Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 150503
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Tjenare jag slänger in en uppdatering till för att de kan va roligt fick tuvärr inge svar från lackfirman i dag men ska stressa på så förhoppningsvis om allt går som tänkt blir de lack nästa vecka
har blivit en stund till i garaget i dag som ni såg på förra uppdaten blev de gaska mycket lappande på framskärmen för att få de någorlunda så jag blev inte nöjd med de och även fått lite tips och ideer/hjälp från lackerare och plåtslagare som la sig i lite då angående mitt "dåliga" arbetssätt:) och detta uppskattas ju så klart så här kommer en bild på den nya spacklingen
detta tror jag blir mycket bättre och efter bara lite slipning så såg resultatet ut så här än så länge lite kvar dock
allt för denna uppdate
har blivit en stund till i garaget i dag som ni såg på förra uppdaten blev de gaska mycket lappande på framskärmen för att få de någorlunda så jag blev inte nöjd med de och även fått lite tips och ideer/hjälp från lackerare och plåtslagare som la sig i lite då angående mitt "dåliga" arbetssätt:) och detta uppskattas ju så klart så här kommer en bild på den nya spacklingen
detta tror jag blir mycket bättre och efter bara lite slipning så såg resultatet ut så här än så länge lite kvar dock
allt för denna uppdate
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Synd att du bor så långt bort annars kunde du fått komma på studiebesök
Och få sett lite verktyg och produkter som skulle göra livet lättare för dej
Även lite bra tips
Och få sett lite verktyg och produkter som skulle göra livet lättare för dej
Även lite bra tips
boost junkie
http://www.garaget.org/?car=312617
http://www.garaget.org/?car=312617
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
göteborg är ingen längd utan en dag studiebesök gör säkert arbetet mer än en dag kortare och bättre
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Ser ut att bli bra,roligt att den finns i närheten.
Tony.Jacobsson
Tony.Jacobsson
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: ons dec 17, 2014 8:25 am
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Nice progress!
Are these wheelarches "golf 2" or "kadett d" based?
Cheers,
Kris
Are these wheelarches "golf 2" or "kadett d" based?
Cheers,
Kris
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
thanks christ the fenders are based on golf 2 fender from 10-14 at the clock, then the rest are custommade
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
[QUOTE=smilesante;157068]tjenare gott folk har varit lite dött här men de betyder inte att de inte hänt något har jobbat för fullt med bilen och nu börjar lackningen bli väldigt nära har fått hem epoxyprimer och även första litrarna med topplacken är det någon som vågar gissa sig på kulören här?;)
här kommer lite bilder
nu är bilen inplastad och fin också
allt för denna uppdate gissa på nu!:)[/QUOTE]
här kommer lite bilder
nu är bilen inplastad och fin också
allt för denna uppdate gissa på nu!:)[/QUOTE]
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
tjenare, har i går börjat lacka bilen
jag börjar med att dränka bilen i 2k epoxyprimer eftersom mycket är plåtrent och brunnet sen blir de ju samma nyans överallt sen också:)
jag väljer att använda min egna box och jag väljer att själv hålla i sprutan av ekonomiska själ, jag prioriterar hellre pengarna på att visa upp bilen in action sen istället och jag tycker de är kul att bevara bilens kultstämpel att allting är hemmagjort och där även lacken då ska den ju givetvis bevaras dock kommer det bli en ny kulör vi ska välkomna bilen till 2015 och inte vara bakåtsträvande och lura bilen att allt är som förr och kommer ställas undan i herrejösses massa år igen och glömmas bort
Lacken jag har valt är en helt och hållet egenblandad kulör som jag inte kommer avslöja i denna uppdate men håll utkik sen så kanske ni här på savarturbo för en exklusiv liten förhands titt först av alla!!:)
jag valde att dela upp lakeringen i invändigt och utvändigt/motorrum för att kunna hinna med bättre då jag arbetar ganska långsamt och får fuderamycket innan jag placerar lacken så nästa steg blir så lätt som möjligt utan att ta i överallt i blöt lack att tilläggas ska också att jag aldrig någonsin tidigare har hållt i en lackspruta så hur detta går får vi se här kommer lite bilder:)
slutresultatet efter primer invändigt
allt för denna uppdate ös på nu så får nu kanske en tjuvkik senare har nämligen redan lagt första lagret av topplacken
jag börjar med att dränka bilen i 2k epoxyprimer eftersom mycket är plåtrent och brunnet sen blir de ju samma nyans överallt sen också:)
jag väljer att använda min egna box och jag väljer att själv hålla i sprutan av ekonomiska själ, jag prioriterar hellre pengarna på att visa upp bilen in action sen istället och jag tycker de är kul att bevara bilens kultstämpel att allting är hemmagjort och där även lacken då ska den ju givetvis bevaras dock kommer det bli en ny kulör vi ska välkomna bilen till 2015 och inte vara bakåtsträvande och lura bilen att allt är som förr och kommer ställas undan i herrejösses massa år igen och glömmas bort
Lacken jag har valt är en helt och hållet egenblandad kulör som jag inte kommer avslöja i denna uppdate men håll utkik sen så kanske ni här på savarturbo för en exklusiv liten förhands titt först av alla!!:)
jag valde att dela upp lakeringen i invändigt och utvändigt/motorrum för att kunna hinna med bättre då jag arbetar ganska långsamt och får fuderamycket innan jag placerar lacken så nästa steg blir så lätt som möjligt utan att ta i överallt i blöt lack att tilläggas ska också att jag aldrig någonsin tidigare har hållt i en lackspruta så hur detta går får vi se här kommer lite bilder:)
slutresultatet efter primer invändigt
allt för denna uppdate ös på nu så får nu kanske en tjuvkik senare har nämligen redan lagt första lagret av topplacken
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 554
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Spent på ka farge du har valgt!:)
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Denna bil har verkligen varit en stor inspirationskälla för mig! Jag hade ingen aning om att den brunnit. Kul att du tar dig an och fixar till den till sitt gamla jag! Bilbyggandet blir ju inte så mycket bättre än detta så det är lite att leva upp till, när man renovera en sån här ikon.
Kör hårt och lycka till!! Kommer att följas!
//Micke
Kör hårt och lycka till!! Kommer att följas!
//Micke
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Helgerån att ändra kulör på den bilen!
Men det är ju bara min personliga åsikt!
Men du ser ut att göra ett fint jobb med den!
Men det är ju bara min personliga åsikt!
Men du ser ut att göra ett fint jobb med den!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 68
- Blev medlem: mån apr 20, 2009 8:22 pm
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Tips, jag hoppas du har nån form av utsug från din Box? All färgdimma kommer till slut lägga sig på din lackering och ge ett matt/strävt resultat....
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Ser bra ut. Jag gissar på nån form av lilla eller grön kulör. Jag har själv lackat många egna bilar med liknande lackbox som du har byggt. Säger som ovan. Skaffa en ordentlig fläkt att suga ut dimman som blir vid lackering. ytan kommer bli knottrig och matt annars, skaffa nån form av byggfläkt och vinkla den så den blåser ut all dimma utan att sätta på värmaren. "Risk för gas explosion då" sedan när du lackat klart och väntat ca 15min så kan du vända den och sätta på värmen så du får uppvärmen i boxen till ca 30-40gr så blir det perfekt. bara som ett tips.Du gör som du vill.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Tjenare gott folk, sorry för sen uppdatering men de har varit kaos och hänt massor igentligen
Till en början, lackades hela karossen i en 2k epoxy primer från hagmans. efter detta la jag på min nya först önskade färg som var egen kombinerad och hette Anton Metallic green uppfinningsrik som man är... första intrycket var kanonbra!! verkligen de blev en super duper färg! men efter några dagar när lacken hade torkat igenom och verkligen lagt sig som de kommer se ut i framtiden... va jag inte så nöjd längre, och lacken gjorde sig väldigt dåligt i kamera om inget annat. df blev de aldrig direkt några bilder.
Efter lite funderande tänkte jag följande, jag vill bygga min drömbil. min drömbil har alltid varit 529 orange, min drömbil är inte nytänkande bara för att få prägla sin egen stämpel på bilen utan drömmen är ju sedan många år tillbaka just som bilen såg ut i 12 år innan branden. bestämde mig ganska snabbt då för att skaffa hem en ny basfärg som skulle bli vit och lackera bilen i för att ge 529 sin riktiga lyster. nu börjar dock tiden rinna ut lite, en veckas jobb i onödan. dock har bilen fått många nya lacker skyddande och bra färg samt att jag även har fått bekanta mig lite med färgsprutan som jag aldrig hållt i tidigare i livet, så ångrar inte direkt mina val utan hade man aldrig testat hade man aldrig fått reda på svaret heller
Nu kommer vi till nästa problem. beställa lack, som sagt jag börjar känna tidspress, måste få bort lackboxen ur garaget så kan man börja jobba med resten, efter flera besök i många lackfirmor kommer jag fram till att just den blandningen med ingredienser till 529 orange är blybaserade och en speciell orange som var svår att få tag på, samt även väldigt miljöfarlig, och ett nytt recpet fanns inte att tillgå i mina kretsar iaf, efter mycket letande och frågande så lyckades Färgtillverkaren octoral räkna fram ett nytt anpassat recept som både stämde till punkt och pricka i nyans och även stämde överens med dagen miljökrav på färg:) så nu har även miljön gett mantan höga poäng i sin nya kostym sagt och gjort beställdes lacken och med bra service gick de väldigt fort och bilen lackerades först invändigt.
efter detta var det dags att lacka utsidan också, tuvärr krånglar uppladningen av bilder så kommande bilder fungerade inte att ladda upp, jag får göra ett nytt försök senare
jag blev väldigt nöjd över lacken, visst den är inte hundra, men de är ändå en rejsbil och jag lägger hällre dom tusenlapparna på att använda bilen istället för att lämna in för en dyrlack och inte våga använda bilen sen lackboxen plockades ner och lät lacken härda ordetnligt med hög värme i garaget många timmar (dagar). efter detta började jag plocka ihop bilen lite smått, började med instrumenteringen och även handbromsen efter polering och uppfräschning av alla delar, även lister och bakre sidorutor kom på lägger in en liten efterbil här för att ni ska kunna se framstegen med karossen från branden iaf jag är väldigt nöjd och ni vet ju hur bilen såg ut tidigare
efter detta började jag bara mer och mer plocka ihop bilen, de tar lite tid när alla delar ska föröka putsas upp och även mycket måste bytas ut och renoveras nästan allt är ju hela tillverkat så man får hålla på eget material pressar och svarv/borrmaskin osv för att få de att funka bakvagnen stog näst på tur och även soppasystemet med nya ledningar och slangar i aluminium och pressade högtrycksslangar, även en sellholm styrväxel kan vara bra att ha för att slippa ratta så mycket
alla bilder och info jag hade för tillfället då bilduppladdningen krångla men kommer mer inom kort
Till en början, lackades hela karossen i en 2k epoxy primer från hagmans. efter detta la jag på min nya först önskade färg som var egen kombinerad och hette Anton Metallic green uppfinningsrik som man är... första intrycket var kanonbra!! verkligen de blev en super duper färg! men efter några dagar när lacken hade torkat igenom och verkligen lagt sig som de kommer se ut i framtiden... va jag inte så nöjd längre, och lacken gjorde sig väldigt dåligt i kamera om inget annat. df blev de aldrig direkt några bilder.
Efter lite funderande tänkte jag följande, jag vill bygga min drömbil. min drömbil har alltid varit 529 orange, min drömbil är inte nytänkande bara för att få prägla sin egen stämpel på bilen utan drömmen är ju sedan många år tillbaka just som bilen såg ut i 12 år innan branden. bestämde mig ganska snabbt då för att skaffa hem en ny basfärg som skulle bli vit och lackera bilen i för att ge 529 sin riktiga lyster. nu börjar dock tiden rinna ut lite, en veckas jobb i onödan. dock har bilen fått många nya lacker skyddande och bra färg samt att jag även har fått bekanta mig lite med färgsprutan som jag aldrig hållt i tidigare i livet, så ångrar inte direkt mina val utan hade man aldrig testat hade man aldrig fått reda på svaret heller
Nu kommer vi till nästa problem. beställa lack, som sagt jag börjar känna tidspress, måste få bort lackboxen ur garaget så kan man börja jobba med resten, efter flera besök i många lackfirmor kommer jag fram till att just den blandningen med ingredienser till 529 orange är blybaserade och en speciell orange som var svår att få tag på, samt även väldigt miljöfarlig, och ett nytt recpet fanns inte att tillgå i mina kretsar iaf, efter mycket letande och frågande så lyckades Färgtillverkaren octoral räkna fram ett nytt anpassat recept som både stämde till punkt och pricka i nyans och även stämde överens med dagen miljökrav på färg:) så nu har även miljön gett mantan höga poäng i sin nya kostym sagt och gjort beställdes lacken och med bra service gick de väldigt fort och bilen lackerades först invändigt.
efter detta var det dags att lacka utsidan också, tuvärr krånglar uppladningen av bilder så kommande bilder fungerade inte att ladda upp, jag får göra ett nytt försök senare
jag blev väldigt nöjd över lacken, visst den är inte hundra, men de är ändå en rejsbil och jag lägger hällre dom tusenlapparna på att använda bilen istället för att lämna in för en dyrlack och inte våga använda bilen sen lackboxen plockades ner och lät lacken härda ordetnligt med hög värme i garaget många timmar (dagar). efter detta började jag plocka ihop bilen lite smått, började med instrumenteringen och även handbromsen efter polering och uppfräschning av alla delar, även lister och bakre sidorutor kom på lägger in en liten efterbil här för att ni ska kunna se framstegen med karossen från branden iaf jag är väldigt nöjd och ni vet ju hur bilen såg ut tidigare
efter detta började jag bara mer och mer plocka ihop bilen, de tar lite tid när alla delar ska föröka putsas upp och även mycket måste bytas ut och renoveras nästan allt är ju hela tillverkat så man får hålla på eget material pressar och svarv/borrmaskin osv för att få de att funka bakvagnen stog näst på tur och även soppasystemet med nya ledningar och slangar i aluminium och pressade högtrycksslangar, även en sellholm styrväxel kan vara bra att ha för att slippa ratta så mycket
alla bilder och info jag hade för tillfället då bilduppladdningen krångla men kommer mer inom kort
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Underbart att se att någon lägger ner tid att fixa denna så den kan ut å smiska banor igen!
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113