b20 turbo
Re: b20 turbo
När jag svetsade min tank så sköljde jag noggrant och lät sedan en dammsugare stå och suga ett bra tag.
Då var det helt bekymmersfritt, dammsugaren stod dessutom och gick under hela tiden jag svetsade.
Då var det helt bekymmersfritt, dammsugaren stod dessutom och gick under hela tiden jag svetsade.
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: b20 turbo
Damsugare kan ju vara rätt dumt för det blixtrar ju rätt fint i motorn när den går.
Re: b20 turbo
Då kan man reversera luftflödet för att vara helt safe.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 266
- Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
- Ort: avesta dalarna
Re: b20 turbo
går bra med öppen låga...å löda..
Re: b20 turbo
vilken års modell sitter den där b19 fördelaren på ?? hur ser den ens ut ???
Re: b20 turbo
om man sätter dit en catch tank kan man leda rturen till den ??
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tor apr 23, 2015 4:11 am
Re: b20 turbo
Jag har också funderat i dom banorna.
Men då skulle man väl behöva någon form utav flottör i catchtanken?
Men då skulle man väl behöva någon form utav flottör i catchtanken?
Re: b20 turbo
Hur mycket ladd tål original pumpen
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: b20 turbo
Retur måste gå från catch tanken till vanliga tanken med annars har inte bränslet någon stans att ta vägen när tanken blir full och trycket kommer att öka
Re: b20 turbo
Måste den verkligen det? Hur funkar det med en vanlig mekanisk pump mot en förgasare?
Re: b20 turbo
En mekpump är ju inte direkt så stark på att trycka Så där fungerar det bra att bara låta den trycka mot nålventilen
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: b20 turbo
Varför kan man inte trycka in i en catchtank då? Kommer ju inte att tillverkas mer bränsle än mekaniska pumpen pumpar fram
(sen att man kanske måste ha nån backventil eller nån sorts nålventil är en annan sak)
(sen att man kanske måste ha nån backventil eller nån sorts nålventil är en annan sak)
Re: b20 turbo
Orginal soppapump är väl konstruerad för att arbeta med ett övertryck på 0,3 bar till en vanlig förgasar sugmotor?
Så det bör väl gå ladda hiskeliga 0,3 med orginal soppapump
Det var ungefär så långt den räckte på våran b20 förgasar-turbo iallafall
Så det bör väl gå ladda hiskeliga 0,3 med orginal soppapump
Det var ungefär så långt den räckte på våran b20 förgasar-turbo iallafall
Viktor Holmqvist
Re: b20 turbo
Njaaaa..Virre1230 skrev:Orginal soppapump är väl konstruerad för att arbeta med ett övertryck på 0,3 bar till en vanlig förgasar sugmotor?
Så det bör väl gå ladda hiskeliga 0,3 med orginal soppapump
Det var ungefär så långt den räckte på våran b20 förgasar-turbo iallafall
En vanlig mekpump jobbar mot säg 0.15-0.3bar beroende på vad den är avsedd till för förgasare. Om den inte har någon anslutning för laddtryck så går det att ladda ungefär ingenting...
För att få samma bränslemängd så måste bränsletrycket stiga med samma som laddtrycket, så behöver du 0.3bar till gasaren och laddar 1bar så måste bränsletrycket vara 1.3 bar.
Att du upplevde att det fungerade upp till 0.3 bar på er förgasarturbo är för att när laddtrycket överstiger vad pumpen klarar av att leverera i bränsle så får den helt enkelt ingen soppa. MEN så fort du har positivt laddtryck så kommer motorn att gå magrare och magrare tills flotörhuset är tomt och då stannar den (eller spikar sönder).
Det finns ju då mekpumpar med anslutning för laddtryck (eller så moddar man en vanlig).
Bästa lösningen imo är dock att skaffa en regulator som klarar av att reglera en insprutningspump till lämpligt bränsletryck för förgasare.
typ en sånhär http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=&id=2500
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan