Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
En vecka senare.. GATEBIL mantorp avklarat! med hel bil
kom dit fredag morgon och lastade av och besiktade sen blev de full fart på banan, började med ett banpass för att känna lite(första gången)
började strula lite med att avluftningen till tanken tryckte ur sig lite soppa men de va lätt fixat, sen bar de ut på banan igen och körde en bra många varv..
tror jag avslutade dagen med drifing eller om de va mitt under dagen kommer inte riktigt ihåg.. de va väl sådär för en nybörjare som mig, tyckte de va alldeles för mycket bilar plus att hälften va mest utanför banan och sladdade så de blev bara ett pass för mig!*
Lördagen blev det bankörning hela dagen! grymt kul att hela tiden försöka köra fortare men blev lite halt med vanliga gatdäck i de flesta kurvorna
Enda som hände va att kylarslangen in till värmepaketet sprack men de va snabbt fixat sen ut på banan igen!
Grymt skönt att bilen höll hela helgen! lite ändringar och förbättringar ska göras sen är de dag för Gröndal igen
Blandade Bilder!
Bänkpapper!
jagar brorsan i subarun
Stort tack till Ferrita!
Fick Bamse's Underpants som tältkompis under lördagen
Och det här hände ju lagom innan gatebil.. men snabbt fixat när kompisarna har grejer
Allt för denna gång!!
kom dit fredag morgon och lastade av och besiktade sen blev de full fart på banan, började med ett banpass för att känna lite(första gången)
började strula lite med att avluftningen till tanken tryckte ur sig lite soppa men de va lätt fixat, sen bar de ut på banan igen och körde en bra många varv..
tror jag avslutade dagen med drifing eller om de va mitt under dagen kommer inte riktigt ihåg.. de va väl sådär för en nybörjare som mig, tyckte de va alldeles för mycket bilar plus att hälften va mest utanför banan och sladdade så de blev bara ett pass för mig!*
Lördagen blev det bankörning hela dagen! grymt kul att hela tiden försöka köra fortare men blev lite halt med vanliga gatdäck i de flesta kurvorna
Enda som hände va att kylarslangen in till värmepaketet sprack men de va snabbt fixat sen ut på banan igen!
Grymt skönt att bilen höll hela helgen! lite ändringar och förbättringar ska göras sen är de dag för Gröndal igen
Blandade Bilder!
Bänkpapper!
jagar brorsan i subarun
Stort tack till Ferrita!
Fick Bamse's Underpants som tältkompis under lördagen
Och det här hände ju lagom innan gatebil.. men snabbt fixat när kompisarna har grejer
Allt för denna gång!!
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
kom med på en bild från hälla träffen i västerås igår
gick inge bra att sladda i rutan då min servo har börjat strula.. funkade fint på mantorp men nu går det riktigt tungt och hugger, ska kolla över strömförsörjningen och oljan till att börja med.
gick inge bra att sladda i rutan då min servo har börjat strula.. funkade fint på mantorp men nu går det riktigt tungt och hugger, ska kolla över strömförsörjningen och oljan till att börja med.
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
snyggt bygge såg denna på gatebil Mantorp jag stod med den röda 740in i ridetechs tält nära dig mvh
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
TackarSandberg skrev:snyggt bygge såg denna på gatebil Mantorp jag stod med den röda 740in i ridetechs tält nära dig mvh
Tältet precis bredvid? Vi hade husvagnen mellan bara?
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
har inte hänt så mycket sen gatebil mantorp.
va iväg till arboga flygfält för två veckor sen och körde 4 varv sen gick andra sidans drivaxel.. sen dess har den stått, men idag fick jag lite energi och bytte drivaxel som va gjort på en halvtimme
så nu är bilen färdig för lite finåka under semesterns förhoppningsvis fina dagar!!
Mixtrade till så jag fick till mdash i mobilen, padda ska inskaffas finns ju så mycket roligt i maxxecu
va iväg till arboga flygfält för två veckor sen och körde 4 varv sen gick andra sidans drivaxel.. sen dess har den stått, men idag fick jag lite energi och bytte drivaxel som va gjort på en halvtimme
så nu är bilen färdig för lite finåka under semesterns förhoppningsvis fina dagar!!
Mixtrade till så jag fick till mdash i mobilen, padda ska inskaffas finns ju så mycket roligt i maxxecu
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
Ingen bilduppdatering den här gången!
Tog ner lådan en kväll för att fixa till kopplingen som inte blev bra från första början då den knappt kopplade ur men nu har jag fixat så att kopplingsgaffeln går att justera utifrån, alltså avståndet mellan uttrampningslagret och gaffeln
Sen så har jag vart vill gröndal på en gatbilskväll och rastat av den lite, regnade hela kvällen så slet inte så mycket däck, har även åkt väldigt många mil gata, har nog blivit runt 200 mil under sommaren
Håller även på att strular lite med en felkod jag fått enda från första motorstart, har vart i kontakt med Maxxtuning nu så hoppas det löser sig snart, det är felkod 33, to few trigger teeth before sync som kommer och enligt Maxxtuning så är det troligtvis inställnings fel så ikväll ska jag kolla lite på de.
Det är inte någon här som kör b230 med Maxxecu och org trigger och kan dela med er av era inställningar? Trigger arm voltage mest intressant, jag kör med grund inställningarna där.
