Sida 1 av 19

Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!

Postat: lör nov 22, 2014 11:55 am
av David Herbertsson
Jaha...drog igång ett "nytt" projekt för två veckor sedan.

Bild

Bilen är alltså en Opel Kadett från 1974 med 1,2 på 60 hk och en automatlåda för mjuka fina växlingar.. Jag köpte denna bilen i Juni 2008 och tanken från början var att byta drivlina i den. Brukskörde den i några månader och köpte lite grejer till den, pedalställ till en manuellt växlad Kadett, begagnade gula Koni och sänkte den. Köpte en C20xe och Omega växellåda, men dom sålde jag av efter ett tag. Samtidigt så hade jag ju börjat skruva med Camaron och varken tid eller pengar räckte till nått mer projekt så Kadetten blev ståendes. Jag körde med den lite då och då och varje gång blev man sugen på mer effekt, jäkligt trevliga bilar förutom bristen på effekt :lol:

För två somrar sedan fick jag en Saab 9000 -98 av en jobbarkompis så då blev motorvalet avgjort iaf. Det som jag gillar med Saabarna är ju att Omegans låda passar rakt på, styrsystemet går att mappa om själv och att dom är rätt så hållbara.

Bild
Lyfte ur motorn ur Saaben.

Började titta lite på motorn och mäta lite i Kadetten när jag var trött på att skruva på Camaron. Bra att ha lite att välja på.. Tråg, termostathus, insug, grenrör och oljefilterhuset/hållaren såg ju ut att passa lite sämre. Termostathuset och insuget pekade bakåt mot torpedväggen bland annat.

Bild
Började med tråget. Kappade loss botten och en del på sidorna och formade till lite nya delar.

Bild

Bild
Svarvade till en stos till oljepluggen och distanser till oljepickupen.

Bild
Klart att lämna på svetsning. Köpte en Tig nu i somras så i fortsättningen ska det väl gå att klara av alusvetsningen själv..

Bild

Bild
Blev rätt så bra. Tätt var det med. Rymmer 4,5 liter ungefär, kunde korta originalstickan lite så stämde det med markeringarna.

Bild
Förlängde oljeröret och gjorde en skvalpplåt.

Jag kommer komplettera lite mer med text och bilder tills vi är framme i nutid, men nu får det bli garaget!

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: lör nov 22, 2014 12:17 pm
av Stefan Lindh
Coolt projekt o kul med detaljerad bygg beskrivning :thumbright:

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: lör nov 22, 2014 12:57 pm
av W108
:thumbright:

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: lör nov 22, 2014 4:39 pm
av loop
Gött med en ny tråd

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: lör nov 22, 2014 7:11 pm
av The
Härligt med ett bygge utan traktormotor!

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: lör nov 22, 2014 10:34 pm
av MickeK
Härligt.
Detta är det jag gillar, du är på rätt väg :-)
Lycka till med ditt bygge.
Så här kan det se ut med en saab motor i en opel.

Bild

MVH Micke

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön nov 23, 2014 1:24 am
av Dennis M
Mer saabturbo åt folket!

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön nov 23, 2014 1:27 am
av David Herbertsson
Kul att ni gillar det! Jag känner mig ganska entusiastisk själv just nu :) Behövde en paus från Camaron.
MickeK: din Corsa är grym, du borde ha en tråd här med!

Planen med Kadetten är att det ska bli en snabb, rolig och bruksvänlig bil. Jag kommer alltså ha full inredning, ljuddämpning osv. Vill väl åt någon form av "fabriks-känsla" Känner att jag personligen har mer glädje av en "vanlig" snabb bil än en rensad busbil.

Bild
Jag bytade ut insuget till ett från en 900 istället. Spjället är riktat uppåt istället för rakt in i torpedväggen som på en 9000. Snorkeln pekar dock åt fel håll och har en ful böj på sig.. Insprutnings elen är också bättre separerad på 900:an.

Bild

Bild
Kapade bort den fula böjen, vred snorkeln framåt och borrade nya hål som stämde med hålbilden på spjället. Tätningen sker ju med en o-ring så snorkeln behöver bara hållas ner med bultarna.

Växellådan är en R25-R28 från en Omega, hydrauliskt uttrampningslager. Jag hittar ingen bild på det, men jag gjorde en 14 eller 15 mm distans till uttrampningslagret så att det når fram till kopplingen. Vet inte om det funkar än, men hittade måttet på nått Locost forum.

Bild

Bild
Kortade ner växellänkaget en del med. Får se hur det passar i bilen nu. Kortade ju växellägena med, blev grymt bra känsla!
Jag får väl förtydliga lite genom att förklara att jag har försökt bygga och förbereda så mycket som möjligt innan jag satte kapen i bilen eftersom jag inte vill ha nått mer långtids projekt. En del grejer kanske inte passar ändå, men andra saker sparar jag massa tid på nu när det ska ihop.

Bild
Målade upp lådan eftersom den såg så jäkla tråkigt ut.

Bild

Bild
Rengjorde och målade motorn med. Slipade bort Saab loggan på ventilkåpan med :hihi:

Bild

Bild
Paketet ihop och förberett med motorfästes plattor.

Åter till själva bilen då..
Skicket är överlag rätt så bra med tanke på åldern, men givetvis finns det rost. Tog en sväng till besiktningen i december förra året och fick en arbetsorder. Fjädersätena/ rambalkarna bak och förarsidans golv var lite rost angripna. Lite andra poäng fick jag också, bromsar och sånt trams..

Bild
Hål.

Bild
När jag i princip bara hade börjat titta på rosten och tagit ur inredningen för att kunna laga rosten, så gick jag sönder.. En golfbil, snö, is, stenar och fingret på något konstigt vis placerat i ratten blev inte bra. Givetvis kunde ju fingret inte bara gå av utan det skulle ju bli flera olika bitar i någon trekants formation vid basen av fingret. Jag trodde det hade hoppat ur led bara så jag åkte till sjukan på jobbet och bad dom dra det på plats, det tyckte dom var en sällsynt dålig idé, ha ha! Fick bli gips några frustrerade veckor..

Bild
Fick kapa lite mer än det var tänkt, i vanlig ordning.

Bild
Nästa gång blir det ekonomiplåt istället..

Bild
Bältesinfästningen var kass med. Rambalken var ju inte så kul heller. Såg ungefär likadant ut på andra sidan.

Bild
Ny plåt och fjädersäten.

Efter lite annat småpill så stog den hyfsat klar för besiktning ett tag innan jag besiktigade den igen i början av Juli i år, så nu går den till 2016!

Fortsättning följer..

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön nov 23, 2014 1:50 am
av Dennis M
Jag tycker du gör rätt i att behålla inredningen, att rensa en sån bil ger minimalt med viktminskning men förstör mycket av bruksvärdet.

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön nov 23, 2014 10:30 am
av wuffee
jätte gärna dela med dig av moddsen som behöver göras på själva bilen för att få i maskinen? vad för bakvagn ska brukas??

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön nov 23, 2014 11:57 am
av David Herbertsson
Dennis M skrev:Jag tycker du gör rätt i att behålla inredningen, att rensa en sån bil ger minimalt med viktminskning men förstör mycket av bruksvärdet.
Ja, precis så tänker jag med. Har faktiskt skaffat en annan inredning som jag ska ha i. Är från en Peugeot 206 gti -01 tror jag. Lagom bredd på stolar och baksäte, inte massa el utan är manuella och rejält skålade. Kommer nog bli riktigt bra!

Wuffe: Allt kommer läggas upp med modifieringar på karossen, blev en del kapande i karossen, motorn hamnar långt bak så det blir bra viktfördelning :)
Bakaxeln blir en 1031 från en 240. Har köpt nya fjäderskålar som jag kommer svetsa på Volvoaxeln så att jag kan använda allt från Kadetten. Utöver det så blir det en momentarm framåt som jag ska bygga och göra fästen till. Axeln har 3,54 utväxling. Kommer köpa diffbroms till den längre fram i tiden, skulle gärna haft 3,15 utväxling också.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön nov 23, 2014 1:59 pm
av Dennis M
Om jag minns rätt så har omegan 3.5 eller 3.7 så den du har blir nog rätt lagom om du inte kör på små hjul.

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön nov 23, 2014 4:40 pm
av Anders_Karlsson
3,70:1 i slutväxel är det vanligaste på Omega B.

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön nov 23, 2014 11:15 pm
av David Herbertsson
Jag har för mig att Omegan har 0,87 på femman, så med 195/55 -15 så blir det 3000 varv i 110 km/h. Det är inget problem, men jag hade gärna haft mindre varv än så i den farten.

Bild
En sista bild innan jag började lyfta ur den fruktansvärda, man kan välja en positiv eller negativ tolkning av begreppet, maskinen. Detta är taget för precis 15 dagar sedan, så nu är vi nästan framme i nutid.

Bild
Ingen separations ångest!

Bild

Bild
Plockat bort det mesta runtomkring och kapat bort luftstyrplåtarna/ hållaren till kylaren.

Bild
Bort med lite inredning och asfaltsmattor så det går att kapa lite i plåten.

Bild
Gjorde rent lite i original tunneln innan jag började kapa. Det har tjatats om huruvida tunneln från automat Kadetterna är större än dom med manuell låda på Opel sport club, men jag är tveksam till att det skiljer. Någon som vet kanske?

Bild
Var först väldigt optimistisk och kapade bara ut för bakdelen av toppen, passade.... inte alls :wink:

Bild

Bild

Bild
Kapade ut lite mer runt motorn och tog sedan en lös växellåda och kapade tills den passade. Var lite för smalt i början på tunneln och dom gamla växellådsfästena var ivägen också.

Bild
Kapade loss överdelen av tunneln då den var både för smal och för låg. Den uppmärksamma ser också att jag har snittat i fästet/förstärkningen till undre länkarmens infästning och vinklat in den lite. Det kan vara så att jag gjorde det i onödan då motorn hamnar såpass långt bak nu att lådan inte tar i där alls längre..

Bild
Lite provmontering av maskinen.

Bild
Efter att jag tog denna bilden så kapade jag ur lite mer på höjden i torpeden och en bit till i bakkant på tunneln så motorn hamnar ett par cm längre bak och längre ner.

Nu är vi framme vid dags dato. Jag är i princip i garaget varje dag eftersom jag vet att det alltid kommer en svacka i ett projekt och då gäller det att ha kommit en bit framåt så att man inte ruttnar totalt på det. En annan fördel är att man slipper titta på tv :lol:

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön nov 23, 2014 11:26 pm
av The
Tunneln på automat ska vara samma som på GT/E och den har lite annorlunda form. Speciellt mycket större vet jag inte om den är. Den ska dock vara lite rymligare.