Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Tar man de äldre begränsarna från 140 så är de likadana fast justerbara.
Finns ju även en såndär tråd om man nu vill köra volvojox
http://www.opelsportclub.com/forums/sho ... hp?t=78918
Finns ju även en såndär tråd om man nu vill köra volvojox
http://www.opelsportclub.com/forums/sho ... hp?t=78918
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Tack så mycket för den länken
Det kommer bli Volvo bromsar för min del också, finns ingen anledning att krångla till det då det finns så mycket annat som tar tid i ett bilbygge.
/David
Det kommer bli Volvo bromsar för min del också, finns ingen anledning att krångla till det då det finns så mycket annat som tar tid i ett bilbygge.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Har också valt att ta ett komplett 240 bromssystem.
Väldigt mycket bromsar för pengarna på en lätt bil.
4kolv fram och 2kolv för småpengar.
MVH Micke
Väldigt mycket bromsar för pengarna på en lätt bil.
4kolv fram och 2kolv för småpengar.
MVH Micke
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Jobbar på vareviga dag, men det blir inte så mycket gjort ändå tycker jag
Högersidans motorfäste klart. Har byggt klart vänstersidan med, men har nog glömt ta någon bild på det..
Gjorde nedre fästen till intercoolern. Gjorde det enkelt för mig och skruvade på gummikuddarna på Ic:n och sen skruvar jag inte fast den i nederkant, utan ställer bara ner i fästena och skruvar fast den i ovankant.
Typ så..
Gjorde nedre fästen till Volvo 940 kylaren. Tog onödigt lång tid, men sportigt med lättningshål!
Svetsade i bilen och gummin på plats.
Övre fästen till kyl och ic färdiga. Har gjort fästen till Saab expansionskärlet också.
Nu är det lite mindre plats kvar, men ännu ingen kris direkt
För övrigt så för jag faktiskt lite logg på byggtiden, är uppe i 112 timmar nu ca. Både kul och deprimerande
/David
Högersidans motorfäste klart. Har byggt klart vänstersidan med, men har nog glömt ta någon bild på det..
Gjorde nedre fästen till intercoolern. Gjorde det enkelt för mig och skruvade på gummikuddarna på Ic:n och sen skruvar jag inte fast den i nederkant, utan ställer bara ner i fästena och skruvar fast den i ovankant.
Typ så..
Gjorde nedre fästen till Volvo 940 kylaren. Tog onödigt lång tid, men sportigt med lättningshål!
Svetsade i bilen och gummin på plats.
Övre fästen till kyl och ic färdiga. Har gjort fästen till Saab expansionskärlet också.
Nu är det lite mindre plats kvar, men ännu ingen kris direkt
För övrigt så för jag faktiskt lite logg på byggtiden, är uppe i 112 timmar nu ca. Både kul och deprimerande
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Lyxiga fästen till kylaren
Det tar ju alltid mer tid än man tänkt, särskilt det som man tror ska gå fort!
Det tar ju alltid mer tid än man tänkt, särskilt det som man tror ska gå fort!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Jo, dom blev jag nöjd med. Jag har något konstigt fel på garaget. När jag går in genom dörren så böjs rumtiden, eller iaf uppfattningen av den, och fyra timmar blir till max en timmes effektivt arbete..
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Det finns en lösning på det, stanna tills man gjort fyra timmar effektivt arbete så kommer man in klockan ett på en vardagsnatt som jag gjorde nu, vet dock inte om det är en bra lösning
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Har inte kommit så mycket längre med växellådsfästet så jag ägnade mig lite åt bakaxeln istället..
Original axeln sitter upphängd i en form av trelänk där struten är momentarmen. Notera mina sportiga dämpare
Är inte så fruktansvärt grova grejer.. Hört om flera som kört sönder dom med std motor, iofs så kör ju folk sönder 1031 axlar med std Volvo motorer med..
När fjäderskålarna låg stumt mot backen tog jag ett mått på vinkeln mot garagegolvet, pallade upp 1031:an på samma vis och sedan var det bara att mäta noga så att allt hamnade där det skulle vara. Low tech kanske, men det är ju inte Formel 1 direkt.
Uppmätning pågår.
Svetsat och klart!
På plats i bilen och upphissad i körläge. Har börjat på en momentarm med, blir en meter lång ungefär.
