Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor apr 25, 2019 7:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 220 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön sep 30, 2018 9:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
Bild

Bild

Bild
Jaha, kofferten var det ja.. Det var ju inte så mycket kvar av balken och det omgivande golvet.

Bild
Kapade bort ytterplåten, balken och gjorde en ny innerplåt så det fanns något att börja med golvet mot.
Efter det så svetsade jag på ytterplåten som sitter efter hjulhuset så att ytterdelen av karossen blev hel och det skulle gå att malla upp en golvplåt mot denna.

Bild
Den nya golvplåten.

Bild
Här formar jag till en pressning som ska passa mot befintligt golv. Jag har ju givetvis vänt plåten på fel håll när jag gör detta :doh:

Bild
Insåg misstaget, kapade loss biten och vände den på rätt håll och svetsade tillbaka..

Bild
Golvplåten på plats. Börjat bygga kanten som ansluter mot den nya balken/golvet.

Bild
Vikt upp och knutit ihop golv/balk mot hjulhuset.

Bild
Samma, sett från hjulhuset.

Bild

Bild
Mitt i allt kapande hade balken blivit för kort.. Förlängde den 15 mm.

Bild

Bild
Balken och golvet grundat och svetsprimer på.

Bild
Äntligen på plats och sista plåten mot hjulhuset monterad också.
Ibland när man har kapat mycket så undrar man ju hur sjutton man ska få ihop det igen, vart börjar man liksom? Så kändes det när jag hade kapat loss rosten i kofferten, men man får ta det bit för bit och så ger det sig självt tillslut.
Har börjat med sandplåten bak nu och som tur var är den inte så rostig som befarat så jag kommer inte behöva byta hela iaf.

Börjar se en ände på detta nu! :thumbright:

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 18, 2018 8:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
Bild
Sandplåten bak. Vänstersidan hade en hel del spackel, rost i nederkanten och buckligt innanför kofångaren.

Bild
Samma på högersidan. En dålig lagning med rostig plåt kvar och bara spacklat över. Bulor i överkant.

Bild

Bild
Innan jag kapade bort plåten så riktade jag till allt så gott jag kunde så att det skulle bli enklare att passa in dom nya bitarna.

Bild

Bild
Är dubbelplåt i nederkant mot ytterskinnet på sandplåten och denna var lite dålig så kapade bort den och ersatte med lite frisk plåt.

Bild

Bild
Båda dom nya plåtarna på plats & riktat upp det igen.

Bild
Hörnet innanför stötfångaren såg ju lite misstänkt ut..

Bild
Japp.. Lite vassa veck och en längre mjuk buckla som börjar 4 cm rakt ovanför hålet.

Bild
Tog en profilmall och mallade av den oskadda biten längre upp och filade en 45x95 till samma form och använde sedan en plast/gummi klubba och riktade tillbaka plåten. Vågade inte använda mothåll i stål då jag var rädd att jag skulle sträcka plåten då och få mer problem än vad jag redan hade.. :)

Bild

Bild
Blev nöjd med resultatet, detta blir ju ingen utställningsbil.

Bild

Bild
Hittade en buckla som gömde sig under lite spackel vid dörröppningen med. Blev inte helt hundra med riktningen, var lite vass buckla i framkant och jag kom inte åt den så bra i hörnet där plåten viker runt öppningen. Blev lite bättre än innan iaf.

Bild

Bild
Med det gjort så kunde jag dra på CA Primer och det var jäkligt skönt!!
Nu blir det spackel och slip en stund.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 19, 2018 4:13 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 269
Ort: Stockholm
Jäklar vilket jobb du gör! Och bra bir det också :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 19, 2018 9:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
Tack så mycket Patrik!

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 23, 2018 12:02 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
En liten kort uppdatering. Spackling och slipning pågår. Är hyfsat tråkigt faktiskt så har gått emellan med att måla det som går för att få en känsla av framsteg.
Man borde ju kunna vänta med att göra klart karossen tills allt annat är klart va? :lol:

Bild

Bild

Bild

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 23, 2018 9:59 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 269
Ort: Stockholm
Snyggt jobbat och kul att det går framåt :thumbright:

När du är klar kan du ju fortsätta plåtjobben på min nu när du har snitsen inne :hihi:

