Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön maj 19, 2019 9:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 220 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15
Författare Meddelande
InläggPostat: sön feb 24, 2019 7:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
Tack för svar Daniel, man förstår ju att SFRO hellre är med från början i processen så att dom kan avvärja dom värsta snedstegen iaf.
Jag har försökt att tänka igenom vad jag kan ha för tveksamheter sett från SFRO´s synvinkel; det jag kommer på är växellådsfästet som jag delvis har slipat ner lite på någon av svetsarna & fästet till stödlagret som jag har slipat ner alla svetsarna på, gjorde ju dock rejäl V-fog innan svetsning, men det är väl bara att bygga ett nytt om det skulle behövas.
Momentarmen har jag inte slipat någon av svetsarna på så den borde bara vara att blästra av så att det går att inspektera lätt & bakaxeln har jag inte heller slipat någon av svetsarna på så där borde det räcka att köra av fogarna med roterande stålborste.
Framvagnen är ju förstärkt och uppgraderad så att den motsvarar/överträffar 1,9 liters Kadett, i övrigt är ju inte geometrin ändrad på.

Bromsarna tror jag är rätt så väl anpassat både i förhållande till fram/bak och till fordonets vikt. Ska räkna lite hur det står sig gentemot org. 240 fram/bak.
Fick hem den nya Bygghandboken igår och som jag misstänkte fick jag backning på avståndet mellan fästpunkterna till bränsleslangarna, skulle sitta på max 200 mm CC. men det blev bara 3 som behövde kompletteras med under bilen och sedan behövs det 2 eller 3 sista sträckan fram till fuelrailen och dom kommer jag nog skruva i motorn.
Bromsröret som går till bakaxeln var klamrat rätt och det som går över framvagnsbalken får jag komplettera med några klammer.

Ska göra klart alla punkter som jag själv kan komma på och sedan får vi se vad som återstår.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 26, 2019 9:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
Jaha, har fått avverkat lite punkter sen sist..

Bild

Bild
Så här har mina genomföringar till handbromsvajrarna sett ut i tre år eller nåt.. Ville ha någon fin tätning som inte krånglar till bytet av vajrar. Har letat lite olika gummigenomföringar och kollat när jag har varit på skroten. Känns som en enkel punkt som jag inte har hittat någon bra lösning på. Förra veckan gick jag runt och letade efter annat på Biltema och hittade universal spindelleds tätningar & då fick jag en idé.. :)

Bild
I skrotlådan hade jag två rör med lämplig dimension och med falsar på. Kapade till passande vinkel mot karossen.

Bild
Svarvade till två brickor och svetsade fast så att tätningen skulle få en bredare kant att greppa mot.

Bild
Kanske inte så lätt att se, men monterat & målat. Riktigt gott att ha det avklarat!

Bild
Plåten fastsvetsad igen.

Bild
Bakdämparna dök upp också, hoppas att dom ska fungera lika bra som dom ser ut.

Bild
Bakvagnen monterad.

Bild
Genomslagsgummin i framvagnen stod näst på tur. Satte popmuttrar i tornen & svarvade två brickor med lite kona för att matcha övergången mellan tornen och bussningen.

Bild
Monterat och klart.

Jag beställde GAZ dämpare till framvagnen med, dessa bör dyka upp i mitten av April. Har även klamrat fast främre bromsrören med rätt CC avstånd samt kompletterat bränsleslangarna med tre fästpunkter till.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 28, 2019 1:56 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 227
Ort: Vimmerby
Kul att det tuffar på framåt. Smidig lösning för vajrarna. :thumbright:

Var sfro okej med att du kör slang hela vägen fram och tillbaka till bränslet?
Jag fick tydliga order om att det var bara okej med så kort slang som möjligt vid övergång mellan rör/motor, rör/tank, och vid filter och ev extern pump resten var tvunget att vara rör i stål, koppar eller alu annars släppte han inte igenom bilen.
Spelade ingen roll vilken typ av slang, all slang åldras och spricker till slut var sfro gubbens motivering.
Bra tänker så det inte kommer upp vid bes som först.

Jag hade helst gjort som du och dragit slang, men det har ju iof funkat med alurör i snart 8år också..

Snyggt jobbat med genomslagsgummina.

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 28, 2019 7:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Inlägg: 2117
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Nice bygge :thumbright: Snyggt och inspirerande :thumbright:
Är inne på vabbdag 2 så det blir mer STS än vanligt... :)
Kom på att jag oxå ska fixa handbromsvajergenomföring och din modell var smutt. Är det Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000036157 du använt?
:arrow: NXJ

_________________
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 28, 2019 8:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
J.Eklund skrev:
Kul att det tuffar på framåt. Smidig lösning för vajrarna. :thumbright:

Var sfro okej med att du kör slang hela vägen fram och tillbaka till bränslet?
Jag fick tydliga order om att det var bara okej med så kort slang som möjligt vid övergång mellan rör/motor, rör/tank, och vid filter och ev extern pump resten var tvunget att vara rör i stål, koppar eller alu annars släppte han inte igenom bilen.
Spelade ingen roll vilken typ av slang, all slang åldras och spricker till slut var sfro gubbens motivering.
Bra tänker så det inte kommer upp vid bes som först.

Jag hade helst gjort som du och dragit slang, men det har ju iof funkat med alurör i snart 8år också..

Snyggt jobbat med genomslagsgummina.


Kort svar: Vet ej :) Hade fått för mig att denna slangen jag köpte skulle vara diffusionstät, men hittade inget om det på Speedings hemsida nu så det kanske jag har hittat på själv.. Har inte fått tummen ur och hört av mig till SFRO än..
I boken står det: "Gummislangar släpper normalt sett igenom ångor. Därför bör bränsleledningarna så mycket som möjligt bestå av metallrör eller de typer av plaströr som biltillverkarna använder".
Jo, det var gott att få till genomslagsgummina.

Edit: Det var PTFE nylonomspunna slangen som har plastkärna och därmed är diffusionstät som jag tänkte på..

NXJ: Tack!
Hehe, bra tidsfördriv med forum :)
Det är Biltema 72-362. Min 15 mm och max 30 mm diameter.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 29, 2019 2:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 227
Ort: Vimmerby
Glömde ju att skriva att jag hört andra som inte har haft några bekymmer med att sfro bes med gummislang i soppasystemet. Så det går nog vägen för dig också. :wink:
Är ju inte meningen att stöka till nåt för dig i onödan.

Är dämparna för kadett eller någon annan bil?
Köpte du dom från England? Hur är frakten isf?

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 29, 2019 11:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
Vi får hålla tummarna för det :) Inga problem, det står ju bör i texten och det kan man ju ofta tolka som ska, så det är nog 50/50 om det går igenom.
Dämparna är till Manta B/ Kadett C.
Artikelnr GT6-2183B för bakdämparna och GT6-2182 för framdämparna.
Yes, köpte dom från England, frakten låg på ca. 300 kr. 2008 kr för bakdämparna och 2323 kr för framdämparna inklusive frakt.
Snabb support där dom kollade upp mått från GAZ direkt osv. Www.Spring-loaded.co.uk

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 30, 2019 5:26 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 272
Ort: Stockholm
Kul att det går framåt! :thumbright:
Var har du köpt genomslagsgummina fram?

Man kanske borde beställa ett set med dämpare ändå, det kanske blir dyrare med frakten snart :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 30, 2019 8:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1285
Ort: Varberg
Ja, det känns riktigt gott faktiskt! Nu finns det hopp!
Genomslagsgummina är från Biltema, art. nr 63-108. Dom är 60 mm höga så jag har slipat ner dom så att det skulle stämma höjdmässigt med mina torn. 63-107 passar nog bättre höjdmässigt om man har standard höjd på tornen. Mina var så rostiga så jag kapade ner dom lite på höjden.

Ja, kanske det.. Iofs så går ju det hyfsat trögt för Underhuset att komma fram till något så det kanske blir en ny folkomröstning?

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 03, 2019 11:31 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 272
Ort: Stockholm
Jag har gjort som dig med tornen, också pga rost! Perfekt att hovleverantören har, bra pris på dom också!

Ja där kan nog vad som helst hända.. nästan lika mycket drama där som i ”avancerad motorteknik” här på forumet :hihi:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 220 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010