BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Då det inte finns överdrivet med sugmotor bilar här får man väl kompensera med en sådan
Bilen är en BMW M3 från 1995 som jag har gjort egna skärmar till och byggt om egentligen hela bilen. Planen från början var banracing men avstånden samt brist på tid har gjort att den har blivit mer utvecklad för rallycross just nu. Har dock varit sugen på drifting ett par år så ska nog prova lite sånt i sommar.
En ny motor är under ombyggnad just nu (S65B40, mer info kommer senare) men jag gillar sexan så skarpt så jag tror jag ska behålla den också.
Motor BMW S50B33 3,3liter
Block:
Smidda ROSS kolvar, 13,4:1 i kompförhållande.
Carillo stålstakar
Linehonat block
Borrad 87mm
S54 vev, balanserad, offset slipad.
Honda racing vevlager samt BMW Motorsport ramlager.
Torrsump.
Topp:
Steg 3 portad av Unitek&ST
314° kammar med 13,4mm lyft, Uniflow av Unitek&ST
Arrow Precision ventiltryckare
Bortplockad Vanos
Ställbara kamdrev
Supertech rostfria ventiler, säten med racevinklar maxutflyttade
Hårdare ventilfjädrar
Champion tändstift
Insug:
Putsade spjällhus
Öppna trattar av egen design, ITG filter
Siemens Deka 630cc spridare
Avgas:
Ajdén tillverkat grenrör av egen design och hemma byggt 3" med SBF kat.
Motorstyrning:
Link G4 Extreme
Transmission:
Bakmonterad Sellholm MPG 5 växlad sekvensiell växellåda
Specialgjort svänghjul, 4kg
Tilton treskivig 184mm koppling, 4kg
M3E36 3.2 (210) diff med 3,23:1 i utväxling samt Traction Master kolfiberdiffbroms
Varvstopp 8800 rpm
Kaross: M3 coupe med egen tillverkade skärmar i GTR stuk, huv och baklucka. Färgen är Jägermeister orange.
Chassi: Öhlins jumbo trevägs framfjäderben och Öhlins trevägs bakfjäderben med väl tilltagen fjädringsväg, rörbärarmar efter egen design fullt ställbara runt om. Spårvidden breddad 150mm.
Fälgar & Däck: Har ett gäng 7,5 och 8"x17" fälgar, däcken är Dunlop Direzza, Dunlop slicks eller AVON rallycross slicks. Till isen blir det 15" med Michelin MX stommar och 23mm långnabb.
När karossen köptes sommaren 2005
Det satt bur i karossen med den kapade jag ur och kastade och så började jag med en ny.
Först ut var förstärkning av bakvagnen.
Lite fler nya rör.
Många meter rör blev det till slut.
Buren går även fram till fjäderbenstornen.
Under tiden började jag med breddarna.
Dom är uppbyggda av byggskum och spackel.
Många timmar slipning blev det.
På egna hjul för första gången i min ägo, nygjutna plastskärmar sitter på.
I denna veva så bytte jag garage och karossen fick lite färg på sig.
Och så var det bara att börja montera dit delar.
Dagen innan vagnsboks besiktning men den börjar se klar ut.
Helgen efter så var bilen klar, första provkörningen blev klubbtävlingen 2007. Var rätt nöjd med en fjärde plats med ny oprövad bil, hade inte ens justerat bromsbalansen.
Bilen är en BMW M3 från 1995 som jag har gjort egna skärmar till och byggt om egentligen hela bilen. Planen från början var banracing men avstånden samt brist på tid har gjort att den har blivit mer utvecklad för rallycross just nu. Har dock varit sugen på drifting ett par år så ska nog prova lite sånt i sommar.
En ny motor är under ombyggnad just nu (S65B40, mer info kommer senare) men jag gillar sexan så skarpt så jag tror jag ska behålla den också.
Motor BMW S50B33 3,3liter
Block:
Smidda ROSS kolvar, 13,4:1 i kompförhållande.
Carillo stålstakar
Linehonat block
Borrad 87mm
S54 vev, balanserad, offset slipad.
Honda racing vevlager samt BMW Motorsport ramlager.
Torrsump.
Topp:
Steg 3 portad av Unitek&ST
314° kammar med 13,4mm lyft, Uniflow av Unitek&ST
Arrow Precision ventiltryckare
Bortplockad Vanos
Ställbara kamdrev
Supertech rostfria ventiler, säten med racevinklar maxutflyttade
Hårdare ventilfjädrar
Champion tändstift
Insug:
Putsade spjällhus
Öppna trattar av egen design, ITG filter
Siemens Deka 630cc spridare
Avgas:
Ajdén tillverkat grenrör av egen design och hemma byggt 3" med SBF kat.
Motorstyrning:
Link G4 Extreme
Transmission:
Bakmonterad Sellholm MPG 5 växlad sekvensiell växellåda
Specialgjort svänghjul, 4kg
Tilton treskivig 184mm koppling, 4kg
M3E36 3.2 (210) diff med 3,23:1 i utväxling samt Traction Master kolfiberdiffbroms
Varvstopp 8800 rpm
Kaross: M3 coupe med egen tillverkade skärmar i GTR stuk, huv och baklucka. Färgen är Jägermeister orange.
Chassi: Öhlins jumbo trevägs framfjäderben och Öhlins trevägs bakfjäderben med väl tilltagen fjädringsväg, rörbärarmar efter egen design fullt ställbara runt om. Spårvidden breddad 150mm.