Tog ner lådan en kväll för att fixa till kopplingen som inte blev bra från första början då den knappt kopplade ur men nu har jag fixat så att kopplingsgaffeln går att justera utifrån, alltså avståndet mellan uttrampningslagret och gaffeln
Sen så har jag vart vill gröndal på en gatbilskväll och rastat av den lite, regnade hela kvällen så slet inte så mycket däck, har även åkt väldigt många mil gata, har nog blivit runt 200 mil under sommaren
Håller även på att strular lite med en felkod jag fått enda från första motorstart, har vart i kontakt med Maxxtuning nu så hoppas det löser sig snart, det är felkod 33, to few trigger teeth before sync som kommer och enligt Maxxtuning så är det troligtvis inställnings fel så ikväll ska jag kolla lite på de.
Det är inte någon här som kör b230 med Maxxecu och org trigger och kan dela med er av era inställningar? Trigger arm voltage mest intressant, jag kör med grund inställningarna där.
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
Får du denna felkoden lite då och då eller bara vid uppstart?
Jag hade lite bekymmer med detta när batteriet var lite halvdåligt och man drog på starten, fick en del spänningsfall och då hade den svårt att detektera tänderna på låga varv. Så i mitt fall justerade jag ner "Trig arm voltage".
Dra på starten och kolla sen i trigger oscilloskåpet, då ser du vilken nivå du får ut från din givare. Sen är det bara att knappa in ett värde som är något under den uppmätta nivån.
Du kan även kolla över avståndet mellan givare och triggerhjul så det inte ställer till det för dig.
Jag hade lite bekymmer med detta när batteriet var lite halvdåligt och man drog på starten, fick en del spänningsfall och då hade den svårt att detektera tänderna på låga varv. Så i mitt fall justerade jag ner "Trig arm voltage".
Dra på starten och kolla sen i trigger oscilloskåpet, då ser du vilken nivå du får ut från din givare. Sen är det bara att knappa in ett värde som är något under den uppmätta nivån.
Du kan även kolla över avståndet mellan givare och triggerhjul så det inte ställer till det för dig.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
Jag fick felkoden på höga varv och ladd men nu är det fixat!Daniel Ireståhl skrev:Får du denna felkoden lite då och då eller bara vid uppstart?
Jag hade lite bekymmer med detta när batteriet var lite halvdåligt och man drog på starten, fick en del spänningsfall och då hade den svårt att detektera tänderna på låga varv. Så i mitt fall justerade jag ner "Trig arm voltage så nu fungerar bilen klock".
Dra på starten och kolla sen i trigger oscilloskåpet, då ser du vilken nivå du får ut från din givare. Sen är det bara att knappa in ett värde som är något under den uppmätta nivån.
Du kan även kolla över avståndet mellan givare och triggerhjul så det inte ställer till det för dig.
kollade över trigger arm voltage och den va ju för låg som standard så jag ökade på den efter att jag kollat i oscilllioskåpet, så nu fungerar de klockrent!
Tack för hjälpen!
fixade även till så jag har 2 boost tables nu med hjälp av knapp
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 228
- Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
riktigt trevligt bygge goo effekt på såppas lågt ladd blire fler dagar på barnan i år? Mvh
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
Tackar det måste vara portningen och kammarma som lirar bra ihop , ska bli spännande att se vad den lämnar vid 2 bar sen740Bodo skrev:riktigt trevligt bygge goo effekt på såppas lågt ladd blire fler dagar på barnan i år? Mvh
Har haft lite funderingar över gatebil men vi får se
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tor okt 23, 2014 4:37 pm
- Ort: Norge, Skotterud
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
Wastegaten som har pajjat? Vad kör du för kammar?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo 242 -78 16v turbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
Ja ventilen gick åt efter de ganska lugn omkörning på väg till bil träffen, trodde avgassystemet lossnat.Jonas Stenseth skrev:Wastegaten som har pajjat? Vad kör du för kammar?
Kör med enem k34
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 111
- Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
- Ort: köping
Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn
vart lugnt ett tag! fixade dit en ny ventil i wastegaten sen har det blivit en del gat och landsvägskörning
Nu i söndags så körde jag driftday på gröndal i eskilstuna, blev mycket körning och bilen gick felfritt hela dagen
Lagom mycket bilar och allt flöt på hela tiden, toppenevent!
Kvällen innan fixade jag dit nya spridarhylsor då de andra läckte när vi höjde laddtrycket under bänkningen så har kört på lågtryck hela sommaren men nu blev de dags att höja!
Idag, tisdag, så va jag och kompisen ut och körde lite och provade högre laddtryck och det kändes riktigt bra fast vi hann inte långt innan pumpen i tanken gav upp.. skönt att den höll hela söndagen, och hela sommaren för den delen! bara beställa en som tål etanol och prova ladda på ännu mer innan vintern så jag vet att de håller till nästa sommar!
Blandade bilder!
Nu i söndags så körde jag driftday på gröndal i eskilstuna, blev mycket körning och bilen gick felfritt hela dagen
Lagom mycket bilar och allt flöt på hela tiden, toppenevent!
Kvällen innan fixade jag dit nya spridarhylsor då de andra läckte när vi höjde laddtrycket under bänkningen så har kört på lågtryck hela sommaren men nu blev de dags att höja!
Idag, tisdag, så va jag och kompisen ut och körde lite och provade högre laddtryck och det kändes riktigt bra fast vi hann inte långt innan pumpen i tanken gav upp.. skönt att den höll hela söndagen, och hela sommaren för den delen! bara beställa en som tål etanol och prova ladda på ännu mer innan vintern så jag vet att de håller till nästa sommar!
Blandade bilder!
Andreas Norgren
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar