Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jul 23, 2018 1:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 175 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jun 26, 2016 7:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1244
Ort: Varberg
Nu finns det lite bilder att visa igen. Har hållit på med framvagnen och bränsletanken den sista tiden.

Bild
Drog fram tanken som jag brände hål för ett tag sedan.. Mätte lite och kapade sedan upp ett hål som anpassades så att jag skulle kunna få ner en skiljevägg i tanken.

Bild
Skar till lite delar som skulle komma att behövas.

Bild
Här fotade jag en av dom otaliga provmonteringarna av skiljeväggen. Gjorde först en pappmall för att komma rätt så nära från början. Tanken är att väggen ska hindra det värsta skvalpandet vid inspirerad körning. Har gjort den med ganska bra passform, gliporna som blir räcker förhoppningsvis till för att inte skapa mer problem. Returen går tillbaka på samma sida som pumpen sitter med.

Bild
Gjorde fästen med svetsmuttrar till väggen.

Bild
Svetsade ihop ett lock med bränslepickup och förberett för dubbla pumpar om det skulle behövas framöver.. Röret är ett hydraulrör som är 9 mm invändigt.

Bild
Här är det nästan färdigt och anslutningen för returen hade jag ju gjort i ett tidigare skede. Det som är kvar är en vettig genomföring för kablarna till pumpen, här tar jag tacksamt emot tips på något bra :?: Har Googlat utan framgång. En till sak är kvar, laga hålet som jag brände i tanken med jämte den gamla anslutningen, ska bli intressant att se hur det går...

Över till framvagnen då.
Bild
Förstärkningsplåtar till framvagnsbalken som jag har köpt från Epytec.de (tror jag..) en av plåtarna till att boxa bärarmarna har också fått sig lite svetsprimer på bilden.

Bild
Fixade en 3 mm plåt som jag hålsågade lite i.

Bild
Kapade rent den och borrade fler hål till svetsningen. Totalt tror jag det blev 97 hål borrade till framvagnsdelarna :)

Bild

Bild
Förstärkningarna på plats. Jag har även kortat ner och rostlagat tornen för fjädrarna/genomslagsgummina.

Bild
Balk boxad. Den som kan sin Kadett framvagn sitter nog och småler nu :wink:

Bild
Japp, det går inte att montera länkarmen :lol: Det här tänkte jag på från början att jag skulle kolla på, men det glömdes fort bort..

Bild
Det var bara att skära bort lite på boxningen så att länkarmarna går fritt. Nu är det skapligt färdigt iaf.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 26, 2016 10:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 221
Ort: Vimmerby
Japp, jag satt och smålog. :hihi:
Hur mycket har du kortat struten till genomslagsgummit?
Har du simulerat fjädringsrörelserna utan fjäder med både övre och undre bärarm monterade?
Om inte, skulle jag rekomendera dig att göra det.;)
Gärna utan genomslagsgummit monterat så du ser att inte övre eller undre kulbulten bottnar, bottnar någon av dom innan stoppet så är väl risken att den antingen går av eller kröker/spräcker bärarmen.
I övrigt ser det riktigt bra ut! :thumbright:
Bra jobb med tanken!
Jag önskar att jag gjort nåt liknande när jag ändå hade min lös och väl urspolad.. :doh:
Jag ser gärna några mer bilder på bärarmen när kulbulten är ipressad sen. :)

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 27, 2016 9:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1244
Ort: Varberg
Misstänkte att du skulle inse problemet :) Kortade struten ca. 25 mm. Har inte kollat det än, men det ska jag göra :thumbright: Hade ju varit förargligt att tappa spindeln när man är ute och åker, känns som att det kan inverka negativt på framfarten.. :hihi:
Tackar, jag är hyfsat nöjd med resultatet. Hoppas bara att det kommer fungera bra med tanken. Funderade på att bygga en helt ny tank med bättre utformning, men denna passade ju åtminstone i bilen redan. Lite svårt att veta vad som blir minst jobb i slutändan..
Är det något speciellt du vill se på bärarmen?

Snygg avatarbild du har fixat till med :thumbright:

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 27, 2016 10:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 221
Ort: Vimmerby
Haha, jag gjorde typ samma tabbe själv på min framvagnsbalk. :lol:
Jag är allmänt nyfiken på hur bärarmen ser ut med förstärkningarna du har. :)

Blir intressant att se hur tanken funkar för dig sedan, faller det väl ut så kanske jag blir tvungen att plagiera din lösning.
Nu har du ju ett ordentligt hål att stoppa i skum igenom om det skulle behövas också.
Fördelen med att bygga om origtanken är ju att du fortfarande kan använda bagagen om så önskas. :thumbright:

Ahh, du märkte att jag fumlat till en ny profilbild.
Vill inte kladda med mina bilder i din tråd, men på fb finns några bilder som Snookenrecordings tagit nyligen.
Vill du inte sjunka så lågt att du ger dig in på fb så säg till så löser vi det på nåt annat sätt. ;)

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 30, 2016 9:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1244
Ort: Varberg
Hehe, skönt att man inte är ensam! Jag hoppas verkligen att tanken fungerar som det är tänkt, skulle vara skönt om det inte blir krångligare än så. Precis, det är ju en bruksbil, man måste få med sig all packning :)
FB orkar jag inte med så du får gärna posta lite bilder i tråden, det svämmar ju inte direkt över av Kadetter :lol:

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 30, 2016 9:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 221
Ort: Vimmerby
Dom gångerna jag kört på Action Meet tex så har jag om jag minns rätt packat i verktyg, slicks, drivaxlar, pallbockar, domkraft osv i kadetten och kört dit och hem (12mil enkel). :thumbright:
Är kul så länge bilen är hel hem, pajar det så står man ju med mössan i handen.. :doh:
Ska se om jag lyckas lägga upp några bilder.

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 30, 2016 10:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 221
Ort: Vimmerby
Ehh, känns rätt dumt att fotobomba din tråd såhär..
Men jag hoppas att dom kan vara till lite inspiration eller som avskräckande exempel, smaken är ju som bekant lite olika ibland. :D
Hur har du tänkt med rideheight?
Jag skulle vilja ha min lite lägre men i dagsläget skulle det innebära att jag behöver korta struten till genomslagsgummit och då blir jag tvungen att bygga om bärarmarna fram dvs räta upp/minska vinkeln på kulbultarna både uppe och nere så dessa blir vågräta vid rideheight ist.
Bak behöver jag bygga om/höja kardantunnel, bygga en ny kardanring som är mer som ett rör så
inte kardan kan slå hål i tanken om den går av, då dessa kommer ganska nära varandra, samt haka ur/förstärka rambenen för frigång av momentstagen.
Rätt mycket jobb bara för att få bilen några cm lägre..
En lack ligger nog högre upp på listan för min del känner jag nu. :?


Tack till Snookenrecordings som fick till bilderna bra trots en gassande sol.
Dom svarta trösklarna gör ju att bilen ser ut som en suv, måste på lite gul färg där så småningom.
1.Bild

2.
Bild

3.
Bild

4.
Bild

5.
Bild

6.
Bild

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 02, 2016 7:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1244
Ort: Varberg
Grymt fina bilder och bil! :thumbright:
Jag tycker du ska låta den va i den höjden som den är. Det ska ju finnas lite fjädringsväg också. Får du lackat ner trösklarna så kommer det göra gott med. Dom nya fälgarna blev riktigt bra med!

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 30, 2016 10:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1244
Ort: Varberg
Då var det dags för lite bilder igen.

Bild
Har svetsat i en plåt över original utloppet från bränsletanken som jag lyckades bränna hål i när jag skulle laga lite.. Detta blev tätt iaf.

Bild
Mina Koni dämpare såg ju inte så roliga ut. Är inget man vill skruva fast på en nylackad framvagn..

Bild
Fick bli en omgång i blästerskåpet, lite Hagmans CA primer och sedan några varv med Ral 1006 som tydligen är samma som Koni använder. Satte dit nya klistermärken med. Nu skäms dom inte för sig :)

Bild
Styrväxeln fick sig en genomgång med. Rengjord, vissa detaljer lackade, nya damasker, styrleder, styrstag och fästen i polyurethan . Känns gott när man kan lägga delar på hyllan som är helt klara att montera sedan.

För att kunna måla golvet, kardantunneln och torpeden så behöver svetsjobben inne i bilen vara klara och det som var kvar är fästen till stolarna. Originalfästena har jag kapat bort och man behöver stolar med lite mer sidostöd om det ska gå att svänga utan att trilla ur bilen. Jag köpte stolar från Peugeot 207 Gti (tror jag, kan vara 307 med?) och fästena var för breda för ett Kadett golv.

Bild
Kanske svårt att se något på den här bilden, men jag har smalnat av fästena så att dom passar i bilen. Tror jag fick minska ner dom 40 mm totalt.

Bild
Här är dom nya förstärkningsplåtarna för stolsinfästningarna som jag har svetsat i golvet. I framkant använder jag original fästpunkter så varje stolsfäste sitter bultat med 8 st. M8 mot karossen.

Bild
Ett fäste svetsat och klart.

Bild
Så här ser det ut när det sitter på plats.

Bild
Stolarna på plats med. Känns som om man sitter rätt så vettigt positionerad på förarplatsen, kanske att stolen hade kunnat vara 1-2 cm nämare kardantunneln, men tror inte det är ett problem. Är väldigt bekväma stolar med bra sidostöd. Känns riktigt gott att ha detta med stolsfästena avklarat!

Bild
Fick tillbaka mina grejer från pulverlackeringen igår, är grymt nöjd med resultatet :thumbright: Ska bli kul att montera ihop allt igen.

Det går framåt med projektet iaf. En del steg är ju väldigt tidsödande att hålla på med medans andra är lite mer tacksamma, liten insats och stort resultat. Ska försöka få monterat ihop lite mer av framvagnen och få på lite färg i motorutrymmet och inne i bilen här framöver.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 30, 2016 10:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 221
Ort: Vimmerby
Snyggt! :thumbright:

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 01, 2016 9:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1244
Ort: Varberg
Tackar!

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 01, 2016 9:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Bra jobbat
Härligt att se att det går framåt.
Kommer ev att sälja min 2,0a i vinter om intresse finns (482WHp/685WNm) :-)

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 03, 2016 12:14 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 27, 2016 6:25 pm
Inlägg: 11
Snyggt :thumbright: Ett steg närmare :lakrits:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 04, 2016 9:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1244
Ort: Varberg
MickeK skrev:
Bra jobbat
Härligt att se att det går framåt.
Kommer ev att sälja min 2,0a i vinter om intresse finns (482WHp/685WNm) :-)


Tack. Jo, det är gott med lite framsteg. Aha, bygga motor är väl en av dom grejerna jag ser framemot med projektet, men skicka över spec i PM så kan jag fundera lite :)

Peter: Tackar! Precis, till slut är det bara provkörningen kvar :thumbright:

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 04, 2016 8:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1244
Ort: Varberg
Bild
Grenrör och downpipe är lindade.

Bild
En bild på när jag håller på och maskerar upp för karosserikittet. Det blev en del tejpande.. Svårt att få det någorlunda snyggt med kittet, kanske hade varit bättre att inte maskera alls?

Bild

Bild

Bild
Fick målat inne och under bilen. Blev ok. Är bilens originalkulör, 507 Flamnen Rot. Väldigt röd, minst sagt. :) Känns riktigt gott att ha fått på färg på det mesta, nu är det bara motorrummet kvar och det ska jag måla med riktig spruta.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 175 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010