Jag har dock inte tänkt leta efter rost lika noga som dig, får spara en del till nån mörk vinter i framtiden :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 25, 2018 11:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
Tack så mycket.
Öh.. jag har ju hela högersidan plus fronten kvar också så då får du nog vänta ett tag.. :lol:
Låter klokt, det är nog tipset jag kan ge; skit i rosten och bygg klart så att bilen fungerar så är det nog roligare att laga rost sen.
Går ju lite enklare att laga rost som inte är kosmetisk. Skönt om det är en golvplåt så att man slipper den absolut sista finishen med spackel osv.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 27, 2018 8:27 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor nov 12, 2015 3:55 pm
Inlägg: 48
Imponerande tråd måste jag säga! Skönt att man inte har behövt rostlaga sin egen kadett c iaf, räcker gott och väl att se dig ha kul! :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 04, 2019 2:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
Oggster: Jag kan tänka mig att det räcker.. :)

Bild
Jag stod och kikade lite på bakaxeln och tyckte väl inte riktigt det var samma avstånd från bromsoken till stötdämparfästet på båda sidorna.. Lite mätande gav vid handen att fjäderskålarna inte satt riktigt på samma ställe på båda sidorna. Det var bara att kapa bort fjäderskålen på högersidan och flytta ut den några mm. Vinklade även om båda stötdämparfästena lite så att det inte blev någon snedbelastning i nedre fästet på dämparna.

Efter detta var det dags för något som jag har dragit mig en del för, handbromsvajrar. Sitter ju Audi/VW ok med 240 spak.

Bild
Ändarna mot oket. 240 överst och VW under. Fanns en modell till till VW som hade en rund kula i änden och det var nog den jag skulle haft istället.

Bild
Borrade bort ändstycket på 240 vajern.

Bild
Gjorde samma operation på VW vajern.

Bild

Bild
Svarvade & borrade lite i två Insex skruvar så att dom gick att använda som nipplar istället.

Bild
Efter detta var det ju bara att bestämma hur dragningen på vajern ska vara & mäta ut rätt längder. Korta av höljet och pressa fast dom nya nipplarna på vajern.

Bild
Monterat på oket. Fick svetsa fast fästen i fjäderskålen som det gick att fästa upp vajern i då det inte är stor marginal till fälgen.

Mina Koni dämpare köpte jag ju begagnade och efter allt hissande upp och ner i bakaxeln så började den ena läcka, så nu blir det byte till GAZ dämpare istället som är justerbara i kompression/retur. Inga coilovers utan bara ersättning för orginaldämparen.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 04, 2019 5:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 269
Ort: Stockholm
Snyggt!

Varför inte 240 ok bak?

Spara gärna länkar/info till GAZ-dämparna du beställer, har precis börjat riva ner min framvagn och dämparna var i lite tröttaste laget :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 04, 2019 7:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
Tack!
Det var pga. att jag använde fjäderskålarna från Kadetten. Då hamnar fjäderskålen mitt för hålet som handbromsvajern ska in i. Då ville jag ha ok med inbyggd handbroms och på den vägen är det. Tänkte att jag skulle spara lite jobb genom att kunna använda upphängningen från Kadetten, men så här efteråt så hade det kanske varit enklast att anpassa fästena i karossen till 240 bärarmar och kunnat använda bromssystemet komplett. Tror att Golf 1 coilovers passar bra i längd till 1031 axel i Kadett. Hur folk gör med resten av upphängningen vet jag ej?

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 04, 2019 10:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 269
Ort: Stockholm
Det där lät ju oroväckande.. jag har ju tänkt att också svetsa på Opels fjäderskålar på 1031 axel, OCH använda 240 ok bak :doh:

Får se hur illa det är när jag kommit så långt :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 05, 2019 12:00 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
På sidan 11 ser du hur fästet för vajern hamnar i förhållande till fjäderskålen.
Egentligen borde man väl kunna lossa axelrören ur huset, vrida dom typ ett halvt varv så att man får okfästena framåt, vajern på ovansidan axeln och så byta sida på oken så att luftnipplarna hamnar uppåt.
Varför gjorde jag inte så? :roll: :lol:

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 05, 2019 9:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2421
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Ville bara säga snyggt jobbat med rosten.

Inte är det roligt, men blir det så bra ska man allt vara lite stolt. :thumbright:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 06, 2019 8:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
Daniel: Tack så mycket, det var snällt sagt!
Blir det ordning på den i år så kanske det får bli en omgång med rostlagning till nästa år och då borde den förhoppningsvis vara "färdig" karrossmässigt.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 220 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010