Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
AffeRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
Ort: köping

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av AffeRacing »

Imorgon bär de av till GATEBIL! hoppas allt fungerar utan strul nu..

Bild
Andreas Norgren

Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
AffeRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
Ort: köping

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av AffeRacing »

En vecka senare.. GATEBIL mantorp avklarat! med hel bil :thumbright:

kom dit fredag morgon och lastade av och besiktade sen blev de full fart på banan, började med ett banpass för att känna lite(första gången)
började strula lite med att avluftningen till tanken tryckte ur sig lite soppa men de va lätt fixat, sen bar de ut på banan igen och körde en bra många varv..
tror jag avslutade dagen med drifing eller om de va mitt under dagen kommer inte riktigt ihåg.. de va väl sådär för en nybörjare som mig, tyckte de va alldeles för mycket bilar plus att hälften va mest utanför banan och sladdade så de blev bara ett pass för mig!*

Lördagen blev det bankörning hela dagen! grymt kul att hela tiden försöka köra fortare men blev lite halt med vanliga gatdäck i de flesta kurvorna :hihi:
Enda som hände va att kylarslangen in till värmepaketet sprack men de va snabbt fixat sen ut på banan igen!

Grymt skönt att bilen höll hela helgen! lite ändringar och förbättringar ska göras sen är de dag för Gröndal igen :wink:

Blandade Bilder!

Bänkpapper!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
jagar brorsan i subarun
Bild
Stort tack till Ferrita!
Bild
Bild
Bild
Fick Bamse's Underpants som tältkompis under lördagen
Bild
Bild



Och det här hände ju lagom innan gatebil.. men snabbt fixat när kompisarna har grejer ;)
Bild
Bild

Allt för denna gång!! :thumbright:
Andreas Norgren

Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
AffeRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
Ort: köping

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av AffeRacing »

kom med på en bild från hälla träffen i västerås igår :thumbright:

gick inge bra att sladda i rutan då min servo har börjat strula.. funkade fint på mantorp men nu går det riktigt tungt och hugger, ska kolla över strömförsörjningen och oljan till att börja med.

Bild
Andreas Norgren

Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Sandberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: tis aug 02, 2011 11:47 am

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av Sandberg »

snyggt bygge :) såg denna på gatebil Mantorp :) jag stod med den röda 740in i ridetechs tält nära dig :) mvh
AffeRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
Ort: köping

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av AffeRacing »

Sandberg skrev:snyggt bygge :) såg denna på gatebil Mantorp :) jag stod med den röda 740in i ridetechs tält nära dig :) mvh
Tackar :wink:

Tältet precis bredvid? Vi hade husvagnen mellan bara? :wink:
Andreas Norgren

Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
AffeRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
Ort: köping

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av AffeRacing »

har inte hänt så mycket sen gatebil mantorp.
va iväg till arboga flygfält för två veckor sen och körde 4 varv sen gick andra sidans drivaxel.. sen dess har den stått, men idag fick jag lite energi och bytte drivaxel som va gjort på en halvtimme :thumbright:
så nu är bilen färdig för lite finåka under semesterns förhoppningsvis fina dagar!!



Bild


Mixtrade till så jag fick till mdash i mobilen, padda ska inskaffas :wink: finns ju så mycket roligt i maxxecu :thumbright:
Bild
Andreas Norgren

Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
AffeRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
Ort: köping

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av AffeRacing »

Ingen bilduppdatering den här gången!

Tog ner lådan en kväll för att fixa till kopplingen som inte blev bra från första början då den knappt kopplade ur men nu har jag fixat så att kopplingsgaffeln går att justera utifrån, alltså avståndet mellan uttrampningslagret och gaffeln :lol:

Sen så har jag vart vill gröndal på en gatbilskväll och rastat av den lite, regnade hela kvällen så slet inte så mycket däck, har även åkt väldigt många mil gata, har nog blivit runt 200 mil under sommaren :thumbright:

Håller även på att strular lite med en felkod jag fått enda från första motorstart, har vart i kontakt med Maxxtuning nu så hoppas det löser sig snart, det är felkod 33, to few trigger teeth before sync som kommer och enligt Maxxtuning så är det troligtvis inställnings fel så ikväll ska jag kolla lite på de.

