NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)
Tjenare! hade tänkt börja denna projekttråd med att berätta lite historia bakom införskaffandet av min blåbärsblåa 142.
Jag satt och slösurfade en regnig sommardag när jag hittade 2st volvo 142:or som var till salu uti Sikeå.
Sagt och gjort efter att ha talat med ägaren begav jag mig ut och kikade på dels en svartrollad 142-68 men sedan en bortglömd mörkblå bil som stod dammig bland massa annan bråte i skjulet.
Kärlek vid första ögonkastet! ,Stoppade i batteriet jag hade haft med mig och vred om nyckeln och den hoppade igång och jag backade ut med platta bakdäck och stängde av.
Affären gick i lås, V4 knattrandes och blåspyendes begav jag mig glad hemmåt. Bilen är en 142a från 1970 som har levt ett liv ute på vischan, tjockt lager av olja och jord under bilen och i hela motorutrymmet (inget rödblock vid första anblick).
Karossen är annars rätt förskonad mot rost men däremot rejäla bynglor samt stenskottshärjad runt om
blev positivt överaskad då jag upptäckte att det satt en nyare motor (-75 8bultat) med kortspak.
Min första motorrenovering startades, lyfte ur motorn som var en jordhög av dess like för att konstatera att koppling och svänghjul hade levt ett hårt liv. Lamellen var blank samt svänghjulet var en aning blått med värmesprickor överallt på anliggningsytan. Inte blev det bättre då veven visade sig glappa axiellt med några mm. Oljepumpen var sopslut och lagerbanorna på veven var repade till ett räfflat motstånd för nageln, cylinder 3 och 4 hade en ordentlig vändkant medans de andra hade en betydligt mindre. Jag sopade i en fräsch vev, lager och kamlager, samt en ny kolvringsats jag hade liggandes.
R-kam samt lättade ståldrev inhandlades begat samt jag beställde en ny högkapacitets oljepump. Ett extractorgrenrör 4-1 med 3” ut hittades också. Där står jag idag, fast med ett megasquirt v3 som ska sköta tändning och soppa.
Motorinnehåll
B20block originalborr (skulle haft sig en borrning)
Originalkolvar med nya ringar
M-stakar viktade inom grammet
Lättade ståldrev
Topplock ordentligt urgröpt med 44x40ventiler | Gulmärkta fjädrar |
R-kam
4-1 extraktor 3" ut
Megasquirt v3
Kraftöverföring
M45låda
4-puck sinter
Saab 900t tryckplatta
Som den såg ut just hemkommen till gården
Planerna är väl att besiktiga bilen snarast och få ut den på vägarna (avställd sedan 1996) samt ha en kul bil att sladda omkring med i sommar. Man får se hur effekttörsten ter sig efterhand men tankarna på turbo har funnits en tid. men först är målet att få allt att lira och köra så mkt som möjligt
Jag satt och slösurfade en regnig sommardag när jag hittade 2st volvo 142:or som var till salu uti Sikeå.
Sagt och gjort efter att ha talat med ägaren begav jag mig ut och kikade på dels en svartrollad 142-68 men sedan en bortglömd mörkblå bil som stod dammig bland massa annan bråte i skjulet.
Kärlek vid första ögonkastet! ,Stoppade i batteriet jag hade haft med mig och vred om nyckeln och den hoppade igång och jag backade ut med platta bakdäck och stängde av.
Affären gick i lås, V4 knattrandes och blåspyendes begav jag mig glad hemmåt. Bilen är en 142a från 1970 som har levt ett liv ute på vischan, tjockt lager av olja och jord under bilen och i hela motorutrymmet (inget rödblock vid första anblick).
Karossen är annars rätt förskonad mot rost men däremot rejäla bynglor samt stenskottshärjad runt om
blev positivt överaskad då jag upptäckte att det satt en nyare motor (-75 8bultat) med kortspak.
Min första motorrenovering startades, lyfte ur motorn som var en jordhög av dess like för att konstatera att koppling och svänghjul hade levt ett hårt liv. Lamellen var blank samt svänghjulet var en aning blått med värmesprickor överallt på anliggningsytan. Inte blev det bättre då veven visade sig glappa axiellt med några mm. Oljepumpen var sopslut och lagerbanorna på veven var repade till ett räfflat motstånd för nageln, cylinder 3 och 4 hade en ordentlig vändkant medans de andra hade en betydligt mindre. Jag sopade i en fräsch vev, lager och kamlager, samt en ny kolvringsats jag hade liggandes.
R-kam samt lättade ståldrev inhandlades begat samt jag beställde en ny högkapacitets oljepump. Ett extractorgrenrör 4-1 med 3” ut hittades också. Där står jag idag, fast med ett megasquirt v3 som ska sköta tändning och soppa.
Motorinnehåll
B20block originalborr (skulle haft sig en borrning)
Originalkolvar med nya ringar
M-stakar viktade inom grammet
Lättade ståldrev
Topplock ordentligt urgröpt med 44x40ventiler | Gulmärkta fjädrar |
R-kam
4-1 extraktor 3" ut
Megasquirt v3
Kraftöverföring
M45låda
4-puck sinter
Saab 900t tryckplatta
Som den såg ut just hemkommen till gården
Planerna är väl att besiktiga bilen snarast och få ut den på vägarna (avställd sedan 1996) samt ha en kul bil att sladda omkring med i sommar. Man får se hur effekttörsten ter sig efterhand men tankarna på turbo har funnits en tid. men först är målet att få allt att lira och köra så mkt som möjligt
Senast redigerad av Urban Lindström den tis jun 29, 2021 7:57 am, redigerad totalt 58 gång.