/David
Original axeln sitter upphängd i en form av trelänk där struten är momentarmen. Notera mina sportiga dämpare
Är inte så fruktansvärt grova grejer.. Hört om flera som kört sönder dom med std motor, iofs så kör ju folk sönder 1031 axlar med std Volvo motorer med..
När fjäderskålarna låg stumt mot backen tog jag ett mått på vinkeln mot garagegolvet, pallade upp 1031:an på samma vis och sedan var det bara att mäta noga så att allt hamnade där det skulle vara. Low tech kanske, men det är ju inte Formel 1 direkt.
Uppmätning pågår.
Svetsat och klart!
På plats i bilen och upphissad i körläge. Har börjat på en momentarm med, blir en meter lång ungefär.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Jobbar på i garaget.
Har gjort en till del av plåtarbetet. Gjorde den med en skruvad lucka så att man kan komma åt bakre delen av motorn lättare.
Blev några cm frigång till motorn iaf.
Fick göra en kanal i plåten för att staget till vindrutetorkaren ska gå fritt. Först gjorde jag den kanalen för kort och fick skära loss den och göra en ny... Lite tröttsamt och tidsödande. Det är mycket att tänka på
Kanalen inkräktar lite på utrymmet, men det går fint att ta loss tändkasetten iaf.
Började sedan på grenrörsbygget. Planen var att bygga ett kort och kompakt, men så blev det inte.. Pulssplittat blev det iaf!
Fattas bild här för Forumbilder kukade ur!
Nästan klart!
Sista röret på plats!
Sen är det bara att ta isär det och börja svetsa ihop det...
Skapligt klart. Ska ju dras rör till wastegaten, blästras invändigt, kolla så det är tätt samt lindas. Blir nog uttag för avgastemp med.
Ska ju vrida på den med så grejerna pekar åt rätt håll.
Finns frigång med för rem osv.
Kylaranslutningen klarar sig med.
Det var allt för denna gång!
/David
Har gjort en till del av plåtarbetet. Gjorde den med en skruvad lucka så att man kan komma åt bakre delen av motorn lättare.
Blev några cm frigång till motorn iaf.
Fick göra en kanal i plåten för att staget till vindrutetorkaren ska gå fritt. Först gjorde jag den kanalen för kort och fick skära loss den och göra en ny... Lite tröttsamt och tidsödande. Det är mycket att tänka på
Kanalen inkräktar lite på utrymmet, men det går fint att ta loss tändkasetten iaf.
Började sedan på grenrörsbygget. Planen var att bygga ett kort och kompakt, men så blev det inte.. Pulssplittat blev det iaf!
Fattas bild här för Forumbilder kukade ur!
Nästan klart!
Sista röret på plats!
Sen är det bara att ta isär det och börja svetsa ihop det...
Skapligt klart. Ska ju dras rör till wastegaten, blästras invändigt, kolla så det är tätt samt lindas. Blir nog uttag för avgastemp med.
Ska ju vrida på den med så grejerna pekar åt rätt håll.
Finns frigång med för rem osv.
Kylaranslutningen klarar sig med.
Det var allt för denna gång!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Kul bygge med mycket bilder, det uppskattas! Lite extra roligt att det är en Kadett så klart
Keep up the good work!
Keep up the good work!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Kul att det uppskattas! Kadetter är ju trevliga
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Det går framåt!
Hållit på med lite bromsgrejer. Nissan Micra K10 bromsservo och 240 huvudcylinder.
Pinnen som trycker på kolven är lite för lång.
Kortade av den några mm.
Nu passade det lite bättre!
Så här ser hålbilden ut original på Kadetten för bromsservot.
Gjorde en plåt med rätt hålbild för Micra servot punktade fast den och borrade sedan efter den.
På insidan av torpeden skar jag ut en 3 mm plåt och svetsade fast som förstärkning. Har inte svetsat klart den på bilden.
Har inte gjort nått mer med bromsarna efter det, gaffeln som ska sitta i pedalen behöver kortas ner osv.
Köpte en fläktkåpa till en 940 (tror jag?) med elfläkt. Sparar ju lite plats och jag har ju ändå ingen remskiva att driva höfläkten med..
Var ju alldeles för bred så jag gjorde en enkel lösning och kapade ur en remsa för att sedan bara nita ihop den med några aluminium plåtar på baksidan.
Växelspaken hamnade för långt bak, trots att jag hade kortat orginal länkaget så mycket det gick, så jag vände det framåt istället och gjorde en ny överdel att skruva fast spaken i och som sedan skruvas med svetsmuttrar i översidan av kardantunneln.
Sitter inte fastskruvat på bilden. Har även breddat och höjt bakre delen av kardantunneln för att få gott om plats för hardyskivan och kardanen.
Har även lagt tid på att lappa ihop den lite mer plåtmässigt.
Började på lite kardanskruvande i fredags. Omega har två olika storlekar på Hardyskivor. Jag hade den större och då passade hålbilden glädjande mot 240 kardanen jag har. Det som skiljer är den lilla tappen i centrum på Hardyn, som på Opeln var 1,8 mm större än motsvarande på Volvo. På 240 kardanen satt där bara en gummibussning som töjde ut sig så det var bara att dra ihop det med bultarna.
Jag hade stödlager och hållare från en 240, det var ju lite skrymmande grejer så då hade jag behövt kapa mer i tunneln, som tur var sitter det en annan typ av hållare på 740 som har mindre yttermått. En annan fördel med 740:ns hållare är att det är lättare att bygga fäste till den, bara fördelar alltså!
Passar fint i tunneln och har några cm frigång runt om.
Bakre delen av kardanen är 40-50 cm för lång så den får kortas, men annars så går det lättare än vad jag trodde det skulle göra. Hade varit lite jobbigare att behöva skarva ihop främre delen av en Omega kardan med bakre delen av en 240.
/David
Hållit på med lite bromsgrejer. Nissan Micra K10 bromsservo och 240 huvudcylinder.
Pinnen som trycker på kolven är lite för lång.
Kortade av den några mm.
Nu passade det lite bättre!
Så här ser hålbilden ut original på Kadetten för bromsservot.
Gjorde en plåt med rätt hålbild för Micra servot punktade fast den och borrade sedan efter den.
På insidan av torpeden skar jag ut en 3 mm plåt och svetsade fast som förstärkning. Har inte svetsat klart den på bilden.
Har inte gjort nått mer med bromsarna efter det, gaffeln som ska sitta i pedalen behöver kortas ner osv.
Köpte en fläktkåpa till en 940 (tror jag?) med elfläkt. Sparar ju lite plats och jag har ju ändå ingen remskiva att driva höfläkten med..
Var ju alldeles för bred så jag gjorde en enkel lösning och kapade ur en remsa för att sedan bara nita ihop den med några aluminium plåtar på baksidan.
Växelspaken hamnade för långt bak, trots att jag hade kortat orginal länkaget så mycket det gick, så jag vände det framåt istället och gjorde en ny överdel att skruva fast spaken i och som sedan skruvas med svetsmuttrar i översidan av kardantunneln.
Sitter inte fastskruvat på bilden. Har även breddat och höjt bakre delen av kardantunneln för att få gott om plats för hardyskivan och kardanen.
Har även lagt tid på att lappa ihop den lite mer plåtmässigt.
Började på lite kardanskruvande i fredags. Omega har två olika storlekar på Hardyskivor. Jag hade den större och då passade hålbilden glädjande mot 240 kardanen jag har. Det som skiljer är den lilla tappen i centrum på Hardyn, som på Opeln var 1,8 mm större än motsvarande på Volvo. På 240 kardanen satt där bara en gummibussning som töjde ut sig så det var bara att dra ihop det med bultarna.
Jag hade stödlager och hållare från en 240, det var ju lite skrymmande grejer så då hade jag behövt kapa mer i tunneln, som tur var sitter det en annan typ av hållare på 740 som har mindre yttermått. En annan fördel med 740:ns hållare är att det är lättare att bygga fäste till den, bara fördelar alltså!
Passar fint i tunneln och har några cm frigång runt om.
Bakre delen av kardanen är 40-50 cm för lång så den får kortas, men annars så går det lättare än vad jag trodde det skulle göra. Hade varit lite jobbigare att behöva skarva ihop främre delen av en Omega kardan med bakre delen av en 240.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Har du någon glidande del på kardanstången?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Ja, den delen sitter ju efter/vid stödlagret på 240. Det gör ju det hela rätt smidigt, man får "allt" på samma gång, bara längden som felar.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Bra progresjon her da Oppstart snart?