Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre feb 28, 2020 3:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 242 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön dec 29, 2019 11:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1314
Ort: Varberg
Ja, det är roligt. Nu går det ganska stadigt framåt, har löst en del av dom tråkiga bitarna vilket gör att det nu är kul att hålla på.
Kul om du kan få några idéer av det :thumbright:
Har tänkt mig att dra på en slang på anslutningen jag gjort och låta den gå ner mellan motor/kaross.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 30, 2019 11:30 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 676
Ort: Dingle
Snygg lösning på värmefläkten.

/Peter

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 31, 2019 1:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1314
Ort: Varberg
Tack så mycket, jag blev nöjd med det.

Bild
Så här blev det med kanalen på plats. Har byggt ett fäste för tändspolen och börjat på en täckplåt istället för tändkassetten.

Bild
Täckplåten klar med hål för tändkablar och tändspolen provmonterad. Tändspolen är från VW. Fantastiskt skarp bild förövrigt.. :?

Bild
Ja.. Här är anledningen till att jag slängde tändkassetten.. Har velat lite fram och tillbaka angående motorstyrningen och pratade lite med Mattias Säfsten på Sävar Motor för två veckor sedan och bestämde mig då för att köpa ett Maxxecu Street. Jag har ingen egen erfarenhet av eftermarknads styrsystem och begränsad elkunskap och då kändes detta som en bra väg. Har länge varit väldigt sugen på att lära mig detta, kunna experimentera och testa. Det var en stor tyngd som släppte från axlarna efter att jag bestämde mig, blev faktiskt lite av en nytändning med bilen. Känns bara kul!

Bild
Igår började jag montera upp boxen och relä/säkringscentralen. Placeringen är under handskfacket mot A-stolpen på passagerarsidan.
Kommer bli lite eldragning närmaste tiden och det ska bli kul.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 02, 2020 12:37 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 228
Ort: Vimmerby
Snyggt! Riktigt kul att det tuffar på framåt :-)

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 03, 2020 10:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1314
Ort: Varberg
Tack Jonas.

Bild
Säkrings och relä centralen är inkopplad. Kvar är att koppla in matningen till bränslepumpen, fick hem en kontakt till den idag.
Har börjat på själva motorhärvan ikväll.

Bild
Även om det inte ser ut så, så har jag här sorterat ut vilka kablar som jag ska koppla in. :)

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 07, 2020 9:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1314
Ort: Varberg
Bild
Nu är det Trigger, etanolsensor och luft tempgivaren kvar att koppla in, men jag saknar dom grejerna för tilfället, så vi får se om dom hinner komma innan helgen? Det finns ju mycket annat att skruva med under tiden så det går ingen nöd på mig.. :lol:
Börjar närma sig iaf!

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 07, 2020 10:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 306
Ort: Stockholm
Jäklar vad du jobbar på nu, uppdateringarna haglar tätt :thumbright:

Körklar till våren?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 09, 2020 12:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1314
Ort: Varberg
Ja, nu är det kul att hålla på igen.
Den är körklar till våren. Förhoppningsvis i god tid om allt går som det är tänkt, men det kan ändra sig fort :)
Det som hänger mest i luften just nu är SFRO byggbesiktning som inte är utrett än. Har pratat med min lokala besiktningsman och kollat upp det som han var fundersam på samt skickat lite bilder och info, nu väntar jag på svar tillbaka om när han har möjlighet att göra Byggbesiktningen. Lät positivt iaf. Antar att det blir några anmärkningar från den, men förhoppningsvis inget alltför omfattande tidsmässigt.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 12, 2020 10:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1314
Ort: Varberg
Bild
Fick hem ett kitt för att göra tändkablar. Nu har man adderat fyra möjliga felkällor till uppstarten. :lol:

Bild
Skruvade loss insuget igen och monterade ditt vattenrören med lite värmeskydd eftersom dom kommer nära genomföringen vid torpeden.

Bild

Bild
Slangar till vatten och friskluft, kran och vajer monterat. Med detta så är kyl/värmesystemet på bilen komplett.

Bild
Kabeldragningen till bredbandslambda, laddtryckstyrning och kylfläkt klart.

Hoppas på att dom sista bitarna till kabelhärvan kommer i vecka så att det går att göra klart den biten.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 13, 2020 10:29 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Inlägg: 328
Ort: KarlGustav/Varberg
Nice David, kul att det snart är uppstart, det kommer höja motivationen ytterligare...
Det är bara att höra av sig om du behöver en hjälpande hand...
MVH Basse

_________________
H-O "Basse" Karlsson
viewtopic.php?f=34&t=57716" onclick="window.open(this.href);return false;


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 06, 2020 9:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1314
Ort: Varberg
Tack så mycket Basse, jag missade att du hade svarat!

I väntan på lite el-prylar så fick jag rätt ut fälgar och däck.

Bild
Blev någon sorts V70 fälgar i 16" ET43. Bak sitter det 215/45-16 och fram blev det som väntat lite trångt mot dämparna vid full utfjädring med den ET:n så där blev det längre hjulbultar i naven, 18 mm spacers och 195/40 -16 däck.

Bild
När jag byggde avgassystemet så var det sista dämparen kvar att göra något med så att det "såg" klart ut. Fick bli att svetsa dit Biltemas finaste slutrör för 119 Kr :lol: Med det gjort så monterades hela rasket.

Till slut hade resterande grejer till sprutet kommit hem och jag kopplade in dom. När jag körde en triggerlogg fick jag lite märkliga värden, felsökte lite själv men blev inte klockare, ringde Mattias Säfsten som hjälpte mig. Var ett enkelt OP fel, jag hade kopplat triggern fel. Givetvis hade jag bara ett stift kvar och jag behövde två för att kunna pressa om kablarna.. Blev lite väntan igen. Fick hem stiften och kopplade ihop det igen och bilskrället startade! :thumbright: Var väldigt skönt det. Fick leta lite läckage, men det var inga värre grejer.

Tyvärr så gick den bara i 3-4 sekunder innan den dog. Ägnade lite tid till att åtgärda läckagen och snygga till lite kablage. När det var klart så startade jag igen och lyckades hålla igång bilen lite längre med gasen, då såg jag att den gick för fett och att det var därför den dog. Justerade lite i bränsletabellen och startade igen, nu funkade det lite bättre så den orkade gå. Lät den bli varm och justerade till så att den låg bra i lambda. Stängde sedan av och kollade runt i motorutrymmet, min värmekran till värmepaketet hade läkt någon droppe innan och nu när vattenpumpen gick kontinuerligt och det blev lite tryck så läckte den väldigt mycket. Ingen idé att ha igång bilen något mer innan det var åtgärdat. Fick hem den nya kranen igår och den blev monterad idag.

Men det har hänt något mer idag....

Bild
Bilen har stått på hjulen!!
Nej, det är inte det fantastiska som har hänt utan jag har gjort SFRO Byggbesiktning idag.
Fick tre anmärkningar:
Han ville gärna se att jag satte förstärkningar i form av en balkprofil framför stolarna som förbinder insida tröskellåda, golv och kardantunnel.
Den andra punkten var att förstärka infästningen där nedre bärarmarna till bakaxeln är skruvade i karossen genom att svetsa karosseribrickor på vardera sida. Detta är ju förståeligt då det är pressad 1 mm plåt bara.
Det sista var att göra en liten förstärkning på mitt växellådsfäste.

Allt som allt är jag nöjd. Det klart att dessa punkterna kommer att dra med sig en del rostlagning tyvärr, men det är som det är. Planen nu är att fortsätta med lite småpill kring motorn, testa lite mer med insprutningen samt att färdigställa elen till karossen, mätarna oh dra ventilationsslangarna till värmen. När detta är klar så återstår det att fixa anmärkningarna från Byggbesiktningen.

Nu finns det hopp!

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 07, 2020 7:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 975
Ort: Skellefteå trakten..
Har du kvar originalhålen i golvet för stolsinfästningen? Borde ju räcka med två öron svetsade i din balk och skruvade i dom i så fall?

Bakre, yttre, bakvagns infästning är väl för det första inte i 1mm plåt? Utan 2-3mm? Och ska du ändå dit och svetsa kanske detta är något att fundera över med: https://epytec.de/de/opel-kadett-c-karo ... 450?c=1974
Enkelt att knacka ihop själv :) (Finns flera "färdiga" förstärkningsplåtar att köpa där, bra ställe för inspiration till bra förstärkingar av Kadetten :))

En annan sak som kanske är värd att fundera över är att lägga lite mer svets mellan den lådan och karossen. Allt är ju punktat std, själv fick jag Inte samma anmärkning som du, men jag har å andra sidan sömsvetsat allt jag kommit åt... Däremot ska jag nog överväga att lägga in en svetsad bricka eller två där, mina bussningar är ändå smalare än koppen så jag kommer oavsett få lägga i brickor :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 08, 2020 8:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1314
Ort: Varberg
Japp, originalhålen är kvar. Besiktningsmannen ville att det skulle svetsas, ej bara bult mot golvet. Har funderat lite på det idag och modifierat mina stolsfästen lite så att jag får "balken" så nära stolarna som möjligt.

Bakvagnsinfästningen kanske var 2 mm tjock 1974, men mina är inte det nu iaf :lol: Ja, det är en bra sida. Köpte mina förstärkningsplåtar till framvagnen där och även plåtarna du länkar till är inköpta och ligger på hyllan. Precis det skadar nog inte med lite mer svets.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 09, 2020 10:45 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2486
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Kul ! det närmar sig. :thumbright:

Förstärkningar är aldrig fel.
Om möjligt staga ihop kardantunneln under kardanen, där golv förstärkningarna möts.
Jag satte två skruvade fästen på min 635a där den ena även är kardan ring.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 10, 2020 11:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1314
Ort: Varberg
Bra tips :thumbright: Jag har tur, mina förstärkningar möter upp precis mot växellådsfästet så det sker med automatik.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 242 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010