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
var fan på tiden du smällde ihop en tråd
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Bättre sent än aldrig har du väl hört talas omRoger Berglund skrev:var fan på tiden du smällde ihop en tråd
Perfekt med en tråd för att hålla koll på och gå tillbaks och se vad man gjort, samt ventilera/få hjälp med problem som dyker upp allteftersom med den stora kunskapsbank som finns här.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Tackar, Ska försöka mitt bästa för att få den som mina förväntningarweber-power skrev:kul läsning, ska bli intressant å se va du kan åstakomma
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Sådärja, liten update kan jag komma med. Har dragit returledning från catchtank bak till tankpåfyllningsrör (kopparrör 13mm invändigt) samt har fått m45:an på plats efter att ha kapat upp växellådstunneln en aning. (blev likadana kopplingar från hydroscand, lånad bild från piraten här på forumet)
Ett insug är på gång att svetsas ihop, kommer mer bilder nu när jag inte skall glömma kameran hemma, så får ni sålänge hålla till godo med lite mobil tagna kort
Hoppas att jag får tillbax min topp från Gustav på mickes motor i veckan så skall jag höra med jens om möjlighet att sätta upp den i hans flödesbänk.
Sedan bjuder jag på en nostalgibild jag fotade av på brandstationen, man kan undra vad som hade hänt? umeåfolket känner nog igen var bilden är tagen (Man har inte bara driftat i den svängen en gång)
Ett insug är på gång att svetsas ihop, kommer mer bilder nu när jag inte skall glömma kameran hemma, så får ni sålänge hålla till godo med lite mobil tagna kort
Hoppas att jag får tillbax min topp från Gustav på mickes motor i veckan så skall jag höra med jens om möjlighet att sätta upp den i hans flödesbänk.
Sedan bjuder jag på en nostalgibild jag fotade av på brandstationen, man kan undra vad som hade hänt? umeåfolket känner nog igen var bilden är tagen (Man har inte bara driftat i den svängen en gång)
Senast redigerad av Urban Lindström den mån jun 22, 2009 9:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
urban , visste hade du en m45 låda liggandes? ..råka skjuta sönt min låda för nån dag sen .. hade också tänkt ta och göra ett garagebesök och se hur de går för dig
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ja nu är man fast, gröps hejvilt i de gamla gjutjärnstopparna som jag har börjat få svårt att räkna på en handRoger Persson skrev:Du har vist trillat dit du med i b20 träsket.. he he
Har skickat pm, har varit utan internet ett tagRoger Berglund skrev:urban , visste hade du en m45 låda liggandes? ..råka skjuta sönt min låda för nån dag sen .. hade också tänkt ta och göra ett garagebesök och se hur de går för dig
Alltid kul att höra, sådant som får en att komma ut och dona då motivationen är sådär halvdansubw000fer skrev:helfräsigt projekt
förstår att det blev kärlek direkt
Finner jag en smula ironi i andra meningen
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Sådär, lite har blivit gjort. Hämtade min topp i fredags ute i överboda, jobbet av gustav såg utmärkt ut .
Med en back bira till sällskap startade jag min egen förfest och började löda ihop en härva till megasquirtet, sen om det blev rättkopplat får man hoppas
Så idag lite halvbakis tog jag och började grovputsa avgaskanalerna, vet ju inte hur mkt man vågar slipa så tar det lite safe.
Med en back bira till sällskap startade jag min egen förfest och började löda ihop en härva till megasquirtet, sen om det blev rättkopplat får man hoppas
Så idag lite halvbakis tog jag och började grovputsa avgaskanalerna, vet ju inte hur mkt man vågar slipa så tar det lite safe.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21679
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kul med ytterligare en B20 trimmare
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 390
- Blev medlem: tor jan 22, 2009 8:31 pm
- Ort: Robertsfors
gl
hette han möjligen johan gabriellsson han du köpte 142an av?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: gl
Klart man vill vara med och hävda sig i b20.ins hall of fame sedan är det ju en väldigt bra motor att hålla på med och lära sig på.Jens Gustavsson skrev:kul med ytterligare en B20 trimmare
Ja så hette han visstTurbohäcken skrev:hette han möjligen johan gabriellsson han du köpte 142an av?
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Får allt ta och sparka igång tråden igen efter att ha varit i Göteborg och besökt syrran Har iaf just kommit hem efter att ha besökt Jensa med b20toppen. Man får tacka Jens för en trevlig pratstund där man fick svar på många gäckande funderingar . Man fick ju passa på att ställa de frågor som man hade på lager om b20livet i stort.
Aja här kommer iaf resutatet av flödningen 44x40.
Insug
2mm 44cfm/28"
4mm 82cfm
6mm 117
8mm 144
10mm 164
12mm 182
13mm 187
14mm 185
Avgas
2mm 41cfm/28"
4mm 74cfm
6mm 98
8mm 113
10mm 122
12mm 133
14mm 140
Fick förövrigt bra tips på hur jag skall snygga till bottenradien på insug samt avgas så ska det väl flödet öka lite till. Men jag är positivt överraskad över siffrorna, kommer nog lira bra med övriga delar.
Aja här kommer iaf resutatet av flödningen 44x40.
Insug
2mm 44cfm/28"
4mm 82cfm
6mm 117
8mm 144
10mm 164
12mm 182
13mm 187
14mm 185
Avgas
2mm 41cfm/28"
4mm 74cfm
6mm 98
8mm 113
10mm 122
12mm 133
14mm 140
Fick förövrigt bra tips på hur jag skall snygga till bottenradien på insug samt avgas så ska det väl flödet öka lite till. Men jag är positivt överraskad över siffrorna, kommer nog lira bra med övriga delar.
Senast redigerad av Urban Lindström den lör jun 20, 2009 6:44 pm, redigerad totalt 2 gång.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing