BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Då det inte finns överdrivet med sugmotor bilar här får man väl kompensera med en sådan :hey:


Bilen är en BMW M3 från 1995 som jag har gjort egna skärmar till och byggt om egentligen hela bilen. Planen från början var banracing men avstånden samt brist på tid har gjort att den har blivit mer utvecklad för rallycross just nu. Har dock varit sugen på drifting ett par år så ska nog prova lite sånt i sommar.

En ny motor är under ombyggnad just nu (S65B40, mer info kommer senare) men jag gillar sexan så skarpt så jag tror jag ska behålla den också.

Motor BMW S50B33 3,3liter

Block:
Smidda ROSS kolvar, 13,4:1 i kompförhållande.
Carillo stålstakar
Linehonat block
Borrad 87mm
S54 vev, balanserad, offset slipad.
Honda racing vevlager samt BMW Motorsport ramlager.
Torrsump.

Topp:
Steg 3 portad av Unitek&ST
314° kammar med 13,4mm lyft, Uniflow av Unitek&ST
Arrow Precision ventiltryckare
Bortplockad Vanos
Ställbara kamdrev
Supertech rostfria ventiler, säten med racevinklar maxutflyttade
Hårdare ventilfjädrar
Champion tändstift

Insug:
Putsade spjällhus
Öppna trattar av egen design, ITG filter
Siemens Deka 630cc spridare

Avgas:
Ajdén tillverkat grenrör av egen design och hemma byggt 3" med SBF kat.

Motorstyrning:
Link G4 Extreme

Transmission:
Bakmonterad Sellholm MPG 5 växlad sekvensiell växellåda
Specialgjort svänghjul, 4kg
Tilton treskivig 184mm koppling, 4kg
M3E36 3.2 (210) diff med 3,23:1 i utväxling samt Traction Master kolfiberdiffbroms

Varvstopp 8800 rpm

Kaross: M3 coupe med egen tillverkade skärmar i GTR stuk, huv och baklucka. Färgen är Jägermeister orange.

Chassi: Öhlins jumbo trevägs framfjäderben och Öhlins trevägs bakfjäderben med väl tilltagen fjädringsväg, rörbärarmar efter egen design fullt ställbara runt om. Spårvidden breddad 150mm.

Fälgar & Däck: Har ett gäng 7,5 och 8"x17" fälgar, däcken är Dunlop Direzza, Dunlop slicks eller AVON rallycross slicks. Till isen blir det 15" med Michelin MX stommar och 23mm långnabb.


När karossen köptes sommaren 2005
Bild
Bild

Det satt bur i karossen med den kapade jag ur och kastade och så började jag med en ny.
Först ut var förstärkning av bakvagnen.
Bild

Lite fler nya rör.
Bild

Många meter rör blev det till slut.
Bild

Buren går även fram till fjäderbenstornen.
Bild

Under tiden började jag med breddarna.
Bild

Dom är uppbyggda av byggskum och spackel.
Bild

Många timmar slipning blev det.
Bild

På egna hjul för första gången i min ägo, nygjutna plastskärmar sitter på.
Bild

I denna veva så bytte jag garage och karossen fick lite färg på sig.
Bild

Och så var det bara att börja montera dit delar.
Bild

Dagen innan vagnsboks besiktning men den börjar se klar ut.
Bild

Helgen efter så var bilen klar, första provkörningen blev klubbtävlingen 2007. Var rätt nöjd med en fjärde plats med ny oprövad bil, hade inte ens justerat bromsbalansen.
Bild
Senast redigerad av Niklas Sandström den lör dec 21, 2013 11:04 pm, redigerad totalt 2 gång.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Mattias-M
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör jan 19, 2013 10:29 pm
Ort: Östergötland

Re: BMW M3 GTR

Inlägg av Mattias-M »

de var inte denna som hade en bur med ''svetsfogar'' av skräckexemplar ?
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR

Inlägg av Niklas Sandström »

Jo det var därför jag kapade ur och slängde den.

