J.Eklund: Ok. Ja, det sparar ju mycket jobb att inte plocka bort dom grejerna, blir lite saker att skaffa och lite hål att lägga igen. Kan tänka mig att det blir trångt, tur att dom inte har grenröret på andra sidan
Har du förresten någon byggtråd på din Kadett? Skulle vara kul att läsa mer om den!
MickeK: Det kan hända att jag får ge mig på det igen då.
Tornen till motorfästena satt lite högt upp så jag fick kapa ner dom lite.
Sänkte väl ner det 30 mm ca. och smalnade av det lite på längden.
På högersidan byggde jag helt nytt. Sänkte ner det ca. 35 mm och flyttade det ca. 30 mm bakåt. Borde varit ännu längre bak märkte jag sedan..
Otroligt vackert..
Lyfte i motorn igen för att kunna måtta lite på motor och växellåds fästena.
Långt bak blir det. Här ser man även min omdragning av remmen efter att jag har tagit bort lite onödiga saker på motorn, förhoppningsvis fungerar det bra.
Skaplig plats för grenrör och huvudcylinder iaf. Funderar på att kapa lite till här, men då får jag flytta och bygga om länkaget till gaspedal osv.
Anslutningen på vattenpumpen klarar sig med, en 90 graders böj på den så är man hemma.
Har kapat fram lite frigång på högersidan med. Inget som direkt sitter illa till på denna sidan.
Tråget hamnar 20-30 mm lägre än framvagnsbalken. Får väl göra en hasplåt i 10 mm Hardox
Sen en fråga för proffsen:
Blir det dumt med belastningen för motorkudden om rhs-profilen sitter som den gör på bilden? Motorkudden är ju rätt så styv, men det blir ju en vridande kraft bakåt nu?
Högersidans fäste får ju riktas lite mer bakåt för att träffa plattan på motorn. Hade ni gjort en ny platta som går längre framåt på motorn så att staget ansluter mer rakt eller är det inget att bry sig om. Kanske bara göra ett stadigare växellådsfäste då det får bära mer av vikten?
/David