 Vevaxel (3liter)
ARP Topplock
ARP svänghjul
Racekedjor
CP-Kolvar
PPF Vevstakar
Race Ventilfjäderkit
Cooperring topplockspackning
Nya packningar
Nya lager
65graders termostat
Stödgördel med 12.9
Booghteck fixad topp
Dubbla insugskammar
Ventilfjäderkit med retainers
GZ-2570 turbo 76mm
60mm Wastegate
Egentillverkat grenrör
Egentillverkade Tryckrör
dO88 Siliconslang
Avlastningsventil
Intercooler
4.5" Luftfilter
3" Vattenkylare
4" Avgas
Megasquirt ms3x
2000cc Spridare
3x 044 Bosch bränslepumpar
1/2" bränsleslangar
Turbosmart BTR
Egentillverkad elhärva
Innovate MTX-L bredbandslambda
Bilen kommer se ut något så här
Chrysler 8 3/4" bakaxel
35splines Strange axlar.
4.88 utväxling med spole (ska byta utväxlingen)
Prozac 4-link plattor.
totalbredd 1080mm, 560mm cc fyrlänk.
4-link stag med m20 uniballs samt diagonallänk.
Ford scorpio bromsok
2skivig koppling(sponsrat av http://www.bakaxel.se)
Skelettsvänghjul(sponsrat av http://www.bakaxel.se)
6vxl ZF 530 diesellåda (sponsrat av http://www.bakaxel.se)
Bur taggat 8,50
Bromsskärm
Simpson Fönsternät
Sportstolar
5punkt bälten
Några Schysta fälgar till gatan
Däck 28x10.5x15 bak på strippen
Lite bilder och börjar med bilen
150hästarn som ska ryckas ur
Riktigt läskig inredning
Skuffen
Tomt var det här, nu är det bara börja kapa
3liters veven
Så här ser buren ut från finess.
Tyvärr lite dåliga bilder idag, var nog lite smuts på linsen så blev dålig fokus men motorrummet är helt rensat nu och står färdig för att kapas ur för att få plats med nya motor
En riktigt trädgårdstomte som river ner innertaket
Rensat
För skoj skull prova vi lite däck för att se ungefär vars vi hamnar med 26" höga
Blev lätt ifram, simulerar ett hjullyft
Blev mycket pengar spenderat hos PPF men jäkligt billigt endå då Bäckis ordnade fina priser
CP-Kolvar
PPF Stakar
Nya lager
Stödgördel
Racekamkedjor
ARP till toppen
ARP till svänghjulet
Nya packningar
Cooperring topplockspackning
Ventilfjäderkit
BB Lambda
Kolvarna! 8,5:1 i komp med heavy duty kolvbultar
Ventilfjädrarna med retainers så man kan varva en del
gjorde klart tråget och har konstaterat att svetsa aluminium är då inte min grej men det är ihop och syns i alla fall inte när motorn sitter så
Kapade ur ännu mer, känns som vi har en bra plan hur det ska plåtas igen nu
Sen tog vi tag i motorfästena så nu sitter motorn som den ska i framkant, känns jäkligt bra!
Provade om det var rymligt och inga problem att stå och skruva i motorrummet
KL Racing gick in och sponsrade med delar så som intercooler, flänsar, Vattenkylare, elfläkt och wastegate. Stort tack för det!
http://shop.klracing.se/
Nya stolarna som provkörs av två G-kraftstörstiga rackare, ser ut att gå 8.96s just den repan (inte nöjda med dom så blir nog att byta ut
Sen åkte crilles livsfarliga rondell fram för att justera ner en stor plåt till en liten
Nått sånt
Ser bra ut?`
Fortsatt kapa för att göra plats för intercooler och vattenkylare, just på längden är lite bökigt med plats men tror det blir bra
nya pedalstället vi ska åka med från badassparts, blir ett stående med bromsvåg och allt klar med gas och koppling så rätt smidigt
Vi har fortsatt med att kapa ur, nu är det bara sista kvar av innerskärmarna som ska bort i bak, fick dit bakre röret och svetsat ihop det med bakändan så börjar bli stabilt igen
Någon cm lägre än så här blir den om vi får bestämma
Sen spåra det ut lite
Slipa rent vid balkarna (var ett helsike) sen svetsa vi fast rören i balkarna så bilen blir nog riktigt vridstyv när alla rören är på plats känns det som.
Grenröret, gjort om det 6-7 gånger tills vi blev nöjd
Testar med en liten pluttturbo (Holset HX40) och är ganska mycket frigång men grenröret får vara punktat tills vi kan testa med riktiga
Jag slängde dit intercoolern med lite fästen så nu sitter den där den ska.
Mikael har börjat med insuget
Provat lite hur hög den ska vara
blev lite hög så tog ner den mer idag.
Så blev det, kom på att det inte fanns plats nedåt alls pga av oljefilterhuset. Så blev bockad plåt, enkelt, smidigt, bra volym och ser bra ut
Då var turbo levererad av gzracing. Rejäl sak, ska bli mycket intressant och se vad den levererar!
Kompressorn
A/R 0,60
Inducer 76,6mm
Exducer 103,6mm
Turbin
A/R 1,01
Inducer 77,4mm
Exducer 88,9mm
Finns en med 80mm in om det skulle krisa
4tum rör ser lite litet ut?
Har svetsat ihop grenröret, bara wastegate biten kvar
Och för att illustrera får vapendragaren hålla upp hela paketet
Pysslat vidare med tryckrören
Lite downpipe och wg rör fixat
Fått hem skarp böj för tryckröret på kalla sidan så nu blev det enhetligt
Sen fortsatt med nedre vattenröret
Samt svetsat dp, inte alls kompisen med svetsen men är inte så enkelt när det är så tunt gods med lite spalt
Fick hem en rolig grej
Chrysler 8 3/4"
35splines Strange axlar.
4.88 utväxling med spole (ska byta utväxlingen)
Prozac 4-link plattor.
totalbred 1080mm, 560mm cc fyrlänk.
4-link stag med m20 uniballs samt diagonallänk.
Ford scorpio bromsok
Lånat ett par däck och fälgar av Mattz för att kunna mäta in allt
Lagom höjd?
Plattorna
Ditsvetsade
Fyrlinkpinnarna kortade och provmonterade
Nya lådan från http://www.bakaxel.se (vänster), omsvetsad för volvosvep just nu men vi ska göra om det.
Fixat stötdämpar attrapper och ställt ner den på några lånade hjul och rullat ut den ur garaget, känns lite gött faktiskt
En kompis torrkör lite
karossen har fått en rejäl omgång med rostlagning på klassiska ställen där jag viste att det var rost under den fina ytan, slipat av ytan, spacklat upp allt som var dåligt, som repor mindre bulor samt där svetsen har vart i farten, vart en hel del mer timmar än jag räknat med, men nu är karossen och lacken som ett pistolskott enligt mig .
Målade buren mattsvar (sidenmatt) samt maskerat den. Sedan lag jag på slipgrund 3 lager, slipade ner det. Stoffe hjälpte mig lacka bilen i Mattbrun, kanske sticker lite i vissas ögon men det är bara skoj. Övrigt som har hänt, framvagnen har gjorts iordning, fästen för fönsternät, nya framlyktor från golf har modifierats dit, svetsat färdigt en del fästen, kofongarna har slipats ner och fått lite CA primer på sig.
Fäste för bromsskärm som är avtagbart för att behålla gatlooken, krängare. fyll gärna i om ni har synpunkter på konstruktionerna. Har fått alla prylar till motorn nu, utom en insugskam som jag saknar.
Motorbygget är i full gång. Blocket har borrats och riktplanats samt fått en mattsvart färg (ser blank ut då den var nylackad)
Stördgördeln är på plats och 3L veven.
Gårdagen vart inslipning av ringar samt ihopmontering av H-profil stakar, CP kolvar och HD-kolvbult, om jag får tid över imorgon så ska bottendelen vara helt klar och förhoppningsvis klara av gött med mos
SÖKER EN INSUGSKAM FRÅN M50B25 ICKE VANOS MED TILLHÖRANDE DREV BRÅTTOM BRÅTTOM
Jorå kedjan är på plats också jag han inte mer än att lägga dit gördeln och skruva ner skruvarna innan jag så det, tog dock bilden innan.
Idag smackade jag ihop bottendelen helt sånär som på tråget.
Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Intressant bygge och klart rätt val av bil!! Kommer att följas!!
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Kämpa på det ser bra ut,
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
- Ort: Karlskrona
Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Perfekt sleeper färg
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Tack så mkt
Hände lite. toppen, oljehuset, vattenpump, termostat osv på plats, portat grenröret, målat ventkåpan, grenröret, tråget. tillverkat ny urtappningsplugg till tråget (tack scherpen för det)
Saknar fortfarande en Insugskam från M50B25 IV med tillhörande drev, hojta till om du har ett
Hände lite. toppen, oljehuset, vattenpump, termostat osv på plats, portat grenröret, målat ventkåpan, grenröret, tråget. tillverkat ny urtappningsplugg till tråget (tack scherpen för det)
Saknar fortfarande en Insugskam från M50B25 IV med tillhörande drev, hojta till om du har ett
Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Så himla nice bygge!
Ska bli grymt att få se denna på rakan.
Får mitt bygge att se riktigt amatörmässigt ut =)
Ska bli grymt att få se denna på rakan.
Får mitt bygge att se riktigt amatörmässigt ut =)
Mk2 med överladdad 16v
- Sundstrom
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 78
- Blev medlem: lör aug 04, 2012 4:47 pm
- Ort: Lidhult/halmstad
Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Mycket imponerande! Vilket bygge
Volvo Amazon -69 B230 HX40 Vems och massa annat gott
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
- Ort: Karlskrona
Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Vart är runnerserna köpta? KL?
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Gillar detta bygge som fan!
Snyggt och enkelt =)!
Snyggt och enkelt =)!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
grymt bygge!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Tack så mkt för kommentarerna, det peppar.
Runners är köpt på PPF.
Kommer en uppdatering snart, har vart lite segt ett tag nu pga motivationsfall delux men kan bli så ibland. back on track snart.
Vart lite knåp med motorn idag, så som ombyggnation av oljesticka, oljeretur, vacumstation.
Runners är köpt på PPF.
Kommer en uppdatering snart, har vart lite segt ett tag nu pga motivationsfall delux men kan bli så ibland. back on track snart.
Vart lite knåp med motorn idag, så som ombyggnation av oljesticka, oljeretur, vacumstation.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tis aug 14, 2012 5:17 pm
Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Kommer fortsättning hoppas jag ..
Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Motorn har kommit på rätt plats, lådan åkte i idag för att bygga spakställ.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Crilles Ford Escort 3.0 Turbo MKII
Riktigt coolt bygge, blir kul att se när det är färdigt!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64