Sida 12 av 19

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön feb 04, 2018 8:57 pm
av David Herbertsson
Rost var det ja..

Bild
Anslutande delen mot hjulhuset bak var ju uppenbart dålig, i framkant var det bara ett litet hål i tröskeln. När jag slipade av uppdagades det lite tjusiga lagningar med spackel och allmän misär.

Bild

Bild
Skärmkanten var även den reparerad sedan tidigare. Här blir det byte av skärmkant och innerskärm.

Bild
Tröskeln på väg loss.

Bild
Förstärkningsplåten innanför var dålig i nederkanten.

Bild

Bild
Kapade bort den och gjorde en ny nederdel.

Bild
Medans förstärkningsplåten var bortkapad lagade jag hörnet på plåten innanför.

Bild
Gjorde även en ny nederdel till den plåten med uttag för domkraftsfästet och resten av hörnet.

Bild
Plåten svetsad och slipad. Förövrigt svårt att fånga plåt på bild..

Bild
Bytt ut det mesta av nederkanten på tröskeln så att man har något friskt att svetsa den nya i.

Har en hel del mer plåt att byta ut så jag ber att få återkomma i ämnet. Blir rostlagning minst en månad till, om inte mer, innan det är dags att montera något igen. Lika bra att ta det nu annars lär det inte bli av. Kommer att begränsa mig till vänstersidan av bilen, kofferten och sandplåten bak. Antagligen är tröskel och skärmkant likadan på högersidan, men jag vill komma ur garaget i år så det får vänta.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: mån feb 05, 2018 10:04 pm
av Thed_J
Du gör snygga jobb! Det blir ett grymt bygge.
Jag regerade på det sista du skrev, för det är i detalj exakt det jag gör/kommer göra på min bil... Jag byter vänster tröskel, skärmkant o sandplåt samt lite rep i golv/bagage. I tillägg så har jag bytt samma bitar innanför tröskeln. Bilen är en amazon. Och höger sida får vänta om jag ska få åka i sommar..

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön feb 11, 2018 8:09 pm
av David Herbertsson
Thed_J: Tack så mycket, jag hoppas att det ska bli en kul bil sedan. Det låter klokt, man behöver avgränsa sig lite för att bli färdig någon gång..

Bild

Bild
Ytterplåten vid A-stolpen såg lite misstänkt ut när jag slipade av den så jag kapade bort den för att kolla insidan. Dörrgångjärnen var infästa med plattjärn svetsade lite härs och tvärs.

Bild
Stagade upp nedre gångjärnet med en profil för att hitta någorlunda rätt senare..

Bild
Det här snittet förenklar i och urstigning i bilen väsentligt! :lol:

Bild

Bild
Detta hålet i innerplåten hamnade lite ivägen för mitt nya fäste till dörrgångjärnet så jag fick sektionera det lite. (Svetsarna i nederkanten ser ut som skit, tre lager med plåtar med massa gott smet emellan..)

Bild
Blev lite otålig med svetsningen av det sektionerade hålet så det blev en schysst kurvatur på kanten.

Bild
Jag har ingen krymphammare, så jag gjorde ett försöka att krympa med gassvetsen. Värma stort som en 50-öring, baka lätt runtom med hammaren och sedan kyla snabbt med en blöt trasa. En liten stund såg det värre ut än när jag började, men det ordnade upp sig.

Bild
Det sista hjälpte jag till med hammare och mothåll, resultatet blev inte helt perfekt, men det duger åt mig.

Bild
Med plåten riktad kunde jag börja på fästet till gångjärnet. Dom två första bitarna passas in.

Bild
Papp-mall till plåten.

Bild
Passar in ett bakstycke.

Bild
Svetsat och klart. Jag lade ner väldigt mycket tid på att få symmetriskt placerade hål för svetspunkterna.. :wink:

Nu är det bara resten kvar!

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis feb 20, 2018 12:16 am
av loop
gött att se framstegen.

