Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Peter I
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön mar 27, 2016 6:25 pm

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Peter I »

Yes, fick en kadett -75a för några år sen å tanken var redan då en saab b204 spis då jag åkt 9000 sen många år å känner till dom en del.
Setupen hittills lyder:
B204 kort motor
Bmw 260 låda från 325 E30
Bakaxel 1031.

Vi har ju lite tur båda 2, att vi har årsmodel -75 eller tidigare. Verkar nästan vara omöjligt å regga med turbo efter -76 :wink: . Samt att vi inte behöver nån avgasrening och kan regga med viss modifierad motor :)

Peter.
Senast redigerad av Peter I den lör apr 02, 2016 11:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Det låter som ett bra recept :thumbright:
Du får ta att lägga upp en tråd så vi kan följa ditt bygge!
Jag ska ta och lägga upp några mer bilder i veckan, håller på med rostlagning nu och det tar ju mycket tid men är inte så spännande att se på..

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Dennis M »

Vi har ju lite tur båda 2, att vi har årsmodel -75 eller tidigare. Verkar nästan vara omöjligt å regga med turbo efter -76  . Samt att vi inte behöver nån avgasrening och kan regga med viss modifierad motor
Det är rätt som du säger att man måste ha avgasrening och inte får modifiera motorn (mer än för att den ska få plats) men det är inga problem att byta till en turbomotor på nyare bilar om man som du stoppar i en motor med turbo från början.

Mvh
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Påskledigheten har gått åt till svetsning. Fortsatte med att svetsa vidare i kardantunneln och växellådsfästena, är lite kvar innan det kan anses som helt klart.

Bild
Skruvade av skärmen och möttes av det här, trodde faktiskt att det skulle vara värre.

Bild
Var bara till att kapa bort allt och passa in ekonomiplåten så att den låg kant i kant. Alla som har lagat rost vet att det tar en jäkla tid med tillpassningen av nya plåten.. Själva svetsandet är det man lägger minst tid på när man håller på med rostlagning. :lol:

Bild
Svetsade även dit en ny förstärkning mellan innerskärm och a-stolpe. Förra ägaren hade rationaliserat bort den under sin rostlagning. Jag lägger Volvos blåa svetsprimer på alla ställen där det blir dubbelplåt.

Nästa steg är att fortsätta med golvet på passagerarsidan. Hittills så är jag uppe i 715 timmar på bilskrället.
Förövrigt så är det väldigt kul att se vilket uppsving det har blivit i projektdelen här på Sävar efter Dödstråden :lol:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Peter I
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön mar 27, 2016 6:25 pm

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Peter I »

Ser bra ut. Keep up The god work :thumbright:
Peter I
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön mar 27, 2016 6:25 pm

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Peter I »

Det är rätt som du säger att man måste ha avgasrening och inte får modifiera motorn (mer än för att den ska få plats) men det är inga problem att byta till en turbomotor på nyare bilar om man som du stoppar i en motor med turbo från början.

Mvh[/quote]

Okej. Är d bilar med kat efter typ-88 som d blir svårare?? Läste nånstans om att man behöver nåt avgasintyg men orka inte läsa vidare då d inte gällde min bil :wink:

Peter.
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Emil Sundquist »

Du kommer få en rolig bil sen ;) vem har svetsat om din vxl låda?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Dennis M »

Det är svårt/omöjligt på bilar reggade 93 och senare, min merca är en 92a.

Fast bygger man ombyggt fordon så har jag förstått det som att man kan byta motor på nyare bilar med men är inte helt säker.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Emil Sundquist skrev:Du kommer få en rolig bil sen ;) vem har svetsat om din vxl låda?
Menar du mig så använder jag en standard R25/R28 Opel omega växellåda. Är ju samma bultmönster som Saab kortmotor.
Fast jag antar att du menar Peter I? :)

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av MickeK »

Emil Sundquist skrev:Du kommer få en rolig bil sen ;) vem har svetsat om din vxl låda?

Opellådan pallar mer än man tror så länge den får "vevhus ventilation"
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Emil Sundquist »

Jag har provat 4 stk opel lådor och dom går sönder när man överladdar opels 3.2v6a ;) så tänkte om någon av er hade en fixtur för tex bmw låda. Mvh
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Dennis M »

Emil, du har ju två ton bil att trycka ner bakhjulen med! ;-)
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Emil Sundquist »

Jaa men då måste det ju vara dålig kvalité ;) det ska hålla ;)
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av MickeK »

Emil Sundquist skrev:Jag har provat 4 stk opel lådor och dom går sönder när man överladdar opels 3.2v6a ;) så tänkte om någon av er hade en fixtur för tex bmw låda. Mvh
Då har du gått om svep till ZF lådor :hihi:

Bakaxel.se har fixtur :thumbright:
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Peter I
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön mar 27, 2016 6:25 pm

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Peter I »

Emil Sundquist skrev:Du kommer få en rolig bil sen ;) vem har svetsat om din vxl låda?
Först, förlåt David om jag hackar lite i din tråd.

Sen, Emil. Jag har inte fått svetsat min låda än( för övrigt en 260 låda), men jag tänkte använda mig av d gamla "lägg rondellen på bordet å kapa å byta svep mot ett Saab-svep tricket" å sen svetsa själv. Hur svårt kan d va?? :lol: Tråd kommer :hihi: Tänkte kapa några timmar mot David, som förövrigt gör ett megajobb. Såå impad av dig David :king:
Skriv svar