Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Häftigt projekt. bra att du tog en saab motor. Dom är bra och billiga och de går att programmera sprutet med
Tänkte på en sak gällande din bakvagn/Axel. Om du vill kan du köra med golf mk2 coilover ben bak. Dom passar ganska perfekt mot original fästet på opeln. Då slipper du separera stötdämpare och fjäder. Och du kan köra med volvo original "länkarmarna" eller vad dom kallas till bakaxeln. Fast nu har du ju byggt klart det mer eller mindre så nu är de väl ingen ide.
Tänkte på en sak gällande din bakvagn/Axel. Om du vill kan du köra med golf mk2 coilover ben bak. Dom passar ganska perfekt mot original fästet på opeln. Då slipper du separera stötdämpare och fjäder. Och du kan köra med volvo original "länkarmarna" eller vad dom kallas till bakaxeln. Fast nu har du ju byggt klart det mer eller mindre så nu är de väl ingen ide.
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Bra jobbat!
Det brukar vara vara svårt att hitta kopplingar som passar till orginaloljekyl så ibland har jag lött ihop tösen med en koppling.
12 cm är gott om markfrigång, v4an hade 9cm och är nog det lägsta man bör ha fast det har gått att köra alfa med 6-7cm även om det är lite bökigt.
Det brukar vara vara svårt att hitta kopplingar som passar till orginaloljekyl så ibland har jag lött ihop tösen med en koppling.
12 cm är gott om markfrigång, v4an hade 9cm och är nog det lägsta man bör ha fast det har gått att köra alfa med 6-7cm även om det är lite bökigt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Johan_P: Kul att du gillar det. Bra tips för någon som står i startgroparna att byta axel. Jag valde att lägga 1200 kr på nya fjäderskålar eftersom jag tyckte det blev minst jobb. Det enda som jag behövde bygga helt från scratch är momentarmen och fästet i karossen till den. Tyckte att Volvons länkarmar såg så klumpiga ut och så hade jag behövt bygga nya fästen i karossen för dom osv. Nu använder jag ju kadettens panhardstag och krängningshämmare med. Är bäst att hålla Volvodelarna till ett minimum
Dennis M: Tack så mycket, byggandet går lite trögt för mig. Ja, det där med kopplingar är ett jäkla mörker. Har hållit på med det idag lite grann, blir nog lite omsvetsade nipplar och nypressad slang från Swedol. Ska bara fundera lite så att det kan täta riktigt i kopplingarna med..
Precis, 12 cm markfrigång räcker bra. Avgassystemet på Camaron blev inte så bra, ca. 8 cm under växellådsbalken, tar i rätt ofta. Sånt är jäkligt irriterande, man ska kunna åka fort på dålig väg!
/David
Dennis M: Tack så mycket, byggandet går lite trögt för mig. Ja, det där med kopplingar är ett jäkla mörker. Har hållit på med det idag lite grann, blir nog lite omsvetsade nipplar och nypressad slang från Swedol. Ska bara fundera lite så att det kan täta riktigt i kopplingarna med..
Precis, 12 cm markfrigång räcker bra. Avgassystemet på Camaron blev inte så bra, ca. 8 cm under växellådsbalken, tar i rätt ofta. Sånt är jäkligt irriterande, man ska kunna åka fort på dålig väg!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 228
- Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
mycket trevligt projekt med många bra lösningar blev ju kanonbra med kylen jobba på David
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Tack så mycket Mikael! Ja det funkade med org. kylet ändå.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Några mer saker har blivit klara sen sist.
Var lite svårt att få till anslutningen mellan turbon och Ic:n på ett bra sätt. Köpte en kortradie böj i alu från Raykon och svetsade dit.
Har funderat lite på placeringen av luftfiltret. Hade en tanke om att ha det i hjulhuset, men det kändes onödigt krångligt så det fick bli så här. Ska förstora hålet som är i fronten och ev. bygga en avskärmning till det.
En bild till. Ic på plats, blev en förhållandevis bra lösning på rördragningen här med ic och filter.
Det var ju det här med anslutningarna till oljekylet med.. Kan hända att jag får ångra denna lösningen, men jag bockade om och svetsade ihop originalkopplingarna.
Pressat på lite ny slang. Blev lite för långa och ena anslutningen blev fel vinkel på, ska göra om den ena, sen ska det nog passa. Ger sig om det blir tätt med..
Tog tag i vevhusventilationen med. Bockade till ett rör och gjorde ett fäste till det.
Blev i samma stuk som original med sluten vevhusventilation. Allt för att göra besiktningen glad Det är väl bara dom senare Saabarna, 9-3 & 9-5 som har lågfriktionsmotor som fick massa bekymmer med vevhusventilationen?
/David
Var lite svårt att få till anslutningen mellan turbon och Ic:n på ett bra sätt. Köpte en kortradie böj i alu från Raykon och svetsade dit.
Har funderat lite på placeringen av luftfiltret. Hade en tanke om att ha det i hjulhuset, men det kändes onödigt krångligt så det fick bli så här. Ska förstora hålet som är i fronten och ev. bygga en avskärmning till det.
En bild till. Ic på plats, blev en förhållandevis bra lösning på rördragningen här med ic och filter.
Det var ju det här med anslutningarna till oljekylet med.. Kan hända att jag får ångra denna lösningen, men jag bockade om och svetsade ihop originalkopplingarna.
Pressat på lite ny slang. Blev lite för långa och ena anslutningen blev fel vinkel på, ska göra om den ena, sen ska det nog passa. Ger sig om det blir tätt med..
Tog tag i vevhusventilationen med. Bockade till ett rör och gjorde ett fäste till det.
Blev i samma stuk som original med sluten vevhusventilation. Allt för att göra besiktningen glad Det är väl bara dom senare Saabarna, 9-3 & 9-5 som har lågfriktionsmotor som fick massa bekymmer med vevhusventilationen?
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Ser riktigt nice ut Verkar vara lite trångt men de gillar vi. Har för mig att det bara är dom nyare T7 motorerna som hade problem med ventilationen.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Tack så mycket! Jo, det börjar bli en del saker. Nu är det åtminstone inte så mycket mer som ska in under huven, så det är väl ingen panik. Ja, så har jag fattat det med. Kör med denna typ av vevhusventilation tills det blir något problem med den.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Jaha, då var det dags för en liten uppdatering. Går lite trögt med byggandet.
Köpte en Powertrax locker diff. Denna ska vara lite snällare än Aussie lockern, kopplar i och ur lite mjukare och ska vara tystare när den kuggar över. Vi får se om det stämmer.
Bockade om anslutningen på bromsservot för att få det lite längre ifrån grenröret.
Fick gjort om slangarna till oljekylet, nu är båda i rätt längd.
Gjorde hålet i fronten lite större. Slangarna behövde plats och det skadar nog inte med lite mer luft till luftfiltret. Kommer givetvis att sätta kantlist runt hålet sedan.
Kortade dom övre kylarfästena lite så att jag fick lite vinkel på kylaren. Det gjorde att jag vann ett par millimeter till i frigång mellan turbon och övre kylarslangen. Ska förhoppningsvis klara sig när turbomössan kommer på där också.
Har kollat på bromsok från nyare Audi/Vw, dessa ska nog kunna gå att använda bak iaf. Infästningen till handbromsvajern såg ut att sitta bättre till än vad det gjorde på Saab oken. Får köpa ett och testa med.
/David
Köpte en Powertrax locker diff. Denna ska vara lite snällare än Aussie lockern, kopplar i och ur lite mjukare och ska vara tystare när den kuggar över. Vi får se om det stämmer.
Bockade om anslutningen på bromsservot för att få det lite längre ifrån grenröret.
Fick gjort om slangarna till oljekylet, nu är båda i rätt längd.
Gjorde hålet i fronten lite större. Slangarna behövde plats och det skadar nog inte med lite mer luft till luftfiltret. Kommer givetvis att sätta kantlist runt hålet sedan.
Kortade dom övre kylarfästena lite så att jag fick lite vinkel på kylaren. Det gjorde att jag vann ett par millimeter till i frigång mellan turbon och övre kylarslangen. Ska förhoppningsvis klara sig när turbomössan kommer på där också.
Har kollat på bromsok från nyare Audi/Vw, dessa ska nog kunna gå att använda bak iaf. Infästningen till handbromsvajern såg ut att sitta bättre till än vad det gjorde på Saab oken. Får köpa ett och testa med.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Här har det inte hänt så mycket det sista, kommit lite annat emellan. Camaron bland annat.
