Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av coupe76 »

Hur går det med bygget?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Ja, hur går det egentligen?
Det går framåt, med myrsteg. Kan visa det som har hänt först och ta undanflykterna sist :)

Bild
Det har tillkommit lite fler saker i motorutrymmet. Kvar är väl lite rördragning, slangar och diverse kablar.

Bild
Rensade gängorna på spindlarna.

Vet inte om jag har postat något om länkarmen som jag pressade sönder, men köpte en ny, boxade, blästrade, pulverlackade, köpte nya bussningar och pressade i. Mycket jobb för att vara tillbaka på ruta 1 :lol: Pressade i spindellederna och sedan var dom klara för montering igen.

Bild
Till framvagnen ska jag ha fjädrar från någon Mercedes, W124?, dessa har ju lite grövre tråddiameter så då passade ju dom lite dåligt i fjädergummina som jag köpt.
Eftersom jag köpte en fin liten Blomqvist VF600 i somras så provade jag att svarva lite polyurethan i den, det gick ju inte riktigt lika lysande som jag hade föreställt mig..

Bild
Övergick till vinkelslipen på resten. Modifierade till vänster och org. till höger.

Bild
Det mesta ihop, bara bromsarna kvar.

Jaha, då var det väl bara undanflykterna kvar då?

Bild
Gjorde i ordning, besiktigade och sålde min gamla VTR. Det gick ju väldigt smidigt faktiskt, jag hatar att annonsera ut saker och svara på massa frågor.

Anledningen till att jag sålde den var att jag i Januari fick ett infall (anfall?) och köpte en Dragstar 650.
Bild
Nyss hemkommen såg den så här tråkig ut. Kändes som att en allmän städning skulle göra gott..

Bild

Bild
Byggde ny tajtare bakskärm, bytte sadel, bort med blinkersena fram och lackade om den. Jag tycker att det blev en klar förbättring även om jag inte är nöjd med detaljerna riktigt. Nytt avgas, lite cleanare styre och kontroller så hade det sett mer genomarbetat ut. Arbetsinsatsen har ju inte varit så stor så det får duga så här så länge. Lackade den med sprayburkar med "riktig" färg i från Mekonomen och 2 komp klarlack, blev bättre än väntat. hade inte så höga förväntningar så med facit i hand skulle jag ju varit mer noggrann med underarbetet på skärmen.

Nästa undanflykt är att jag sista veckan på semestern var på Skjutbanan med min bror, när vi var klara där bar det vidare till vapenaffären där jag impulshandlade en bössa. Därmed var det dags att ta Jägarexamen! Tog väl fyra veckor innan jag var klar med allt så det försvann lite tid till det. Har länge tänkt att jag skulle göra det, så det var väldigt kul att det äntligen blev av.

Bild
En liten stämningsbild från sex dagars jakt i Jämtland nu i September. Väldigt spännande, vi hade mycket björnkontakt och kul att göra något helt nytt. Väldigt vacker natur och helt andra vidder mot vad man är van vid.

Utöver detta har det varit lite A-traktor skruvande med då två av syskonbarnen har kommit upp i den åldern. Eldragningen i dylika fordon är... öh..intressant :doh: :lol:

Detta blev väl närmast ett blogg inlägg, men är ett litet sammandrag av dom senaste månaderna. Dröjer förhoppningsvis inte så länge till nästa uppdatering..

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Bild

Bild

Bild
Första jobbet i svarven blev att ordna adaptrarna till hjullagren så att jag kunde använda Volvos lager, nav och skivor.
Stort tack till J.Eklund här på forumet för måtten på adaptrarna! :thumbright:

Bild
Så här är dom placerade på spindeln.

Bild
Nästa jobb var att borra i bromsoken eftersom 240 oken har två bromsledningar och jag bara har tänkt att åka med en bromsslang till varje ok.

Bild
Monterade ihop oken igen. Den extra anslutningen pluggade jag, gängan är M10X1. Samma gänga på banjon till bromsslangen.

Bild
Lokala hydraulik firman pressade lite stålomspunnen slang.

Bild
Blästrade, målade och monterade nya hjulbultar samt lagerbanor i naven.

Bild
Det bästa av allt, det passade! :) Bromsslangarna hade ju kunnat vara lite kortare, men det ska inte vara någon fara.
Fruktansvärt gott att ha denna biten avklarad. Bakbromsarna står på tur nu, där blir det nog en del smide..

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
kg-racer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons apr 23, 2014 7:03 am

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av kg-racer »

Snyggt jobbat, kul att se att det går framåt med bygget.
Du har inte lust att göra några fler sådan adaptrar till naven mot en slant?

Mvh Kjelle.G
Kjell Gladh
Upplands Väsby.
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av icklas »

jag vill mä ha adapter! :)
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av J.Eklund »

Wohoo, står snart på egna bromsbara hjul ju! :thumbright:
Drog du nån loctite mellan spindeln och adaptrarna, typ 638 eller liknande?
Om inte, så skulle jag nog rekommendera det ändå. :wink:
Skulle det vara så att du tyckte det va så roligt vid svarven så du vill göra fler kan jag också tänka mig en uppsättning. :lol:
Ett tips till andra kadettinnehavare som ev får feeling efter Davids uppdate med adaptrarna så finns det 2 olika dia på spindeln beroende på årsmodell.
Minns inte på rak arm när brytpunkten är, men dom senare har den grövre iaf.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Tack så mycket :)
Ja, det är roligt att det går framåt. Får jag fason på bakbromsarna med så kan jag montera ihop en hel del annat, alla stag, avgassystem osv. Det kommer kännas som ett bra framsteg. Vad gäller tillverkning av adaptrar.... jag kan inte svarva så det som syns på bilden var nog bara en one-hit-wonder :hihi:

J.Eklund: Japp, det blev lite lagerlåsning på adaptrarna. Precis som du skriver skiljer det i måtten, har ju inga andra spindlar att mäta på, men vill minnas att det bara är till det inre lagerläget som diametern är 19 mm istället för 17,5?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av The »

Olika spindlar till Kadetten?

Det finns ivf olika nav till Volvo beroende på årsmodell
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Blir en uppdatering halvvägs in i arbetet med bakaxeln så att vi får lite Oplar längst upp på sidan igen :hihi:

Bild
Släpade fram axeln från gömstället under bilen.

Anledningen till att jag inte åker med originalbromsarna på axeln är pga. att jag valde att köra med Kadettens fjäderskålar och att dom hamnar mitt för hålet till handbromsvajern. Kollade på att vrida hela mekanismen till handbromsen för att då flytta position på ingångshålet, men det kändes för bökigt att få till, så jag valde då att leta upp andra bromsok istället. Bromsoken som jag valde är från Audi A3/S3 med inbyggd handbroms, är samma ok på de flesta VW produkterna från mitten av nittiotalet och framåt verkar det som. Har lagt lite tid på att leta efter bromsskivor för att få ihop detta då dom bygger en del i sidled pga. handbromsmekanismen, så ett par skivor med låg offset krävdes annars hade oken tagit i stötdämparna.
Hittade skivor från Nissan Primera -02 och uppåt. 278 mm, rätt diameter på navhålet och 45 mm höjd.

Bild

Bild
Upp med dom i pelarborren och borrade om bultcirkeln.

Bild

Bild
Första tanken var att använda dom gamla okfästena som fäste till en adapterplatta som sedan Audi oket skulle bultas i. När jag fick dit skivan så blev det bara plats för en adapterplatta med 1,5 mm tjocklek så det kändes lite svårt att få till... :roll: Det var bara att bita ihop och kapa bort dom gamla fästena helt så att man kunde komma vidare.

Bild
Tillverkade först en mall i 2 mm plåt för att kunna testmontera alltihop och se så att jag inte hade gjort någon tankevurpa.

Bild
Ser lovande ut!

Bild
Skar sedan ut dom slutgiltiga fästena i 10 mm svartstål.

Bild

Bild
Fastpunktade och med oket samt skiva på plats, tror att detta ska bli bra.

Svetsningen kommer jag göra med OK 48:or 2,5 mm pinnar är tanken. Materialet i axeländarna är gjutstål och 48:orna ger ju en ganska seg fog, enligt vad jag har kunnat läsa mig till, och bör vara lämplig till detta. Har nog ingen större betydelse egentligen, men om SFRO blir nöjda så blir jag nöjd.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Fästena till bromsoken är fastsvetsade och klara. Proceduren gick till så att jag slipade ur för fogen, förvärmde till lite över 100 grader och svetsade sedan med 2,5 mm OK 48:or. Innan jag svetsade axeln gjorde jag ett svetsprov med två av öronen som jag hade kapat bort. Gjorde samma fogberedning, fast här förvärmde jag INTE för att få lite sämre förutsättningar. Gick bra att svetsa i och jag satt sedan upp den i skruvstädet och slog den med slägga fram och åter för att vicka på den, inga tendenser till att spricka utan den böjde sig så snällt så. :thumbright:

Bild
Svetsprovet.

