Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!
Postat: lör nov 22, 2014 11:55 am
Jaha...drog igång ett "nytt" projekt för två veckor sedan.
Bilen är alltså en Opel Kadett från 1974 med 1,2 på 60 hk och en automatlåda för mjuka fina växlingar.. Jag köpte denna bilen i Juni 2008 och tanken från början var att byta drivlina i den. Brukskörde den i några månader och köpte lite grejer till den, pedalställ till en manuellt växlad Kadett, begagnade gula Koni och sänkte den. Köpte en C20xe och Omega växellåda, men dom sålde jag av efter ett tag. Samtidigt så hade jag ju börjat skruva med Camaron och varken tid eller pengar räckte till nått mer projekt så Kadetten blev ståendes. Jag körde med den lite då och då och varje gång blev man sugen på mer effekt, jäkligt trevliga bilar förutom bristen på effekt
För två somrar sedan fick jag en Saab 9000 -98 av en jobbarkompis så då blev motorvalet avgjort iaf. Det som jag gillar med Saabarna är ju att Omegans låda passar rakt på, styrsystemet går att mappa om själv och att dom är rätt så hållbara.
Lyfte ur motorn ur Saaben.
Började titta lite på motorn och mäta lite i Kadetten när jag var trött på att skruva på Camaron. Bra att ha lite att välja på.. Tråg, termostathus, insug, grenrör och oljefilterhuset/hållaren såg ju ut att passa lite sämre. Termostathuset och insuget pekade bakåt mot torpedväggen bland annat.
Började med tråget. Kappade loss botten och en del på sidorna och formade till lite nya delar.
Svarvade till en stos till oljepluggen och distanser till oljepickupen.
Klart att lämna på svetsning. Köpte en Tig nu i somras så i fortsättningen ska det väl gå att klara av alusvetsningen själv..
Blev rätt så bra. Tätt var det med. Rymmer 4,5 liter ungefär, kunde korta originalstickan lite så stämde det med markeringarna.
Förlängde oljeröret och gjorde en skvalpplåt.
Jag kommer komplettera lite mer med text och bilder tills vi är framme i nutid, men nu får det bli garaget!
/David
Bilen är alltså en Opel Kadett från 1974 med 1,2 på 60 hk och en automatlåda för mjuka fina växlingar.. Jag köpte denna bilen i Juni 2008 och tanken från början var att byta drivlina i den. Brukskörde den i några månader och köpte lite grejer till den, pedalställ till en manuellt växlad Kadett, begagnade gula Koni och sänkte den. Köpte en C20xe och Omega växellåda, men dom sålde jag av efter ett tag. Samtidigt så hade jag ju börjat skruva med Camaron och varken tid eller pengar räckte till nått mer projekt så Kadetten blev ståendes. Jag körde med den lite då och då och varje gång blev man sugen på mer effekt, jäkligt trevliga bilar förutom bristen på effekt
För två somrar sedan fick jag en Saab 9000 -98 av en jobbarkompis så då blev motorvalet avgjort iaf. Det som jag gillar med Saabarna är ju att Omegans låda passar rakt på, styrsystemet går att mappa om själv och att dom är rätt så hållbara.
Lyfte ur motorn ur Saaben.
Började titta lite på motorn och mäta lite i Kadetten när jag var trött på att skruva på Camaron. Bra att ha lite att välja på.. Tråg, termostathus, insug, grenrör och oljefilterhuset/hållaren såg ju ut att passa lite sämre. Termostathuset och insuget pekade bakåt mot torpedväggen bland annat.
Började med tråget. Kappade loss botten och en del på sidorna och formade till lite nya delar.
Svarvade till en stos till oljepluggen och distanser till oljepickupen.
Klart att lämna på svetsning. Köpte en Tig nu i somras så i fortsättningen ska det väl gå att klara av alusvetsningen själv..
Blev rätt så bra. Tätt var det med. Rymmer 4,5 liter ungefär, kunde korta originalstickan lite så stämde det med markeringarna.
Förlängde oljeröret och gjorde en skvalpplåt.
Jag kommer komplettera lite mer med text och bilder tills vi är framme i nutid, men nu får det bli garaget!
/David