Mercedes 190E 3.2 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
emiiil
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 05, 2013 5:00 pm
Ort: Luleå

Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av emiiil »

Lägger väl upp en tråd om mitt projekt också.

Jag köpte bilen förra hösten nere i Jönköping, under huven satt en sugtrimmad 2.3 16V motor med prospark sprut som tidigare ägare
pysslat med. Men tyvärr blev 224hk på bakhjulen för lite så lagom till semestrarna började jag plocka ut gamla motorn för att byta ut den mot en 3.2L M104 rak sexa från Mercedes.

Receptet blev
3.2L M104
VAG 115R tändspolar
Siemens deka 875cc spridare
VEMS
Getrag 717.404 växellåda
Sachs 765 tryckplatta
4-pucks sinterlamell
Egenbyggt pulssplittat grenrör.
Holset HX 40W
KL racing 60mm WG
KL racing 70mm dumpventil
Kl racing 600x300mm 3" Intercooler
Biltema "044 kopia" bränslepump
3" avgasrör, dubbla KL racing ljuddämpare.

Bilen innan:
Bild

Bild

320 motorn plockades isär, kolvarna svarvades ner 1mm för att kompsänka.
Bild

Grenröret nästintill färdigt
Bild

Motorn monterad i bilen, grenrör lindat i bandage
Bild

Bilen i dagsläget, provstartad och bara mappningen kvar.
Bild
Mattias Pettersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: lör maj 17, 2008 2:42 pm
Ort: piteå

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av Mattias Pettersson »

Snyggt! Hörde de stulat lite för dig med toppar o de där, skönt att du fått igång den! Själv har jag tappat 6ans cylinder, vet inte riktigt vars jag lagt den...
Mattias
emiiil
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 05, 2013 5:00 pm
Ort: Luleå

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av emiiil »

Ja jag har ju fått igång den hjälpligt, den går på alla.
Men nu hade jag behövt hjälp med mappning för att få den att gå ordentligt..

Så om någon här inne känner sig manad eller vet av någon som kan mappa min bil inom närmsta tiden
så är det bara höra av er. Jag håller till i centrala Luleå.

Ajdå, jag har ju två reservdels motorer liggandes så om du behöver delar är det bara du hör av dig.
emiiil
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 05, 2013 5:00 pm
Ort: Luleå

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av emiiil »

Nu har jag fått bilen gatmappad och har kört med den en vecka.
Grundladdet hamnade på ca 0.8 bar.

Lite problem har jag dock stött på, original kylaren från 190E 2.6 tillsammans med mina kina kylfläktar orkar inte
kyla tillräckligt när jag står still med bilen. Så det skall byggas om under vintern, lutar åt något större alukyl.

Original spjällhuset jag har verkar vara slut, något glappar så att TPS givaren blir alldeles galen.
Nytt spjällhus är beställt från KL-racing.

Bakaxelutväxlingen passar inte alls ihop med min låda och motor.
Har 3.46 i baxaxeln och 1:1 på 5ans växel vilket gör att varvstoppen går i vid ca 200km/h på 5an.
Ska försöka få tag i en 6-växlad låda från någon nyare mercedes och se hur det fungerar/håller.
Diffklumpen hade jag också behövt byta ut, men vet inte om jag lyckas få tag i någon med LSD diff.
Kanske går att bara byta kronhjulet och pinjongen från en diff med rätt utväxlning till min LSD diff?

Två bilder efter att jag tagit bort AMG dekalerna på sidan och klistrat på en dekal på bagageluckan som jag fick av en kollega på jobbet. Kommer garanterat reta en hel del. :hihi:

Bild

Bild
Miikael
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons dec 16, 2009 9:09 pm

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av Miikael »

Jävligt fräsch 190e du hittat, snyggt jobbat! :)


Har själv harvat runt med en 190e med 3.2 turbo på banorna i sommar.
Kör hx50 med 1.4 bar, går snuskigt bra :D

Lycka till i framtiden, kommer följas :)
teflonhjarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 18, 2010 3:46 pm
Ort: Ersnäs, Luleå

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av teflonhjarna »

Hur har det gått för dig?
Andreas Marklund
ESP

0730319399
emiiil
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 05, 2013 5:00 pm
Ort: Luleå

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av emiiil »

Det har stått still ganska länge nu..
Jag tänkte ju öka laddtrycket, men kom fram till att jag byter växellåda och utväxling på diffen först.
Så nu när jag får tid över så ska jag plocka ner lådan, skaffa en 6-växlad låda från t.ex. c-klass w203 eller clk.
Bakaxeln ska bytas ut till en med 2.65 utväxling eller liknande.

