Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre okt 19, 2018 9:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 183 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån feb 22, 2016 9:33 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1254
Ort: Varberg
Det tror och hoppas jag med. Ska bli gott när det går att återmontera färdigbyggda grejer, då går det lite lättare.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 23, 2016 12:43 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 222
Ort: Vimmerby
Det kommer garanterat bli en kul bil. :thumbright:

Ang att ha pumpen i tanken så är det väl ingen dum idé, lite oklart hur man ska sätta fast den så den inte trasslar in sig i armen till tankgivaren bara?
Jag har min pump under bilen.
På min svetsade vi en större anslutning i motsatt ände av tanken mot orig och använder orig ansl till returen ist.
Jag gjorde lite mer utrymme i golvet bakom bakaxeln så ett volvo 940 soppa filter och min 984 pump fick plats under/bakom tanken.
Från kopplingen i tanken är det en kort slangstump till ett inline filter snett ner från tanken och så 90graders koppling in i pumpen och därifrån till 940 filtret som sitter ovanför pumpen och sedan framåt.
Har dåligt med bilder i mobilen men det syns ju nåt åt hållen iaf.
Bild

Bild

Bild

Mina reflektioner efter några års brukande är att har jag mindre än halv tank vill den gärna suga luft när det skvalpar mycket tex om man får feeling i en rondell.
Oklart om det hade hjälpt ifall anslutningen suttit mer centrerad.
Enkla lösningen är ju att tanka innan det är mindre än halv tank så funkar det fint, men en catchtank skulle ju inte skada i framtiden.
Skulle nog ha svetsat dit en koppling som sticker in en bit i tanken i hopp om att den värsta skiten som kommer i tanken blir kvar på botten, istället för att gotta ihop sig i förfiltret :roll:

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 24, 2016 9:28 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1254
Ort: Varberg
Jag tackar för bilderna och infon :thumbright: Det där med att suga luft vid inspirerad körning var jag lite rädd för med.. Antingen så får man ju ha en catchtank, som du säger, eller kanske man skulle sätta i en anslutning till i andra änden på tanken och bara gå ihop med et Y-kors innan pumpen? Vad har du för inline-filter innan pumpen? Jag har tänkt låta anslutningen sticka in lite i tanken med, original silen brann upp när jag svetsade lite runt gängan nämligen.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 24, 2016 10:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1566
Ort: Hässleholm
Kan man inte trycka ner tankskum?
http://dalhems.com/sv/p/cd5735a07c2d438 ... skum-liter

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 24, 2016 11:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 222
Ort: Vimmerby
Bild
Min anslutning sitter visst närmare mitten än vad jag kom ihåg. :doh:

Jag har ett sånt här filter innan pumpen:
http://m.summitracing.com/parts/ear-230106erl
Med ett sånt här i.
http://m.summitracing.com/parts/ear-230107erl

Precis som dundersmurfen skrev i sin tråd så sätter dom igen sig väldigt fort, jag bytt 3ggr på 12-1300mil.
Sen är ju allt relativt, men det bör finnas filter som inte är lika känsliga och fortf flödar bra.

Tankskum skulle väl gå att trycka i genom hålet för givaren till tankmätaren :thumbright:
Men då är ju frågan densamma som med en intank pump. Hur får man det att ligga kvar utan att trassla in sig i givaren?
Givaren ser ut så här:
Bild

Jag vill ha det till att en catchtank är bästa alternativet om man inte ska ta upp ett större hål i origtanken och svetsa i en mellanvägg som skyddar givaren alternativt bygga in en givare som arbetar i ett rör ist. Isf är det ju bara att mosa i skum sedan.:)

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Senast redigerad av J.Eklund ons feb 24, 2016 11:40 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 24, 2016 11:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1566
Ort: Hässleholm
Måste säga att fungerande tankmätare är nåt jag inte har eller har haft på väldigt många av mina bilar. Jag skulle rationalisera bort den.

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 24, 2016 11:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 222
Ort: Vimmerby
Ja, det är ju klart förstås.
Anser man att det går att vara utan tankmätare så är det ju bara att trycka i skum tills man blir nöjd. :)

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 28, 2016 7:16 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1254
Ort: Varberg
Jag kommer bygga med en catchtank till bränslet så man slipper problem med den biten. Har tänkt och pröva på lite banåkning så då är det lika bra att få ordning på det direkt. Höll på lite med tanken igår, skulle snygga till lite med tig:en runt anslutningen i botten. Det visade sig att den inte var så frisk som den såg ut, så fort jag tände svetsen blev det ett stort hål :thumbdown: Blev bara värre när jag försökte rätta till det. Som tur är finns det tankar på Ebay.

