Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av MickeK »

Tråkigt att höra.
Lider med dej.
Hoppas du samlar kraft och kommer igen starkare än någonsin 2016 :-)

MVH Micke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Kadett4wd »

Vad har du för borr?
Ligger ett block i källarn här som behöver henas sista hundringarna, nyborrat och toppdeckat.
Borr 96.30
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Kim Norgren »

MickeK skrev:Tråkigt att höra.
Lider med dej.
Hoppas du samlar kraft och kommer igen starkare än någonsin 2016 :-)

MVH Micke
Ja det blev ett dåligt avslut på säsongen... Får se hur det blir med allt :)

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Kim Norgren »

Kadett4wd skrev:Vad har du för borr?
Ligger ett block i källarn här som behöver henas sista hundringarna, nyborrat och toppdeckat.
Borr 96.30
Tack för ditt erbjudande, skickar PM till dig!

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Kim Norgren »

Har inte skrivit något här på ett tag! Lätt att man tröttnar lite när det inte flyter på något vidare, kan tänka mig att dom flesta känner igen sig i det :wink:
Men lite händer det väl i garaget trots allt...

Jag och min bror slaktade en ZF låda som det ändå var hål i för att använda bakstycket när vi bygger ett nytt spakställ till Kadetten som sitter stadigt monterat i växellådan för att följa eventuella rörelser för att äntligen bli kvitt växlingsmissarna!
Bild


Nya blocket borrat, toppdeckat och oringat.

Bild


Blocket ska bara henas för rätt kolvspel nu i veckan (hoppas jag) och sedan inväntar jag nya kolvringar, sen blir det väl lite färg på blocket innan det är dags att plocka ihop motorn!

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v 650whp

Inlägg av MickeK »

Härligt att det rullar på igen.
Vi har ett par månader på oss till nästa race :-)

Med vänlig hälsning Micke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v 650whp

Inlägg av Filaren »

Kör du betongat block?

Mvh Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v 650whp

Inlägg av Kim Norgren »

MickeK skrev:Härligt att det rullar på igen.
Vi har ett par månader på oss till nästa race :-)

Med vänlig hälsning Micke

Ja det är ju egentligen ingen brådska men ändå skönt att få ihop bilen igen, kämpar på 8)

Mvh Kim
Filaren skrev:Kör du betongat block?

Mvh Andreas
Nej jag körde utan betong och så blir det även i det här blocket. Tycker det ska hålla med så pass "lite" laddtryck (2bar) och eftersom laddet/effekten kommer lite på varv så borde man väl skona motorn lite. Ska gå ner lite i kolvspel och sen hoppas vi att det håller ihop bättre.

Mvh Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v 650whp

Inlägg av Kim Norgren »

En liten uppdatering igen då... Går sakta men det går fortfarande framåt så jag kämpar vidare ett tag till!
Har fått hem nya kolvringar till JE kolvarna, nya packningar, ram/vevlager och lite nya bultar så snart kan man börja montera igen. Måste bara bestämma mig för vilket kolvspel jag vill ha så blocket blir helt färdigt.


Lite bilder på det "nya" blocket som måste ha läckt olja en stund :lol:
Bild

Efter lite grovtvättning
Bild

Efter lite mer tvätt och när jag slipat bort all lös färg osv. Borrning gjord men hening och sedan lackering innan det är dags att återmontera allt
Bild

Har börjat bygga lite på ett spakställ som sitter monterat i lådan för att bli kvitt växelmissarna så man kanske äntligen kan få dra en fullgas repa till våren.
Kanske inte blir det snyggaste världen skådat men det fyller förhoppningsvis sin funktion :thumbright: Ska modifieras lite till och sedan är det dags för en växelspak!
Bild


Funderar mer och mer på om man inte skulle montera en krängare bak för att slippa att bilen "rullar över" på ena sidan som på bilden nedan, men vi får se om det finns tid och framförallt pengar kvar till det när motorn är färdig.
Några tips vart man ska köpa krängare om det nu blir aktuellt?