Servopumpen ska bytas ut till en smidigare, kylaren byggas om, och drivaxlarna ska jag komma på någon lösning med.

2.3 16V motorn och Getrag 717.404 lådan har jag till salu här på forumet.
Liland
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tor aug 08, 2013 1:13 pm

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av Liland »

Hvilket svinghjul og clutch tenker du og bruke sammen med 6-trinns kassen?

Ellers må jeg si at bilen ser flott ut!
emiiil
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 05, 2013 5:00 pm
Ort: Luleå

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av emiiil »

Länge sedan jag uppdaterade tråden nu.
Projektet har stått still i stort sett hela vintern har haft fullt upp med andra jobb och projekt.
Jag sålde 16V motorn, Getrag växellådan och bakaxeln till skåne i vintras.

Receptet 2014 blir:
6-växlad låda från en E220 CDI. (716.640)
Diffklump från E320T (210mm kronhjul, 3.07 utväxling och ASD lamelldiff.)
Drivaxlar/nav blir en blandning av bmw och specialgjorda delar.
Ny större alukylare


Det jag hunnit med är att montera nya växellådan på motorn, har fått hjälp att förlänga ingående axel samt byggt om axeln till växelspaken.
Byggt om bakvagnsbryggan för stora diffen, svetsat i en 5mm plåt på insidan samt flyttat över bakre infästningarna och sänkt ner diffhuset ca 25mm.
Kapat upp kardantunneln för att få plats med växellådan.

Kvar är att anpassa kardanaxeln så den passar.
Montera växelspak, blir troligtvis BMW typ E36/E30.
Bygga ihop kardantunneln.
Montera i kylaren samt tillverka ny kylarbalk.

Bild
6-växlad låda bredvid Getrag 717.404

Bild
Stora diffen monterad (fattar inte varför bilden är upp och ner)

Bild
En till upp och ner bild.

Bild
Vinterprojektet 190D 2.5 Turbo, 7mm pump (Såld)
emiiil
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 05, 2013 5:00 pm
Ort: Luleå

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av emiiil »

Motorn samt lådan är provmonterad för att se hur kardantunneln ska byggas om.
Har måttat lite bland olika kardanaxlar för att se vad som passade bäst.
190D 2.5 automat kardan passade perfekt i längd, men har för små hardyskivor och passar ej mot diff/växellåda.
Måttade med kardanen från E320T som har rätt hardyskivor, men då är främre axeln 16cm för lång och stödlagerfästet måste svetsas om eftersom stödlagret samt hållaren är större.

Har lämnat in E320 kardanen för att kortas och kommer bygga om fästet för att få den att passa eftersom det är större hardyskivor, kraftigare knut samt grövre splines.

Spakställ fick jag tag på från en Bmw e36 som verkar passa rätt bra, behöver bara bygga bakre fästet så ska det gå att använda.

Bild
Kapat upp hål för växellåda samt spakställ

Bild
E320 kardan (övre), 190E 2.6 (nedre)

Bild
E320 samt 190E 2.6 kardanaxlar.

Bild
Motor samt låda provmonterad i bilen igen
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av mbfidde »

schysst bygge......hur gjorde du med drivaxlarna, antar att dom blev för långa med nya diffen?
Fredrik Salomonsson
teflonhjarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 18, 2010 3:46 pm
Ort: Ersnäs, Luleå

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av teflonhjarna »

Det sitter bmw e34 540/m5 drivaxlar och modifierade bmwnav på bilen. Dom har samma bultcirkel på knutarna som stora w124 asd och passar bra i längd.
Andreas Marklund
ESP

0730319399
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av mbfidde »

åfan :) passar naven från bmw i mb lagret oxå, eller sån tur hade du inte?
Fredrik Salomonsson
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av sqrewdriver »

Är också lite nyfiken på detta, svarvat bmw naven?
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.

Gas Grass or ass,
no one rides for free..
emiiil
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 05, 2013 5:00 pm
Ort: Luleå

Re: Mercedes 190E 3.2 Turbo

Inlägg av emiiil »

Länge sen jag varit in här...

Men drivaxlarna och naven är från BMW E34 med stora medbringarna. T.ex. 540/M5.
Naven är centrumet svarvat till mercas centrum 66,6 och bultmönstret är omborrat till merca.
Hjullagrerna är någon special, med distanser för att passa.

Diffen är från Mercedes W124, stora huset 210mm kronhjul. ASD (Lamelldiffad)
Bakvagnsbryggan är omsvetsad för att få stora diffen att passa i W201.

Andreas på ESP garaget i Ersnäs har alla mått och kan sälja ombyggnadskit för en hållbar bakvagn till Mercedes W201 och W124!
Skriv svar