Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Tack för svar Daniel, man förstår ju att SFRO hellre är med från början i processen så att dom kan avvärja dom värsta snedstegen iaf.
Jag har försökt att tänka igenom vad jag kan ha för tveksamheter sett från SFRO´s synvinkel; det jag kommer på är växellådsfästet som jag delvis har slipat ner lite på någon av svetsarna & fästet till stödlagret som jag har slipat ner alla svetsarna på, gjorde ju dock rejäl V-fog innan svetsning, men det är väl bara att bygga ett nytt om det skulle behövas.
Momentarmen har jag inte slipat någon av svetsarna på så den borde bara vara att blästra av så att det går att inspektera lätt & bakaxeln har jag inte heller slipat någon av svetsarna på så där borde det räcka att köra av fogarna med roterande stålborste.
Framvagnen är ju förstärkt och uppgraderad så att den motsvarar/överträffar 1,9 liters Kadett, i övrigt är ju inte geometrin ändrad på.

Bromsarna tror jag är rätt så väl anpassat både i förhållande till fram/bak och till fordonets vikt. Ska räkna lite hur det står sig gentemot org. 240 fram/bak.
Fick hem den nya Bygghandboken igår och som jag misstänkte fick jag backning på avståndet mellan fästpunkterna till bränsleslangarna, skulle sitta på max 200 mm CC. men det blev bara 3 som behövde kompletteras med under bilen och sedan behövs det 2 eller 3 sista sträckan fram till fuelrailen och dom kommer jag nog skruva i motorn.
Bromsröret som går till bakaxeln var klamrat rätt och det som går över framvagnsbalken får jag komplettera med några klammer.

Ska göra klart alla punkter som jag själv kan komma på och sedan får vi se vad som återstår.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Jaha, har fått avverkat lite punkter sen sist..

Bild

Bild
Så här har mina genomföringar till handbromsvajrarna sett ut i tre år eller nåt.. Ville ha någon fin tätning som inte krånglar till bytet av vajrar. Har letat lite olika gummigenomföringar och kollat när jag har varit på skroten. Känns som en enkel punkt som jag inte har hittat någon bra lösning på. Förra veckan gick jag runt och letade efter annat på Biltema och hittade universal spindelleds tätningar & då fick jag en idé.. :)

Bild
I skrotlådan hade jag två rör med lämplig dimension och med falsar på. Kapade till passande vinkel mot karossen.

Bild
Svarvade till två brickor och svetsade fast så att tätningen skulle få en bredare kant att greppa mot.

Bild
Kanske inte så lätt att se, men monterat & målat. Riktigt gott att ha det avklarat!

Bild
Plåten fastsvetsad igen.

Bild
Bakdämparna dök upp också, hoppas att dom ska fungera lika bra som dom ser ut.

Bild
Bakvagnen monterad.

Bild
Genomslagsgummin i framvagnen stod näst på tur. Satte popmuttrar i tornen & svarvade två brickor med lite kona för att matcha övergången mellan tornen och bussningen.

Bild
Monterat och klart.

Jag beställde GAZ dämpare till framvagnen med, dessa bör dyka upp i mitten av April. Har även klamrat fast främre bromsrören med rätt CC avstånd samt kompletterat bränsleslangarna med tre fästpunkter till.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av J.Eklund »

Kul att det tuffar på framåt. Smidig lösning för vajrarna. :thumbright:

Var sfro okej med att du kör slang hela vägen fram och tillbaka till bränslet?
Jag fick tydliga order om att det var bara okej med så kort slang som möjligt vid övergång mellan rör/motor, rör/tank, och vid filter och ev extern pump resten var tvunget att vara rör i stål, koppar eller alu annars släppte han inte igenom bilen.
Spelade ingen roll vilken typ av slang, all slang åldras och spricker till slut var sfro gubbens motivering.
Bra tänker så det inte kommer upp vid bes som först.

Jag hade helst gjort som du och dragit slang, men det har ju iof funkat med alurör i snart 8år också..

Snyggt jobbat med genomslagsgummina.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Nice bygge :thumbright: Snyggt och inspirerande :thumbright:
Är inne på vabbdag 2 så det blir mer STS än vanligt... :)
Kom på att jag oxå ska fixa handbromsvajergenomföring och din modell var smutt. Är det Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000036157 du använt?
:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

J.Eklund skrev:Kul att det tuffar på framåt. Smidig lösning för vajrarna. :thumbright:

Var sfro okej med att du kör slang hela vägen fram och tillbaka till bränslet?
Jag fick tydliga order om att det var bara okej med så kort slang som möjligt vid övergång mellan rör/motor, rör/tank, och vid filter och ev extern pump resten var tvunget att vara rör i stål, koppar eller alu annars släppte han inte igenom bilen.
Spelade ingen roll vilken typ av slang, all slang åldras och spricker till slut var sfro gubbens motivering.
Bra tänker så det inte kommer upp vid bes som först.

Jag hade helst gjort som du och dragit slang, men det har ju iof funkat med alurör i snart 8år också..

Snyggt jobbat med genomslagsgummina.
Kort svar: Vet ej :) Hade fått för mig att denna slangen jag köpte skulle vara diffusionstät, men hittade inget om det på Speedings hemsida nu så det kanske jag har hittat på själv.. Har inte fått tummen ur och hört av mig till SFRO än..
I boken står det: "Gummislangar släpper normalt sett igenom ångor. Därför bör bränsleledningarna så mycket som möjligt bestå av metallrör eller de typer av plaströr som biltillverkarna använder".
Jo, det var gott att få till genomslagsgummina.

Edit: Det var PTFE nylonomspunna slangen som har plastkärna och därmed är diffusionstät som jag tänkte på..

NXJ: Tack!
Hehe, bra tidsfördriv med forum :)
Det är Biltema 72-362. Min 15 mm och max 30 mm diameter.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av J.Eklund »

Glömde ju att skriva att jag hört andra som inte har haft några bekymmer med att sfro bes med gummislang i soppasystemet. Så det går nog vägen för dig också. :wink:
Är ju inte meningen att stöka till nåt för dig i onödan.

Är dämparna för kadett eller någon annan bil?
Köpte du dom från England? Hur är frakten isf?
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Vi får hålla tummarna för det :) Inga problem, det står ju bör i texten och det kan man ju ofta tolka som ska, så det är nog 50/50 om det går igenom.
Dämparna är till Manta B/ Kadett C.
Artikelnr GT6-2183B för bakdämparna och GT6-2182 för framdämparna.
Yes, köpte dom från England, frakten låg på ca. 300 kr. 2008 kr för bakdämparna och 2323 kr för framdämparna inklusive frakt.
Snabb support där dom kollade upp mått från GAZ direkt osv. Www.Spring-loaded.co.uk

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av patrikh »

Kul att det går framåt! :thumbright:
Var har du köpt genomslagsgummina fram?

Man kanske borde beställa ett set med dämpare ändå, det kanske blir dyrare med frakten snart :lol:
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Ja, det känns riktigt gott faktiskt! Nu finns det hopp!
Genomslagsgummina är från Biltema, art. nr 63-108. Dom är 60 mm höga så jag har slipat ner dom så att det skulle stämma höjdmässigt med mina torn. 63-107 passar nog bättre höjdmässigt om man har standard höjd på tornen. Mina var så rostiga så jag kapade ner dom lite på höjden.

Ja, kanske det.. Iofs så går ju det hyfsat trögt för Underhuset att komma fram till något så det kanske blir en ny folkomröstning?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av patrikh »

Jag har gjort som dig med tornen, också pga rost! Perfekt att hovleverantören har, bra pris på dom också!

Ja där kan nog vad som helst hända.. nästan lika mycket drama där som i ”avancerad motorteknik” här på forumet :hihi:
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Jaha, det går åtminstone framåt med Kadetten..

Bild
Svarvade en nippel och svetsade fast i mitt vattenrör så att jag kunde montera en termokontakt till kylfläkten.

Bild
Monterat och kopplat. (Blev tydligen bara halva bilden här..)

Bild
Hastighetsmätare var ju ett problem som var kvar att lösa. Så här spännande är original layouten.

Bild
Efter lite övervägande så köpte jag allt nytt. Blev VDO SingleViu mätare. Inte så billigt men förhoppningsvis bra.
Tar hastighetssignal från bakaxeln. Tankmätare och laddtryck satte jag i friskluftsutblåsen i instrumentbrädan.

Bild

Bild

Bild
Efter detta gick det ju inte att skjuta upp spacklingen mer, så det var bara att fortsätta.. Här trodde jag att jag hade spacklat färdigt så jag lade på några varv med slipgrund. Efter att jag hade slipat ner slipgrunden lite så var det några ställen som jag fick spackla lite till på. När jag då var redo för att spruta på slipgrund igen så bestämde jag mig för att laga förardörren med så att jag blir "klar" på vänstersidan av bilen med rosten.

Bild
Dörrbotten var inte så bra.

Bild
Ytterskinnet var inte så hopplöst, men det var bara att kapa bort allt.

Bild
Nya dörrbotten punktad och dörren provmonterad för femtioelfte gången..

Bild
Grundat och ytterskinnet tillpassat & redo för att monteras permanent.

Bild
Spackling.

Bild
Sista varvet med slipgrund lagt, jämnat till & bilen maskerad för lack.

Tanken var ju att matta ner den nya lacken, som är original kulören, så att det skulle passa in någorlunda med resten... Så blev det inte. Jag underskattade mängden matteringspasta som behövdes i färgen och eftersom bilen redan har typ fyra nyanser av rött på sig så kommer jag inte att engagera mig mer i det. Får väl se ut som en clownbil tills det är dags för en hellack.

Bild

Bild

Bild

Har aldrig lackat med "riktig" spruta och färg förut så det var roligt att testa. Sandplåten bak blev helt ok och utan ringningar medans sidan på bilen fick jag några rejäla ringningar eftersom jag hade lite dåligt med belysning och jag tror att jag råkade lacka två gånger i samma linje, alltså 100% överlapp. Dörren gjorde jag samma med och fick ringningar på den med. Detta duger iaf för att komma vidare med.
Ska bli gott att kunna avsluta karosseriet för stunden.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av patrikh »

Kul att det händer något!
Det blev ju riktigt bra med mätarna! Hade tänkt nått liknande fast med Volvons instrument, får se om det får plats..
Jag har smygmekat lite också, får se när det räcker för en uppdatering :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av The »

Rinningar är ju bara att våtslipa bort.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Det går framåt med byggandet. Värmepaketet fick ju stryka på foten när jag flyttade tillbaka motorn, lösningen jag då tänkte mig var att sätta en universal paket på kardantunneln. Denna lösningen har jag inte varit nöjd med då jag vill ha kvar charmen av en äldre bil invändigt som ändå är lite moderniserad. Efter att mycket av dom andra delarna har kommit på plats i motorutrymmet så fanns det faktiskt lite plats kvar på passagerarsidan som skulle gå att använda till en snyggare installation. Lösningen blev att köpa ett annat värmepaket från Carbuilderssolutions.co.uk som hade rätt så nätta mått och med en radialfläkt istället.

Bild
Jag började med att bocka till en ram till paketet.

Bild
På sidan in mot kupén satte jag två kanter som det ska täta mot med lite gummilist.

Bild
Kapade ur och fällde in lådan i torpedväggen.

För att styra luften till värmepaketet så byggde jag en "kanal" att montera under gallret vid vindrutan.
Bild

Bild

Bild
Här är kanalen klar. Vattenavringning i botten och en liten plåt för inloppet så att det inte kan regna rakt in i anslutningen till fläkten.

För att få luften från värmepaketet till defrostermunstyckena så gjorde jag två nittio graders böjar. Svetsade dom på en plåt som skjuts på plats framför värmepaketet.
Bild

Bild

Bild
Bockade nya vattenrör för tillförsel och retur. Kompletterat med några fästen med.

Bild
Byggde ett litet fäste till vajern som ska styra värmekranen. Denna manövreras från original reglaget inne i kupén. Vajern låses med en spårring.

Bild
Nya fläkten i värmepaketet har tre hastigheter så jag fick byta hastighetsvredet och det stämde inte riktigt med diametern så jag fick svarva en adapter-ring i acetalplast.

Bild
En del av grejerna som fick byggas för att få till detta... Har tagit rätt så många timmar, men nu tror jag att detta ska bli en bra lösning som jag inte behöver göra om.

Bild
Kanalen målad och tätningslister monterade.

Bild
Tätningslister monterade mot kupén.

Har inte några bilder med delarna monterade eftersom det pågår flera olika jobb just nu som hänger ihop med varandra så jag har inte kunnat slutmontera något. Kommer uppdatering snart igen eftersom det nu börjar hända lite roliga grejer med bygget!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av patrikh »

Kul att det händer saker här!

Och plåten för friskluftsintaget är ganska likt var jag tänkt till min sen, bra med lite inspirationsbilder :)

Har du nån backventil för avrinningen eller drar du bara ner en slang någonstans?
Skriv svar