Fälgar & Däck: Har ett gäng 7,5 och 8"x17" fälgar, däcken är Dunlop Direzza, Dunlop slicks eller AVON rallycross slicks. Till isen blir det 15" med Michelin MX stommar och 23mm långnabb.
När karossen köptes sommaren 2005
Det satt bur i karossen med den kapade jag ur och kastade och så började jag med en ny.
Först ut var förstärkning av bakvagnen.
Lite fler nya rör.
Många meter rör blev det till slut.
Buren går även fram till fjäderbenstornen.
Under tiden började jag med breddarna.
Dom är uppbyggda av byggskum och spackel.
Många timmar slipning blev det.
På egna hjul för första gången i min ägo, nygjutna plastskärmar sitter på.
I denna veva så bytte jag garage och karossen fick lite färg på sig.
Och så var det bara att börja montera dit delar.
Dagen innan vagnsboks besiktning men den börjar se klar ut.
Helgen efter så var bilen klar, första provkörningen blev klubbtävlingen 2007. Var rätt nöjd med en fjärde plats med ny oprövad bil, hade inte ens justerat bromsbalansen.
Senast redigerad av Niklas Sandström den lör dec 21, 2013 11:04 pm, redigerad totalt 2 gång.
/ Niklas Sandström
Re: BMW M3 GTR
de var inte denna som hade en bur med ''svetsfogar'' av skräckexemplar ?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: BMW M3 GTR
Jo det var därför jag kapade ur och slängde den.
Såhär såg några av svetsarna ut
Såhär såg några av svetsarna ut
/ Niklas Sandström
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: BMW M3 GTR
bra jobbat!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: BMW M3 GTR
kul att du visar bygget här också, va länge sen man satt på garaget sidan och kika..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: BMW M3 GTR
Gamla motorn på 3L i bromsbänken 360hk@7500
Våtsump och standard växellåda var det på den tiden
Våtsump och standard växellåda var det på den tiden
Senast redigerad av Niklas Sandström den tor dec 12, 2013 11:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/ Niklas Sandström
Re: BMW M3 GTR
Grymt bygge!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: BMW M3 GTR
Bilen blev klar hösten 2007 men jag hade problem med motorn som ville trycka olja genom vevhusventilationen. Den skar på ett vevlager för mig en gång när jag hade den i gatbilen och sedan hann jag köra klubbtävlingen (utan problem dock) samt finalen i BMW cup på Knutstorp men då skar den igen på träningen.
Så jag och Fredrik slog till och skaffade torrsumpsanläggningar.
Säsongen 2008 provade jag att köra långnabb för första gången.
Nästan klart för avfärd mot Strömsund och premiärtävling på is för mig. Åkte hem med en femte placering i SM tabellen som höll sig resten av säsongen.
En depå bild från Sikeå
Bästa placeringen blev en tredjeplats i ena tävlingen i Sikeå. Slutresultatet blev 5:a i SM och DM silver
Så jag och Fredrik slog till och skaffade torrsumpsanläggningar.
Säsongen 2008 provade jag att köra långnabb för första gången.
Nästan klart för avfärd mot Strömsund och premiärtävling på is för mig. Åkte hem med en femte placering i SM tabellen som höll sig resten av säsongen.
En depå bild från Sikeå
Bästa placeringen blev en tredjeplats i ena tävlingen i Sikeå. Slutresultatet blev 5:a i SM och DM silver
/ Niklas Sandström
Re: BMW M3 GTR
Grym bil!
Jag minns att jag var rätt imponerad nån vår-träff i Piteå många år sen (nybyggd kanske) där den stog och blänkte på Nolia-området. Mycket jobb, fina detaljer!
Jag minns att jag var rätt imponerad nån vår-träff i Piteå många år sen (nybyggd kanske) där den stog och blänkte på Nolia-området. Mycket jobb, fina detaljer!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: BMW M3 GTR
Dina bilder passar bra i denna tråd http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 97#p576197, kan du lägga upp dom i den? Samt lite text om eländet. Lite underhållningsvärde har detNiklas Sandström skrev:Jo det var därför jag kapade ur och slängde den.
Såhär såg några av svetsarna ut
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: BMW M3 GTR
Sjukt fin bil Niklas!
6:an är trevlig jäkla sång, men det kommer bli grymt med s65:an sen
6:an är trevlig jäkla sång, men det kommer bli grymt med s65:an sen
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: BMW M3 GTR
Tack för det roger
Jag har stora förväntningar på den nya motorn
Ett litet klipp på skönsjungande BMW sexa en kall oktoberdag förra året
https://www.youtube.com/watch?v=z6t_FAECXx4
Jag har stora förväntningar på den nya motorn
Ett litet klipp på skönsjungande BMW sexa en kall oktoberdag förra året
https://www.youtube.com/watch?v=z6t_FAECXx4
/ Niklas Sandström
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BMW M3 GTR rallycross
Den ser jävligt rå ut med dom breddarna och den färgen, fint bygge.
Erland
Erland
Re: BMW M3 GTR
Satan vilken sång, låter riktigt kry. Tummen uppNiklas Sandström skrev:Tack för det roger
Jag har stora förväntningar på den nya motorn
Ett litet klipp på skönsjungande BMW sexa en kall oktoberdag förra året
https://www.youtube.com/watch?v=z6t_FAECXx4
Hoppas nya maskin blir lika skönsjungande.
/Erik Gunnarsson