Re: Kadett C -74 Saab turbo.
Postat: sön jun 26, 2016 7:08 pm
Nu finns det lite bilder att visa igen. Har hållit på med framvagnen och bränsletanken den sista tiden.
Drog fram tanken som jag brände hål för ett tag sedan.. Mätte lite och kapade sedan upp ett hål som anpassades så att jag skulle kunna få ner en skiljevägg i tanken.
Skar till lite delar som skulle komma att behövas.
Här fotade jag en av dom otaliga provmonteringarna av skiljeväggen. Gjorde först en pappmall för att komma rätt så nära från början. Tanken är att väggen ska hindra det värsta skvalpandet vid inspirerad körning. Har gjort den med ganska bra passform, gliporna som blir räcker förhoppningsvis till för att inte skapa mer problem. Returen går tillbaka på samma sida som pumpen sitter med.
Gjorde fästen med svetsmuttrar till väggen.
Svetsade ihop ett lock med bränslepickup och förberett för dubbla pumpar om det skulle behövas framöver.. Röret är ett hydraulrör som är 9 mm invändigt.
Här är det nästan färdigt och anslutningen för returen hade jag ju gjort i ett tidigare skede. Det som är kvar är en vettig genomföring för kablarna till pumpen, här tar jag tacksamt emot tips på något bra Har Googlat utan framgång. En till sak är kvar, laga hålet som jag brände i tanken med jämte den gamla anslutningen, ska bli intressant att se hur det går...
Över till framvagnen då.
Förstärkningsplåtar till framvagnsbalken som jag har köpt från Epytec.de (tror jag..) en av plåtarna till att boxa bärarmarna har också fått sig lite svetsprimer på bilden.
Fixade en 3 mm plåt som jag hålsågade lite i.
Kapade rent den och borrade fler hål till svetsningen. Totalt tror jag det blev 97 hål borrade till framvagnsdelarna
Förstärkningarna på plats. Jag har även kortat ner och rostlagat tornen för fjädrarna/genomslagsgummina.
Balk boxad. Den som kan sin Kadett framvagn sitter nog och småler nu
Japp, det går inte att montera länkarmen Det här tänkte jag på från början att jag skulle kolla på, men det glömdes fort bort..
Det var bara att skära bort lite på boxningen så att länkarmarna går fritt. Nu är det skapligt färdigt iaf.
/David
Drog fram tanken som jag brände hål för ett tag sedan.. Mätte lite och kapade sedan upp ett hål som anpassades så att jag skulle kunna få ner en skiljevägg i tanken.
Skar till lite delar som skulle komma att behövas.
Här fotade jag en av dom otaliga provmonteringarna av skiljeväggen. Gjorde först en pappmall för att komma rätt så nära från början. Tanken är att väggen ska hindra det värsta skvalpandet vid inspirerad körning. Har gjort den med ganska bra passform, gliporna som blir räcker förhoppningsvis till för att inte skapa mer problem. Returen går tillbaka på samma sida som pumpen sitter med.
Gjorde fästen med svetsmuttrar till väggen.
Svetsade ihop ett lock med bränslepickup och förberett för dubbla pumpar om det skulle behövas framöver.. Röret är ett hydraulrör som är 9 mm invändigt.
Här är det nästan färdigt och anslutningen för returen hade jag ju gjort i ett tidigare skede. Det som är kvar är en vettig genomföring för kablarna till pumpen, här tar jag tacksamt emot tips på något bra Har Googlat utan framgång. En till sak är kvar, laga hålet som jag brände i tanken med jämte den gamla anslutningen, ska bli intressant att se hur det går...
Över till framvagnen då.
Förstärkningsplåtar till framvagnsbalken som jag har köpt från Epytec.de (tror jag..) en av plåtarna till att boxa bärarmarna har också fått sig lite svetsprimer på bilden.
Fixade en 3 mm plåt som jag hålsågade lite i.
Kapade rent den och borrade fler hål till svetsningen. Totalt tror jag det blev 97 hål borrade till framvagnsdelarna
Förstärkningarna på plats. Jag har även kortat ner och rostlagat tornen för fjädrarna/genomslagsgummina.
Balk boxad. Den som kan sin Kadett framvagn sitter nog och småler nu
Japp, det går inte att montera länkarmen Det här tänkte jag på från början att jag skulle kolla på, men det glömdes fort bort..
Det var bara att skära bort lite på boxningen så att länkarmarna går fritt. Nu är det skapligt färdigt iaf.
/David