M120 v12 Motorbygge
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: lör nov 11, 2006 3:29 pm
- Ort: Pajala
M120 v12 Motorbygge
Slänger ihop en projekttråd om mitt nya bygge, köpte motorn från skroten den kommer från en MB 600sel -92.
receptet på motorn blir:
nytt eftermarknadssprut
nya grenrör
separata spjäll
enkel masse svänghjul
Sachs 765 koppling
Zf 6 växlad låda
m.m
har ännu inte bestämt mig för vilken bil jag ska stoppa motorn i, men det kommer bli en lättare bil än vad motorn sitter i original iallafall
The M120 family is built in Stuttgart, Germany. It has an aluminum engine block lined with silicon/aluminum. The aluminum DOHC cylinder heads are 4 valves per cylinder designs. It uses SFI fuel injection and features forged steel connecting rods.
M120 S600 (1994), 290 kW (400PS)
This engine developed 389,402 & 408hp and 420–428 ft·lbf of torque for the 6.0 L version. In 1992 only the M120 engine was offered in North America in 402 hp (300 kW) format and from 1991-92 408hp In Europe. All other years 1993-1999 have the 389 hp (290 kW) version.
Applications:
1992-1999 600SEC/S600 Coupe/CL600
1991-1999 600SEL/S600
1992-2002 600SL/SL600
Larger displacement M120s
In 1997, the FIA GT Championship race car Mercedes-Benz CLK GTR was fitted with an engine derived from the M120.
There was also a 7.3L version producing 525 hp (391 kW) developed by AMG which was also used in the SL73 AMG. And there was a 7.0L version producing 496 hp (370 kW) used in the very rare SL70 AMG.
Pagani Zonda
The Pagani Zonda has used 3 different capacity, Mercedes-AMG tuned, versions of the M120 engine starting with the untuned 6.0 L for the original Zonda C12 to a 7.0 L version for the C12 S and Zonda GR, then to the 7.3 L for the Zonda C12s 7.3, Zonda F, Zonda Cinque and the Zonda Tricolore, and back to the 6.0 L for the Zonda R and the Zonda Revolucion. The bore and stroke is 91.5mm and 92.4 mm.
AMG engine display at the Pagani factory1999 Pagani Zonda C12 6.0 L 400 hp
1999 Pagani Zonda C12-S 7.0 L 540 hp
2002 Pagani Zonda C12-S 7.3 7.3 L 547 hp
2003 Pagani Zonda GR 7.0 L 590 hp
2005 Pagani Zonda F 7.3 L 594 hp
2009 Pagani Zonda Cinque 7.3 L 678 hp
2010 Pagani Zonda Tricolore 7.3 L 670 hp
2009 Pagani Zonda R 6.0 L 740 hp
2012 Pagani Zonda R Evolution 6.0 L 800 hp
2013 Pagani Zonda Revolución 6.0 L 800 hp
så här såg det ut före jag började riva i den
ren och snyggt
sjukt mycket skrot dom kan trycka dit på en motor, fick bort mycket vikt där.
receptet på motorn blir:
nytt eftermarknadssprut
nya grenrör
separata spjäll
enkel masse svänghjul
Sachs 765 koppling
Zf 6 växlad låda
m.m
har ännu inte bestämt mig för vilken bil jag ska stoppa motorn i, men det kommer bli en lättare bil än vad motorn sitter i original iallafall
The M120 family is built in Stuttgart, Germany. It has an aluminum engine block lined with silicon/aluminum. The aluminum DOHC cylinder heads are 4 valves per cylinder designs. It uses SFI fuel injection and features forged steel connecting rods.
M120 S600 (1994), 290 kW (400PS)
This engine developed 389,402 & 408hp and 420–428 ft·lbf of torque for the 6.0 L version. In 1992 only the M120 engine was offered in North America in 402 hp (300 kW) format and from 1991-92 408hp In Europe. All other years 1993-1999 have the 389 hp (290 kW) version.
Applications:
1992-1999 600SEC/S600 Coupe/CL600
1991-1999 600SEL/S600
1992-2002 600SL/SL600
Larger displacement M120s
In 1997, the FIA GT Championship race car Mercedes-Benz CLK GTR was fitted with an engine derived from the M120.
There was also a 7.3L version producing 525 hp (391 kW) developed by AMG which was also used in the SL73 AMG. And there was a 7.0L version producing 496 hp (370 kW) used in the very rare SL70 AMG.
Pagani Zonda
The Pagani Zonda has used 3 different capacity, Mercedes-AMG tuned, versions of the M120 engine starting with the untuned 6.0 L for the original Zonda C12 to a 7.0 L version for the C12 S and Zonda GR, then to the 7.3 L for the Zonda C12s 7.3, Zonda F, Zonda Cinque and the Zonda Tricolore, and back to the 6.0 L for the Zonda R and the Zonda Revolucion. The bore and stroke is 91.5mm and 92.4 mm.
AMG engine display at the Pagani factory1999 Pagani Zonda C12 6.0 L 400 hp
1999 Pagani Zonda C12-S 7.0 L 540 hp
2002 Pagani Zonda C12-S 7.3 7.3 L 547 hp
2003 Pagani Zonda GR 7.0 L 590 hp
2005 Pagani Zonda F 7.3 L 594 hp
2009 Pagani Zonda Cinque 7.3 L 678 hp
2010 Pagani Zonda Tricolore 7.3 L 670 hp
2009 Pagani Zonda R 6.0 L 740 hp
2012 Pagani Zonda R Evolution 6.0 L 800 hp
2013 Pagani Zonda Revolución 6.0 L 800 hp
så här såg det ut före jag började riva i den
ren och snyggt
sjukt mycket skrot dom kan trycka dit på en motor, fick bort mycket vikt där.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: lör nov 11, 2006 3:29 pm
- Ort: Pajala
Re: M120 v12 Motorbygge
Detta måste ju följas,en 123:a skulle ju vara mäktig med V12:a
Re: M120 v12 Motorbygge
För att vara en så ny motor så har den snygga ventilkåpor
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: M120 v12 Motorbygge
Kul projekt! Hade varit snyggt med 12st hilborntrattar rakt upp.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: tis jan 25, 2005 10:47 pm
- Ort: kristianstad
Re: M120 v12 Motorbygge
udda är coolt!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: lör nov 11, 2006 3:29 pm
- Ort: Pajala
Re: M120 v12 Motorbygge
Har funderat på en 123a men vill har ett lite modernare chassi så det går att svänga lite ocksåmoffa699 skrev:Detta måste ju följas,en 123:a skulle ju vara mäktig med V12:a
TackHenrik Gertzell skrev:udda är coolt!
Tack! Jo det är så jag har tänkt, rakt upp ur huven men blir nå luftfilter på också.blackadder skrev:Kul projekt! Hade varit snyggt med 12st hilborntrattar rakt upp.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: M120 v12 Motorbygge
En sådan har jag med i garaget. Skall bli kul att följa ditt bygge. Det är mycket material på kammarna för att slipa fina profiler:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: M120 v12 Motorbygge
Kul bygge!
Jag har fantiserat om att använda en sån motor i något lamborghini liknande bygge och då försöka trimma ekonomiskt med omslipade kammar, lite hemmaportning, plana, bygga grenrör samt använda MC spjäll.
Vore konstigt om man inte passerar 500hk då med ett underbart ljud, det finns inget ljud som matchar en vass v12!
Jag har fantiserat om att använda en sån motor i något lamborghini liknande bygge och då försöka trimma ekonomiskt med omslipade kammar, lite hemmaportning, plana, bygga grenrör samt använda MC spjäll.
Vore konstigt om man inte passerar 500hk då med ett underbart ljud, det finns inget ljud som matchar en vass v12!
Re: M120 v12 Motorbygge
Lagom tuff motor! Blir kul att se vad det blir
Re: M120 v12 Motorbygge
En w123 med denna motor vore ju underbart, styrvinkel går visst ordna på dom! Bara kolla på blacksmoke racing!
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Re: M120 v12 Motorbygge
Har sett dom dom frågat BSR vad dom tycker om w123 och dom brukar svara att man ska helst bygga på nåt annat
Re: M120 v12 Motorbygge
Är säkert för att dom vill inte att folk ska likna dom, haha
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Re: M120 v12 Motorbygge
Kaxxen: Sitter det inte en Soarer framvagn på BSRs w123?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M120 v12 Motorbygge
Jo tror de är nå sånt, sen supra bakklump osv.. redigt ihop plock
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113