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis feb 20, 2018 8:45 pm
av Daniel-635
ÅÅh GUD :shock:

Konstigt att man kan känna lukten av kapskivor och brinnande färg genom internet....

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: ons feb 21, 2018 9:46 pm
av David Herbertsson
loop: Tackar.

Daniel-635: Digital Scratch-and-sniff... :) Förstår att det väcker känslor (positiva? :lol: ) då du verkar ha haft din beskärda del av rostlagning med..
Jag är lite kluven till rostlagning, å ena sidan kan jag tycka själva plåtformandet är roligt, å andra sidan blir jag lipfärdig när man skruvar isär något eller slipar av underredsmassa och gammalt spackel och det inte blir något kvar av plåten.. :? En annan aspekt är ju att det tar så jäkla mycket tid i anspråk. Hade jag inte behövt laga någon rost på Kadetten så hade den varit klar vid detta laget.

Tar gärna emot lite tips om någon har vad gäller ytbehandling i samband med rostlagning. Finns ju många teorier kring detta.
Där det ska svetsas eller blir dubbelplåt har jag kört med Volvos svetsprimer och sedan Hagmans CA primer, om man kommer åt. Har det varit "utvändig plåt har jag lagt färgen sedan på CA primern. Vad är ett bra tillvägagångssätt på insidan trösklar osv.? CA primer och sedan spruta i mängder med typ hålrumsvax eller trögflytande olja?
Om jag minns rätt behöver ju CA primer täckmålas för att bli "tät"

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tor feb 22, 2018 7:42 pm
av Daniel-635
David Herbertsson skrev:
Förstår att det väcker känslor (positiva? :lol: ) då du verkar ha haft din beskärda del av rostlagning med..
/David
Som Gessle en gång sjöng här kommer alla känslorna på en och samma gång... :hihi:

Skönt att dra lamelltrissan över sista svetspunkten, och veta att nu är det dags för grundfärg.

Vidrigt när kapmaskinen hugger, trissan sitter fast, och man dessutom kapat sönder kablaget till baklamporna...


Vissa grunder färger kräver definitivt täckfärg, men jag tror att även hålrumsbehandling borde räcka i en tröskel.
Värre under mattor tex. där fukten kan bli liggande länge, jo jag har sett hur det kan bli...

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön feb 25, 2018 7:58 pm
av David Herbertsson
Daniel-635: Haha, fasen vet om inte det är bättre än att laga rost än att lyssna på Gessles nöd-rim. "Jag knyter mina skor och fäller upp min krage så att den blir stor.." Va fan? :doh: :lol:
Det där med kablaget till baklamporna, antingen har du gjort det själv, eller så är du väldigt uppmärksam :thumbright: På bilden här ovanför har jag nämligen kapat av mitt..
Alltid roligt att lyfta på golvmattan och se rakt ner i garagegolvet..

Bild
Kapade bort den gamla lagningen och slipade fram lite mer dålig plåt.

Bild

Bild
Hörnet och kanten var lite dåliga så ersatte dom med lite ny plåt.

Bild
Nya plåten på plats. Fästet till nedre gångjärnet har också hittat dit.
Håller på att tillverka balken som binder ihop övre och nedre gångjärnet och ger lite mer stadga i plåten innan ytterplåten ska på igen.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tor mar 08, 2018 1:43 pm
av Bösen
Jäklar va du va duktig på plåtarbete :D :thumbright: :thumbright:

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tor mar 15, 2018 8:39 pm
av David Herbertsson
Bösen: Tack för det, försöker så gott jag kan.

Bild
Fick dit förstärkningen mellan gångjärnen.

Bild
Grundat ytterplåtarna.
Punktade dit ytterplåten och fick testade då att provmontera dörren och se så att allt stämde, det var ju en..... himla tur.. När jag svetsade dit förstärkningen mellan gångjärnen fick jag snilleblixten att rätta upp sidoplåten lite när jag ändå svetsade dit förstärkningen, med följden att jag flyttade gångjärnens position :doh:
Dörren passade inte alls längre.