Foto Cippe Carlstedt
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
AffeRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons jul 07, 2010 8:27 pm
Ort: köping

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v 650whp

Inlägg av AffeRacing »

Tjena! jag byggde krängare till min 240 fram, har nog lite bilder i min tråd.

jag skaffade hydraulrör och hydraulklämmor från mälarhydraulik sen så köpte jag bara lösa knivar från LMR, gick knappt på 3000kr :thumbright:
Andreas Norgren

Volvo 242-75 2,5L 16v turbo
480hk/600nm i motorn - 1,15 bar
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v 650whp

Inlägg av Kim Norgren »

Tjenare Andreas!

Det ska jag absolut kolla upp, tack för tipset. Kikade i din tråd och det blev ju kanon på din bil!
Svårt kanske att veta vilken dimension på rör och vilka knivar man ska ha bak på min bil eftersom jag bara kör rakt fram?

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v 650whp

Inlägg av awes »

Snowball har komplett krängningshämmar kitt med allt för 3 papp.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Anders
Axxel_021
För mycket laddtryck
Inlägg: 260
Blev medlem: mån okt 20, 2008 5:16 pm
Ort: Västerås

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v 650whp

Inlägg av Axxel_021 »

Hej, är tyvärr inte så värst aktiv här på forumet men jag ville bara flika in att jag har samma problem med växellådan som du har.
Treans växel försvinner ibland vid snabba växlingar. Vet även att någon mer har haft det och det ska väl finnas en tråd på transmissions delen om jag inte miss minner mig.

Mvh
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v 650whp

Inlägg av Nova Jörgen »

Krägningshämmare på en Dragracingbil brukar man inte använda "knivar" på.

Jänkarna skiljer på namnen och det beskriver funktionen bra. Det du använder på en gatbil eller en bil som du bygger väghållning för att svänga med kallas sway bar, en som du använder BAK på en Drag Racing bil kallas för Anti Roll Bar (ARB) En ARB har till uppgift att förhindra all krängning i bakvagnen så en sådan ska alltså vara mer eller mindre stum och inte fjädrande som på en vanlig bil.

Nedan ett exempel på hur dom kan se ut.

https://www.cachassisworks.com/popup.as ... 262_2_.jpg
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v 650whp

Inlägg av Kim Norgren »

awes skrev:Snowball har komplett krängningshämmar kitt med allt för 3 papp.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Tack för tipset, det är kanske det billigaste/bästa alternativet?
Axxel_021 skrev:Hej, är tyvärr inte så värst aktiv här på forumet men jag ville bara flika in att jag har samma problem med växellådan som du har.
Treans växel försvinner ibland vid snabba växlingar. Vet även att någon mer har haft det och det ska väl finnas en tråd på transmissions delen om jag inte miss minner mig.

Mvh
Ja vi verkar dessvärre vara ett gäng som råkar ut för liknande problem med dessa lådor. Jag hoppas att komma tillrätta med problemet nu när spakstället sitter enbart i lådan istället för både lådan och karossen. Hoppas du med hittar en lösning för din bil!
Nova Jörgen skrev:Krägningshämmare på en Dragracingbil brukar man inte använda "knivar" på.

Jänkarna skiljer på namnen och det beskriver funktionen bra. Det du använder på en gatbil eller en bil som du bygger väghållning för att svänga med kallas sway bar, en som du använder BAK på en Drag Racing bil kallas för Anti Roll Bar (ARB) En ARB har till uppgift att förhindra all krängning i bakvagnen så en sådan ska alltså vara mer eller mindre stum och inte fjädrande som på en vanlig bil.

Nedan ett exempel på hur dom kan se ut.

https://www.cachassisworks.com/popup.as ... 262_2_.jpg
Tack Jörgen för att du förtydligar! Googlade runt lite igår kväll och hittade då bara liknande konstruktioner som du länkade till så jag misstänkte att det var något speciellt för dragracing, nu slipper jag fundera mer på det :thumbright:
Har ju så jäkla trångt bak under min bil eftersom den är så jäkla smal och har feta däck så vet inte hur man ska få plats riktigt, men det löser sig väl när man kommit så pass långt!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar