b20 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
FRAGGE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 28, 2012 12:55 am
Ort: Grangärde

b20 turbo

Inlägg av FRAGGE »

k kam
Enkel trycktätad stromberg
tb-58 turbo
M-stakar
b19et kolvar
Senast redigerad av FRAGGE den mån dec 12, 2016 8:29 pm, redigerad totalt 16 gång.
Användarvisningsbild
FRAGGE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 28, 2012 12:55 am
Ort: Grangärde

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av FRAGGE »

Bild
Senast redigerad av FRAGGE den ons sep 28, 2016 11:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av vebotrimmarn »

fränt bygge :thumbright: någon speciell tanke bakom insugets och grenrörets utformning? :P
Användarvisningsbild
FRAGGE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 28, 2012 12:55 am
Ort: Grangärde

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av FRAGGE »

Nja mest utformad för att få plats :D vet dock ej hur gasresponsen blir med så långa insug
RICKARD B
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons aug 10, 2011 10:26 pm
Ort: vimmerby

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av RICKARD B »

Tjena du kmr inte steka batteriet när det är så nära turbon? Bara en undrar . Ser bra ut annars.
old volvo`s never dies they only goes faster

RICKE88_@hotmail.com
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av thedriftking »

Fränt :)!
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
FRAGGE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 28, 2012 12:55 am
Ort: Grangärde

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av FRAGGE »

Kanske det har jag inte tänkt på faktiskt får försöka flytta det kanske
mickeidiket
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Ort: Finspång

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av mickeidiket »

Roligt projekt. :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att se fler som B20 turbo trimmar :thumbright:

kommer nog att fungera rätt bra bara man får till bestyckningen på gasarna.

mvh jens
Användarvisningsbild
FRAGGE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 28, 2012 12:55 am
Ort: Grangärde

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av FRAGGE »

Tack ja bestyckningen är inget jag längtar efter men blir nog bra i slutändan hoppas jag
Användarvisningsbild
FRAGGE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 28, 2012 12:55 am
Ort: Grangärde

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av FRAGGE »

Har lite frågor bara Någon som har nått tips på vilken bränsle pump man kan använda sig av sen hur mycket vågar man ladda med orginal botten
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av S Iwarson »

Tjena, jag har åkt med liknande koncept som du, dubbla dellorto 40:or och K-kam på original underdel.
Originalkolvar tål rätt mycket om man är snäll mot dom, du har ju luft att ta av och den bör användas i en sån här motor som inte ger så mycket sugmotoreffekt. :wink:
Lägg dig lågt på kompressionssidan, typ 7:1, kör du dessutom med bra laddkylare är ca 1,5 bar inga större bekymmer tror jag.
En billig lösning på bränslesidan är att köpa en beggad insprutningspump och bygga returledning, sen en vanlig tryckregulator för förgasaranvändning och turbo typ "Malpassi".
Brukar inte vara så besvärligt att bestycka med så snäll kam som K, gör en grundbestyckning utan laddtryck med wastegaten fullt öppen el likn så kan du börja arbeta dig uppåt i ladd och fortsätta bestyckningen eftersom och i den mån det behövs, särskilt luftmunstyckena fick man passa upp på minns jag, blev lätt högvarvsspikningar om man körde för stort där.
Med 1,5 bars laddtryck och allt inställt skall nog 300hk kunna passeras även om kanalareorna i toppen är tämligen orörda, men se till att det inte är för trångt på halsringssidan, jag hade närmare 35mm vill jag minnas, de var uppfrästa.
Användarvisningsbild
FRAGGE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 28, 2012 12:55 am
Ort: Grangärde

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av FRAGGE »

Ok tack för tippsen vilket är bästa sättet att gå ner i komp svarva kolvar eller gröpa ur toppen
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av S Iwarson »

Om du har orörda förbränningsrum och toppen är en icke planad A-topp så har den en höjd på 87mm eller just under, då har du ett förhållande på ca 8,5:1 med A-packning.
Om du fräser 1,5 mm x 90mm diameter i toppen så hamnar du runt 7:1.
Svarva originalkolvar är jag tveksam till.
Du kan också slipa ut förbränningsrummen med roterande fil, du kan då behålla en yta för squish.
Användarvisningsbild
FRAGGE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 28, 2012 12:55 am
Ort: Grangärde

Re: b20 turbo amazon fragges

Inlägg av FRAGGE »

Ok problemet är dock att toppen är planad 3mm då den setat på en sugis
Skriv svar