Såhär såg några av svetsarna ut
Bild
Bild
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BMW M3 GTR

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat! :thumbright:
Användarvisningsbild
Mattias-M
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör jan 19, 2013 10:29 pm
Ort: Östergötland

Re: BMW M3 GTR

Inlägg av Mattias-M »

kul att du visar bygget här också, va länge sen man satt på garaget sidan och kika..
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR

Inlägg av Niklas Sandström »

Gamla motorn på 3L i bromsbänken 360hk@7500
Bild
Bild

Våtsump och standard växellåda var det på den tiden
Bild
Senast redigerad av Niklas Sandström den tor dec 12, 2013 11:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/ Niklas Sandström
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: BMW M3 GTR

Inlägg av Moggemx »

Grymt bygge! :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR

Inlägg av Niklas Sandström »

Bilen blev klar hösten 2007 men jag hade problem med motorn som ville trycka olja genom vevhusventilationen. Den skar på ett vevlager för mig en gång när jag hade den i gatbilen och sedan hann jag köra klubbtävlingen (utan problem dock) samt finalen i BMW cup på Knutstorp men då skar den igen på träningen.

Så jag och Fredrik slog till och skaffade torrsumpsanläggningar.
Bild
Bild
Bild

Säsongen 2008 provade jag att köra långnabb för första gången.

Nästan klart för avfärd mot Strömsund och premiärtävling på is för mig. Åkte hem med en femte placering i SM tabellen som höll sig resten av säsongen.
Bild

En depå bild från Sikeå
Bild

Bästa placeringen blev en tredjeplats i ena tävlingen i Sikeå. Slutresultatet blev 5:a i SM och DM silver
Bild
/ Niklas Sandström
salle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jul 28, 2008 9:06 pm
Ort: Malmö

Re: BMW M3 GTR

Inlägg av salle »

Mycket rå bil!
Henrik Friberg
07O 8453415
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: BMW M3 GTR

Inlägg av mattias »

Grym bil!
Jag minns att jag var rätt imponerad nån vår-träff i Piteå många år sen (nybyggd kanske) där den stog och blänkte på Nolia-området. Mycket jobb, fina detaljer!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: BMW M3 GTR

Inlägg av Nova Jörgen »

Niklas Sandström skrev:Jo det var därför jag kapade ur och slängde den.

Såhär såg några av svetsarna ut
Bild
Bild
Dina bilder passar bra i denna tråd http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 97#p576197, kan du lägga upp dom i den? Samt lite text om eländet. Lite underhållningsvärde har det :hihi:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: BMW M3 GTR

Inlägg av RoGGaH »

Sjukt fin bil Niklas!

6:an är trevlig jäkla sång, men det kommer bli grymt med s65:an sen :D
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR

Inlägg av Niklas Sandström »

Tack för det roger :D

Jag har stora förväntningar på den nya motorn 8)


Ett litet klipp på skönsjungande BMW sexa en kall oktoberdag förra året
https://www.youtube.com/watch?v=z6t_FAECXx4
/ Niklas Sandström
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: BMW M3 GTR rallycross

Inlägg av Erland Cox »

Den ser jävligt rå ut med dom breddarna och den färgen, fint bygge.

Erland
Woohoo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons sep 15, 2010 1:52 pm
Ort: Örebro

Re: BMW M3 GTR

Inlägg av Woohoo »

Niklas Sandström skrev:Tack för det roger :D

Jag har stora förväntningar på den nya motorn 8)


Ett litet klipp på skönsjungande BMW sexa en kall oktoberdag förra året
https://www.youtube.com/watch?v=z6t_FAECXx4
Satan vilken sång, låter riktigt kry. Tummen upp :)
Hoppas nya maskin blir lika skönsjungande.
/Erik Gunnarsson
Skriv svar