Bild
Slipat rent axeln inför målning.

Bild
Med axeln renslipad var det dags att montera ur den gamla diffen.

Bild
Jag kunde inte montera det nya innanmätet på plats eftersom jag behövde få ut pinnen i mitten och då satt kronhjulet ivägen.

Bild
Dom gamla lagerna och kronhjulet demonterade.

Bild

Bild
Är en locker från Powertrax som ska i. Denna ska enligt uppgift koppla i och ur lite snällare än Aussie lockern, återstår att se.

Bild
Lego för vuxna. Här är det bara pinnen kvar att montera. Sitter 4 gula fjädrar till pinnen och längst ner samt längst upp kan man skymta fjädrarna som trycker isär dom båda halvorna.

Bild
Pressade på dom nya lagerna. Bra med Mikrovågsugn i garaget, den har jag värmt mycket lager i! Lagerna var dyra rackare, kostade 900 kr på Bakaxel.se. Betalade 595 kr för två på Mekonomen med 15% rabatt. Ca. 300 kr med frakt från Ebay :)

Bild
Axeln rengjord på insidan och allt återmonterat.

Bild

Bild

Bild
Axeln färdig! :thumbright: :thumbright: (Typ, fattas givare till kransen, olja osv. men det tar jag vid montaget..)
Väldigt gott att ha detta avklarat. Bestämde mig för att laga upp rosten på vänstersidan nu innan jag stoppar i axeln för då är den inte ivägen när man grejar i hjulhuset. Tröskel, skärmkant och plåten bakom hjulhuset ska bytas ut mot friska bitar. Lär få byta ut en del plåt på vänstersidan av kofferten med, men det tänker jag förtränga några dagar till.. :lol:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
norlin
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jan 14, 2011 1:41 pm

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av norlin »

Trevligt bygge. :thumbright: rätt på så många plan.
En fråga:
Pressade på dom nya lagerna. Bra med Mikrovågsugn i garaget, den har jag värmt mycket lager i!
Hur fungerar det? Metall i micro har varit big no no med min kunskap. Men om det fungerar har jag en gamma micro som jag vill använda till det.
Användarvisningsbild
GustafsMats
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis okt 07, 2014 2:33 pm
Ort: Årsunda
Kontakt:

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av GustafsMats »

Vi köpte Strange alu-nav till Valiant med trumbromsar(60-tal), passar rätt av på Kadett B med packboxar o allt. Strange skivor o ok med adapter. Finns dimensioner Wilwoods hemsida har jag för mig.
Länsmans Längtan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
270km/h average flying km
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

norlin skrev:Trevligt bygge. :thumbright: rätt på så många plan.
En fråga:
Pressade på dom nya lagerna. Bra med Mikrovågsugn i garaget, den har jag värmt mycket lager i!
Hur fungerar det? Metall i micro har varit big no no med min kunskap. Men om det fungerar har jag en gamma micro som jag vill använda till det.
Kul att du gillar det!
Det är bara att ta en stor bit papper eller tyg och blöta ner rejält och linda in lagret i. Jag brukar köra det i 2-3 min på full effekt. Vattnet ångar bort och lagret blir runt 100 grader varmt. Rätt så smidigt faktiskt.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
norlin
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jan 14, 2011 1:41 pm

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av norlin »

Det är bara att ta en stor bit papper eller tyg och blöta ner rejält och linda in lagret i. Jag brukar köra det i 2-3 min på full effekt. Vattnet ångar bort och lagret blir runt 100 grader varmt. Rätt så smidigt faktiskt
Smidigt, ja och genialt. Tack för tipset!
Nu blir det till att spara på den risiga gamma micron, visste väl att hording lönar sig.
moggebigge
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån maj 16, 2016 5:57 am

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av moggebigge »

En kastrull med motorolja och en elektrisk kokplatta använder jag. Lagren ramlar på plats och smort blir det ju oxå!

MN
Skriv svar