Bild
Bara att bryta ihop och kapa bort ytterplåten och såga loss gångjärnet och göra otaliga provmonteringar tills det gick att svetsa ihop det igen.
Blev ju inte lättare av att dörren är rostig och krokig heller :lol:

Bild

Bild
Fästet för dörrstoppet hade även hamnat lite för långt in. Flyttade ut det så att det sitter mer centrerat i öppningen.

Bild

Bild
Efter dom backjobben var det väldigt skönt att få på ytterplåtarna och jag kan nu anse denna biten som "färdig". Är lite slipande och någon svetspunkt kvar att lägga.
Har gått vidare till hjulhuset bak för att kunna få på inner och ytterskärm där innan jag passar in tröskeln igen. Blir i princip byte av hela innerskärmen bak.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: mån aug 06, 2018 6:03 am
av patrikh
Några framsteg här? :)

Har själv blivit med kadett c igen och planerar något liknande projekt!
Mycket bra tråd för inspiration!

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tor aug 09, 2018 10:50 pm
av David Herbertsson
Det har inte varit så stora framsteg sista månaderna, tyvärr. Har tagit tag lite i plåtjobbet sista dagarna iaf.
Trevligt, vad blev det för årsmodell på din? Hur ser planerna ut?

Bild

Bild

Bild

Bild
Bältesinfästningen på högersidan lagade jag för några år sedan och nu var det dags för vänstersidan. Kvar är att svetsa dit den gamla förstärkningen och svetsmuttern.

Bild
Fick kapat till innerskärmen och passat in den.

Bild
Grundat och svetsprimer på.

Bild
Hade kapat lite mycket på nya tröskeln så fick svetsa tillbaka en bit.. Konstigt, jag kapade flera gånger och den blev fortfarande för kort?! :roll:

Bild
Tröskeln och skärmkanten tillpassade, grundade på insidan & punktade på plats.

Bild

Bild
Svetsat och slipat.

Håller på med plåten som sitter mellan hjulhuset och sandplåten. Man ser på bilderna att den är fastpunktad. I det jobbet ingår golvet på vänstersidan i kofferten, rambalken och sista delen i innerskärmen som ansluter mot golvet och rambalken. När det är klart så blir det nog till att byta hela sandplåten bak med för den är inte så bra heller. Efter det så kan man ju faktiskt skruva på bakaxeln och börja på byggandet/slutmonteringen.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: fre aug 10, 2018 7:50 am
av icklas
öuh vilket jobb :roll: ... bra kämpat

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: fre aug 10, 2018 1:10 pm
av pickis
hej
nice projekt. när jag ser bilderna är jag glad att jag är klar med min rost
kämpa på det ser fint ut
ang rostfärg använder jag Sadolin järn o metalfärg en topp o grundfärg i ett
o man kan blanda den i vilken kulör man vill
så man kan måla i samma färg som resten av bilen
jag köper den på optimera

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: fre aug 10, 2018 8:47 pm
av patrikh
David Herbertsson skrev: ...
Trevligt, vad blev det för årsmodell på din? Hur ser planerna ut?
...
Det är en city, 1976 års modell!

Planerna är rätt likt ditt recept. 240 bakaxel (antagligen i opel upphängning med stege) och 240 nav/bromsar fram. Ang motor så pendlar det mellan Saab t5 och Volvo b230fk, det som slutligen avgör är nog vad jag får tag på som är prisvärt. Båda har sina för och nackdelar :)
Tanken är att ha resten av bilen som den är, lite sänkt, men behålla bruksvärdet med inredning och så vidare och inte spåra ur allt för mycket (det spårar generellt alltid ur så vi får se :hihi: )

Som tur var har jag inte lika mycket rost att laga som du, vilket du gör ett grymt jobb med :thumbright: