b20 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: b20 turbo

Inlägg av S Iwarson »

När jag svetsade min tank så sköljde jag noggrant och lät sedan en dammsugare stå och suga ett bra tag.
Då var det helt bekymmersfritt, dammsugaren stod dessutom och gick under hela tiden jag svetsade.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: b20 turbo

Inlägg av Johan Lindberg »

Damsugare kan ju vara rätt dumt för det blixtrar ju rätt fint i motorn när den går.
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: b20 turbo

Inlägg av S Iwarson »

Då kan man reversera luftflödet för att vara helt safe.
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: b20 turbo

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

går bra med öppen låga...å löda..
Användarvisningsbild
FRAGGE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 28, 2012 12:55 am
Ort: Grangärde

Re: b20 turbo

Inlägg av FRAGGE »

vilken års modell sitter den där b19 fördelaren på ?? hur ser den ens ut ???
Användarvisningsbild
FRAGGE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 28, 2012 12:55 am
Ort: Grangärde

Re: b20 turbo

Inlägg av FRAGGE »

om man sätter dit en catch tank kan man leda rturen till den ??
Tempelriddaren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tor apr 23, 2015 4:11 am

Re: b20 turbo

Inlägg av Tempelriddaren »

Jag har också funderat i dom banorna.
Men då skulle man väl behöva någon form utav flottör i catchtanken?
Användarvisningsbild
FRAGGE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 28, 2012 12:55 am
Ort: Grangärde

Re: b20 turbo

Inlägg av FRAGGE »

Hur mycket ladd tål original pumpen
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: b20 turbo

Inlägg av MVA-Productions »

Retur måste gå från catch tanken till vanliga tanken med annars har inte bränslet någon stans att ta vägen när tanken blir full och trycket kommer att öka
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: b20 turbo

Inlägg av Steve »

Måste den verkligen det? Hur funkar det med en vanlig mekanisk pump mot en förgasare?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: b20 turbo

Inlägg av The »

En mekpump är ju inte direkt så stark på att trycka Så där fungerar det bra att bara låta den trycka mot nålventilen
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: b20 turbo

Inlägg av Steve »

Varför kan man inte trycka in i en catchtank då? Kommer ju inte att tillverkas mer bränsle än mekaniska pumpen pumpar fram

(sen att man kanske måste ha nån backventil eller nån sorts nålventil är en annan sak)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Virre1230
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör aug 17, 2013 1:48 pm
Ort: Bureå

Re: b20 turbo

Inlägg av Virre1230 »

Orginal soppapump är väl konstruerad för att arbeta med ett övertryck på 0,3 bar till en vanlig förgasar sugmotor?
Så det bör väl gå ladda hiskeliga 0,3 med orginal soppapump :roll:
Det var ungefär så långt den räckte på våran b20 förgasar-turbo iallafall :whistle:
Viktor Holmqvist
Användarvisningsbild
FRAGGE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 28, 2012 12:55 am
Ort: Grangärde

Re: b20 turbo

Inlägg av FRAGGE »

började på ett grenrör igen vad tycker ni om det här


Bild
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: b20 turbo

Inlägg av The »

Virre1230 skrev:Orginal soppapump är väl konstruerad för att arbeta med ett övertryck på 0,3 bar till en vanlig förgasar sugmotor?
Så det bör väl gå ladda hiskeliga 0,3 med orginal soppapump :roll:
Det var ungefär så långt den räckte på våran b20 förgasar-turbo iallafall :whistle:
Njaaaa..

En vanlig mekpump jobbar mot säg 0.15-0.3bar beroende på vad den är avsedd till för förgasare. Om den inte har någon anslutning för laddtryck så går det att ladda ungefär ingenting...
För att få samma bränslemängd så måste bränsletrycket stiga med samma som laddtrycket, så behöver du 0.3bar till gasaren och laddar 1bar så måste bränsletrycket vara 1.3 bar.
Att du upplevde att det fungerade upp till 0.3 bar på er förgasarturbo är för att när laddtrycket överstiger vad pumpen klarar av att leverera i bränsle så får den helt enkelt ingen soppa. MEN så fort du har positivt laddtryck så kommer motorn att gå magrare och magrare tills flotörhuset är tomt och då stannar den (eller spikar sönder).

Det finns ju då mekpumpar med anslutning för laddtryck (eller så moddar man en vanlig).


Bästa lösningen imo är dock att skaffa en regulator som klarar av att reglera en insprutningspump till lämpligt bränsletryck för förgasare.

typ en sånhär http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=&id=2500
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar