Sida 10 av 19

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön sep 04, 2016 8:48 pm
av Gregerr
Snyggt och inspirerande :thumbright:

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppdat. 18/12.

Postat: sön dec 18, 2016 8:08 pm
av David Herbertsson
Det är väl dags att visa lite livstecken i tråden igen..

Bild
Har fått på lite färg i motorutrymmet. Fick bli pensel då jag inte orkade maskera allt och inte ville damma ner hela garaget.

Bild
Har monterat på lite delar som har fått färg på sig. Kul att montera saker som är klara :)

Bild

Bild
Slipade ur 2 eller 3 mm. ur bärarmarna så att det går att få lite mer camber.

I övrigt så har jag haft en del motgångar med framvagnen. Den ena hylsan till bussningen i undre bärarmen skar när jag pressade i den och var helt omöjlig att få bort. Byggde lite olika pressverktyg men fick till slut ge upp och kapa sönder hylsan. Detta medförde att jag fick köpa en uppsättning nya polybussningar och en uppsättning nya original bussningar för att få en ny hylsa... Tog ett djupt andetag och pressade i hylsa/bussning nr. två. Styrkt av framgången tänkte jag pressa i undre spindellederna lite snabbt och lätt så att bärarmarna skulle bli klara.. Riktigt så blev det inte. Jag hade ju köpt spindelleder till Kadett med CIH motor och dessa har större ytterdiameter än 1,2:ans så jag lyckades knäcka en bärarm innan jag insåg att det var plåten som gav sig och inte leden som hittade rätt i sätet. Man kan dra slutsatsen att det är viktigt att kontrollmäta saker innan montage. Färdigställandet av framvagnen får därför avvakta lite tills jag har fått tag i lite nya grejer.

Eftersom att jag har elskräck gav jag mig på att reda ut elsystemet på motorn, kan ju inte gå sämre än framvagnen liksom.. Eller? :lol:

Bild
Kontakten längst till vänster är till styrboxen och behöver inte göras någonting med. Kontakten i mitten tror jag är till diagnosuttag och kontakten längst till höger heter H33-4 på Saab-språk. Det är på denna man gör all inkoppling. Är man smart så tar man loss motsvarande kontakt från donatorbilen så kan man skarva på den, jag har alltså ingen sådan :roll:

Bild
Idag fick jag märkt upp dom sista kablarna som ska kopplas in, tror jag. Min elhärva var från en 96:a så vissa färger var annorlunda. Är inte så mycket som behövs för att motorn ska starta om man ska tro på allt man läser. Tror det var 5 kablar som ska matas med 12 v. , 9 kablar totalt som jag har tänkt använda. Styrning till reläna, hastighetssignal in osv. Man kanske skulle lyxa till det och även koppla in OBDII kontakten så att man kan läsa ut felkoder?
Om jag får detta att fungera så ska jag försöka skriva ihop något som kan hjälpa andra elallergiker med inkopplingen av Trionic, det jag har hittat har inte varit på tillräckligt låg nivå för att jag ska förstå :hihi: Kommer även uppdatera tråden som finns här under Allmän Motorteknik med lite länkar, då vissa av dom gamla som hänvisades till där inte fungerade längre.

I övrigt har jag slipat på lite mer järnskrot som sedan har varit på pulverlack, dom sista fästena, tryckrör, stolsfästen osv.
Förhoppningsvis dröjer det inte lika länge tills nästa uppdatering.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppdat. 4/9 Sid. 9

Postat: lör dec 24, 2016 4:06 pm
av Peter I
Ser ju kanon ut. :banana: Tråkigt med motgångar, men d drabbar väl alla bilbyggare under resans gång. :shock: Keep up the good work :thumbright:

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppdat. 4/9 Sid. 9

Postat: sön dec 25, 2016 11:01 pm
av David Herbertsson
Tack så mycket! Japp, motgångar är en del av arbetet :)

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppdat. 4/9 Sid. 9

Postat: mån dec 26, 2016 10:12 am
av MickeK
Japp. Klart du skall koppla in ODB2. Då får du ut ev felkoder och kan dessutom ta ut värden i realtid så länge du inte närmar dig varvstopp.

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppdat. 4/9 Sid. 9

Postat: ons jan 25, 2017 9:15 am
av Frasse78
Hej

Jag är ny på det här forumet, har också ett kadett c projekt på Garaget i vilken det ska i en saab snurra, så jag vore extremt tacksam för ett enkelt Elshema!

Re: Kadett C -74 Saab turbo. Uppdat. 4/9 Sid. 9

Postat: ons jan 25, 2017 12:31 pm
av David Herbertsson
Hej!
Kul med fler Kadetter! Har skrivit lite i denna tråden om inkopplingen:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=93817

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön feb 19, 2017 7:40 pm
av David Herbertsson
Bild

Bild
Fick ordnat elen till karossen. Gick ju inte att montera fula strålkastare när allt annat var målat så det fick bli att slipa, grunda och måla när man ändå höll på.

Bild
Byggde ett fäste till fördelningsblocket till bromsrören.

Bild

Bild
Första rören dragna.

Bild

Bild
Efter att dessa bilderna togs så har jag gjort om så att främre kretsen kopplas på samma utgångar från huvudcylindern..

Bild
Äntligen var det dags att lyfta i motorpaketet igen! Got å slippa kliva runt den klumpen på golvet :)

Bild
Wastegaten är en 38 mm från Biltema så den behövde lite kärlek. Här ser man vad som är maximalt ventillyft innan fjäderkoppen bottnar i huset, hela 6 mm! :lol:

Bild
Det var bara att kapa enligt linjen, ca. 8 mm som skulle bort. Efter detta fick man fullt lyft på ventilen. Innan jag satte ihop den igen så portade jag till innerradien så nu finns det förutsättningar för en bättre reglering av trycket.

Bild

Bild
Målad med värmefärg och på plats ihop med grenröret.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön mar 05, 2017 5:18 pm
av David Herbertsson
Har lämnat lite mer delar på pulverlack så tog tag i rosten istället.

Bild
Nedre delen av A-stolpen lämnade lite övrigt att önska.

Bild
När det värsta var borta så var det bara att fortsätta att kapa så man skulle ha något att fästa nya plåten i.. :)

Bild

Bild

Bild
Fixade till en ny plåt, svetsa, slipa och grunda. Varje bit som byts ut är ett framsteg. Nu ska jag inte laga så mycket mer rost innan jag har kommit ut och kört med bilen. Behöver laga lite rost i reservhjulsbaljan eftersom jag har tänkt att montera batteriet där.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön mar 12, 2017 8:17 pm
av David Herbertsson
Bild
Det värsta bortkapat.

Bild
Undersidan. Är dubbelplåt där rambalken ansluter mot golvplåten. Kanten på balken var inte så bra och eftersom jag ändå ville ha ett slätare golv så gjorde jag en ny nederdel till balken.

Bild
Nya biten på plats.

Bild
Golvplåten på plats.

Bild

Bild
Kompletterat med fästen till batterilådan, dräneringshål och grundat.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön mar 12, 2017 8:27 pm
av kg-racer
Snyggt jobbat :thumbright:
Det är inspirerande att följa ditt projekt.
Jag har skaffat en Ascona A som jag håller på med.

Mvh Kjelle.G

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: mån mar 13, 2017 9:25 pm
av David Herbertsson
Tack så mycket!
Kul att höra, det är från andras projekt jag själv får inspiration att skruva, så det är ju kul om man kan inspirera någon annan.
Trevligt :thumbright: En Ascona A med 16v. var min första "äldre" Opel. Fy fasen, den hade jag mycket kul med! Den är nog en väldigt stor anledning till att jag bygger Kadetten faktiskt..

Vad har du för planer för den?

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: mån mar 13, 2017 9:37 pm
av kg-racer
Ja jag har gillat dom sedan jag hade en som första bil, har varit sugen på en igen på senare tid så när jag hittade den här i Uppsala reggad med volvo 230E, bur och volvo bakaxel så var det ingen tvekan. Planen är enkel få igång den med 230fk med bmw zf och ut och ha kul :twisted:
Mvh Kjelle.G

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: mån mar 13, 2017 10:39 pm
av David Herbertsson
Det låter som en bra plan! :thumbright:
Lägg gärna upp en tråd, alltid kul att se mer byggen.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis okt 17, 2017 8:16 am
av Conny_H
Klart kul att läsa =) jag ska snart börja med en kadett C också

/Conny