M120 v12 Motorbygge

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Limpan 200sx
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: lör nov 11, 2006 3:29 pm
Ort: Pajala

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av Limpan 200sx »

Tommy Luhr skrev:En sådan har jag med i garaget. Skall bli kul att följa ditt bygge. Det är mycket material på kammarna för att slipa fina profiler:)
ok spännande, har bara läst mig till att c36 m104 ska ha lite vassare insugskam man kan använda sig av, dock vet jag inte hur mycket det ger. Tommy du får gärna dela med dig mer om vilka firmor man kan lämna iväg för slipning av kammarna och sånnt, om du vill :thumbright:
Finns ju inte jätte mycket info hur man får upp effekten på dessa motorer, skulle vara intressant att få mer info hur amg trimmar dom till Pagani.

Dennis M skrev:Kul bygge!

Jag har fantiserat om att använda en sån motor i något lamborghini liknande bygge och då försöka trimma ekonomiskt med omslipade kammar, lite hemmaportning, plana, bygga grenrör samt använda MC spjäll.
Vore konstigt om man inte passerar 500hk då med ett underbart ljud, det finns inget ljud som matchar en vass v12!
jo hade varit tufft med en lambo replika, dock är det ju inte ett projekt man gör över en vinter :hihi: lätt att man tröttnar på ett sånt projekt och det stannar upp halvfärdigt.
jo hade varit kul att komma över 500 hk ska bli kul att se vad min motor ger med dom enkla modds som jag tänkte göra nu först, dock har ju motorn gått 25000 mil så får hoppas att tidigare ägare har servat den väl.
MartZink skrev: Lagom tuff motor! Blir kul att se vad det blir :)

tack!
Kaxxen skrev:En w123 med denna motor vore ju underbart, styrvinkel går visst ordna på dom! Bara kolla på blacksmoke racing! :thumbright:
jo hade varit tufft men har inte riktigt tiden då man måste bygga om nästan allt, lutar mer åt en e46a där det finns bolt on grejer som funkar, och så finns det drivlina som håller.
kommer ju inte bli en fullblods driftingbil, utan mer en busbil för fina sommardagar 8)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av Dennis M »

Fanns inte w124 v12 som amgversion?
Då vet du att den passar, bakaxeln ska ju vara stadig och låda får du meka ihop i vilket fall.
Chsssiet är ju ungefär som en e46
moffa699
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis sep 10, 2013 7:25 pm
Ort: Tidan

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av moffa699 »

Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av Dennis M »

Otroligt att de får i en sån jättespis överhuvudtaget!
Den stadiga automatlådan till v12 sitter även i 124 om du mot förmodan skulle köra manuell.

Jag tro en 124 väger mindre än e46 men är ej säker.
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av W108 »

Det här kommer bli skithäftigt oavsett bil. Vill du ha en Merca helst, eller är du öppen för förslag? W123 vore i och för sig häftigt, eller en w108*host host*

Jag vet inte hur mycket utrymme det är under huven på en Porsche 924, men en tidig sådan kostar inte många kronor.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av Dennis M »

Farsan har en fin 450 73a att bygga på, lackad 89 och inte ihopplockad så den har inte rullat mycket på vägarna :-)

Med lamborghini liknande tänkte jag inte så mycket att bygga en replika utan använda mercmotorn för att få det riktiga superbilsljudet för mindre peng och sen sätta den mitt i någon kaross med en audilåda bakom så man får mittmotor.

En 406 coupe skulle funkat, så ny att den inte är rostig och fina slanka linjer. Om man bara lackar ner den eller byter trösklar, breddar lite bak och slänger på rätt fälgar så tror jag den skulle bli fin. De brukar kosta från 10000kr och det går nog hitta en defekt för mindre.

http://s94.photobucket.com/user/mini_tu ... 0.jpg.html
Limpan 200sx
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: lör nov 11, 2006 3:29 pm
Ort: Pajala

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av Limpan 200sx »

Dennis M skrev:Fanns inte w124 v12 som amgversion?
Då vet du att den passar, bakaxeln ska ju vara stadig och låda får du meka ihop i vilket fall.
Chsssiet är ju ungefär som en e46
ne w124 kom inte från fabrik med v12, tror att Brabus har byggt om några.
skulle jag byggt en glidarbil skulle valet bli nån gammal sänkt mb, men har tänkt köra lite på bana också så då är det ett stort minus när det inte finns coilovers till tex w124, tycker det är så fult när dom kränger i kurvorna så man tror dom ska välta :) vet att det går att bygga dit coilovers från e36 men då måste man förstärka fjäderbenstornen fram, speciellt när man stoppar i en större motor.
Har en 190e som står på gården som jag funderat lite på men det är samma sak där med fjäderbenstornen och sen måste man nog kapa lite runt torpedväggen också, drivlinan är inte den starkaste häller med tändstickor som drivaxlar :hihi:
Ne som det känns nu blir det en e46 då är det rätt växellåda, utväxling och så finns det mycket eftermarknads chassi delar.
Limpan 200sx
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: lör nov 11, 2006 3:29 pm
Ort: Pajala

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av Limpan 200sx »

har börjat tillverka spjällhus.
riktigt terapi jobb, tar ca 6 timmar att göra en sån :)
bara 10st till då :doh:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av Kadett4wd »

på nåt forum läste jag nyss det var en fabriksny CLK kaross till salu för 10k
som ett tips bara ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
moffa699
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis sep 10, 2013 7:25 pm
Ort: Tidan

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av moffa699 »

Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av MotorKnyttet »

Det här kommer att bli skoj. Jag har en bekant som ramlat över en M120 AMG på skroten (ja på skroten), som han skall knöla ned i sin De Tomaso Pantera replika. Han har även en äkta Pantera som han slängt i en BMW ALPINA B10 V8 på 4.6liter, och till den byggt separata spjäll. Jag va hemma hos han och fick känna på insuget till AMG 12an, vilket va det första han rev bort, å banan va det insuget väger. :shock: Så du börjar helt klart i rätt ände med att bygga egna spjäll. Super kul bygge och lycka till. :thumbright:

Mvh// Tobbe Pettersson
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av W108 »

En super 7, längre, bredare och... ...vassare?
Limpan 200sx
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: lör nov 11, 2006 3:29 pm
Ort: Pajala

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av Limpan 200sx »

MotorKnyttet skrev:Det här kommer att bli skoj. Jag har en bekant som ramlat över en M120 AMG på skroten (ja på skroten), som han skall knöla ned i sin De Tomaso Pantera replika. Han har även en äkta Pantera som han slängt i en BMW ALPINA B10 V8 på 4.6liter, och till den byggt separata spjäll. Jag va hemma hos han och fick känna på insuget till AMG 12an, vilket va det första han rev bort, å banan va det insuget väger. :shock: Så du börjar helt klart i rätt ände med att bygga egna spjäll. Super kul bygge och lycka till. :thumbright:

Mvh// Tobbe Pettersson
tack!
var det en 7,3L som han fick tag på?
jo original insuget väger ju ton, vet inte varför dom överdrivit så med materialtjocklek.
läste nånstans att m120 väger 300kg så därifrån har man ju bantat ner den mycket när man plockat bort alla luftpumpar, hyraulpumpar och skit :hihi:
moffa699
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis sep 10, 2013 7:25 pm
Ort: Tidan

Re: M120 v12 Motorbygge

Inlägg av moffa699 »

Kaxxen skrev:Är säkert för att dom vill inte att folk ska likna dom, haha :hihi:
Det vet jag det är,dom vill vara ensamma om att ha en 123:a i drifting.
Skriv svar