Bild

Bild

Här är några delar till version 2 av spakstället. Blir inget vidare faktiskt. Får nog göra en version 3 för att få geometrin rätt, svårt att få till så att både 1:an och 5:an går att få i. Har ju vänt hela hanteringen framåt för att inte behöva sitta i baksätet och växla. Fick kapa upp i tunneln för att kunna ändra osv. Hur kan en så enkel grej ta så lång tid? :doh: Växellänkaget behöver jag få ordning på innan jag lyfter ur motor och låda.

Bild
Har plockat bort det mesta som går i motorutrymmet.

Bild
Har köpt mig en bläster med. Blir bra till framvagnen och alla smågrejer så ska snyggas till. Den uppmärksamma ser även att jag håller på och monterar frukostbricka alá Cosworth på Camaron :lol:

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 13, 2016 8:14 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1254
Ort: Varberg
Bild
Det här med spakstället ja.... På bilden har jag punktat ihop version 4. Varför version tre inte fungerade behöver vi inte gå in på.. :doh:
Nu är rörelsen vänster-höger i axeln i lådan och framåt-bakåt i fästet som jag byggt.

Bild
Provmonterat i bilen. Jag är väldigt nöjd med känslan i spaken, korta lägen och känns väldigt "mekaniskt". När allt passade så kunde jag lägga punkta i en plåt över det gamla hålet och göra en skruvad täckplåt över resten.

Bild
Bestämde mig för en plats för styrboxen och fixade fästen till den.

Bild
Med ett fungerande växellänkage på plats bestämde jag mig för att det var dags att lyfta ur motor och låda.

Bild
Motorn ur och nu står det plåtjobb på schemat, inte bara komplettering där det fattas utan även en hel del rostlagning. Det känns som att det går framåt iaf :thumbright:

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 13, 2016 8:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Inlägg: 228
Ort: Halmstad
kul lösning på spakstället David :thumbright: måste vara väldigt destingt :D

_________________
Mikael Bodo Magnusson
Bodo´s 740Turbo - 3,2L 24v M104Turbo
Laputa Motorsport


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 13, 2016 9:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Inlägg: 608
Ort: Påarp/Helsingborg
Lite svårare att byta motor i din ;-)

http://www.forumbilder.se/F97IO/20160313-154219.jpg


Bild

_________________
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 13, 2016 9:33 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1254
Ort: Varberg
740Bodo skrev:
kul lösning på spakstället David :thumbright: måste vara väldigt destingt :D


Ja det blev bra, jag skulle gjort så från början bara så hade jag sparat mycket tid :lol:

MickeK: Japp, din bil ser rätt så lättskruvad ut. Få ur motorn ur min går bra när man är själv, får bara lirka lite :wink:

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 20, 2016 7:48 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1254
Ort: Varberg
En vecka till avverkad i garaget :thumbright: Tog kompledigt i Fredags med för att kunna få något gjort på bilen, det gäller att prioritera :)

Bild
Det mesta av den nya plåten i motorutrymmet är helsvetsad. Finns lite småhål kvar att lägga igen.

Bild

Bild
Fick svetsat ihop förstärkningsbalkarna från bakre infästningen till bärarmarna och knutit fast dom i karossen igen. Ovanför luckan i torpedväggen sitter det en liten kanal som är till för att staget mellan vindrutetorkarna ska gå fritt, misstänker dock att dom inte gör det... Måste dubbelkollas. Uppe till vänster i bilden ser man en del av rosten som behöver lagas för att motorutrymmet ska anses som klart plåtmässigt. Kanske hittar lite mer av det bruna guldet :lol: under spolarvätske behållaren med när den ska bort.

Får se om jag går direkt på rosten eller går vidare med resten av kardantunneln i veckan.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 27, 2016 6:32 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 27, 2016 6:25 pm
Inlägg: 11
Härligt projekt!! Står i startgroparna med ett liknande. Fint med en tråd full av nyttiga tips. Ska följas :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 27, 2016 7:12 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1254
Ort: Varberg
Kul att du gillar det! Ska du bygga på en Kadett också? Vad blir det för setup?

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 183 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: David Herbertsson, patrikh och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010