Det är inte någon här som kör b230 med Maxxecu och org trigger och kan dela med er av era inställningar? Trigger arm voltage mest intressant, jag kör med grund inställningarna där.
Andreas Norgren

Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Får du denna felkoden lite då och då eller bara vid uppstart?

Jag hade lite bekymmer med detta när batteriet var lite halvdåligt och man drog på starten, fick en del spänningsfall och då hade den svårt att detektera tänderna på låga varv. Så i mitt fall justerade jag ner "Trig arm voltage".

Dra på starten och kolla sen i trigger oscilloskåpet, då ser du vilken nivå du får ut från din givare. Sen är det bara att knappa in ett värde som är något under den uppmätta nivån.

Du kan även kolla över avståndet mellan givare och triggerhjul så det inte ställer till det för dig.
AffeRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
Ort: köping

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av AffeRacing »

Daniel Ireståhl skrev:Får du denna felkoden lite då och då eller bara vid uppstart?

Jag hade lite bekymmer med detta när batteriet var lite halvdåligt och man drog på starten, fick en del spänningsfall och då hade den svårt att detektera tänderna på låga varv. Så i mitt fall justerade jag ner "Trig arm voltage så nu fungerar bilen klock".

Dra på starten och kolla sen i trigger oscilloskåpet, då ser du vilken nivå du får ut från din givare. Sen är det bara att knappa in ett värde som är något under den uppmätta nivån.

Du kan även kolla över avståndet mellan givare och triggerhjul så det inte ställer till det för dig.
Jag fick felkoden på höga varv och ladd men nu är det fixat! :thumbright:

kollade över trigger arm voltage och den va ju för låg som standard så jag ökade på den efter att jag kollat i oscilllioskåpet, så nu fungerar de klockrent!

Tack för hjälpen!

fixade även till så jag har 2 boost tables nu med hjälp av knapp :lol:
Andreas Norgren

Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
AffeRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
Ort: köping

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av AffeRacing »

Blev en spontantäff i vsterås igår men de slutade såhär.. typiskt :)

Bild
Bild
Andreas Norgren

Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av 740Bodo »

riktigt trevligt bygge :D goo effekt på såppas lågt ladd :thumbright: blire fler dagar på barnan i år? :D Mvh
AffeRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
Ort: köping

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av AffeRacing »

740Bodo skrev:riktigt trevligt bygge :D goo effekt på såppas lågt ladd :thumbright: blire fler dagar på barnan i år? :D Mvh
Tackar :thumbright: det måste vara portningen och kammarma som lirar bra ihop , ska bli spännande att se vad den lämnar vid 2 bar sen :hihi:
Har haft lite funderingar över gatebil men vi får se
Andreas Norgren

Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Jonas Stenseth
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor okt 23, 2014 4:37 pm
Ort: Norge, Skotterud

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av Jonas Stenseth »

Wastegaten som har pajjat? Vad kör du för kammar?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo 242 -78 16v turbo
AffeRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
Ort: köping

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av AffeRacing »

Jonas Stenseth skrev:Wastegaten som har pajjat? Vad kör du för kammar?
Ja ventilen gick åt efter de ganska lugn omkörning på väg till bil träffen, trodde avgassystemet lossnat.
Kör med enem k34 :wink:
Andreas Norgren

Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
AffeRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
Ort: köping

Re: Volvo 242 16v turbo -75 480hk/600nm i motorn

Inlägg av AffeRacing »

vart lugnt ett tag! fixade dit en ny ventil i wastegaten sen har det blivit en del gat och landsvägskörning :wink:

Nu i söndags så körde jag driftday på gröndal i eskilstuna, blev mycket körning och bilen gick felfritt hela dagen :thumbright:
Lagom mycket bilar och allt flöt på hela tiden, toppenevent! :thumbright:

Kvällen innan fixade jag dit nya spridarhylsor då de andra läckte när vi höjde laddtrycket under bänkningen så har kört på lågtryck hela sommaren men nu blev de dags att höja!

Idag, tisdag, så va jag och kompisen ut och körde lite och provade högre laddtryck och det kändes riktigt bra fast vi hann inte långt innan pumpen i tanken gav upp.. skönt att den höll hela söndagen, och hela sommaren för den delen! bara beställa en som tål etanol och prova ladda på ännu mer innan vintern så jag vet att de håller till nästa sommar! :hihi:

Blandade bilder!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Andreas Norgren

Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Skriv svar