Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör mar 23, 2019 2:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 211 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 24, 2014 1:03 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 225
Ort: Vimmerby
Hur går tankarna gällande värmepaket och fläkt?
Rekommenderar starkt att ha det i någon form iaf. :)
Jag är jäkligt glad att att jag har det kvar i min.
Hur mycket plats får du för grenrör/turbo mot rattstång och bromsservo?
Kul att du lägger upp mycket bilder, fortsätt så! ;)

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 24, 2014 1:05 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 225
Ort: Vimmerby
The skrev:
Härligt med ett bygge utan traktormotor!

:angryfire:
:wink:
:hihi:

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 24, 2014 8:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Ett tips som kanske kommer lite sent men vill ändå dela med mig, våra bilar har vissa likheter :-)
Oljetrågets framkant kommer inte gilla hastiga inbromsningar.
Mitt har ungefär samma 45graders lutning i framkant, jag fick sätta skvalpplåt i backen för att behålla oljan till pickuppen.
Bättre få tipset nu än efter ett ras.

MVH Micke
http://www.garaget.org/?car=341184

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 24, 2014 10:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1277
Ort: Varberg
The: Ok, det är så det ligger till då.

J.Eklund skrev:
Hur går tankarna gällande värmepaket och fläkt?
Rekommenderar starkt att ha det i någon form iaf. :)
Jag är jäkligt glad att att jag har det kvar i min.
Hur mycket plats får du för grenrör/turbo mot rattstång och bromsservo?
Kul att du lägger upp mycket bilder, fortsätt så! ;)


Jag kan säga så här: Det finns ingen som helst tvekan om att jag ska ha värmepaket, fryser jämt och åker med full värme på i bruksbilen 360 dagar om året ungefär :)
Dock vet jag inte vad jag ska ha för paket.. Har kollat lite på dom här Motorsport/kitcar med inbyggd fläkt, det är ju smidigt, men jag är rädd att värme effekten är för dålig i dom? Det bästa vore ju att få tag något från en vanlig produktionsbil, har läst någonstans att det sitter ett färdigt litet paket med fläkt och allt i nån Mercedes kombi, som värmare till typ baksätes passagerarna. Får forska vidare i det. Har du bara flyttat original?
Vad det gäller grenrör och downpipe så ser det inte helt hopplöst ut iaf. Turbon hamnar uppåt och framåt, har faktiskt haft en tanke på att sätta den på tvären framför motorn, typ som MickeK har på Corsan, men vi får se. Det går precis förbi ett 3" rör mellan kaross och rattstång så downpipen klarar sig med, får väl platta till det lite för att få mera frigång.

MickeK: Det var ett bra tips! Jag tänkte lite på det när jag gjorde skvalpplåten, i framkant där så ligger den rätt så tätt mot "golvet" på tråget, ser ju inte så ut på bilden, men där är nog bara en 3-4 mm springa. Men det kanske är för dåligt ändå?

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 24, 2014 2:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 225
Ort: Vimmerby
Jag har kvar original värmepaket på orig platsen.
Flyttade inte bak motorn så mycket som du gjort, utan satte den så långt bak det gick med orig värmepaket å fläkt.
Jag har ist problemet med min lutande 8v motor att det är riktigt trångt på avgassidan..
Det Merca paketet lät smidigt. :)

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 24, 2014 3:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
När du har 45graders vinkel på tråget är det bara noll som gäller för att stoppa oljan. Oljan får rinna ner på sidorna.
Det är i alla fall min erfarenhet.

MVH Micke

http://www.garaget.org/?car=341184

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 24, 2014 9:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1277
Ort: Varberg
J.Eklund: Ok. Ja, det sparar ju mycket jobb att inte plocka bort dom grejerna, blir lite saker att skaffa och lite hål att lägga igen. Kan tänka mig att det blir trångt, tur att dom inte har grenröret på andra sidan :) Har du förresten någon byggtråd på din Kadett? Skulle vara kul att läsa mer om den!

MickeK: Det kan hända att jag får ge mig på det igen då.

Bild
Tornen till motorfästena satt lite högt upp så jag fick kapa ner dom lite.

Bild
Sänkte väl ner det 30 mm ca. och smalnade av det lite på längden.

Bild
På högersidan byggde jag helt nytt. Sänkte ner det ca. 35 mm och flyttade det ca. 30 mm bakåt. Borde varit ännu längre bak märkte jag sedan..

Bild
Otroligt vackert..

Bild
Lyfte i motorn igen för att kunna måtta lite på motor och växellåds fästena.

Bild
Långt bak blir det. Här ser man även min omdragning av remmen efter att jag har tagit bort lite onödiga saker på motorn, förhoppningsvis fungerar det bra.

Bild
Skaplig plats för grenrör och huvudcylinder iaf. Funderar på att kapa lite till här, men då får jag flytta och bygga om länkaget till gaspedal osv.

Bild
Anslutningen på vattenpumpen klarar sig med, en 90 graders böj på den så är man hemma.

Bild
Har kapat fram lite frigång på högersidan med. Inget som direkt sitter illa till på denna sidan.

Bild

Bild
Tråget hamnar 20-30 mm lägre än framvagnsbalken. Får väl göra en hasplåt i 10 mm Hardox :lol:

Sen en fråga för proffsen:
Bild
Blir det dumt med belastningen för motorkudden om rhs-profilen sitter som den gör på bilden? Motorkudden är ju rätt så styv, men det blir ju en vridande kraft bakåt nu?

Bild
Högersidans fäste får ju riktas lite mer bakåt för att träffa plattan på motorn. Hade ni gjort en ny platta som går längre framåt på motorn så att staget ansluter mer rakt eller är det inget att bry sig om. Kanske bara göra ett stadigare växellådsfäste då det får bära mer av vikten?

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 24, 2014 10:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 225
Ort: Vimmerby
MickeK skrev:
Härligt.
Detta är det jag gillar, du är på rätt väg :-)
Lycka till med ditt bygge.
Så här kan det se ut med en saab motor i en opel.

MVH Micke

Funderar lite på att flytta mitt luftfilter.
Hur funkar det med placeringen av luftfiltret Micke?
Har du kört mycket i regn och allmänt grisigt väglag?
Tänker mest hur det blir med grus och vatten där framme?

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Senast redigerad av J.Eklund mån nov 24, 2014 10:27 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 24, 2014 10:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 225
Ort: Vimmerby
David Herbertsson skrev:
J.Eklund: Ok. Ja, det sparar ju mycket jobb att inte plocka bort dom grejerna, blir lite saker att skaffa och lite hål att lägga igen. Kan tänka mig att det blir trångt, tur att dom inte har grenröret på andra sidan Har du förresten någon byggtråd på din Kadett? Skulle vara kul att läsa mer om den!

Har tyvärr ingen projekttråd, det händer för lite helt enkelt.
Kan nog skrapa fram nån bild eller 2 om det är nåt speciellt du är nyfiken på? :)
Haha, du får ju löjligt mycket plats framför motorn. :thumbright:
Även om kylare och ic stjäl lite plats sen.

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 24, 2014 11:40 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Kudden kommer få belastningen rakt ovanifån i vilket fall förutsatt att inte stålprofilen vrider sig.

Har du en profil som pekar rakt mot kudden annars? Det går ju bra att snedkapa mot blocket.

Finns det inte skruvar på generatorfästet som går att använda?

mvh

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 25, 2014 9:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1277
Ort: Varberg
J.Eklund: Ja, det blir gott om plats faktiskt. Blir ju inte så trångt med fläktkåpa och så heller.

Dennis M: Ibland tänker man inte så långt :) Jag gjorde fästet så som det ser ut på bilden typ. Profilen pekar rakt mot kudden ja.
Jag tror bara det är ett bulthål till nere på högersidan, ungefär mitt för motorkudden. Kommer nog bara göra en ny plåt till blocket, som är lite längre och högre så kan profilen ansluta lite mer rakt mot motorn.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 25, 2014 11:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 225
Ort: Vimmerby
Om du vill ha samma bultmönster fram och ev tänkt regga den så småningom, kan det här vara läsvärt. ;)
http://www.opelsportclub.com/forums/sho ... hp?t=79914
Ett litet varningens finger bara, det är jävligt mycket enklare att hitta balla fälgar om man har kvar 4/100 har jag märkt.. :doh:
Att hitta fälgar till 5/108 som passar utan breddning är lite svårare. (Beror lite på hur låg man tänkt ha bilen också, vill man inte åka jättelågt så funkar det nog.)
Men ska man ha 4/100 så får man ju borra om bultcirkeln på drivaxlarna å greja om man kör av dom.

Jag åker typ "så lågt det går" utan att bygga om framvagnen, med endast valsade skärmkanter och volvo 15" plåt.
Funkar, men är väl inte någon fröjd för ögat.. :roll:
Den ser inte så låg ut pga allt svart skit föregående ägare sprutat i nerkanten.
Bild

Denna bild snodde jag av Vibo på Garaget. :whistle: :roll:
Bild

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Senast redigerad av J.Eklund tor nov 27, 2014 4:47 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 26, 2014 12:10 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 225
Ort: Vimmerby
Kom på att du kanske inte vill ha en massa bilder på andras bilar i din projektråd, bara hojta till så städar jag bort dom! :)

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 27, 2014 4:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1277
Ort: Varberg
Kanon, tack för infon! Har nog läst det på Osc, men hade glömt bort det. Du kör med Volvo 240 huvudcylinder med eller? Absolut inga problem med bilder, bara roligt!

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 27, 2014 6:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 225
Ort: Vimmerby
Jag kör typ hela bromssystemet från volvo 240.
Dvs huvudcylinder, "förgreningsblock" och reducerarna till bakbromsarna.
Oken och skivorna fram också, bak hängde dom ju med axeln från 240 också.
Bromsservo från Nissan Micra, (samma slaglängd, bult indelning).
Svetsade en rak plåt över fördjupningen i torpedväggen och förstärkte lite bakom så den inte ska svikta när man trycker på pedalen.
Vill minnas att man får göra ett eget fäste vid pedalen så den gängade stången på servon passar också.
Sen måste man ju inte va lika dryg som jag, och dra bromsrören invändigt.. :D

Bild

Det har funkat för mig, inga anmärkningar vid reg osv heller.
Går säkert att få ännu bättre bromsverkan om man kör med bromsvåg till bakbromsarna ist för dessa.
Bild

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Senast redigerad av J.Eklund ons feb 25, 2015 11:16 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 211 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010