Men idag är det 1 år sedan jag började på detta projektet, så jag tänkte att jag får skriva något iaf. Jag har köpt spridare till den iaf. Blev Siemens Deka 875 cc. Tror att det blir rätt så lagom till min ambitionsnivå. Är snart dags att sätta lite fart igen!
/David
Men idag är det 1 år sedan jag började på detta projektet, så jag tänkte att jag får skriva något iaf. Jag har köpt spridare till den iaf. Blev Siemens Deka 875 cc. Tror att det blir rätt så lagom till min ambitionsnivå. Är snart dags att sätta lite fart igen!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Audi 80 ok ska passa bra
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Dags för en liten uppdatering igen..
Bromsvätskebehållaren hamnade lite nära grenröret så jag gjorde ett nytt fäste och flyttade upp den till spolarvätskebehållaren.
Plockade ur tanken och svetsade i en anslutning för bränsleretur. Har svarvat en ny nippel till matningen från tanken som är 9,5 mm invändigt istället för originalets 4,5 mm. Tänkte ha slang rakt till bränslepumpen. Är dock inte helt hundra än. På sätt och vis hade det varit skönt att sätta pumpen i tanken med... Någon som har några tankar om det?
Har byggt färdigt avgassystemet också. Är 3" från turbon, en rund simons dämpare före bakaxeln och efter bakaxeln går det över till 2,5" och avslutas med en oval dämpare. Gjorde en kick-up på systemet innan den runda dämparen så att den inte ska ligga lägre än resten av systemet. Har fäst upp det i vibrationsdämpare så systemet inte kan röra sig så mycket. Dåliga mobil-bilder blir det denna gång..
Jag har rättat till geometrin på kopplingspedalen och vinklat om den så att pedalerna blir i ungefär samma höjd, tog inga bilder på det. Kvar är att fixa en returfjäder till kopplingspedalen och ett stopp mot golvet så att jag inte trycker sönder cylindern. Kommer göra en till uppdatering snart med lite mer bilder. Tanken är att börja ta bort lite delar som inte behöver sitta kvar i motorutrymmet så att jag kan göra klart plåtjobbet.
/David
Bromsvätskebehållaren hamnade lite nära grenröret så jag gjorde ett nytt fäste och flyttade upp den till spolarvätskebehållaren.
Plockade ur tanken och svetsade i en anslutning för bränsleretur. Har svarvat en ny nippel till matningen från tanken som är 9,5 mm invändigt istället för originalets 4,5 mm. Tänkte ha slang rakt till bränslepumpen. Är dock inte helt hundra än. På sätt och vis hade det varit skönt att sätta pumpen i tanken med... Någon som har några tankar om det?
Har byggt färdigt avgassystemet också. Är 3" från turbon, en rund simons dämpare före bakaxeln och efter bakaxeln går det över till 2,5" och avslutas med en oval dämpare. Gjorde en kick-up på systemet innan den runda dämparen så att den inte ska ligga lägre än resten av systemet. Har fäst upp det i vibrationsdämpare så systemet inte kan röra sig så mycket. Dåliga mobil-bilder blir det denna gång..
Jag har rättat till geometrin på kopplingspedalen och vinklat om den så att pedalerna blir i ungefär samma höjd, tog inga bilder på det. Kvar är att fixa en returfjäder till kopplingspedalen och ett stopp mot golvet så att jag inte trycker sönder cylindern. Kommer göra en till uppdatering snart med lite mer bilder. Tanken är att börja ta bort lite delar som inte behöver sitta kvar i motorutrymmet så att jag kan göra klart plåtjobbet.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Härligt att se att bygget löper på, får vi se den live i sommar?
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Jo, det kunde gärna fått gå lite fortare med. Det är svårt om det går lite tid emellan gångerna för då är man inte inne på vad nästa steg är, utan man får fundera lite. Försöker jobba med anteckningar och listor för att korta ner den tiden. Det är inte alls omöjligt att komma ut med den i sommar, har lite andra omöjliga projekt som behöver göras vid innan sommaren med så vi får tro att tiden räcker till..
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Tror du kommer få mycket kul med denna när den är igång, bara det kan vara en motivator
MVH Micke
MVH Micke
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se