Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis nov 12, 2019 8:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons dec 10, 2014 9:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Inlägg: 117
Ort: töreboda
Tjenare, istället för att ha två bilar på samma tråd tänkte jag starta 2 separata ist, både för att ge en enklare överblick över bygget samt även för de som kanske bara vilja följa en av dem :)

Här kommer ni iaf kunna läsa om min Opel Manta A 16V turbo & kompressor.

ENYOJ :twisted:

_________________
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson


Senast redigerad av smilesante sön maj 03, 2015 10:46 pm, redigerad totalt 11 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 11, 2014 6:35 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm
Inlägg: 288
Hillmerrson sin gamle Manta? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 11, 2014 8:10 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Inlägg: 117
Ort: töreboda
Stämmer bra de:)

_________________
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 12, 2014 8:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 13, 2011 3:18 pm
Inlägg: 147
Bilder da!!

_________________
Jorgen Aune
BMW E21 - S54 turbo : Projekt-tråd


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 12, 2014 11:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Inlägg: 117
Ort: töreboda
Första uppdaten i tråden då :) vi drar en liten historia först, specen kan nog dem flesta redan här, bilen vi snackar om är alltså redan väldigt känd för er som funnit med i bilkretsarna för snart 12 år sen den färdigställdes och även för många som kommit in senare:) Hilmerssons manta, för 11 år sen såg jag bilen själv när jag va 9 år gammal och brorsan (Coupe76) tog med mig till "en dag på räcerbanan" på Kinnekulle-ring. Redan då tyckte jag den va enormt häftig och har egentligen inte kunna släppa tanken av att vilja ha den sedan dess. åren gick och mantan blev till salu 2007, av åldersmässiga och ekonomiska själ kunde jag inte köpa bilen utan gick istället söder om Göteborg och ställdes in i ett garage och mer eller mindre försvann när Ronnie sålde den, där har bilen stått fram till 2014 fram till ca en månad innan jag äntligen kunde köpa min drömbil. alltså är bilen knappt startad sedan 2007.

bild från gatebil 2014
Bild

påväg hem från gatebil gick de snett, bilen kördes på lastbilstransport och stog därför i lutning under resan hem till göteborg och läckte bensin, när bilen lastades av vreds tändningen på och en gnista i bagaget tände eld på bilen.

Bild

som tur var fanns det släckare nära till hands och bilen kunde räddas från att bli totalförstörd iaf. och det är här jag kommer in bilden och tanken är att jag vill rädda och återskapa denna sjuka bil till de det en gång varit.

Hoppas detta kan vara en intressant tråd för er att följa mitt bygge att återskapa min drömbil och lyckas få fram samma galna resultat som förr :)

Ny uppdate inom kort :thumbright:

_________________
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 12, 2014 11:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Inlägg: 306
Ort: Finspång
Följer. :)

_________________
https://www.facebook.com/SunkraaavenRajsing
-
Micke Lidberg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 12, 2014 11:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 808
Ort: Härjedalen.
Men shit vilken tur att ni lyckades släcka,mycket skador?

Förövrigt en mycket frän bil!

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 13, 2014 8:40 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am
Inlägg: 353
Riktigt fet bil detdär!

Hade nog tagit mig en stadig j+vel på kvällen och gråtit en skvätt efter detdär >.<

All lycka till att renovera iaf! 10/10

_________________
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 13, 2014 9:42 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Inlägg: 192
Ort: Råneå
Den där bilen har man dregglat efter mer än engång!

Kommer garanterat att följa :thumbright:

_________________
Sponsorer:
Däckproffset i Luleå
Spacer.se
http://www.garaget.org/?car=379791
https://www.facebook.com/pages/Stifler- ... 204?ref=hl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 13, 2014 12:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Inlägg: 270
Ort: Gimo
Tråkigt...
hur funkar det med försäkringen på en sådan skapelse?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 13, 2014 1:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
Inlägg: 280
Ort: Jönköpig
Mja man har alltid undrat vart denna tog vägen! :hey:

Lycka till med "renoveringen"

_________________
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle

Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 13, 2014 1:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm
Inlägg: 288
Du må komme tilbake til Gatebil Rudskogen med den iallfall, så en får vise folk at det ikke er bare BMW E30 og Supra/Skyline som gjelder ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 13, 2014 5:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Inlägg: 117
Ort: töreboda
tjenare gott folk!:) kul med bra respons ! de gör de hela mycket roligare att både arbeta med och uppdatera sidan!:)

när vi talar om skadorna, de stora viktiga delarna har klarat sig bra från elden!! det som igentligen har förstört mest är brandsläckaren som var av pulvertyp, om vi kollar på själva branden så det som tagit skada är:

Kaross,lack osv som syns på bilden
bränsledelar och slangar
fälgar och däck, bussningar, bromsrör och bromsok
inredning innertak
mycket ytbehandlade delar som måste göras om
mycket av elsystemet har blivit förstört både framtill och baktill
lampor och vinge
motordelarna har klarat sig ganska bra från brand men brandsläckaren och rök har förstört mycket av finnish och funktion då nästan allt kärvar ihop och behöver renoveras.

tanken är nu att återskapa bilen näst intill exakt så som den varit, alla delar jag byter ut och renoverar kommer bli hemmabyggda, jag har redan 4 st nya centerbulltsfälgar, alla delar kommer lackas och ytbehandlas ungefärligt som tidigare och karossen kommer lackas och göras iordning av mig själv, både av ekonomiska och känslomässiga själ då bilen är helt och hållet egenbyggd utan några köpedelar nästan över huvud taget. 8)

när bilen kom hem blev jag väldigt nyfiken på som många andra vilka skador bilen kunde tagit åt sig, de som syns är ju vad man vet, dock ville jag väldigt gärna få en mer exakt bild på skadorna och även utesluta dolda skador i tex elsystem/styrsystem efter kortslutning av elden och dyligt. så mitt första mål var att försöka pilla igång bilen.

de första blev att överblicka vilka synliga skador bilen fått. karossen, körde en riktigt grundlig tvätt för att senare gå på och polera fram så bra resultat jag kunde, jag blev faktist väldigt glad när jag såg resultatet, va mycket av de jag trodde va förstört som endast var fastbränt sot och pulver, ser dock lite bättre ut på bilen de finns mycket bubblor i lacken osv. :)
efter ganska många omgångar såg bilen ut såhär: :roll:
Bild

efter branden såg motorrummet ut såhär, ni som sett den tidigare och även på gatebil vet ju om vilken otrolig finnish det fanns här, den här bilden är tagen mitt på ljusa dagen och solen lyser in i motorrummet som ni kan se på framhjulen och lite på ramen, här har jag många timmar framför mig :hey:
Bild

efter väldigt många tvättar i motorrummet kollades elen över, elhärvan både framåt och bakåt har smält av samt batteri och lampor bakåt,, nya kablar drogs lite provisoriskt till det viktigaste, soppapumpar och vattenledningar osv byttes ut, efter mycket kabeldragning mätande och rengöring konstaterande att troliga de mesta va redo att teststartas. sagt och gjort så verkade styrboxar och det viktigaste fortfarande funka och bilen hoppade igång efter några timmar, lycka på hög nivå!! :D
Bild

tog dock fram tills det nästan blev mörkt innan vi va klara :)
en bättre överblick över motorrummet, blev inte så mkt bättre av många tvättar :thumbdown:
Bild

men dagen var lyckad iaf :) nu vet jag att de viktigaste klarat sig bara de för lite kärlek:) :roll:

_________________
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 13, 2014 5:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm
Inlägg: 288
Grooomt!!! Dette blir bra, stå på :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 13, 2014 8:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Inlägg: 396
Grattis till en ikon i motorsverige!

Verkligen ett fint komponerat verk av hilmersson!

Hade jag blivit med denna bil hade jag återskapat den i möjligaste mån
Med tanke på bilens historia!!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010